Wat is er nieuw

Filters omruilen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gerjan90
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zap zei:
Gerjan90 zei:
Hoi, ik heb 2 aquaria staan van 60x30x30 en 60x30x40 met beide een ingedraaid filter en laag vissenbestand. Nou wil ik de filters omruilen vanwege hun uitstroom. Zo krijg ik minder stroming in de 60x30x30 voor mijn boraras brigittae en de guppen in de 60x30x40 krijgen zo iets meer stroming wat ze wel leuk vinden.
Het is maar een klein verschil maar voor de 60x30x30 lijkt me dit mooier.

Mijn vraag: kan ik deze zonder problemen omwisselen?

Ik gebruik verder geen middeltjes voor het water, gewoon ingedraaid kraanwater. 60x30x30 staat nu een jaar en 60x30x30 5 weken.

Ik zie uit naar jullie advies.

Als antwoord op je vraag: ja dat kan! Punt!

Als je alles wilt scheiden dan ook: netje apart voor elke bak, handen wassen tussen het voeren van de bakken, emmers apart voor elke bak, ruitenkrabbers enz enz enz.

Wat moet ik dan met 13 verschillende bakjes 😀 😉

Een goede klant van de LFS worden door grootverbruik schepnetjes etc.... 😉

Zap zei:
Een goede klant van de LFS worden door grootverbruik schepnetjes etc.... 😉

Ja ik ben wel blond maar niet gek. Dan begin ik zelf beter een lfs 😉

O? dacht dat je huis aan huis kwam bezorgen :deal:

jessicapilon zei:
Zap zei:
Gerjan90 zei:
Hoi, ik heb 2 aquaria staan van 60x30x30 en 60x30x40 met beide een ingedraaid filter en laag vissenbestand. Nou wil ik de filters omruilen vanwege hun uitstroom. Zo krijg ik minder stroming in de 60x30x30 voor mijn boraras brigittae en de guppen in de 60x30x40 krijgen zo iets meer stroming wat ze wel leuk vinden.
Het is maar een klein verschil maar voor de 60x30x30 lijkt me dit mooier.

Mijn vraag: kan ik deze zonder problemen omwisselen?

Ik gebruik verder geen middeltjes voor het water, gewoon ingedraaid kraanwater. 60x30x30 staat nu een jaar en 60x30x30 5 weken.

Ik zie uit naar jullie advies.

Als antwoord op je vraag: ja dat kan! Punt!

Als je alles wilt scheiden dan ook: netje apart voor elke bak, handen wassen tussen het voeren van de bakken, emmers apart voor elke bak, ruitenkrabbers enz enz enz.

Personeel aannemen? 😉

Corry zei:
Gerjan90 zei:
Bedankt voor jullie reacties.
@Coulibaly; ik heb in de 60x30x30 een Claro 600 hangen, en in de 60x30x40 een Aquaflow 100. Het sponsje wil ik in beiden er gewoon in laten zitten en dan met behuizing naar het andere aquarium doen. Puur vanwege de uitstroom. De Claro 600 is voor aquaria tot 80 liter en dat past beter bij de 60x30x40 denk ik.

Mijn waterwaardes weet ik niet zo, is dit nog handig om te laten testen o.i.d? Beide bakken tonen geen uitval of ongezonde vissen.

Wissel gewoon de filters om.klaar.

Ik doe hier ook niet anders ,hoor.

alle verhalen er omheen is alleen maar verwarrend. Bertus

Corry =Bertus geworden,op het AF.
OP Facebook is Bertus weer Corry. (uit noodzaak). 😀

En Bertus hangt zij binnenfilters ok in alle bakken,hoor.

Corry zei:
Corry zei:
Gerjan90 zei:
Bedankt voor jullie reacties.
@Coulibaly; ik heb in de 60x30x30 een Claro 600 hangen, en in de 60x30x40 een Aquaflow 100. Het sponsje wil ik in beiden er gewoon in laten zitten en dan met behuizing naar het andere aquarium doen. Puur vanwege de uitstroom. De Claro 600 is voor aquaria tot 80 liter en dat past beter bij de 60x30x40 denk ik.

Mijn waterwaardes weet ik niet zo, is dit nog handig om te laten testen o.i.d? Beide bakken tonen geen uitval of ongezonde vissen.

Wissel gewoon de filters om.klaar.

Ik doe hier ook niet anders ,hoor.

alle verhalen er omheen is alleen maar verwarrend. Bertus

Corry =Bertus geworden,op het AF.
OP Facebook is Bertus weer Corry. (uit noodzaak). 😀

Dat is dus heel duidelijk 🙁 😀

Het is eigenlijk ook een kwestie van hygi�ne, een beetje zoals je handen wassen nadat je je behoefte hebt gedaan.

Iedereen weet wel dat het 'moet' die handen wassen, toch zijn er enorm veel die het nooit doen en nog meer af en toe.

Tot ze eens iets voor hebben.

Tot die tijd lullen we het forum wel vol met 'handen wassen niet moet, dat de kans toch klein is en blabla'.

Inmiddels zal de topicstarter zijn filters wel hebben omgeruild.
En daar ging dit draadje toch over?

peterdenhaag53 zei:
Dat denk ik ook Peter, net zoals xNaomi die haar visjes heeft behandeld tegen stip.

Mascha&Ivo zei:
peterdenhaag53 zei:
Dat denk ik ook Peter, net zoals xNaomi die haar visjes heeft behandeld tegen stip.

Precies Ivo.
In dit soort "gevallen" denk ik tegenwoordig...laat maar waaien. Het gaat erom dat de vragensteller zijn/haar keuze kan maken aan de hand van de voorgestelde mogelijkheden 😉

Beste leden,
Wij hebben dit topic opgeschoond en doen een beroep op jullie om elkaar en elkaars mening te respecteren.
Wij verzoeken jullie dan ook om on topic te blijven en rekenen op jullie medewerking.

Mijn vraag is zeker beantwoord en heb mijn keuze kunnen maken. Ondanks de mooie discussie kies ik ervoor ze gewoon om te wisselen. Als ik mijn 60x30x30 ga herinrichten voor de brigittae zal ik de filters verwisselen. Bedankt voor het delen van jullie ervaring.

Goed dat je een keuze hebt gemaakt Gerjan :thumbs: .

Zorg er alleen voor,als je garnalen heb, dat die niet opgezogen worden.
Heb zelf de superfsh 100, heb ik vanmmorgen een gaasje onderin gedaan.
Heb weer jonge sturi,s.

Iedereen denkt anders over dit onderwerp, dat is overduidelijk. Ik hoop dat TO de juiste keuze heeft gemaakt.

Corry zei:
Zorg er alleen voor,als je garnalen heb, dat die niet opgezogen worden.
Heb zelf de superfsh 100, heb ik vanmmorgen een gaasje onderin gedaan.
Heb weer jonge sturi,s.

Ik doe dus bij deze filter een stukje panty van ongeveer 7x7 tussen de spons en het kapje waardoor er dan ook geen garnaaltjes in kunnen komen.
Maar wat Bertus heeft werkt net zo goed natuurlijk.

jessicapilon zei:

Ik ken winkels die voor elke bak een ander netje gebruiken.
Erger nog. Die stoppen hun netjes 's avonds in de diepvries.

Die zullen wel zo hun redenen hebben omdat te doen.

Zelf gebruik ik ook gescheiden netjes, alsook ander materiaal.

Deels om praktische redenen. De kleine bak was er eerst en veel materiaal voor die kleine bak is niet geschikt voor de grotere.

Maar hygi�ne speelt toch ook wel een rol.

Keurig hoor.

In de ruim 40 jaar dat ik bakken en bakjes heb staan wissel ik alles door elkaar uit.

Nu zal jij wel gaan zeggen , dat ik dan mazzel heb en niet maatgevend zal zijn.
Maar je kan ook zeggen dat hygi�ne te ver kan doorslaan en dan neurotische trekjes gaat vertonen.

Hier gaat dat al 31 jaar 8 maanden 11 dagen zo ,ja ik heb het even uitgerekend en ik deel Peter zijn ervaring in deze..

Nou is het natuurlijk wel zo dat een straatrat wat gewend is natuurlijk...

En platte hagenezen kunnen ook wel wat hebben hoor.
Mijn vissies komen van ahwe haagse zaak. Zijn dus wel gewend aan beetjuh rotzooi in de bak...immuunsysteem is op orde van ze 😉

Ik verwacht van een viswinkel ook veel meer maatregelen op gebied van hygi�ne en ziektebestrijding dan ik thuis bezig.
Er komt en gaat daar dagelijks zoveel meer in en uit, dus de risico's op besmetting etc. liggen er vele malen hoger.

Dat ze in ziekenhuizen op sommige afdelingen de toiletten 6x per dag schoonmaken is voor mij geen reden om dat regime thuis over te nemen.

Dus waarom zou ik thuis nodeloos spastisch gaan doen met mijn bakken? Alleen omdat ze elders onder laboratoriumomstandigheden werken?

=

OP heeft de filters inmiddels omgeruild, en ik denk dat de vissen blij zijn met de meer/ minder stroming.

christa zei:
Ik verwacht van een viswinkel ook veel meer maatregelen op gebied van hygi�ne en ziektebestrijding dan ik thuis bezig.
Er komt en gaat daar dagelijks zoveel meer in en uit, dus de risico's op besmetting etc. liggen er vele malen hoger.

Dat ze in ziekenhuizen op sommige afdelingen de toiletten 6x per dag schoonmaken is voor mij geen reden om dat regime thuis over te nemen.

Dus waarom zou ik thuis nodeloos spastisch gaan doen met mijn bakken? Alleen omdat ze elders onder laboratoriumomstandigheden werken?

=

OP heeft de filters inmiddels omgeruild, en ik denk dat de vissen blij zijn met de meer/ minder stroming.

Was jij je handen nadat je een kleine of grote boodschap hebt achtergelaten in het toilet?

Of is dat ook spastisch gedrag?

Misschien doe je dat wel. En waarom? De kans is oh zo klein dat je iets naars gaat overkomen wanneer je je handen niet wast.

Er zijn mensen uit Den Haag die dat al 40 jaar niet doen en weliswaar met wat moeilijkheden maar nog steeds onder de levenden zijn.

En waarom doe JIJ het misschien toch? Omdat het een kleine moeite is.

En zo is dat met die filters ook. Als het tijdrovend of duur was, dan zou ik het misschien ook niet doen.

Ik heb vanaf het begin gezegd dat de kans klein is dat je iets zal overkomen wanneer je het niet doet. Maar aangezien het een kleine moeite is om problemen te voorkomen, snap ik al die heisa eigenlijk niet zo.

H� nepterroristje. Kun je tegen niemand normaal doen? Stoer mannetje

MauriceM zei:
Hier gaat dat al 31 jaar 8 maanden 11 dagen zo ,ja ik heb het even uitgerekend en ik deel Peter zijn ervaring in deze..

Nou is het natuurlijk wel zo dat een straatrat wat gewend is natuurlijk...

Alsof je duizenden keren die filtermedia hebben zitten veranderen in die 31 jaar, 8 maanden en 11 dagen.

Niet dus. Een paar keer. En dan gebruik je niet alleen een anekdotische ervaring, dan gebruik je ook nog eens een resultaat dat statistisch niet-significant is.

Er zijn voldoende mensen die w�l problemen hebben gekend na het verwisselen van eigen filtermedia.

Koppel daar de kleine moeite aan om het te voorkomen en dan snap ik het probleem niet.

Maar goed.

Beste leden,
We hebben dit topic voorlopig van een slot voorzien. De berichten die worden geplaatst, door zowel nieuwe leden als leden die langer op het Aqauforum komen, voldoen niet aan het Huishoudelijk reglement en ook niet aan de Afspraken met leden. Wij verzoeken daarom deze dan ook te respecteren en met elkaar om te gaan waarvoor het forum is bedoeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan