Filters liter per uur


FvdP

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2018
Berichten
320
Leeftijd
41
Ik zat laatst eens na te denken over het aantal liter per uur wat er wordt opgegeven voor filters.

Een eheim 1200xl doet 1700 liter per uur op zijn max in ideale omstandigheden dus leeg.
Dat betekent iets meer dan 28 liter per minuut.
Dat zou betekenen dat je bijna 3 emmers vol kan vullen in 1 minuut.

Dit haal ik met een normale keukenkraan bij lange na niet en daar komt toch echt meer water uit dan uit de pomp (die ik leeg heb getest) .
Ik weet niet wat de gemiddelde kraan in huis doet met koud water en gemiddelde waterdruk, maar iets zegt mij dat dat heen 28 liter per uur is.

Zouden die aantal liters per uur dus eigenlijk niet zwaar overdreven zijn?
Is er iemand die het ooit wel eens fatsoenlijk getest heeft?

Ik ben benieuwd wat jullie gedachten en ervaringen zijn.
 
Ik zat laatst eens na te denken over het aantal liter per uur wat er wordt opgegeven voor filters.

Een eheim 1200xl doet 1700 liter per uur op zijn max in ideale omstandigheden dus leeg.
Dat betekent iets meer dan 28 liter per minuut.
Dat zou betekenen dat je bijna 3 emmers vol kan vullen in 1 minuut.

Dit haal ik met een normale keukenkraan bij lange na niet en daar komt toch echt meer water uit dan uit de pomp (die ik leeg heb getest) .
Ik weet niet wat de gemiddelde kraan in huis doet met koud water en gemiddelde waterdruk, maar iets zegt mij dat dat heen 28 liter per uur is.

Zouden die aantal liters per uur dus eigenlijk niet zwaar overdreven zijn?
Is er iemand die het ooit wel eens fatsoenlijk getest heeft?

Ik ben benieuwd wat jullie gedachten en ervaringen zijn.
Keukenkraan doet hier ongeveer 1000L/U dacht ik.

Maar die fabrikant waardes zijn vaak zonder slangen op 0 hoogte gemeten zonder materiaal
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Per minuut bedoel je denk ik.

Sorry, per minuut inderdaad :p

Keukenkraan doet hier ongeveer 1000L/U dacht ik.

Maar die fabrikant waardes zijn vaak zonder slangen op 0 hoogte gemeten zonder materiaal

Ja, maar dan nog haal je die 1700 l/h niet, want je kraan spuit harder dan die pomp toch?
 
Dat de waterdruk in een kraan hoger is betekend niet automatisch dat er meer water uit een kraan komt. Kijk eens hoeveel lucht er eigenlijk meekomt en wat dat is bij een filter.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Het scheelt een hele bak als je de perlator van de kraan schroeft.

Dit dingetje is bedoeld als waterbespaarder. Je hebt dan een volle straal, met de helft lucht.

Ik snap ook nog steeds niet, waarom zo’n ding op een badkraan zit??? Duurt nog langer eer je bad vol is.
 
Opvoerhoogte neemt ook een boel druk in beslag, dus niet alleen testen met een leeg filter maar eigenlijk ook zonder slangen eraan.
Kijk maar is bij opvoerpompen en de pompcurve daarvan, kan je het heel duidelijk zien.

maarja word wat lastig testen zo zonder slangen eraan.
 

Terug
Bovenaan