Filtermedia voor Eheim professionel 4+ 600


Nathalie13

Member
Lid geworden
5 maart 2022
Berichten
24
Leeftijd
36
Hoi,

Ik heb een 2dehands Eheim professionel 4+ 600 gekocht. Deze zit momenteel vol met sponzen. Ik heb van uit m'n vorige (binnen)filter nog Siporax, dus deze dacht ik al mee over te nemen in de nieuwe.
Maar wat is verder nog aan te raden om deze filter het beste te vullen?
En welke volgorde neem ik? Waar moet bijvoorbeeld best die siporax?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes,
Nathalie
 
in het kort: doe wat je leuk vind!
Filter met alleen sponzen? werkt prima!
Ram je m helemaal vol met siporax en bovenop alleen een laagje filterwatten/filtervlies voor de fijne mechanische filtratie? werkt ook!

Maar om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken, ook ivm onderhoud ect:
Begin met een bakje mech, dat zijn kleibuisjes, hier blijft veel troep al in zitten
Daarna een grove en medium spons, daarmee heb je het gros van het vuil wel te pakken.
Daarna siporax of een variant daarop zoals Biohome (gemaakt van gesinterd glas).
Als laatste nog een laag witte filterwatten/filtervlies om het aller fijnste vuil af te vangen.

paar maanden later zal het tijd worden voor onderhoud:
- Witte watten/filtervlies vervangen
- Siporax of variant daarop ff eruit halen en in het bakje een paar keer flink op en neer in een emmer aquariumwater zodat het eventuele vuil wat erin zit los komt.
- Grove en medium filtermatten goed uitspoelen onder de kraan

Je biologische evenwicht blijft dan in de siporax zitten, en je filterwatten & matten kunnen weer lekker vuil gaan vangen.
 
Ik heb een 2dehands Eheim professionel 4+ 600 gekocht. Deze zit momenteel vol met sponzen. Ik heb van uit m'n vorige (binnen)filter nog Siporax, dus deze dacht ik al mee over te nemen in de nieuwe.
Maar wat is verder nog aan te raden om deze filter het beste te vullen?
Heb je een voorfilter? Zoals een netje of stukje spons o.i.d. over de inlaat van het filter. Als je dat niet hebt, kun je in het eerste gedeelte van het filter iets stoppen voor de mechanische filtering. Dus de witte filterwatten die Richard hierboven noemt. Is wel onderhoudsgevoeliger dan een voorfilter hebben. Dat laatste voorkomt dat de pot telkens open moet.

Verder inderdaad doen waar je blij van wordt. Als je puur kijkt naar efficiency, m.a.w. hoe krijg je een filter dat zoveel mogelijk vissen aan kan: sponzen erin laten zitten (wel goed om iets van voorfiltering te regelen dus) en die siporax niet toevoegen. Siporax is een favorietje in de hobby maar het geeft niet het meeste filteroppervlak. Ook mengsels van allerlei filtermaterialen maken heeft geen zin, het doet biologisch allemaal hetzelfde. Alleen in verschillende mate.

Er zijn trouwens best veel mensen die helemaal niet aan fijnfiltering doen,en toch prima heldere bakken hebben. Komt doordat oudere filters een goede laag smurrie erin hebben (biofilm), waaraan veel van die kleine deeltjes blijven plakken. Ze verteren dan in het filter. Als dat voor jouw bak ook werkt (het hangt ook wel af van de hoeveelheid plantenafval en zo): des te meer ruimte houd je over voor biomedia...
 

Terug
Bovenaan