filterpomp kapot


Ester

Well-known member
Lid geworden
13 november 2017
Berichten
48
Leeftijd
48
Ik ben even radeloos op dit moment. Zaterdag hebben wij hier een stroomstoring gehad en nu viel mij vanmorgen op dat het aquarium er "anders" uitzag. Temp was 20, normaal wat hoger rond de 22. En het voer bleef bovenop het water liggen, normaal is er altijd beweging.

Probleem: pomp doet niets meer. Verwarmingselement gelukkig nog wel, maar stond ook op 20.

Nu weet ik niet wat ik het beste kan doen.

Ik ben al aan het kijken naar een nieuwe pomp en kom op (naar mijn idee)m 2 pompen waar ik een keuze uit wil maken.

De:
Tetra Tec In 1000 Plus Binnenfilter 120-200 l

of de:
JBL CristalProfi i200 Greenline.

Nu het volgende probleem: ik kan beide online bestellen, maar dat duurt 1 a 2 werkdagen.

Hoe nu het beste te handelen met mijn aquarium? Ik heb al filtermedium in het water gedaan en 1/3e van het water ververst.

De waardes zijn nog goed van het water, maar ik weet niet hoe lang dat houdt zonder filterpomp.

Dus aub advies wat ik nu moet/kan doen.

Wij hebben een
Panorama Aquarium JUWEL 180 L


Gr Ester
 
Hangt ook een Btje van je bezetting af...
maar dagelijks wisselen is geen slecht idee

Persoonlijk zou ik voor de jbl gaan, weer dat vroeger de i60 een klepje had waardoor je filter + vuil niet leeg liep in je aquarium, dan liep het water enkel uit de schone kant van het filter

Of wat @gast07 zegt

Maar zit er geen vuil in de rotor ofzo?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die zit er niet in, zit een Juwel umwahlts... 402 (kan het niet goed lezen) in. Maar bij het eruit halen van het bovenste gedeelte net, begon de pomp ineens weer te brommen :)!!!! Heeft het de hele dag niet gedaan.Een paar vissen gingen ook al bovenin hangen (de kersenbuikjes). Dus werd beetje zenuwachtig.

Maar aangezien de bak nooit heel fijn gelopen heeft, is het misschien beter een keer een nieuwe pomp te kopen?

Wat is nu het advies om te doen, nadat de pomp het (waarschijnlijk) 2 dagen niet gedaan heeft?
 
7c0b0635be0f19ab27eb3c67e8b4ca53.jpeg
 
Zo'n pomp is het. Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit uit elkaar gehaald, alleen de filtermatten en watten doorgespoeld.
Hoor je zo'n filter ook te reinigen en dus helemaal uit de bak te halen?

Zit er nu dus op te googelen, en zie hoe het uit elkaar eruit ziet.
 
Kan je, of misschien wil je, niet kiezen voor een buitenfilter? Voor mijn Juwel Rio 180 heb ik een JBL e901 greenline. Jouw bak heeft een vergelijkbaar formaat dus met dit filter een perfecte match?
 
Is een buitenfilter normaal ook beter dan een binnenfilter? Nadeel is dat ze wel weer een stuk duurder zijn.
 
Zelf zou ik zeggen ga voor een buitenfilter want de uitstroom is makkelijker te regelen is mijn ervaring en je bent een lelijk ding in je bak kwijt.
 
zou deze even er uithalen om te kijken of die niet vuil is
Schermafdruk op 2017-11-13 13-40-54.png

daarnaast even waterverversing doen
en is de stroom toevoer (stekkerdoos) wel in orde
 
Met betrekking tot die Juwel pomp die nu kapot lijkt, mijn ervaring is dat daar eigenlijk niets aan stuk kan gaan aangezien er verder ook geen mechanische onderdelen in zitten. De rotor draait op inductie, dus er is verder geen fragiel tandwielmechanisme o.i.d., dus er kan eigenlijk weinig aan kapot (behalve als er bijvoorbeeld een kunststof rotorblad afbreekt). Wat wel vaak gebeurt is dat als de pomp uit wordt gezet je soms een aantal keer het stekkertje in en uit het stopcontact moet doen zodat ie op een gegeven moment weer in beweging komt, en dat dan ook gewoon blijft doen. Reden voor het niet meteen gaan draaien is meestal vervuiling tussen de spoel en de bus waar de rotor op zit (algen etc.) en die laatste heeft dan soms even een zetje nodig op de bovengenoemde manier.

Wellicht dat dat dus helpt, anders idd een nieuwe pomp, extern is dan beter, maar wel duurder en met meer risico's op lekkage vanwege de leidingen en pomp buiten de bak zelf i.t.t. een intern filter, groot voordeel is dan weer dat je dan wel ook meer ruimte in je bak hebt.
 
Bedankt voor jullie reacties. Eigenlijk is de pomp het dus ook weer gaan doen zoals Francois aangeeft, nadat ik hem eraf gehaald had, stekker er een paar x in en uit gehaald. Toen ging hij het weer doen.
 
Ik wil toch het hele aquarium aan gaan pakken, nieuwe inrichting (na 10 jaar) dus zal de bedenking meenemen voor evt een buitenfilter. Ik moet dat ding dan wel weer kwijt buiten de bak, en de bak staat op een dressoir ;)
 
Ik heb hem ook op en dressoir en achterin een gat geboord en daar de slangen door getrokken. Gat is zo n 10x10 cm schat ik.
 
Bedankt voor jullie reacties. Eigenlijk is de pomp het dus ook weer gaan doen zoals Francois aangeeft, nadat ik hem eraf gehaald had, stekker er een paar x in en uit gehaald. Toen ging hij het weer doen.
Ik had het kort geleden met zo'n zelfde soort pompje ook. Had al een tijdje dat hij het niet direct deed na uitschakelen en weer inschakelen, uiteindelijk houdt hij er gewoon mee op.
Als je er de ruimte voor hebt zou ik inderdaad een binnenfilter aan gaan schaffen en die alvast laten meedraaien, zodat je een ingedraaid filter hebt tegen de tijd dat je wilt veranderen :)
 
Zelf kan ik de JBL e901 (en die hele reekt) wel aanraden. heb zelf een e901 en een e1501.
Misschien kan je, als het snel moet, 2e hands in de buurt eentje vinden? Zorg dan wel dat alles wat er bij hoort, erbij zit (filtermateriaal, slangen, filterkorf etc) anders is het nog een duur grapje.

Maar dan heb je hem misschien vandaag nog voor minder geld.

Ga wel voor de X01 of x02 versie. De oude E900 bijvoorbeeld (X00) verbruikt een hap meer stroom. Een e901 vind je vaak al voor 3 tientjes.
 

Terug
Bovenaan