Wat is er nieuw

Filtermedia na medicatie

Ik zou er zelf een einde aan maken door hem uit te vangen. Je kan hem in een afgesloten bakje met water doen en dan in de vriezer voor een aantal uur, dan slaapt hij/zij zachtjes in. Of inwikkelen in keukenrol, tik tegen de tafelrand (buiten) en het is ook snel klaar. Hij/zij heeft geen kracht meer in ieder geval.

Sterkte,

Gr. Ed

Tja idd 😔.

De Frontosa's zou ik idd verkopen (man en vrouw).
En de 4 Zuid Amerika zou ik verkopen (2 met die stippen zeg maar en de 2 grootste, donkere en roze/rode).

Misschien dat leden @Gino88 of @Ancistruz hier de namen van weten.

Gr. Ed
2 zuid amerikanen zijn Heros 1 redspotted en de ander lijkt een rotkeil.

Die 2 andere zijn centraal amerikaanse.

Deze bak is een grote stressbom.
Totaal verkeerde bestand.

Heros worden weg gezet als agressief. Ik heb er 4. Zowel met of zonder eitjes vallen ze redelijk mee qua agressie. Al zouden ze met midden amerika nog net kunnen toch worden worden ze op een bepaalde punt ondergesneeuwd. En frontosa wordt sws geadviseerd om speciaalbak van te maken vanwege hun agressie.

Die amerikanen ken ik zelf niet, denk dat @RichD1011 het wel weet.

En de afrikaantjes ja die zijn sws te agressief voor de amerikanen

Ik heb er ondertussen 4 dode uitgevist, en de hele bak ligt op sterven behalve die 2 frontosa en de algeneters.. raar zaakje

Ik heb er ondertussen 4 dode uitgevist, en de hele bak ligt op sterven behalve die 2 frontosa en de algeneters.. raar zaakje
Vind t niet vreemd. Zoals ik eerder zei die Frontosa's horen niets voor niets in een speciaal bak.

Maar wel sneu dat dit zo gebeurd

Vind t niet vreemd. Zoals ik eerder zei die Frontosa's horen niets voor niets in een speciaal bak.

Maar wel sneu dat dit zo gebeurd
Ik heb niet het idee dat het de frontosa zijn die schuldig zijn hieraan, zoals ik eerder in het topic vermeldde vond ik de vissen er ziekjes uit zien, hoe ik ze zie sterven lijkt het me op erge buikwaterzucht of vis tbc ofzo, maar waarom die frontosa niks hebben, geen idee ..

Misschien zoals je zei hadden de andere vissen veel stress waardoor ze zwakker waren en ziek geworden zijn..

Hoe zit het nu met de bak, kan die gewoon blijven draaien stel dat ze allen dood zijn of moet ik die dan helemaal gaan ontsmetten etc?

Is de eerste keer dat ik dit meemaak dus totaal geen ervaring mee, zit die ziekte ook niet in de filter etc

Vraag me trouwens af waarom die persoon die ze aan ons heeft gegeven zo een mix boeltje in zijn bak had en beweerde veel kennis te hebben

Een hoge mate van stress kan zeker de dood tot gevolg hebben. Deze vissen hebben veel meegemaakt in korte tijd. De reis naar jou, vismedicatie etc. Komt nog bij dat dit aquarium overvol zat en ook nog eens soorten die niet bij elkaar horen, dus was er al een constante stress waarde in je aquarium. Dit aquarium hing al aan een zijden draadje.

Probeer je aan de waterwissels te houden, hopelijk knappen ze weer wat op. Maar er zullen er waarschijnlijk nog wel meer gaan. Hopelijk kan je nog wat soorten kwijt bij andere hobbyisten. Je kan de bak gewoon laten draaien verder. Uiteindelijk ontstaat er een soort balans.

Vraag me trouwens af waarom die persoon die ze aan ons heeft gegeven zo een mix boeltje in zijn bak had en beweerde veel kennis te hebben
Hij wou er gewoon van af. Of hij daadwerkelijk wist dat dit zou gaan gebeuren weet ik niet. Maar iemand met veel kennis had deze samenstelling van vissen in een te kleine bak nooit gedaan en getuigd verder van weinig kennis. Maar goed, jij zit er nu mee en zal door deze ellende heen moeten.

Wel een vraag: wat voor soort aquarium wil je hier in de toekomst van maken? Misschien wel leuk om je hier eens wat meer in te verdiepen, want uiteindelijk kan dit een leuke bak gaan worden waar jullie weer van kunnen genieten!

Nogmaals sterkte,

Gr. Ed

We willen uiteindelijk enkel mbuna’s erin hebben, denk dat dat ook het beste is voor de vissen, met hun eigen soort en met niet teveel samen, heb er net weer 4 uitgevist die dood zijn, heel jammer maar kunnen we niks meer aan doen helaas, zie er nog wel een paar die er niet meer top uit zien, hopelijk haalt de rest het wel!

Ik zou er zelf een einde aan maken door hem uit te vangen. Je kan hem in een afgesloten bakje met water doen en dan in de vriezer voor een aantal uur, dan slaapt hij/zij zachtjes in. Of inwikkelen in keukenrol, tik tegen de tafelrand (buiten) en het is ook snel klaar. Hij/zij heeft geen kracht meer in ieder geval.

Sterkte,

Gr. Ed

Nieuwe inzichten over het gebruik van de vriezer om een vis euthaneseren:

Niet invriezen, maar een verdovingsmiddel zoals kruidnagel-olie. 0,5ml per liter water.

https://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/155334-hoe-zieke-vissen-pijnloos-doden.html

Ik heb het ook wel met de vriezer gedaan vroeger maar met die olie is het veel diervriendelijker. Je kan het beste dit in huis hebben want niet elke drogist heeft het in huis.

Ik heb het ook wel met de vriezer gedaan vroeger maar met die olie is het veel diervriendelijker. Je kan het beste dit in huis hebben want niet elke drogist heeft het in huis.

Je kan nooit meer doen dan je best John.

Ik heb al vaker gezegd dat mijn vissen- carriere begon met 2 goudvissen in een kom. Waar ik heel veel plezier van gehad heb.

Ontwikkelingen gaan snel, en soms is het lastig of nieuwe ontwikkelingen nou een toevoeging zijn, als in een nieuwe optie, of dat de oude optie is af geserveerd als niet juist.

In het geval van de euthanesie denk ik dat niet juist het geval is. Maar dat zegt niets over de intentie waarmee vroegere inzichten zijn uitgevoerd.

En ja, dit is erg off topic. Daarvoor excuus aan topic-starter.

Geen probleem hoor 😅

Het lijkt trouwens dat een deel van de overgebleven vissen gedeeltelijk aan het herstellen is, of het is maar schijn, we zullen zien, eentje heb ik er weer dood uitgevist, op het eerste zicht zie ik er 1 a 2 nog die zich niet zo lekker voelen, hopelijk redden ze het nog

Veelal bij de lfs maar goed misschien net niet daar waar jij komt.
Ik heb het bij maxizoo gevonden 👍🏼

Welke leven er nu?

Welke leven er nu?
Frontosa man en vrouw, die grote zwart/bruine met strepen ook (weet de naam niet), die grote oranje ronde, en die 2 met vlekjes blauwachtige, alle grote vissen dus, en nog een aantal mbuna’s die zijn overgebleven..

L134 leeft ook nog, samen met 3-4 van die grijze algeneters weet hun naam ook niet meer

Heros dus oke.

Zal wel ff elke dag 25% tot 50% Waterwissel doen. Voor de zekerheid

Heros dus oke.

Zal wel ff elke dag 25% tot 50% Waterwissel doen. Voor de zekerheid

Ja ga ik doen, heb gisteren 60% gedaan, vandaag 20% en doe morgen weer 50% enz

Als de bak weer rustig is wil ik alle grote gaan verkopen, een idee wat ze waard zijn per vis?
Ik zie sommigen die hun vis voor 10€ verkopen en anderen dan weer voor 80€ 😅

Ik zou eerder kijken naar een goed tehuis dan focussen op geld.

Ik zou eerder kijken naar een goed tehuis dan focussen op geld.
Gaat me zeker niet om het geld ik heb ze tenslotte zelf bij het aquarium gekregen dus behalve onderhoud kosten ze me niks, ik weet gewoon geen richtprijs zeg maar, als het kon zou ik ze zelf houden want vind ze prachtig, maar dan moet ik er een nieuwe bak bijhalen en dat krijg ik niet klaar hier denk ik haha

Mogen die grote vissen anders wel zo samen blijven hoe ze nu in de bak zitten? Zonder de mbuna dan bedoel ik, dat zou ook een optie zijn voor mij

En gratis weggeven vind ik maar zielig (voor de vis) wie weet waar ze dan terechtkomen en hoe ze behandeld worden.. heb eerlijk gezegd maar bij 2 personen in totaal, die vissen van me kwamen kopen,een heel goed gevoel gehad, vind het best moeilijk te weten als iemand goed voor ze zal zorgen of niet, en in mijn buurt zijn meer de kleinere visjes geliefd helaas

De vissen zijn ondertussen weer in hun nopjes. Hoelang ga ik best de dagelijkse waterwissels aanhouden?
Ik heb tweedehands een bak gevonden voor de frontosa, mag ik om deze op te starten de helft van de filtermedia van de draaiende bak gebruiken? Zoja, hoelang moet de nieuwe bak dan indraaien, ik ben hier dus een leek in, kom van kleine visjes 🙈

De vissen zijn ondertussen weer in hun nopjes. Hoelang ga ik best de dagelijkse waterwissels aanhouden?
Ik heb tweedehands een bak gevonden voor de frontosa, mag ik om deze op te starten de helft van de filtermedia van de draaiende bak gebruiken? Zoja, hoelang moet de nieuwe bak dan indraaien, ik ben hier dus een leek in, kom van kleine visjes 🙈
Ik zou de aankomende week om de dag aanhouden, de week erna mogelijk om de 2 dgn. 3de week zou ik het op 2 waterwissels houden per week.

Als je sponzen in je oude filter hebt, zou ik er 1 uitnemen en uitknijpen in je "nieuwe filter". Dan elke week wat voeren in je nieuw op te zetten aquarium. Zodat je bacteriën daar wat te doen hebben. Dit zou ik een paar weken zo volhouden. Of je moet om de dag willen waterwisselen in die bak voor een aantal weken en ze direct overzetten na inrichten. Ik wil wel nog even aangeven dat Frontosa's groepsdieren (in de verhouding 1m/4v of 2m/5v) zijn en doorgaans gehouden worden in aquaria boven 2.40m. En ze worden vrij groot. Een man kan makkelijk 30-35 cm worden in goede conditie's en ze worden vrij oud. Ik zou je daarom toch adviseren om een liefhebber te vinden die ze dat wil en kan geven.

Gr. Ed

Ik zou de aankomende week om de dag aanhouden, de week erna mogelijk om de 2 dgn. 3de week zou ik het op 2 waterwissels houden per week.

Als je sponzen in je oude filter hebt, zou ik er 1 uitnemen en uitknijpen in je "nieuwe filter". Dan elke week wat voeren in je nieuw op te zetten aquarium. Zodat je bacteriën daar wat te doen hebben. Dit zou ik een paar weken zo volhouden. Of je moet om de dag willen waterwisselen in die bak voor een aantal weken. Ik wil wel nog even aangeven dat Frontosa's groepsdieren (in de verhouding 1m/4v of 2m/5v) zijn en doorgaans gehouden worden in aquaria boven 2.40m. En ze worden vrij groot. Een man kan makkelijk 30-35 cm worden in goede conditie's en ze worden vrij oud. Ik zou je daarom toch adviseren om een liefhebber te vinden die ze dat wil en kan geven.

Gr. Ed

Oh ok jammer want ik vind ze echt mooi. Ik ga bekijken als ik ze kan brengen naar een hobby kweker hier wat verderop dan, dan ben ik wat zekerder dat ze goed verzorgd worden, en dan stop ik die zuid amerikaanse gewoon in de nieuwe bak met nog wat vriendjes erbij denk ik

Oh ok jammer want ik vind ze echt mooi. Ik ga bekijken als ik ze kan brengen naar een hobby kweker hier wat verderop dan, dan ben ik wat zekerder dat ze goed verzorgd worden, en dan stop ik die zuid amerikaanse gewoon in de nieuwe bak met nog wat vriendjes erbij denk ik
Ze zijn zeker mooi, maar echt wel een soort die specifieke eisen stelt aan een aquarium.

Gr. Ed

Ik zou als ik jou was, om het voor jezelf leuk te hebben/maken en voor de vissen lekker die 1m50 gaan en indd Heros en wat andere zuid amerikaanse erbij doen. je zal er geen spijt van hebben. Krobia Xinguensis zijn heel vet en super leuke cichlide doen geen vlieg kwaad.

Ik heb ze net even opgezocht en er zitten inderdaad wel een aantal prachtige bij, sowieso eerst nog voor de bak zorgen en laten indraaien anders zit ik daar nog met problemen straks..

Ga ook even dieper inlezen over die zuid amerikaanse want heb daar helemaal geen kennis over ivm gedrag etc

We willen trouwens nieuw zand in de bak, kan dat zomaar terwijl de vissen aanwezig zijn zeg maar als we ze even eruit halen en in een grote bak met hun eigen water zetten?

Ik heb ze net even opgezocht en er zitten inderdaad wel een aantal prachtige bij, sowieso eerst nog voor de bak zorgen en laten indraaien anders zit ik daar nog met problemen straks..

Ga ook even dieper inlezen over die zuid amerikaanse want heb daar helemaal geen kennis over ivm gedrag etc

We willen trouwens nieuw zand in de bak, kan dat zomaar terwijl de vissen aanwezig zijn zeg maar als we ze even eruit halen en in een grote bak met hun eigen water zetten?
Ik zou nu even niks veranderen. Even laten zitten zoals het is buiten de ww om

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan