Wat is er nieuw

Filtermedia na medicatie

Kellykellyy

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2022
Leeftijd
31
Aangezien de hele bak met flagellaten product behandeld is werd mij gezegd dat ik hierna een waterwissel 80% doe en over actieve kool filter, wat logisch is 😅
Maar.. daarna zou ik volgens de winkel de volledige filtermedia moeten vernieuwen, nu spookt er dus de hele tijd door mijn hoofd dat ik dan weer begin met een ‘nieuw’ aquarium, wat dan niet goed zou zijn voor de vissen..
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Het is de eerste keer dat de bak met medicatie is behandeld dus hier ben ik echt een leek in

Zover ik weet is over kool filteren voldoende maar alle media vervangen is nieuw voor mij en heb dat zelf ook nooit gedaan.

Die van de winkel zei: de ziekte zit ook in de filter. Maar hoe hij het zei moet ik bijna mijn hele bak gaan ontsmetten wat ook niet logisch klinkt want dan zou ik al een tweede draaiende bak moeten hebben voor de vissen, ik zal dan gewoon over kool filteren en waterwissels doen denk ik

Je hele media vervangen is niet nodig en meer gebaseerd op commercie dan noodzaak. Alleen je actieve kool sponsje misschien nog 1x vervangen en een aantal weken mee laten draaien. Daarna kan deze er ook uit blijven. Natuurlijk kunnen bacteriën een klap krijgen van bepaalde medicatie, maar ze herstellen zich wel weer en dat heeft tijd nodig. Een korte (3 dgn) periode 50% waterwisselen zou ik nog wel aanraden, zo voer je nog veel medicatie en afvalstoffen af ontstaan door mogelijk afgestorven bacteriën. Daarna 1x p/w een waterwissel van 50% meenemen in je onderhoud en je zit goed.

Gr. Ed

Oh ja, want door je filter stroomt natuurlijk geen behandeld water. 🤔😋
Ja dat dacht ik dus ook al.. gingen ze me bijna volledig nieuwe filtermedia pakket aansmeren 🙄
Welke is trouwens de beste, ik heb een juwel large, ik zag de carbon spons en ook van die witte plastic bakjes met koolstof in

Je hele media vervangen is niet nodig en meer gebaseerd op commercie dan noodzaak. Alleen je actieve kool sponsje misschien nog 1x vervangen en een aantal weken mee laten draaien. Daarna kan deze er ook uit blijven. Natuurlijk kunnen bacteriën een klap krijgen van bepaalde medicatie, maar ze herstellen zich wel weer en dat heeft tijd nodig. Een korte (3 dgn) periode 50% waterwisselen zou ik nog wel aanraden, zo voer je nog veel medicatie en afvalstoffen af ontstaan door mogelijk afgestorven bacteriën. Daarna 1x p/w een waterwissel van 50% meenemen in je onderhoud en je zit goed.

Gr. Ed
In de bijsluiter van het product staat na 1 week behandeling herhalen, haal ik dan gewoon die koolstof filter eruit, opnieuw behandelen en na de behandeling dezelfde filter terug erin of moet dat dan een nieuwe koolstof filter weer zijn?

Kan nog met dezelfde vermoed ik. Hoelang heeft deze meegedraaid?

Kan nog met dezelfde vermoed ik. Hoelang heeft deze meegedraaid?
Er zit nog geen in, ik bedoel dus nu donderdag ga ik een nieuwe erin zetten, maar na een week opnieuw behandelen dus dan moet ie eruit, daarna kan dezelfde weer opnieuw gebruikt worden?

Er zit nog geen in, ik bedoel dus nu donderdag ga ik een nieuwe erin zetten, maar na een week opnieuw behandelen dus dan moet ie eruit, daarna kan dezelfde weer opnieuw gebruikt worden?
Ja dat kan nog 👍.

Ja dat kan nog 👍.
Volgens mij zijn we te laat (we hebben alle vissen gratis gekregen van iemand die ze niet meer wou, nu weet ik waarom), maar ze hangen allemaal maar slapjes op de bodem en de kleur verdwijnt, het waren mooie felgekleurde cichliden.. moesten ze sterven, wat moet ik doen aan mijn bak zodat er wel nieuwe vissen in kunnen en die niet besmet worden met wat er ook in zat

Volgens mij zijn we te laat (we hebben alle vissen gratis gekregen van iemand die ze niet meer wou, nu weet ik waarom), maar ze hangen allemaal maar slapjes op de bodem en de kleur verdwijnt, het waren mooie felgekleurde cichliden.. moesten ze sterven, wat moet ik doen aan mijn bak zodat er wel nieuwe vissen in kunnen en die niet besmet worden met wat er ook in zat
Direct 50% waterwisselen, niet mee wachten en kijken of er wat verbeterd. Heb je een foto of kort filmpje?

Direct 50% waterwisselen, niet mee wachten en kijken of er wat verbeterd. Heb je een foto of kort filmpje?
Die dikkere ‘roze’ was een oranje.. de paarse op de bodem zwemt normaal altijd leuk rondjes en die kleine paarse zijn vlekjes worden alleen maar erger.. behandeld met esha exit en 2000, dat heeft niet geholpen dus 80% waterwissel en daarna behandelt met octocil

Bijlagen

• F3C4CD6F-4303-4E55-9F2C-9FF2E96D7D36.jpeg
    F3C4CD6F-4303-4E55-9F2C-9FF2E96D7D36.jpeg
    123 KB · Weergaven: 123
  • 5AA5134C-4FA7-477B-921E-46B62EE7F32B.jpeg
    5AA5134C-4FA7-477B-921E-46B62EE7F32B.jpeg
    178.3 KB · Weergaven: 120
  • E0226B43-EFB7-4338-A2DA-891F215B36E7.jpeg
    E0226B43-EFB7-4338-A2DA-891F215B36E7.jpeg
    175.7 KB · Weergaven: 144
Ik zie zo gouw geen ziekte beeld in jou cichliden. Heb je een totaaltje van jou bak? Ik meen wel verschillende soorten uit verschillende biotopen te zien. Dat hoeft overigens niet erg te zijn hoor. Wanneer had je die 80% waterwissel gedaan?

Ik zie zo gouw geen ziekte beeld in jou cichliden. Heb je een totaaltje van jou bak? Ik meen wel verschillende soorten uit verschillende biotopen te zien. Dat hoeft overigens niet erg te zijn hoor. Wanneer had je die 80% waterwissel gedaan?
Die ene heeft toch hele erge witte vlekken, en bij sommigen is het lichtjes verkleurde vlekjes, de waterwissel heb ik zaterdag gedaan

Bijlagen

• E5421F52-25B0-4802-938D-404B0AF8D3EC.jpeg
    E5421F52-25B0-4802-938D-404B0AF8D3EC.jpeg
    468.4 KB · Weergaven: 129
  • A0F2C119-1F61-48FE-8802-DAE797C3369F.jpeg
    A0F2C119-1F61-48FE-8802-DAE797C3369F.jpeg
    195.4 KB · Weergaven: 123
  • 8A6857C5-FFA7-48C0-B993-82B464A1C1AA.jpeg
    8A6857C5-FFA7-48C0-B993-82B464A1C1AA.jpeg
    125.2 KB · Weergaven: 149
@Ed Tensen dit waren ze op dag 1 na de verhuis van de vorige eigenaar naar ons

Bijlagen

• IMG_7430.MOV
    9.8 MB
Alleerst zie ik Zuid Amerika cichliden, Tanganyika cichliden en Malawi cichliden bij elkaar in 1 bak. Dat is niet echt een gewenste mix. Iets waar jij niks aan kan doen, want je hebt ze immers over genomen. Tevens is de bak overvol!

Cichlidem veranderen snel van kleur door bv stress, dominantie en of paringsrituelen. Ook ziekte kan bleke kleuren geven, maar dat zie ik bij jou echt niet.

Mijn advies is:
- Stoppen met medicatie geven!
- Blijf veel water verversen de komende weken, 3x 50% per week.
- Probeer een deel van je bestand te verkopen. De grotere cichliden (Zuid Amerika, weet de soort zo even niet) en die met een knots op zijn hoofd (Dit is een Frontosa man) horen niet in jou bak.

Nogmaals, jij kan hier niks aan doen hoor, maar je zit er nu wel ff mee helaas 😔.

Gr. Ed

Alleerst zie ik Zuid Amerika cichliden, Tanganyika cichliden en Malawi cichliden bij elkaar in 1 bak. Dat is niet echt een gewenste mix. Iets waar jij niks aan kan doen, want je hebt ze immers over genomen. Tevens is de bak overvol!

Cichlidem veranderen snel van kleur door bv stress, dominantie en of paringsrituelen. Ook ziekte kan bleke kleuren geven, maar dat zie ik bij jou echt niet.

Mijn advies is:
- Stoppen met medicatie geven!
- Blijf veel water verversen de komende weken, 3x 50% per week.
- Probeer een deel van je bestand te verkopen. De grotere cichliden (Zuid Amerika, weet de soort zo even niet) en die met een knots op zijn hoofd (Dit is een Frontosa man) horen niet in jou bak.

Nogmaals, jij kan hier niks aan doen hoor, maar je zit er nu wel ff mee helaas 😔.

Gr. Ed
Ok, heel erg bedankt, ik wou die frontosa er sowieso al uit want neemt veel plaats in .. heb je die kleinste gezien met die erge witte vlekken? Lijkt me toch erg op flagellaten, wat denk je ervan?

Aan de hand van jou filmpje zie ik ook nog een Frontosa vrouw, dat is die iets kleinere wit gestreepte.

Ik zie hier en daar wat beschadigingen, maar geen flagelaten gelukkig. Wel zijn een paar vissen duidelijk niet in hun hum.

Ik zie hier en daar wat beschadigingen, maar geen flagelaten gelukkig. Wel zijn een paar vissen duidelijk niet in hun hum.
Ok, dus heb ik heel veel geld uitgegeven aan onnodige medicatie 😅 ik ga zo meteen een waterwissel doen, welke zal ik het best verkopen, die 2 grote sowieso, de frontosa heeft ook een vrouwtje die is wel kleiner nog, zal die ook best eruit gaan?

Tja idd 😔.

De Frontosa's zou ik idd verkopen (man en vrouw).
En de 4 Zuid Amerika zou ik verkopen (2 met die stippen zeg maar en de 2 grootste, donkere en roze/rode).

Misschien dat leden @Gino88 of @Ancistruz hier de namen van weten.

Gr. Ed

Tja idd 😔.

De Frontosa's zou ik idd verkopen (man en vrouw).
En de 4 Zuid Amerika zou ik verkopen (2 met die stippen zeg maar en de 2 grootste, donkere en roze/rode).

Misschien dat leden @Gino88 of @Ancistruz hier de namen van weten.

Gr. Ed
Deze beweegt ondertussen niet meer en hangt alleen maar in het hoekje snel te ademen.. ik vrees toch dat er een rare ziekte in de vissen zit helaas, waterwissel van 60% ongeveer heb ik net gedaan

Bijlagen

• E86575DB-85E9-4E66-AA9E-42DEBA3543F5.jpeg
    E86575DB-85E9-4E66-AA9E-42DEBA3543F5.jpeg
    241 KB · Weergaven: 107
  • FC17C687-8BBD-48BA-801B-274D85F18DF0.jpeg
    FC17C687-8BBD-48BA-801B-274D85F18DF0.jpeg
    226.1 KB · Weergaven: 135
En dit wordt gewoon met de dag erger en erger, ik snap er helemaal niks meer van hoor, heel erg frustrerend 😅

Bijlagen

• 4BB7621C-51A0-443A-9982-77E8E33AB7FD.jpeg
    4BB7621C-51A0-443A-9982-77E8E33AB7FD.jpeg
    190.7 KB · Weergaven: 114
Deze beweegt ondertussen niet meer en hangt alleen maar in het hoekje snel te ademen.. ik vrees toch dat er een rare ziekte in de vissen zit helaas, waterwissel van 60% ongeveer heb ik net gedaan
Dit ziet eruit als buikwaterzucht. Iets wat voor kan komen bij cichliden. Voor deze komt het te laat idd.

Hou je voor nu even vast aan de waterwissels, even geen medicatie en dergelijk meer toevoegen. Tegen stress en te kleine huisvesting bestaan geen medicijnen, wel actie om ervoor te zorgen dat de vissen krijgen wat ze verdienen.

Gr. Ed

I
Dit ziet eruit als buikwaterzucht. Iets wat voor kan komen bij cichliden. Voor deze komt het te laat idd.

Hou je voor nu even vast aan de waterwissels, even geen medicatie en dergelijk meer toevoegen. Tegen stress en te kleine huisvesting bestaan geen medicijnen, wel actie om ervoor te zorgen dat de vissen krijgen wat ze verdienen.

Gr. Ed
Ik ga ze straks online zetten, een aantal dan.. hoeveel denk je dat we erin kunnen houden?

Buikwaterzucht is ook besmettelijk toch, of niet?

Bij grote mate van stress wel, kijk eerst maar even of je een goed huis kan vinden voor die 6 grote jongens/meiden. Daarna kunnen we wel weer verder kijken.

heel erg bedankt voor de vele info 👍🏼
Na de waterwissel lijken de vissen zich iets beter te voelen, ik ga morgen ochtend een nieuwe koolstoffilter halen om even alles eruit te filteren en waterwissels aanhouden

De kleur van de frontosa is na de waterwissel ook ineens heel erg veranderd, in de goede richting dan.

Ook die dikke paarse wat eerst op de bode hing, zwemt weer lekker rond.

Ik hoop dat het echt goed komt met ze want ze zijn echt prachtvisjes 😅

Zelf gebruik ik vaak een panty en doe daar wat actieve kool in en dan in het filter. Is volgens mij goedkoper dan die sponzen.

Zelf gebruik ik vaak een panty en doe daar wat actieve kool in en dan in het filter. Is volgens mij goedkoper dan die sponzen.
En waar haal je die actieve kool? Hier verkopen ze zag ik enkel die zwarte sponsjes en die witte plastic blokjes met kool erin

heel erg bedankt voor de vele info 👍🏼
Na de waterwissel lijken de vissen zich iets beter te voelen, ik ga morgen ochtend een nieuwe koolstoffilter halen om even alles eruit te filteren en waterwissels aanhouden

De kleur van de frontosa is na de waterwissel ook ineens heel erg veranderd, in de goede richting dan.

Ook die dikke paarse wat eerst op de bode hing, zwemt weer lekker rond.

Ik hoop dat het echt goed komt met ze want ze zijn echt prachtvisjes 😅
Dit zijn in ieder geval eerste voorzichtige goede berichten, hou vol en hou ons op de hoogte 😉.

Gr. Ed

En waar haal je die actieve kool? Hier verkopen ze zag ik enkel die zwarte sponsjes en die witte plastic blokjes met kool erin
Veelal bij de lfs maar goed misschien net niet daar waar jij komt.

De dikke paarse is helaas aan haar laatste adem bezig, liggend op haar zij op de bodem in een hoekje, gaat ze vanzelf snel dood nu of moet ik haar op de een of andere manier zelf verlossen (zoja, graag wat uitleg).
Ik heb dit enkel bij onze guppen gezien en die gingen gewoon in een uurtje ofzo dood.

Ik ben heel erg teleurgesteld in de persoon die me deze vissen ‘geschonken’ heeft, hij wist vast wat er aan de hand was, helaas krijg ik van die persoon ook geen reactie meer sinds de vissen bij mij gebracht zijn

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan