Filters with internal heaters, are they efficient?


cheeky

Member
Lid geworden
5 februari 2014
Berichten
11
Locatie
Weesp/Amsterdam Zuid
Hi Forum,

I am looking at setting up a new tank, Eheim Viva line 126. And I want it to be really clean looking, so no CO2 or heating elements in sight. But I also want efficiency and this has me thinking.

I am looking at two filters , the Oase 250 thermo and the eheim 4+ 250t, both have inbuilt heaters in the canister. My question is: would a heater that is in a canister be on for longer (use more electricty) than one in the main water body (in tank). My thinking is that the water coming into the filter will be cooler and trigger the heater more. Or is it the other way where the water will pass the heater more rapidly and therefor transfer more heat quicker.

or do you think the difference between a traditional heater in the tank and an internal heater would be nothing?

MVG
Cheeky
Weesp - <3 neon tetras
P.S please respond in Dutch, I can read it fine just cant write :)
 
Laatst bewerkt:
Zelf geen ervaring mee, maar lees wel vaker dat als je heater kapot is je filter eigenlijk weg kan. Maar weet niet in hoeverre de heaters te vervangen zijn. Niks in de inrichting verder die je wilt waarachter je de heater kwijt kunt? Of mee kunt verbergen?
 
Energieverbruik zal gewoon hetzelfde zijn.
Je hebt niet meer verlies, dus moet er ook niet meer bijgestookt worden dan bij een heater in de bak.

Combinatie van functies is altijd een risico. Als de pomp kapot gaat kan je niet een pomp zonder heater kopen, en omgekeerd, maar op zich gaat een heater niet snel kapot als je die niet laat vallen.
 
Kwa verbruik durf ik het niet te zeggen.

wat ik wel heb gemerkt is dat de heaters in de Eheim een stuk duurzamer is dan die in de Oase.
alleen in de Oase is die zelf makkelijk te vervangen, in de Eheim niet :)
 
Je kunt ook nog kijken naar de in-line heaters van bijvoorbeeld deze Hydor. Die zet je dus op de outflow slang van je filter en past hierdoor op elk externe filter.
 
Je kunt ook nog kijken naar de in-line heaters van bijvoorbeeld deze Hydor. Die zet je dus op de outflow slang van je filter en past hierdoor op elk externe filter.

Ik heb zelf ook al die Hydor bekeken maar deze heeft meerdere slechte reviews, na een paar maanden zou hij het blijkbaar al begeven. JBL heeft nu ook een in-line verwarmer maar deze zijn pas sinds deze maand beschikbaar dus nog geen reviews.
 
OK thanks, so the energy use will stay the same which in this situation is most important to me. I dont like the idea of an inline heater as I will already have a co2 diffuser inline and my flow will be affected too much.

Cheeky
 
OK thanks, so the energy use will stay the same which in this situation is most important to me. I dont like the idea of an inline heater as I will already have a co2 diffuser inline and my flow will be affected too much.

Cheeky
Dat effect op de flow gaat héél erg beperkt zijn.
 
Als je een heater in je filter zelf stopt is deze natuurlijk ook gewoon in-line (alleen dan verstopt in je filter) en zal een soortgelijk effect op je flow hebben dan een losse in-line heater. Wat stroomverbruik zal er geen verschil zijn.
 
Ik heb een Eheim filter 350T....Als je heater niet meer werkt kun je gewoon de stekker uit het stopcontact halen....dan heb je wel weer een andere heater nodig. Persoonlijk heb ik nog nooit gehoord dat een eheim interne heater kapot is gegaan. Het is echt een ijzeren spiraal verwarming...oerdegelijk en niet te vervangen.
 
Ik heb zelf ook al die Hydor bekeken maar deze heeft meerdere slechte reviews, na een paar maanden zou hij het blijkbaar al begeven. JBL heeft nu ook een in-line verwarmer maar deze zijn pas sinds deze maand beschikbaar dus nog geen reviews.
Mijn Hydor doet het al 8 jaar prima. Ik zou hem zeker weer kopen. Maarja dat is mijn N=1 natuurlijk. Geen idee hoe die slechte reviews tot stand zijn gekomen.
 
Ik heb een Oase biomaterial-thermo 350. Het verwarmingselement is gewoon eenvoudig zelf te vervangen als dat nodig zou zijn. Temperatuur is constant en geen extra apparatuur in je bak. Je hoort hem ook niet aan springen. Dat is dan wellicht ook het enige “nadeel” dat je niet kan zien of horen of hij het nog steeds doet. Ik controleer dus wat vaker even de temperatuur.
 

Terug
Bovenaan