Filtermateriaal


Nanoe

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2014
Berichten
758
Locatie
Kockengen
Hebben we een nieuw bioloog, heb je ineens een vak over.
Daar moet dus nog iets in, leeg laten staan is ook zo wat.

Ruimte voor ong 30 a 40 liter.

Ik hoor graag jullie ideeen en vooral ook waarom!
Geen K1, dat werd hem hier niet.

We hebben er nu eerst mechanisch filtermateriaal inzitten en 40 liter siporax.
 
Laatst bewerkt:
Hebben we een nieuw bioloog, heb je ineens een vak over.
Daar moet dus nog iets in, leeg laten staan is ook zo wat.

Ruimte voor ong 30 a 40 liter.

Ik hoor graag jullie ideeen en vooral ook waarom!
Geen K1, dat werd hem hier niet.

We hebben er nu eerst mechanisch filtermateriaal inzitten en 40 liter siporax.

maakt het uit? In je ene filtervak zit toch al genoeg voor alle aquarianen in je topic oid?

Je kan er wel nog 20L biohome in rammen, maar heeft dat toegevoegde waarde?

maarja zo’n leeg vak is ook zo wat...
 
Laatst bewerkt:
maakt het uit? In je ene filtervak zit toch al genoeg voor alle aquarianen in je topic oid?

Je kan er wel nog 20L biohome in rammen, maar heeft dat toegevoegde waarde?

maarja zo’n leeg vak is ook zo wat...

Nee, ik kan alles erin gooien.
Maar precies wat je zegt, een leeg van is ook zo wat.

En biohome hebben we even naar gekeken, maar qua prijs werd dat een beetje te gek
 
Je hebt mechanische filtering, je hebt biologische filtering, dan zou je nog eens naar chemische filtering kunnen kijken. purigen dus. maar goed daar vul je geen 30 liter mee op.
 
Je hebt mechanische filtering, je hebt biologische filtering, dan zou je nog eens naar chemische filtering kunnen kijken. purigen dus. maar goed daar vul je geen 30 liter mee op.
Word ook aardig duur 30L purigen..
Maar er is meer, ozon zou ook nog kunnen en/of UV-C
 
Vol dumpen met hydro korrels.
Kost bijna niks voor 25 liter zak.
Het is klei gebakken op 1000 graden met een open structuur voor bacteriën.
 
Ik wil gewoon iets simpels, iets goedkoops om die lege bak mee op te vullen.
Het is niet perse nodig, dus is meer voor de leuk dan dat het perse moet.
Wil ook niet chemisch gaan filteren, al het nitraat eruit halen gaan mn planten niet heel leuk vinden.
 
Ik zou het gewoon leeg laten. Wellicht later een plek om tijdelijk wat plantjes op te slaan of een kweekbakje met wat baby visjes uit het zicht te hebben. Zo'n leeg vak komt altijd wel van pas en na 40L aan siporax is meer filtermedia toevoegen eigenlijk alleen water naar de zee dragen ;)
 
Ik wil gewoon iets simpels, iets goedkoops om die lege bak mee op te vullen.
Het is niet perse nodig, dus is meer voor de leuk dan dat het perse moet.
Wil ook niet chemisch gaan filteren, al het nitraat eruit halen gaan mn planten niet heel leuk vinden.
Ik heb nog 40L aan bioballen liggen trouwens..
Werkt minder goed als K1 maar gaat ook minder aan de wandel.

maar lage nitraat is Opzich ook niet erg, kijk maar naar de bak van @janjdk
 
Nouja je kan ook lavastenen gebruiken: klein slaan en in netzakken stoppen.
Maarja... je kan het vak idd ook vrijhouden mocht je het ooit is ergens anders voor nodig hebben.
 
Ik wil gewoon iets simpels, iets goedkoops om die lege bak mee op te vullen.
Het is niet perse nodig, dus is meer voor de leuk dan dat het perse moet.
Wil ook niet chemisch gaan filteren, al het nitraat eruit halen gaan mn planten niet heel leuk vinden.
Simpel en goedkoop: filterwatten 😜
 
Kleine discussie hier in huis.
De ene wil wel purigen proberen, de ander niet.

Ik ben vooral sceptisch, als in, wat gaat dit met de planten doen.
Er staat overal beschreven dat ook nitraat eruit gefilterd wordt en dit vinden de planten juist wel lekker.
Vrij zinloos om nitraat bij te gaan doseren als het er vervolgens weer uitgefilterd wordt.

Dus, wat doet purigen met de groei van je planten?
 
Kleine discussie hier in huis.
De ene wil wel purigen proberen, de ander niet.

Ik ben vooral sceptisch, als in, wat gaat dit met de planten doen.
Er staat overal beschreven dat ook nitraat eruit gefilterd wordt en dit vinden de planten juist wel lekker.
Vrij zinloos om nitraat bij te gaan doseren als het er vervolgens weer uitgefilterd wordt.

Dus, wat doet purigen met de groei van je planten?
Ik zou mij daar niet zo'n zorgen om maken. Purigen haalt namelijk niet direct nitraat uit het water maar converteert afvalstoffen voordat ze je stikstofcyclus in gaan en er dus als nitraat uitkomen. Als het al iets doet is dat je nu precies weet hoeveel nitraat je moet gaan doseren.

Van de website van Seachem uit de FAQ: "Purigen® will remove organics before they can be converted by bacteria into ammonia, nitrite or nitrate, resulting in lowered nitrate concentrations over time, but it will not directly remove these chemicals from the water."

Maar goed, is het bij jullie ook echt nodig? Dat geloof ik niet. Je hebt namelijk al voor een weeshuis aan spiorax in je bioloog zitten en bij voldoende waterwissels (gaat ook automatisch toch?) durf ik zelfs uit het aquarium van jou te drinken. Waar houdt het op he?
 
Als je langs komt, krijg je een glaasje aquawater goed :DD :LOL:

En ben het met je eens, niet nodig.
Maar @Rebtor Denkt daar anders over.

Hadden een nitriet piek, maar deze is ook weer weg. Dus volgens mij is het nu gewoon genieten en beetje onderhoud plegen (en geld in eigen zak stoppen)
 
Als je langs komt, krijg je een glaasje aquawater goed :DD :LOL:

En ben het met je eens, niet nodig.
Maar @Rebtor Denkt daar anders over.

Hadden een nitriet piek, maar deze is ook weer weg. Dus volgens mij is het nu gewoon genieten en beetje onderhoud plegen (en geld in eigen zak stoppen)
haha is goed ;)

Die nitrietpiek is denk ik wel logisch, laatst toch je hele bioloog aangepast en heringedeeld? 'Het systeem' krijgt daarbij op z'n donder en dan kun je tegen een nitrietpiek aan lopen. Als je nu alles gewoon lekker met rust laat dan is jullie filtrage meer dan genoeg.

Mocht je het water niet helder vinden, verkleuring door hout oid kun je Purigen proberen maar als dat niet het geval is zou ik lekker van die centen een oliebol kopen bij de kraam.
 
Ik kan me vergissen maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat het ook organische chelaten eruit vist en daar zitten je sporen in. Hoe of wat weet ik niet meer en ik dacht dan @trinakria hier ooit iets over heeft gezegd maar hou me ten goede.
 
Ik kan me vergissen maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat het ook organische chelaten eruit vist en daar zitten je sporen in. Hoe of wat weet ik niet meer en ik dacht dan @trinakria hier ooit iets over heeft gezegd maar hou me ten goede.
Qua ijzer meting bemerk ik geen verschil dus zou denken dat de impact wel mee valt
 
Qua ijzer meting bemerk ik geen verschil dus zou denken dat de impact wel mee valt
Ja volgens mij ging dat om chelaat bij het ijzer en volgens mij heb jij daar toen ook al op gereageert Wouter. Ik dacht zelf dat her chelaat van ijzer hetzelfde zou zijn als bij de andere sporen maar goed ik kan het mis hebben.
 

Terug
Bovenaan