Filterslang inkorten


Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Berichten
2,221
Leeftijd
34
Hallo,

Even een korte en misschien simpel te beantwoorden vraag...

Heb onlangs een grote kunststof uitstroom, soort van lilypipe aangeschaft. Maar de stroming is nu zeer traag, nog net niet stilstaand, ik weet dat mensen zeggen dat een goeie stroming belangrijk is. Ik merk dat mijn Betta en mijn microdevario kubotai het wel heerlijk vinden, ze gebruiken nu de hele bak maar ik wil en hoop ook dat mijn planten het goed doen onder deze trage stroming.. Hier enig advies of ervaringen over? Ze zeggen dat het geen wildwaterbaan moet zijn in een plantenbak of scape...

Nou heb ik de mogelijkheid om de slang van zowel mijn inlaat als uitstroom in te korten. Levert dit meer waterdruk op zodat het weer iets krachtiger wordt? Kunnen jullie mij voorzien van tips?

Alvast bedankt,
Ruben
 
Zover ik weet gaat er door een lange slang wel kracht verloren maar de planten hoeven maar een beetje te bewegen. Het is belangrijker dat de circulatie goed is en de voeding alle planten goed bereikt.
 
Zover ik weet gaat er door een lange slang wel kracht verloren maar de planten hoeven maar een beetje te bewegen. Het is belangrijker dat de circulatie goed is en de voeding alle planten goed bereikt.

Bedankt voor reactie, maar circulatie goed is nog zo'n breed begrip. Mijn water staat niet stil maar als ik er een dobber in hang gaat hij echt heel langzaam zeg maar, letterlijk zo snel als een slak...hoop dat ik het zo duidelijk heb haha wat een vergelijking
 
Haha, leuk vergelijk. Ik kijk altijd naar de planten en als de planten allemaal iets bewegen dan ben ik tevreden. Het gaat erom dat de voeding de planten goed bereikt en dat er dus steeds voeding voorhanden is. Daar is denk ik geen stroomversnelling voor nodig bij een gemiddelde bak.
 
Ja wat wil je nou??

Je neemt een lily-pipe en vind de stroming te weinig.

Daar is het hele principe van lily-pipe voor bedacht. Veel doorstroom, maar weinig stroming.

Daar hebben die slangen niks mee van doen.

Wil je controleren of je stroming goed is?

Doe wat VFM of Montmorilloniet poeder bij de uitstroom. Als uw bak binnen 5 minuten egaan mistig is. Dan goede stroming.
 
Daar is die pipe inderdaad voor bedoeld maar heb je ook daarnaast niet een bepaald verlies bij te lange slangen?

Hij had die slangen hiervoor toch ook?? Toen toch alles goed??
 
Mijn vraag is meer even in het algemeen Marcel. Ik zorg zelf ervoor dat de slangen zo kort mogelijk zijn namelijk;)
 
Ja wat wil je nou??

Je neemt een lily-pipe en vind de stroming te weinig.

Daar is het hele principe van lily-pipe voor bedacht. Veel doorstroom, maar weinig stroming.

Daar hebben die slangen niks mee van doen.

Wil je controleren of je stroming goed is?

Doe wat VFM of Montmorilloniet poeder bij de uitstroom. Als uw bak binnen 5 minuten egaan mistig is. Dan goede stroming.

Ik had er een kleine lilypipe op en nu een grotere!!!! Krijg de indruk dat je, je stoort aan mijn vraag. Reageer dan niet man!. Het is nu van sterke stroming naar zeer zwak gegaan. Dacht misschien kan ik meer druk creëren door de slang in te korten.
 
Ik had er een kleine lilypipe op en nu een grotere!!!! Krijg de indruk dat je, je stoort aan mijn vraag. Reageer dan niet man!. Het is nu van sterke stroming naar zeer zwak gegaan. Dacht misschien kan ik meer druk creëren door de slang in te korten.

Nee hoor! Sorry daarvoor.:sorry:

Maar lily-pipes zijn ervoor bedoeld om de kracht af te zwakken, maar wel voldoende circulatie.

Hoe groter de lily-pipe hoe sterker dit effect.

Dus ik dacht, dat je die pipe genomen had om juist minder stroming te hebben, dan is de vraag om slangen in te korten voor meer stroming juist een contradictie.
 
Mijn vraag is meer even in het algemeen Marcel. Ik zorg zelf ervoor dat de slangen zo kort mogelijk zijn namelijk;)

Dat kan Ruben doen ja. Inkorten tot zover, dat je nog wel je pomp makkelijk kunt plaatsen en schuiven.
 
Slangen inkorten was voorheen geen sprake want er zat meer dan genoeg kracht op de uitstroom. Als het nu heel traag is krijg ik meer stront op de bodem dus mijn gevoel zegt dat het iets meer kan en slangen inkorten is dan een makkelijke oplossing mocht dit meer waterdruk geven. Dat was mijn redenering.. Dus de vraag blijft geven kortere slangen meer waterdruk omdat het filter minder ver hoeft te pompen..?

@biljoenblik l, ik heb een zusje die zit in de paardensport en de verhalen die ik hoor lijken al die mensen zo gek als een deur en een vreemd cultuurtje. Begin te denken dat, dat voor elke hobby geldt, eigenwijze mensen die het allemaal beter weten. Niet naar jou perse gericht hoor, in het algemeen and myself included. Je moet vaak oppassen met wat je zegt en hoe je het formuleert want ooohh het kan verkeerd opgevat worden... Met een verhitte discussie tot gevolg in context van: wie was er eerder de kip of het ei?
 
Slangen inkorten was voorheen geen sprake want er zat meer dan genoeg kracht op de uitstroom. Als het nu heel traag is krijg ik meer stront op de bodem dus mijn gevoel zegt dat het iets meer kan en slangen inkorten is dan een makkelijke oplossing mocht dit meer waterdruk geven. Dat was mijn redenering.. Dus de vraag blijft geven kortere slangen meer waterdruk omdat het filter minder ver hoeft te pompen..?

@biljoenblik l, ik heb een zusje die zit in de paardensport en de verhalen die ik hoor lijken al die mensen zo gek als een deur en een vreemd cultuurtje. Begin te denken dat, dat voor elke hobby geldt, eigenwijze mensen die het allemaal beter weten. Niet naar jou perse gericht hoor, in het algemeen and myself included. Je moet vaak oppassen met wat je zegt en hoe je het formuleert want ooohh het kan verkeerd opgevat worden... Met een verhitte discussie tot gevolg in context van: wie was er eerder de kip of het ei?

Maar waarom zet je niet gewoon de oude uitstroom weer terug. Of is dat nu iets heel stoms wat ik zeg??

Maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken voor de planten hoor. Bij mij staan de planten ook zo goed als stil.
Heb de uitstroom verdeeld over 2 haakse bochtjes. Dus haast geen stroming.
Maar de filterpomp pompt genoeg rond hoor! Geen vuil.

Ik denk dat het gedrag van de vissen je de meeste info kunt geven. Als de vissen zich prettiger voelen is dat alleen een voordeel!
 
De slangen met misschien 25 centimeter inkorten zal (het is uit te rekenen) naar mijn mening en gebaseerd op nuchter boeren verstand nagenoeg geen invloed hebben op de stroming. Echter als er netto 1 tot 2 x de bak wordt rond gepompt, dan zou je theoretisch goed moeten zitten.

Wil je concreet een grotere stroming, dan is het gebruik van een ander formaat lilypipe denk ik een vele male betere oplossing dan je slangen in korten, maar dat is puur mijn persoonlijke visie.

Als testje zou je een slangklem op je slang kunnen zetten, waardoor de doorlaat omlaag gaat en de stroming iets omhoog, maar puur als test.

Dus heel basaal als antwoord op je concrete vraag, gaat de slang inkorten helpen, naar mijn mening niet.
 
De stroming "winst" in slangen korter dan 2 meter die worden ingekort met 50% is nagenoeg onmeetbaar. De pomp zal net zo veel water rondpompen als voorheen, dus stroming blijft HETZELFDE, alleen wordt deze door de grotere uitstroom over een groter gebied verdeeld en denk de TS dat hij niet voldoende stroming heeft in zijn bak.
Heeft hij dus wel, net hetzelfde als voorheen!
 
door de grotere uitstroom over een groter gebied verdeeld en denk de TS dat hij niet voldoende stroming heeft in zijn bak.
Heeft hij dus wel, net hetzelfde als voorheen!

Juist voor dit effect kiest men een lily-pipe. Zelfde stroming (circulatie) in de bak. Maar veel rustiger. Speciaal voor tere planten of vissen die van luwte houden.
 
Bedankt voor alle antwoorden. Ik laat het gewoon zoals het is nu. Ik kijk wel wat voor effect het heeft op de bak. Vissen vinden het in ieder geval lekker.
 

Terug
Bovenaan