Filtersysteem voor koudwaterbak 225*50*50


S

Stuart

Guest
Hallo Allemaal,

Het is voor het eerst dat ik een groot aquarium ga installeren, deze is 225*50*50 en komt eind octorber.
De huidige 90cm brede bak draait op een eheim professionel 2224 met een capaciteit van 700 l/h.
Omdat dit te weinig zal zijn en ik geen andere betaalbare filterpomp tegenkwam heb ik een regelbare 3000 l//h opvoerpomp gekocht die ik op een sump/biologisch filter wil aansluiten.
Het aquarium dat we krijgen heeft een interne sump van ik gok 60cm breed.
Dit systeem is voor mij echter compleet nieuw en ik hoop dat jullie enkele vragen kunnen beantwoorden.

- Ik verwacht dat de interne sump makkelijk onder het aquarium gezet kan worden als externe sump, welke filtermaterialen zullen er zeker in moeten?
- Het aquarium zal veel (inheemse) waterplanten bevatten maar ook een redelijk vissenbestand (wel vissen onder de 10-15cm), is de afmeting van de huidige sump voldoende om een goed genoeg filtersysteem te maken of zal ik iets nieuws moeten bouwen?
- is het te doen om de uit- en inlaat aan 1 kant te houden of zullen er meerdere uitstroompunten moeten komen om de hele bak van stroming te voorzien?
- Ik zat te denken om zonder co2 en andere toevoegingen te beginnen en later pas het nodige toe te voegen wanneer er tekorten ontstaan. Of zijn er tekorten waar ik eigenlijk al vanuit kan/moet gaan?


Alvast bedankt!
 
Hoezo denk je dat de interne sump zomaar onder in het meubel gezet kan worden? deze zitten doorgaans verlijmd in de bak en zijn heel anders opgebouwd. ook zul je dan nog gaten moeten boren in de bak om het water onderin die sump te krijgen.

een interne sump van 60cm zegt overigens niet veel, hoe moet ik me dat voorstellen een interne sump van 60cm? waar zit die dan?

even kijken of 1 punt genoeg is, anders met PVC aanleggen en meerdere uitstromers maken.

Voor een volle plantenbak zou ik zeker plantenvoeding (no3,po4&sporenelementen) aanraden, co2... in echt volle plantenbakken kom je er vaak niet omheen. maar heb weinig verstand van planten verder.
 
Ik zag een interne sump zitten van 60x25 cm ongeveer, hij draaide nog en heb er verder niet veel van meegekregen dus ik weet niet hoe die is opgebouwd.
De man had veel planten maar weinig vissen, ik vermoed dat de sump niet is afgestemt op het verwerken van uitwerpselen etc.
De sump zit met enkele kitpunten vast en kan er zo uit vertelde de man, hij kon onder het aquarium en evt. een beetje aanpassen is niet erg.

Ik las dat bij verschillende inheemse waterplanten geen extra voeding nodig is, ik vermoed dat deze voor een groot deel een stuk minder kritisch zijn dan exotische aquariumplanten.
Gewone waternavel, sterrenkroos soorten, glanzig fonteinkruid, waterpest, penningkruid en grof hoornblad zijn bijv. makkelijke soorten en mooi afwisselend kwa uiterlijk.
Daarom vind ik het lastig om op algemene info af te gaan want onnodig bemesten is zonde en ik wil natuurlijk het liefste zo min mogelijk "toeters en (co2)bellen".
Als een plant het niet red probeer ik gewoon wat anders dat makkelijker groeit.


Maar ik ben toch wel bang dat ik een algenbak van 225cm ga krijgen en weet niet zo goed wat nodig is om dat te voorkomen.
Voor zover ik weet voorkom je de algen met goed groeiende planten, niet teveel licht en voldoende watercirculatie.
Ik hoopte door de juiste planten te kiezen en de juiste filter te plaatsen de plantengroei & stroming goed voor elkaar te krijgen.

Wat een juiste filter is en of ik dingen over het hoofd zie weet ik alleen niet echt.
 
Welke vissen wil je hier in gaan houden ? Want niet alle vissen blijven van de planten af zoals de goudvis.
 
Persoonlijk heb ik het idee dat het totale aantal planten de vraag naar voeding bepaalt en niet zo zeer het soort.

Wat betreft de capaciteit van jouw filter.
De bruto inhoud van jouw aquarium is 562L, dat betekent dat je ten minste 5,62L siporax/biohome nodige hebt om je water te behandelen.
Dus laten we zeggen dat als je 10L biologisch medium kwijt kan in je filter dit ruim overkill is en je gebeiteld zit voor de komende jaren
 
Persoonlijk heb ik het idee dat het totale aantal planten de vraag naar voeding bepaalt en niet zo zeer het soort.

Wat betreft de capaciteit van jouw filter.
De bruto inhoud van jouw aquarium is 562L, dat betekent dat je ten minste 5,62L siporax/biohome nodige hebt om je water te behandelen.
Dus laten we zeggen dat als je 10L biologisch medium kwijt kan in je filter dit ruim overkill is en je gebeiteld zit voor de komende jaren

Ah helemaal goed, thanks.
Misschien dat ik de spullen voor 1 of 2 bio co2 sets paraat zet voor het geval dat het nodig is.
 

Terug
Bovenaan