Wat is er nieuw

Filtermedia test opstelling

DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
Ik heb altijd al een test willen doen om de efficiëntie van verschillende filtermedia te onderzoeken. Momenteel heb in mijn kweekrek ruimte om met drie kleine bakjes wat testjes te doen. Voor ik begin zou ik graag wat feedback willen hebben.

De opstelling:
IMG_1301 (2).JPG

3 bakjes van 35L, op de foto nog gevuld maar die kunnen leeg en opnieuw gestart worden.

Ik zit nog met een hoop vragen en wellicht kunnen jullie hierbij helpen.
  • Wat voor filtermedia willen we testen? Ik dacht zelf aan filterwatten - Eheim mech (keramische buisjes) - Siporax. Of willen we ook graag weten wat Biohome bijvoorbeeld doet?
  • Wat voor filter? De sponsfilters die ik nu gebruik bieden geen mogelijkheid voor filtermedia dus er moet iets anders komen. Zelf denk ik aan kleine HOB filters, of wellicht wel een simpel binnenfiltertje? Ideeën?
  • Temperatuur: Deze zou ik zonder verwarming dus gewoon op kamertemperatuur willen doen. Omdat de compartimenten met glas gescheiden zijn verwacht ik dat de temperatuur in alle drie de bakjes gelijk zal blijven.
  • Verlichting: Om alg tegen te gaan zou ik de verlichting weg willen laten of is er een reden om deze test met verlichting te doen?
  • Hoe gaan we vervuilen? Mijn idee is om dit met huishoud ammonia te doen (al eens een test gedaan met indraaien, huishoud ammonia werkte net zo goed als salmiak poeder) en dagelijks een x hoeveelheid toe te voegen. Ja, nee, anders?
  • Wat gaan we meten: Met druppeltest NH3/4 - NO2 en NO3.
  • Hoe vaak gaan we meten: Ben ik nog niet over uit.
Graag ontvang ik input, ben ik verder nog iets vergeten of hebben jullie opmerkingen over bovenstaande? Ik hoor het graag.

awesome!!
fantastisch idee.

• Wat voor filtermedia willen we testen? Ik dacht zelf aan filterwatten - Eheim mech (keramische buisjes) - Siporax. Of willen we ook graag weten wat Biohome bijvoorbeeld doet?
dat mag je natuurlijk helemaal zelf uitmaken maar als je twee verschillende keramische media test zou ik wel het verschil willen weten tussen cilinderbuisjes en korrels/brokjes (zoals bacto-stones) of keramiek vs sintelglas (seachem matrix bv)
het mooiste is in combi laag budget, medium en highend, wat ik in jouw voorstel al zie) In de vervolgstudie komen planten erbij als filtermateriaal 😀

• Wat voor filter? De sponsfilters die ik nu gebruik bieden geen mogelijkheid voor filtermedia dus er moet iets anders komen. Zelf denk ik aan kleine HOB filters, of wellicht wel een simpel binnenfiltertje? Ideeën?
als er maar genoeg ruimte is voor de media, zelfs die superfish binnenfilters kunnen getweakt worden, wil je ze wel allemaal een standaard mechanisch filter geven oid, of wordt het puur de media

• Verlichting: Om alg tegen te gaan zou ik de verlichting weg willen laten of is er een reden om deze test met verlichting te doen?
Als het maar gelijke omstandigheden zijn
  • Hoe gaan we vervuilen? Mijn idee is om dit met huishoud ammonia te doen (al eens een test gedaan met indraaien, huishoud ammonia werkte net zo goed als salmiak poeder) en dagelijks een x hoeveelheid toe te voegen. Ja, nee, anders?
prima, als je het niet erg vind dat dat heel saai gaat ogen, haha, is het niet leuker om in elke bak 10 Danio Rerio te plaatsen met gelijke voeding 🙂 of is dat niet ethish
ja, als we maar geen Cl-waarden zien 😀
afhankelijk van evt. waterwissels, vóór de ww of om de twee weken gedurende drie maanden

Haha, ik weet zeker dat je wat interessants te pakken hebt en ik ga het helemaal volgen!

je zou zelfs de bakken eerst kunnen indraaien met ammonia en meten hoe dat gaat en vervolgens als alles weer gelijk is met vis een praktijkstudie erachteraan. of ben ik nu te veeleisend.
want eigenlijk zou ik ook willen weten hoe effectief een lavabodem is met alleen wat stroming. haha

dat mag je natuurlijk helemaal zelf uitmaen maar als je twee verschillende keramische media test zou ik wel het verschil willen weten tussen cilinderbuisjes en korrels/brokjes (zoals bacto-stones) of keramiek vs sintelglas (seachem matrix bv)
het mooiste is in combi laag budget, medium en highend, wat ik in jouw voorstel al zie) In de vervolgstudie komen planten erbij als filtermateriaal 😀
Mijn idee was inderdaad om te testen met verschillende prijzen aan media.

Laag budget: Filterwatten. Ik lees af en toe dat men vroeger een eheim classic vol duwde met filterwatten en dit ook prima werkte. Enkele euro's voor een grote zak.
Medium budget: Keramische pijpjes. Zoals Eheim mech. €9,65 per L bij de hornbach.
Hoog budget: Gesinterd glas. Dit kan Siporax zijn (die zijn in Nederland nog het meest gebruikt denk ik) maar ook Eheim substrat pro of Biohome. Siporax kost €36,20 per L bij de Hornbach (wat is dat duur geworden!?)

als er maar genoeg ruimte is voor de media, zelfs die superfish binnenfilters kunnen getweakt worden, wil je ze wel allemaal een standaard mechanisch filter geven oid, of wordt het puur de media
Omdat er geen voer gegeven wordt of vis in zit verwacht ik geen mechanische vervuiling. We gaan dus alleen biologische media gebruiken. Ik speel met het idee om zelf gewoon een filter in elkaar te flansen met een koker en lucht, een petfles maar dan wellicht iets fraaier.

prima, als je het niet erg vind dat dat heel saai gaat ogen, haha, is het niet leuker om in elke bak 10 Danio Rerio te plaatsen met gelijke voeding 🙂 of is dat niet ethish
Ik wil graag kunnen spelen met de NH3/4 niveaus en dat kun je beter zonder vis doen. Plus dat vissen niet altijd stabiel zijn.. Jonkies maken, dikker dunner gelijke hoeveelheid voer geven etc. Het maakt het wat ingewikkelder.

afhankelijk van evt. waterwissels, vóór de ww of om de twee weken gedurende drie maanden
Geen waterwissels. Zit geen vis in dus we kunnen e.e.a. rustig laten stijgen.

• Leuk
Waarderingen: Joff
je zou zelfs de bakken eerst kunnen indraaien met ammonia en meten hoe dat gaat en vervolgens als alles weer gelijk is met vis een praktijkstudie erachteraan. of ben ik nu te veeleisend.
want eigenlijk zou ik ook willen weten hoe effectief een lavabodem is met alleen wat stroming. haha
Haha ik heb ook al veel meer ideeen dan dat er bakken zijn. Een vervolg is natuurlijk zeker een optie!

• Leuk
https://www.hornbach.nl/shop/SERA-F...It1cXAy1dSLCxPY-AcA0aJo74PyyH8YhoCU-oQAvD_BwE
10,50 euro per liter, 1 liter is, op juiste manier gebruikt, voldoende voor 200 ltr aquariumwater bij gemiddelde bezetting.

Kan het zijn dat je kg en ltr door elkaar hebt gehaald?

Bovendien denk ik, dat gezien het feit dat je siporax jaren kan gebruiken, en dat watten eerder vervangen moeten worden, siporax misschien wel de budget-keuze is.

Testen van keramisch materiaal voor biologische filtratie lijkt me vreemd. Waar dat al geadviseerd wordt, is dat doorgaans voor mechanische filtratie, niet biologische filtratie.

Kan het zijn dat je kg en ltr door elkaar hebt gehaald?
Ja inderdaad, stom!
Dan is Siporax tegenwoordig net zo goedkoop als de keramische versie.

Wellicht in plaats van keramisch dan gewoon lavasteen proberen?

Misschien de ultieme battle tussen biohome en siporax 🙂

Misschien de ultieme battle tussen biohome en siporax 🙂
Die vind ik ook zeker interessant, maar eigenlijk vind ik het verschil tussen iets simpelers zoals lavasteen nog interessanter. Wellicht doen we die in phase 2 nog wel!

Lava is meer low budget
Ja inderdaad.

Wat denken jullie van een zelf gemaakte koker met het volgende:

1x klein plukje filterwatten
1x klein plukje filterwatten met daarboven klein gemaakt lavasteen (beetje DIY filter idee)
1x klein plukje filterwatten en biogravel van biohome

Het eerste filter kan dan (deels) dienen als nulmeting.

Even van een andere website geplukt, zoiets alleen dan zonder het schuim. (staat nu op zn kop)
1628594949292.png

Helemaal eens met diy en mocht je materiaal nodig hebben hoor ik het graag. ik subsidieer ook graag een cheapo hob mocht je daar voor willen gaan.

der is al een goed topic hier over waar ik tijdje terug veel van hebt geleerd daar was een tabel naar voor gekomen dat spons filters besten zijn voor kleine bakken en dan bewegende media naam van kwijt. maar ik gebruik al heel lang spons filters omdat die het besten presteren bij hogen bezetting zolang ze schoon blijven

Haha ik heb ook al veel meer ideeen dan dat er bakken zijn. Een vervolg is natuurlijk zeker een optie!

Misschien afstemmen/samen werking met @Gino88 ? Die was hier ook mee bezig. Er is bij hem iets niets goed gegaan bij zijn opstelling en staat nog op zijn too do lijstje. Die verveeld zich vast nu hij klaar is met zijn 350 project. Samen meer test capaciteit en misschien 1 dezelfde om te kijken of de uitslag ook hetzelfde is en loopt.

Ikzelf ben wel benieuwd naar biohome en matrix

Waarom niet in 1 van de bakken alleen een sponsfilter? Dus sponsfilter vs siporax vs biohome.

of sponsfilter vs siporax vs lavasplit

Die vind ik ook zeker interessant, maar eigenlijk vind ik het verschil tussen iets simpelers zoals lavasteen nog interessanter. Wellicht doen we die in phase 2 nog wel!

Ja inderdaad.

Wat denken jullie van een zelf gemaakte koker met het volgende:

1x klein plukje filterwatten
1x klein plukje filterwatten met daarboven klein gemaakt lavasteen (beetje DIY filter idee)
1x klein plukje filterwatten en biogravel van biohome

Het eerste filter kan dan (deels) dienen als nulmeting.

Even van een andere website geplukt, zoiets alleen dan zonder het schuim. (staat nu op zn kop)
Bekijk bijlage 329692
Niet doen zo , geeft vertekend beeld .
Alle filtertesten doe je in een donkere omgeving .

Bedankt voor al jullie ideeën. Weet iemand welk topic dat was van @Gino88 ? Ik kan hem zo snel niet vinden en zou daar graag eens kijken hoe hij e.e.a. heeft aangepakt en wat daar uitgekomen is.

Een sponsfilter in een van de bakken is ook een goed idee. Kunnen we direct zien of er verschil zit tussen een simpel sponsje (die ik eigenlijk al met tevredenheid gebruik in mijn kweekbakken) en 'echte' filtermedia.
Biohome en Matrix met elkaar vergelijken.. Hmm dat zijn twee toppers in de markt. Inderdaad ook een leuke test, wellicht in een volgende fase want voor nu wil ik ook wel eens zien wat gewoon wat lavasteen zou doen.

Mijn plan is om zelf een koker van rioolpijp te maken en hier de media in te stoppen. Het wordt dus inderdaad zoals Erwin al goed opmerkte in een donkere omgeving gedaan.

ik zou sowieso voor 1 soort medium per filter gaan. dus niet ook mechanisch oid. want:

1 het is lastig om precies elke keer precies hetzelfde volume watten af te meten bijv.
2 ook op mechanisch materiaal groeien bact.

dus dikke kans dat het je resultaten vertroebelt.

een premium + een budget + een freemium materiaal is het leukst denk ik, maar goed zolang je test omstandigheden goed reproduceerbaar zijn kun je zoveel rondes met verschillende materialen doen als je wilt natuurlijk.

• Temperatuur: Deze zou ik zonder verwarming dus gewoon op kamertemperatuur willen doen. Omdat de compartimenten met glas gescheiden zijn verwacht ik dat de temperatuur in alle drie de bakjes gelijk zal blijven.
Graag ontvang ik input, ben ik verder nog iets vergeten of hebben jullie opmerkingen over bovenstaande? Ik hoor het graag.
Late reactie. 😋

- Met drie testmedia is het moeilijk kiezen! Ik zou dan denk ik zelf hebben gekozen voor biohome (omdat ik dat háát. 🤣), spons van 25 of 30 ppi en siporax....? Matrix en plastic media waren ook interessant geweest. Uitgangspunt zou zijn om media van verschillende grofheden/doorlaatbaarheid te vergelijken.
- Het best kun je een filter nemen zonder bypass. Voor een grotere plas water is een goedkoop potfilter van Superfish/Sunsun daarvoor efficiënt. HOB's hebben al gauw te veel bypass, denk ik, voor een testsituatie. Ik ben zelf voor de nieuwe test een stel superfish aqua-flow 200 genomen. Die forceren het water wel redelijk goed langs de media. Misschien zijn er nog andere opties? De Eheim pickup-reeks valt alvast af wat mij betreft, ook qua indeling.
- Een hogere temperatuur geeft snellere nitrificatie, maar zoals jij al zegt, zal de temperatuur in alle 3 de bakjes ongeveer hetzelfde zijn. Je kunt misschien voor de gein met enige regelmaat de temperatuur bijhouden en die afzetten tegen de andere meetwaarden. 🙂
- Verlichting, ook van raampartijen bijvoorbeeld, zou ik inderdaad vermijden. Heb zelf de testopstelling in een donker washok staan.
- Ammoniumchloride of huishoudammonia moeten allebei wel prima zijn toch? ^^ Vervolgens inderdaad kijken naar de hoeveelheden en de frequenties. Kan op verschillende manieren. De man van aquariumscience.org doseerde in reactie op de hoeveelheid afgebroken ammonia. Bakken die het goed bij konden houden verdubbelde hij geloof ik, terwijl achterblijvers dezelfde of een lagere hoeveelheid toegediend kregen. Weet het niet precies meer, moet je anders even nalezen. Mijn methode in de eerste "run" was om (na het indraaien) de bakken allemaal hetzelfde te doseren. Ik probeerde dan binnen een paar dagen (nog voordat er bakken "op" waren), binnen het bereik van de ammoniatest, alle bakken te meten. Vervolgens vulde ik de nog aanwezige hoeveelheid ammonia aan met precies de hoeveelheid die voor elke bak nodig is om een nieuwe vastgestelde waarde te bereiken. Voorbeeld: na dosering van 10 ppm heeft bak 1 na 3 dagen nog 2.5 ppm, en bak 2 heeft 5 ppm. Ik verhoog de dosering dan naar 30 ppm door bak ik 27.5 en bak 2 25 ppm toe te dienen etc etc.... Maar dit liep bij mij dus uit de hand omdat ik te veel filtermateriaal had en het water, zonder verversingen, uitputte. Je kunt het ook anders doen: alle bakken doseren, en simpelweg wachten tot ze alle 3 de ammonia hebben opgemaakt. Je noteert de tijd die het elke bak koste (dat moet je goed in de gaten houden dan), en alsde boel klaar is doseer je opnieuw. Eventueel een hogere dosering. Bacteriën kunnen heel lang zonder eten, dus de bakken (media) die vroeg klaar zijn, hoeven niet per se te lijden onder de rest. Deze methode leent zich misschien wel het beste voor de combinatie met waterversingen.
- Ik heb zelf enkel ammonia gemeten en de NO2 en NO3 genegeerd. Volgens de auteur van bovengenoemde website hebben zelfs extreme NO3-waarden geen noemenswaardig effect op de nitrificatie. De NH3/4 geeft an sich al een goede indicatie van de capaxciteit van een medium; immers, de bacteriën die NO2 en NO3 produceren (en andere stoffen maken/afbreken) heb je hoe dan ook, en in ongeveer gelijke verhoudingen ongeacht het beschikbaar oppervlak.
- Hoe vaak meten: ik kan hier door hoe mijn test (verkeerd) gegaan is, moeilijk antwoord op geven. Het ging bij mij ontzettend hard, elke dag 50% sneller of zo. Het was ook erg warm in huis toen ik eraan begon. Ik zou zeggen: test in het begin sowieso om de dag. Merk je dat je achter de feiten aanloopt, doe het dan vaker.

Verdere aanraders:
- water vers houden en/of baking soda toevoegen om het pH-verlagend effect van de nitrificatie tegen te gaan.
- in ieder geval voor de opstart: kaliumfosfaat of een andere fosfaatbron toevoegen. Dat is een van de beperkende factoren voor de baccies. Ververs je in het vervolg met regelmaat veel water, dan lijkt een eenmalige dosering me voldoende. Maar dit is iets waar ik zelf ook nog beter over na moet denken voor test #2.

Kan zijn dat ik ergens niet duidelijk ben, een fout maak of iets ben vergeten. Do let me know in dat geval. Het is laat. 😉

Bedankt voor je reactie. Ik ga hier eens even extra over nadenken en kom ik later op terug!

Een hoop goede tips al 🙂

Ik denk dat het handig is van tevoren goed te kijken wat het is wat je wil testen.

Wil je het materiaal in kg's of dl's testen? 1kg biohome is bijna gelijk aan 1ltr biohome, maar 1ltr siporax weegt dacht ik maar rond de 3 ons. 1ltr spons zal droog ook geen kg wegen 🙂

Verder zou ik zelf de hoeveelheid materiaal laag houden, waarschijnlijk op of net onder de aanbevolen hoeveelheid, of bijvoorbeeld 1dl per 50ltr aquariumwater.

Mij lijkt het het meest logisch als je liters meet. Een filter heeft een vaste inhoud, maar is flexibel in de (k) grammen die het kan hebben.

Het lijkt mij handig te weten hoe 1dl biohome zich verhoudt tot 1dl spons, en tot 1dl siporax. Dat is hoe je het ook in de praktijk gebruikt dacht ik.

Verder zou ik dagelijks vaste hoeveelheden ammoniak toevoegen, elke dag. Dat dan 1 maand lang, of 2, dagelijks 2x per dag meten, en dat bijhouden.

Dan kan je zien hoe de verschillende materialen zich tot elkaar verhouden.

Wanneer je iets wil weten, vergelijken, dan moet je niet teveel variabelen hebben lijkt mij. Als je hoeveelheden toegevoegde stof gaat aanpassen aan de hand van de resultaten, dan zijn de diverse resultaten niet meer met elkaar te vergelijken lijkt mij.

Ik ben benieuwd 🙂

Je hebt met dat laatste gelijk hopr @Drup. Het is alleen wel lastig om langere tijd zonder waterverversingen of andere aanvullingen/compensaties te doen. Filtermedia die het relatief goed doen, raken benadeeld door de geleidelijke daling in de pH die je krijgt. En het opraken van nutriënten. Op een gegeven moment vlakt de grafiek van de "hoogpresteerders" dan kunstmatig af, zou je kunnen zeggen. Nog best ingewikkeld allemaal. ^^

Je hebt met dat laatste gelijk hopr @Drup. Het is alleen wel lastig om langere tijd zonder waterverversingen of andere aanvullingen/compensaties te doen. Filtermedia die het relatief goed doen, raken benadeeld door de geleidelijke daling in de pH die je krijgt. Op een gegeven moment vlakt de grafiek van de "hoogpresteerders" dan kunstmatig af, zou je kunnen zeggen. Nog best ingewikkeld allemaal. ^^

Maar wanneer je in elke bak wekelijks precies 50% water ververst, min of meer zoals je normaal ook doet, dan blijf je toch nog steeds gelijke omstandigheden houden?

Zolang je het maar precies vermeldt bij de metingen dacht ik. Sterker nog, dan kan je misschien op een gegeven moment zelfs zien of verschillende materialen verschillend reageren.

Je zou zelfs aan het einde misschien eens de materialen voorzichtig in aquariumwater kunnen uitspoelen, en kijken of daar nog verschillen in zijn, qua reactie, na de tijd.

Mijn plan was inderdaad om juist niets toe te voegen om een zo reëel mogelijk beeld te krijgen. Maar nu vraag ik mij af of dit inderdaad wel reëel is want in een 'echt' aquarium verversen we natuurlijk wel en komen er meer stoffen bij kijken dan alleen wat ammonia. Lastig!

Wil je het materiaal in kg's of dl's testen? 1kg biohome is bijna gelijk aan 1ltr biohome, maar 1ltr siporax weegt dacht ik maar rond de 3 ons. 1ltr spons zal droog ook geen kg wegen 🙂
Dit is ook nog een punt waar ik mee zit. Ik speel met het idee om de 'fabrieksopgave' aan te houden maar dan zien we inderdaad niet het echte verschil tussen media.

De enige echte conclusie die ik tot nog toe heb getrokken is dat ik eigenlijk veeel meer bakjes nodig heb om alles te kunnen testen!

• Leuk
Mijn plan was inderdaad om juist niets toe te voegen om een zo reëel mogelijk beeld te krijgen. Maar nu vraag ik mij af of dit inderdaad wel reëel is want in een 'echt' aquarium verversen we natuurlijk wel en komen er meer stoffen bij kijken dan alleen wat ammonia. Lastig!

Ik gok hier maar in, maar ik kan me voorstellen dat bacteriën meer nodig hebben dan ammoniak om zich snel en goed te ontwikkelen. Misschien interessant dat te checken, en te kijken hoe je dat voldoende kan aanleveren?

Pietsie plantenvoeding? Geen idee.

Dit is ook nog een punt waar ik mee zit. Ik speel met het idee om de 'fabrieksopgave' aan te houden maar dan zien we inderdaad niet het echte verschil tussen media.

De enige echte conclusie die ik tot nog toe heb getrokken is dat ik eigenlijk veeel meer bakjes nodig heb om alles te kunnen testen!

Precies wat je zegt inderdaad. Ik wist even niet van de hoeveelheid van biohome, maar siporax zegt 1dl op 20ltr water. Ik begrijp van jou biohome 1dl/ons per 10ltr water. Dat scheelt nogal.
Lastig ook, omdat het advies van biohome bedoeld is voor inclusief denitrificatie, en dat is niet wat je gaat testen.

Maar wanneer je in elke bak wekelijks precies 50% water ververst, min of meer zoals je normaal ook doet, dan blijf je toch nog steeds gelijke omstandigheden houden?
Als je precies evenveel ververst is die omstandigheid gelijk. Maar je krijgt problemen als er verschillen optreden tussen de media als het gaat om ammoniaverbruik. Bakken die ammonia "over" hebben, raken met de verversing de helft van dat restant kwijt. Bovendien gaat de pH door nitrificatie onherroepelijk omlaag. Met alleen gedeeltelijke verversingen ga je dat--als je zwaar belast, wat de bedoeling van zo'n test is-- niet compenseren. Zo zullen bakken uit elkaar gaan bewegen qua waterwaarden. 🙂 Alleen al daarom zou ik ervoor zijn om af en toe de pH te meten (vóór de waterwissel) en deze te corrigeren met baking soda. Óf om volledige waterwissels te doen, maar dan moet je dus een methode hebben om te dealen met de eventuele overschotten aan (nog niet omgezette) ammonia.

Ik snap die neiging, maar ik zou dat niet doen. Fabrikanten doen in hun informering aan van alles, maar niet echt aan objectieve feiten weergeven. Biohome belooft denitrificatie en zeeën van bruikbaar oppervlak. Seachem heeft voor matrix zelfs een "wetenschappelijk" document met berekeningen en aannames die nergens op slaan. Op die poppenkast zou ik geen testvolumes baseren. Het makkelijkst lijkt me om gewoon overal evenveel volume van te gebruiken. In het echt stop je een filter ook gewoon vol, je bent beperkt door je fysieke ruimte. Dus de vraag is: hoe efficiënt vullen die media de geboden ruimte. 🙂

Ik heb het idee dat de meeste fabrikanten amper weten waar ze mee bezig zijn. Het is of dát, of ze weten het dondersgoed maar hebben als eerste prioriteit simpelweg het verkopen van hun media. Als "wetenschappelijk" klinkende getalletjes daarbij helpen, komen die uiteraard in de productfolders te staan. 😛 Aan ons de schone taak om feit van fictie te scheiden.

Ik heb het idee dat de meeste fabrikanten amper weten waar ze mee bezig zijn. Het is of dát, of ze weten het dondersgoed maar hebben als eerste prioriteit simpelweg het verkopen van hun media. Als "wetenschappelijk" klinkende getalletjes daarbij helpen, komen die uiteraard in de productfolders te staan. 😛 Aan ons de schone taak om feit van fictie te scheiden.

Omdat het handig kan zijn je ergens aan vast te houden in de zee van (mis-) informatie over filtermateriaal, ga ik tot nu toe uit van de informatie in bijgevoegde link.

Bij fototoestellen was op enig moment een soort wedloop bezig in het aantal pixels dat ze konden vastleggen. Hoe meer hoe beter. Achteraf bleek dat meer pixels niet automatisch tot betere foto's leidden.

Bij filtermedia zie je iets soortgelijks wat mij betreft. Nog meer oppervlak voor bacteriën, en nog meer.

Volgens de informatie van sera werkt het zo niet. Volgens hen komt die informatie voort uit onderzoek.

Zij beweren hun materiaal te maken zoals ze het doen, omdat dit blijkbaar de optimale mix is tussen, aan de ene kant te grote gaten, waardoor je vestigingsruimte mist, en te kleine gaten, waardoor de ruimtes te klein zijn voor bacteriën om zich functioneel te vestigen.

Ik heb tot nu toe nog nooit onderbouwd gezien waarom dat niet zou kloppen.

Alleen dat al is voor mij een reden dit soort onderzoekjes te volgen 🙂

https://www.sera.de/nl/service/info...sche-filtering-in-aquariums-met-sera-siporax/

Hierboven lees ik herhaald over filterwatten. Filterdoek werkt veel beter neemt aanzienlijk minder ruimte in die weer voor iets anders gebruikt kan worden. Het is bovendien herhaald te gebruiken omdat je het gewoon uitspoelt. 't Is maar een tip.

@DanielHoogland, maestro! Ben jij nog aan de slag gegaan met je filtermediatest? Let us know! 🙃

Om dit onderwerp weer op de agenda te krijgen, deel ik hier even een eigen relaas. Dat vind je vast goed! Niet in de laatste plaats omdat je waarschijnlijk weer met forumpauze bent; wie zwijgt, stemt toe. :deal: Maar ik zal t.z.t. een apart topic openen.

Na mijn eigen poging om een filtertest te doen, die mislukte (zie ergens het andere topic) was ik er even klaar mee. Ik heb het een aantal maanden laten rusten, maar nu heb ik wel weer zin om zo'n mediatestje op te pakken! Het moet en zal gebeuren. Alleen nog wat spulletjes kaufen ervoor.

Dit keer een eenvoudiger opzet:
- Een aantal binnenfilters (5 of 6, elk met een ander filtermateriaal) samen indraaien in één bak;
- Na het indraaien de filters elk hun eigen emmer/bak geven en nog eens checken of ze allemaal hun werk doen;
- Dan de bakken doseren met salmiak, en iedere 3 dagen het resultaat meten, 100% waterwisselen en opnieuw doseren a.d.h.v. de meting;
- Is de ammonia 0? Dosis salmiak met een X-percentage verhogen. Ammonia laag (<5 ppm of zo)? Vorige dosis herhalen. Ammonia hoog? Dosis met een X-percentage verlagen;
- Iedere 3 dagen de resultaten noteren in een schema, en ook de temperatuur (aangezien je achteraf de invloed daarvan wilt kunnen nagaan).

Dit een tijdje zo volhouden en dan zou na een paar maanden een patroon zichtbaar moeten worden. Als vervolgens duidelijk is waar de "plateaus" liggen van de verschillende media, kan de test worden gestopt.
Als vervolgtest heb ik dan in gedachten om in te zoomen op de belangrijkste en/of opvallendste media, en die op wat grotere schaal / meervoudig te testen om zodoende met iets meer zekerheid uitspraken te kunnen doen over de relatieve prestaties.

In feite blijft dit "gekluns" in de thuissfeer. Waterdicht is geen enkele test en je kunt discussies voeren over wat de resultaten in deze context betekenen voor filteren in het algemeen. Daar mag iedereen uiteindelijk mee doen en van vinden wat diegene zelf wil. Waar ik wel van overtuigd ben is dat dit soort tests (mits zorgvuldig gedaan) een eerlijker en transparanter beeld geven dan de meeste fabrikanten van filtermedia nu doen. Zij beloven van alles, maar puntje bij paaltje ontbreekt (zelfs in bijv. het "wetenschappelijke" documentje van seachem matrix) voor grootse prestaties alle onderbouwing... En dat is jammer, want er gaat veel geld in deze materialen om. Bovendien zijn filters het kloppende hart van de aquariumhobby. Het maakt voor je vissen wel degelijk verschil (of althans, dat is de hypothese 😉 ) over welk materiaal er gefilterd wordt.

🤓

Laatst bewerkt:
heeft hier al iemand gedacht aan een controlebak, zonder filtermateriaal?
Bvb de bak waar Gino88 z'n filters wil in laten draaien verder gebruiken als referentiepunt.
Bakken zelf kweken ook biofilm, dit effect mag zeker niet onderschat worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan