DanielHoogland
Well-known member
- Lid geworden
- 12 juni 2019
Ik heb altijd al een test willen doen om de efficiëntie van verschillende filtermedia te onderzoeken. Momenteel heb in mijn kweekrek ruimte om met drie kleine bakjes wat testjes te doen. Voor ik begin zou ik graag wat feedback willen hebben.
De opstelling:
3 bakjes van 35L, op de foto nog gevuld maar die kunnen leeg en opnieuw gestart worden.
Ik zit nog met een hoop vragen en wellicht kunnen jullie hierbij helpen.
De opstelling:
3 bakjes van 35L, op de foto nog gevuld maar die kunnen leeg en opnieuw gestart worden.
Ik zit nog met een hoop vragen en wellicht kunnen jullie hierbij helpen.
- Wat voor filtermedia willen we testen? Ik dacht zelf aan filterwatten - Eheim mech (keramische buisjes) - Siporax. Of willen we ook graag weten wat Biohome bijvoorbeeld doet?
- Wat voor filter? De sponsfilters die ik nu gebruik bieden geen mogelijkheid voor filtermedia dus er moet iets anders komen. Zelf denk ik aan kleine HOB filters, of wellicht wel een simpel binnenfiltertje? Ideeën?
- Temperatuur: Deze zou ik zonder verwarming dus gewoon op kamertemperatuur willen doen. Omdat de compartimenten met glas gescheiden zijn verwacht ik dat de temperatuur in alle drie de bakjes gelijk zal blijven.
- Verlichting: Om alg tegen te gaan zou ik de verlichting weg willen laten of is er een reden om deze test met verlichting te doen?
- Hoe gaan we vervuilen? Mijn idee is om dit met huishoud ammonia te doen (al eens een test gedaan met indraaien, huishoud ammonia werkte net zo goed als salmiak poeder) en dagelijks een x hoeveelheid toe te voegen. Ja, nee, anders?
- Wat gaan we meten: Met druppeltest NH3/4 - NO2 en NO3.
- Hoe vaak gaan we meten: Ben ik nog niet over uit.