Filterzand hergebruiken


Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
Kan ik filterzand opnieuw gebruiken als ik het goed schoongemaakt heb?
Ik ga mijn bak zaterdag leeghalen, en het zand zal dan een aantal weken in emmers staan, alvorens het in de nieuwe bak gaat.

Ik denk dat er dan heel veel foute bacteriën gaan groeien die je niet in een nieuwe bak wilt, of maakt dit niet uit, en komt de goed huishouding van de bacteriën vanzelf weer op orde?
 
Als het lang in emmers staat, wordt het onderste vies zwart.

Gebruiken kan je het nog wel.
Dan goed uitspoelen.
 
Ik denk dat er dan heel veel foute bacteriën gaan groeien die je niet in een nieuwe bak wilt, of maakt dit niet uit, en komt de goed huishouding van de bacteriën vanzelf weer op orde?
Goed uitspoelen en weer gebruiken
 
wordt het onderste vies zwart.
Ja dat denk ik ook, spoelen is dan voldoende? ik heb zo het idee dat er ongewenste bacteriën gaan groeien die je niet zo 123 weg spoelt
 
Als je het goedspoelt kan het wel. of luchtsteentjes in de emmer, dan zand erin.

Of eerst goed drogen.
 
Of eerst goed drogen.
Dat is wel een idee ja, maar tis wel 50 kg aan zand.

Een andere reden voor het hergebruik is het voorkomen van de opstart alg (keizelwieren) of gebeurd dat altijd?
 
DSC_0011.JPG
Dat komt dor het zand. Zit calcium in, dat is de oorzaak.

Ik heb nergens zand in de bakken.

Heb geen Mooie bakken. Zijn meer voor kweek.
 
Dat komt dor het zand. Zit silicaat in, dat is de oorzaak
Gaat dat er op een gegeven moment niet uit dan, na 4 jaar?
 
Je krijgt geen bruinalgen door silicaat wat in het zand zit maar omdat de bacteriecultuur niet op orde is. Wel voeden bruinalgen zich met silicaten omdat ze dat gebruiken voor de opbouw van het skelet. Dat verhaal over silicaten gaat al lang rond maar ten onrechte naar mijn idee. Je kan het net zo goed met een andere bodem krijgen dan een zandbodem.
 
Je krijgt geen bruinalgen door silicaat wat in het zand zit maar omdat de bacteriecultuur niet op orde is. Wel voeden bruinalgen zich met silicaten omdat ze dat gebruiken voor de opbouw van het skelet. Dat verhaal over silicaten gaat al lang rond maar ten onrechte naar mijn idee. Je kan het net zo goed met een andere bodem krijgen dan een zandbodem.
Ik kan dit alleen maar beamen. Bakje draaide fantastisch zonder kiezelwieren. Na een 14daagse kuur met Bactopur Direct ontwikkelden zich tijdens de kuur als kiezelwieren (bruin alg) en ik ben nu een week verder en het zit echt voor 3/4 onder.
Bak is compleet in onbalans nadat de goede en slechte bacteriën om zeep zijn geholpen.
 
Je kan het net zo goed met een andere bodem krijgen dan een zandbodem.
Oké maak dus geen drol uit of je nu nieuw of gebruikt zand gebruikt

Bak is compleet in onbalans nadat de goede en slechte bacteriën om zeep zijn geholpen.
Ja daar weet ik (helaas) alles van
 
Bij het oude zand is dat al gespoeld.

Zou dat dan na spoelen.
 

Terug
Bovenaan