Filtermedia JBL e1502


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Ik heb een JBL e1502 staan op mijn 200L aquarium. Met daarin de volgende filtermedia:

IMG_20210530_113633.jpg

Een mandje met van de balletjes, en vier maanden met sponzen. Waarvan er eentje wat fijner is (rechtsboven) en de ander zijn allemaal grover. Dit lijkt mij iets te veel sponzen. Wat kan ik voor wat vervangen?

Groetjes,
Anke
 
Dat zit er standaard bij volgens mij en zo heb ik hem ook altijd gebruikt hoor. Sponzen zijn ook prima verder zolang je ze goed onderhoud en ze niet dichtslibben.
 
Je kan in 1 mandje ook siporax doen.
 
Bovenste mandje filterwatten? En 1 mandje watten kun je vervangen voor biologisch filtermateriaal, zoals siporax/matrix
 
Wij gebruiken in onze filters grotendeels blauwe spons. Verder een hoeveelheid siporax zoals siporax zelf dat voorschrijft, 1ltr media per 200ltr water (bij jbl filter is 1 bakje ongeveer 1ltr inhoud).

Ik heb van iemand begrepen dat die balletjes van jbl ook een product zouden zijn voor biologische filtering, maar dan zou ik het verwachten na de mechanische filtering door de blauwe sponsen.

Wij spoelen onze blauwe sponzen ongeveer eens per 1 a 2 maanden uit, zodat ze niet vollopen met vuil, waardoor de biologische filtermedia minder efficiënt zou worden.

Andere mensen houden ervan hun filter zo lang niet schoon te maken dat het water er nog maar net doorstroomt. Eigenlijk kan je heel veel kanten op.

Mijn idee is dat je niet moet kijken of de filtermedia die je gebruikt perfect of de beste is, maar of je problemen hebt in je aquarium.

Wanneer je af en toe nitriet of ammoniak meet, dan zou je beter moeten kijken naar je biologische filtermedia. Wanneer je snel last krijgt van zweefvuil, dan zou ik kijken of ik vaak genoeg de sponzen uitspoel, of ik de de mechanische filtermedia kan vergroten, en/of kijken naar mogelijkheden om vervuiling in de bak minder te maken door bijbeeld betere plantengroei en ander, beter voer voor bewoners, dat minder afval geeft/betere vertering geeft.

Draait alles goed? Dan zou ik het mooi zo houden.
 
Bovenste mandje filterwatten? En 1 mandje watten kun je vervangen voor biologisch filtermateriaal, zoals siporax/matrix

waarmee je suggereert dat een spons geen biologisch filtermateriaal is? :deal:
 
bij mij beide ;)

Wat ik eigenlijk bedoel: onderschat de kracht van de spons niet :deal:
Hier ben ik het dan wel mee eens en het vervult beide. Ik heb geen getallen zo snel voorhanden maar ook in sponzen kun je een hele grote bacteriecultuur kwijt wat in de regel meer dan voldoende is. In mijn oude potfilters gebruikte ik alleen sponzen zonder verdere problemen en ook vroeger had men veelal niet al die moderne filtermedia.
 
Het blijft mijns inziens altijd handig onderscheid te maken tussen mechanische en biologische filtratie.

LalaLaraSophie deed dat duidelijk denk ik. Uiteraard zitten er bacteriën in sponzen die bedoeld zijn voor mechanische filtratie. Maar dat zijn grotendeels andere bacteriën dan degene die je wenst voor biologische filtratie.

In sponzen in een filter, bedoeld voor mechanische filtratie, vol met organisch afval, zal je niet de optimale omstandigheden vinden voor de bacteriën die we doorgaans associëren met biologische filtratie.

Dat is wat anders dan of sponzen op zich te gebruiken zijn voor biologische filtratie.
 
Ik denk dat de eerste spons misschien wat meer vuil afvangt maar ik verwacht dat de sponzen die erna komen een prima plek kunnen bieden aan de bacterien die we graag willen hebben om nh3/4 en no2 om te zetten.
 
Ik denk dat de eerste spons misschien wat meer vuil afvangt maar ik verwacht dat de sponzen die erna komen een prima plek kunnen bieden aan de bacterien die we graag willen hebben om nh3/4 en no2 om te zetten.
Maar wel veel minder effectief dan daadwerkelijk biologische filtermedia; omdat die media een veel en veel groter oppervlak per cm2 hebben. Bovendien kan ik mijn sponzen gewoon vervangen zonder dat m'n ecosysteem omvalt; dat kun je niet als je alleen maar met sponzen filtert, los van de lagere belasting die je bak moet genereren om het af te kunnen vangen met enkel sponzen.
 
Ik weet dat er ergens wel cijfers te vinden moeten zijn over dat hechtingsoppervlak maar waar dat is me nu een vraag. Daarbij zit tussen de nieuwe filtermedia ook nog een flink verschil in effectiviteit (hechtingsoppervlak).
 
Maar wel veel minder effectief dan daadwerkelijk biologische filtermedia; omdat die media een veel en veel groter oppervlak per cm2 hebben. Bovendien kan ik mijn sponzen gewoon vervangen zonder dat m'n ecosysteem omvalt; dat kun je niet als je alleen maar met sponzen filtert, los van de lagere belasting die je bak moet genereren om het af te kunnen vangen met enkel sponzen.

wie beweert dat? Of is dat een aanname?
Oppervlakte voor bacteriën is groot bij middelgrove en fijne sponsen (is data van, zit nu alleen op de tel en kan t niet zo 123 vinden).

Zoek maar eens op bakken gefilterd op sponsfilters, perfect in de stikstof cyclus.

En stel je zou eens in zoveel tijd eens 1 van de sponsen reinigen/vervangen, dan gaat dat ook geen problemen opleveren ;)
 
wie beweert dat? Of is dat een aanname?
Oppervlakte voor bacteriën is groot bij middelgrove en fijne sponsen (is data van, zit nu alleen op de tel en kan t niet zo 123 vinden).

En stel je zou eens in zoveel tijd eens 1 van de sponsen reinigen/vervangen, dan gaat dat ook geen problemen opleveren ;)

En ja natuurlijk kun je ze per 1 doen; daar heb ik niks over gezegd. Ben je alleen om de haverklap aan de beurt.
 
Die laatste link doet het niet? Anders was ik wel benieuwd naar het artikel. Edit: oh nu wel. Dan weten we ook weer waar de bacties al dan niet zullen komen. ;)

Maar wel veel minder effectief dan daadwerkelijk biologische filtermedia; omdat die media een veel en veel groter oppervlak per cm2 hebben.
Dit is onjuist. De oppervlakken die fabrikanten opgeven voor hun filtermedia zijn veelal berekend voor de aanhechting van stikstofmoleculen. Die zijn extreem veel kleiner dan bacteriën. En veel van die media hebben weliswaar een groot intern oppervlak, maar zelfs als daar bacteriën in passen, heeft dat oppervlak enkel nut voor zover er water langs stroomt. Een medium als Matrix, daar stroomt water simpelweg omheen. Dan heb je alleen wat aan de buitenkant van die steentjes.

Uiteraard zitten er bacteriën in sponzen die bedoeld zijn voor mechanische filtratie. Maar dat zijn grotendeels andere bacteriën dan degene die je wenst voor biologische filtratie.
Zou op hetzelfde neer moeten komen. Oppervlak is oppervlak.

sponzen in een filter, bedoeld voor mechanische filtratie, vol met organisch afval, zal je niet de optimale omstandigheden vinden voor de bacteriën die we doorgaans associëren met biologische filtratie.
Ik denk dat @jessicapilon gelijk heeft en dat je na de eerste laag sponzen (als je geen voorfiltratie gebruikt) prima biologisch actief oppervlak overhoudt. Mechanische spullekes vallen op den duur uit elkaar en zouden de boel niet steeds hoeven te verstoppen. Ook ee kwestie van voldoende materiaal gebruiken zodat niet alles aankomt op één stukkie spons.
 
Die laatste link doet het niet? Anders was ik wel benieuwd naar het artikel.


Dit is onjuist. De oppervlakken die fabrikanten opgeven voor hun filtermedia zijn veelal berekend voor de aanhechting van stikstofmoleculen. Die zijn extreem veel kleiner dan bacteriën. En veel van die media hebben weliswaar een groot intern oppervlak, maar zelfs als daar bacteriën in passen, heeft dat oppervlak enkel nut voor zover er water langs stroomt. Een medium als Matrix, draait stroomt water simpelweg omheen. Dan heb je alleen wat aan de buitenkant van die steentjes.


Zou op hetzelfde neer moeten komen. Oppervlak is oppervlak.


Ik denk dat @jessicapilon gelijk heeft en dat je na de eerste laag sponzen (als je geen voorfiltratie gebruikt) prima biologisch actief oppervlak overhoudt. Mechanische spullekes vallen op den duur uit elkaar en zouden de boel niet steeds hoeven te verstoppen. Ook ee kwestie van voldoende materiaal gebruiken zodat niet alles aankomt op één stukkie spons.


Meen je dat echt wat je hier zegt?
 
Hallo allemaal,

Ik heb een JBL e1502 staan op mijn 200L aquarium. Met daarin de volgende filtermedia:

Bekijk bijlage 326310
Een mandje met van de balletjes, en vier maanden met sponzen. Waarvan er eentje wat fijner is (rechtsboven) en de ander zijn allemaal grover. Dit lijkt mij iets te veel sponzen. Wat kan ik voor wat vervangen?

Groetjes,
Anke
In je filter, welke overigens een JBL 1501 is, Is het mandje linksonder met het donkergroene geribbelde spons het voorfilter bedoelt voor de mechanische filtering. Het mandje rechtsboven met het lichtblauwe fijne spons is het laatste uitgaande filter en hoort onder het voorfilter geklemd. Deze mandjes moeten de sponzen behouden om goed hun werk te kunnen doen. In de middelste twee manden kan je naar believen syporax o.i.d. of iets anders naar wens doen. Ze dienen in ieder geval voor de biologische filtering.
 
Hoezo? Ben ik soms afgeweken van het aquariumevangelie? 😜

Ik denk niet dat de topicstarter er bij gebaat is dat ik inhoudelijk inga op je vraag.
Voornamelijk om die reden zal ik het in dit draadje hier verder bij laten.
 
Okee. Je kan het altijd in het off-topic-topic gooien of in een PM. :) Ben wel benieuwd wat je van de gemaakte punten vindt, aangezien ik ze zelf nog best logisch vind lijken. Maar het kan zeker zijn dat ik iets mis.
 
Het is wel degelijk een 1502E
 
Het staat inderdaad op de filter en de aparte bak onder de eerste bak zeg maar zie je rechtsboven op de foto met 2 van die klipjes.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een JBL e1502 staan op mijn 200L aquarium. Met daarin de volgende filtermedia:

Bekijk bijlage 326310
Een mandje met van de balletjes, en vier maanden met sponzen. Waarvan er eentje wat fijner is (rechtsboven) en de ander zijn allemaal grover. Dit lijkt mij iets te veel sponzen. Wat kan ik voor wat vervangen?

Groetjes,
Anke


Waarom wil je iets veranderen eigenlijk? Meet je ammoniak / nitriet ?

Ik zou eigenlijk niet iets veranderen als het filter prima is. Ik filter over sponzen, en dit gaat zeker prima (juwel bioflow m gebruik ik) nu heb ik geen grote bezetting en veel planten, maar als je bijvoorbeeld een grote bezetting hebt en je ververst weinig water en hebt wat langzaam groeiende planten, dan zou je iets meer sinterglas producten kunnen toevoegen (of ander poreus gesteente bijvoorbeeld)

Ik zou aan een goed draaiend filter niks veranderen. Dit kan per aquarium zo ontzettend verschillend zijn
 

Terug
Bovenaan