Filterwatten of filterdoek?


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,349
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Eigenlijk heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik een voorstander ben van het gebruik van filterdoek i.p.v. filterwatten. Een paar redenen zijn voor mij het feit dat filterdoek minder plaats inneemt en gewoon onder bijvoobeeld de al aanwezige sponzen kan zitten. Ook belangrijk vind ik dat het veel vaker te gebruiken is. Het is nagenoeg onverslijtbaar en hierdoor herhaald te gebruiken.

Maar er is toch ook nog wel wat toe te voegen aan bovenstaande argumenten. De verschillen in het filterdoek. Elk toegevoegd element in je filter zorgt voor een wijziging in je filterdebiet dat geld voor watten maar natuurlijk ook voor filterdoek. Zo heb ik, heel bewust, twee verschillende soorten filterdoek in gebruik gehad; JBL Symec en een Chinese variant van tante Ali. Daaruit komt toch iets belangrijks naar voren. Beide soorten doen waarvoor ze zijn gekocht, het een is niet beter of slechter dan het andere als het om filtering gaat. Maar er is wel een verschil in de verstoring van het debiet op te merken. Foto 1 laat het spul van JBL zien, foto 2 en 3 het Chinese doek. Waar JBL kiest voor gesloten en ook wat dikker materiaal is er in de Chinese keuze veel meer open wat foto 3 duidelijk laat zien. Het zorgt door de grotere openheid voor een beter debiet. Waarbij overigens wel bedacht moet worden dat het niet om gigantische verschillen gaat. Maar mijn keuze, hoewel ik het JBL spul wel op zal maken, valt dus op het doek van tante Ali. Misschien hebben jullie er iets aan.

JBL.jpgIMG_20210201_133057.jpgIMG_20210201_133107.jpg
 
Die van JBL oogt ook veel dichter qua structuur dus dat zal denk ik ook het verschil maken. Daarbij is het ook wel zo voordelig om bij Ali te kopen.
Heb je overigens ook kunnen nagaan hoeveel het verschil in debiet is tussen die van JBL en Ali?
 
Die van JBL oogt ook veel dichter qua structuur dus dat zal denk ik ook het verschil maken. Daarbij is het ook wel zo voordelig om bij Ali te kopen.
Heb je overigens ook kunnen nagaan hoeveel het verschil in debiet is tussen die van JBL en Ali?
Ja, dit omdat ik eens wilde nagaan wat het debiet van mijn filter is. Emmertje en horloge bij de hand dus. Mijn netto debiet van m'n JBL 1502 bleek rond de 800 l/u te liggen. Het filterdoek waar ik de proef mee herhaalde bleek ook wat de schelen maar dat ging rond de liter of een paar liter per uur. Niet om van wakker te liggen. Meer verschillen blijken er te zijn bij proeven met Syporax en dat Biomech. Dat laatste hield toen veel meer tegen dan Syporax. Wanneer je overal spons inhad was de doorstroming aanzienlijk beter. Alles heb ik, heel precies, op mijn computer gehad maar pas geleden kreeg ik een update van Windows 2004 naar Windows 20H2 waarbij ik een heleboel zaken kwijt ben geraakt. Wel mijn eigen schuld, had ik maar updates moeten maken. Maar het is wel ook iets vreemds van Microsoft waar gezien de reacties op het Internet ik niet de enige ben die hieronder heeft geleden.
 

Terug
Bovenaan