Wat is er nieuw

Filtermateriaal

GertvdB

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over het te gebruiken filter materiaal. Ik gebruik een hoekfilter van Dennerle en wil een los element met filtermateriaal gaan gebruiken, maar nu heb ik de keuze uit:
- Dennerle Clearwater ActieveKool
- Dennerle Fosfaatstop
- Dennerle NitratStop

Welke kunnen jullie mij aanraden?

Geen van drie.

Meet eerst de waterwaarden, dan weet je wat je kunt gebruiken.
Kool zou je kunnen gebruiken,met watten.
Nitraat en fosfaat is voor de planten.

Zou ook geen van de drie genoemde nemen. Zoals mark al aangeeft zou ik er ook een ander filtersubstraat indoen.

Uit de winkel.. flauw 😉
Je zou kunnen kiezen voor keramische hulzen.. eventueel in kleine stukken geramd als het niet in de cassette past.
Siporax, zelfde verhaal.. of je neemt de mini-variant.
Zelf gebruik ik Eheim substrat-pro, is ook gesinterd glas.
Al die merken bieden wel filtermedium op basis van glas.. soms grote prijsverschillen maar qua 'werking' grofweg hetzelfde.
Dennerle zelf noemt hun gesinterd glas "Filtergranulat" dacht ik..

Ik heb ook de Substrat Pro en dat bevalt prima. Ik hoor tenminste nooit klagende bacterien 😉

Top, dank jullie wel. Ik werd een beetje op het verkeerde been gebracht door al die verschillende benamingen.

Komt goed!

GertvdB zei:
Top, dank jullie wel. Ik werd een beetje op het verkeerde been gebracht door al die verschillende benamingen.

Da's precies wat ze willen.. bij Sera zullen ze je vertellen dat Siporax het beste is, bij Dennerle spreken ze over Bio Filtergranulat, bij Eheim over 1 van hun media (bv substrat-pro), JBL en al die andere merken hebben ook dat soort media op basis van glas.. maar de verschillen in werking zijn bij mijn weten vrij subtiel en voor biologische filtering allemaal even goed.
Dus blijft over.. voorkeur qua vorm, grootte van de korrel, de prijs of wat je in jouw LFS vinden kan.

Ja zeker ja.. is echt een enorme valkuil tegenwoordig.

Even terzijde en off-topic..
Zit zelf nu me te verdiepen in geschikte kattenvoeding met het oog op een tweede kat volgende week.
Net zoals in de aquariumhouderij kun je de kattenvoer-handel totaal niet vertrouwen en ben je toch weer afhankelijk van kenners en ervaringsdeskundigen die geen commercieel belang dienen.
Je wordt echt enorm voor de gek gehouden door de handel.

Heb al heeeeel veel gehad aan www.dekattensite.nl 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan