Wat is er nieuw

Filtermedia overzetten, past dat?

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik ga waarschijnlijk wel voor een ander extern filter.

Mijn huidige, de Oase Biomaster 350 thermo, voldoet niet aan mijn verwachtingen.
Te zwakke uitstroom en onverklaarbare geluidjes.
Misschien valt het allemaal mee, maar het zit mij niet lekker.

Nu wil ik voor een JBL cristalprofi greenline E1502 gaan, met ook een los verkrijgbare externe verwarming.

Past de filtermedia van de Oase, in de JBL?
Zo niet, hoe zet ik de filtermedia dan het beste over?
Het nieuwe externe filter vullen met aquariumwater en alles daarin uitknijpen?
Dan nieuwe filtermedia etc in de mandjes doen en aansluiten maar?

Ik kan niet tijdelijk twee externe filters tegelijk laten draaien.
Dus hoop dat bovenstaande manier een goed idee is om de filterbacteriën over te zetten?

Ik geloof dat het heel eenvoudig is. De jbl heeft meer rechthoekige sponzen, mandjes. Biomaster mandjes zijn compleet anders, ovaal sponzen enigszins.

Misschien is het een idee een aantal sponzen overzetten naar JBL. En dan aanvullen met lava split bijvoorbeeld Intratuin 8/16 mm. Je filter werkt dan mechanisch en biologisch.

Beetje bij knippen kan vaak ook prima als er ruimte over is kan je ook een nieuwe spons pas maken om het op te vullen.

Je kan wat sponzen uitknijpen en dat is de nieuwe filterpot doen en vaak is met een ingedraaide bodem en zuinig voeren dat geen probleem.

Als het mijn aquarium zou zijn zou ik niks gaan verknippen.
Het oude filter lekker orgineel laten en wellicht verkopen en je nieuwe filter ook mooi orgineel laten zo is het tenslotte bedacht.
Ff je oude sponzen uitknijpen in je nieuwe filter en de boel weer opstarten.
Vooraf even een 50% waterwissel en je waterwaardes goed in de gaten houden.De komende tijd weinig tot niks voeren gezonde vissen kunnen makkelijk een tijdje zonder voeding.

Eventuele media zou ik overzetten.
Sponzen in het aquarium uitknijpen en een paar dagen in het aquarium laten liggen.
Eventueel iedere dag even uitknijpen voor de inlaat van het nieuwe filter.

Ik zoek nog een biomaster 350, mocht je zo ver zijn stuur maar een pb.

Ik zou je originele sponzen niet verkippen, een nieuw setje van Oase is namenlijk best aan de prijs en maakt je filter dus redelijk waardeloos als je hem wilt verkopen zonder de sponzen. Gewoon origineel houden en sponzen paar keer goed uitknijpen in het nieuwe filter.

Ik heb zelf een Biomaster2 250 in een Rio 180 aquarium en herken je problemen met zwakke uitstroom trouwens niet hoor. Hier is de 250 met spraybar bijna te krachtig en spoelt regelmatig stukken van de Limnophila Sessiliflora door de bak waardoor ik hem zelf wat minder hard heb gezet.
Zit er geen knik in de slangen en of staat het "kraantje" bij de spraybar (als je die gebruikt) wel open? Als ik jou was zou ik de rotor er eens uit halen en schoonmaken en daarna goed ontluchten door het filter een beetje te kantelen /wiebelen in alle richtingen terwijl hij draaid.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan