Filterzand of zwarte bodem


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Hallo mensen.
Ik ben me al een beetje aan het voorbereiden over de inrichting van een groter aquarium in de toekomst :book:

Ik hoor van vele aquarianen dat filterzand uitermate geschikt is, de fijnste korrel 0,4-0,8mm als je bodemvissen zoals bijv. Corydora's wilt gaan houden, of de middelste korrel 0,7-1,25 om een wat betere stroming in de bodem te creëren. Het heeft een afgeronde korrel en het beïnvloed de waterwaardes niet. Klinkt allemaal super.

Echter vind ik zelf bij een zwarte bodem de kleuren van de vissen en planten veel mooier uit komen. Ik zou dan ook graag een donkere bodem willen. Maar het punt is, ik lees in het ene artikel dat vissen wat meer stress kunnen krijgen van een zwarte bodem omdat het lijkt alsof een rover passeert, en in het andere artikel dat een zwarte bodem juist zorgt voor rust doordat het licht wordt gedempt op een zwarte ondergrond. Een beetje tegenstrijdig dus.

Anyway, wat betreft de mogelijkheden en prijzen vind ik de keuze bij zwart zand/grind heel uitgebreid. Filterzand is echt goedkoop, maar zwart zand/grind is meestal een stuk duurder als ik het in de winkels zie liggen. Zeker als je een grote bak hebt kan het aardig in de papieren lopen.
Na wat research zag ik dat er ook mensen zijn die het fijn grind van Gardenlux in de bak hebben. Dit is een stuk goedkoper. Maar ik hoor er nog té weinig ervaringen over. Ook is het niet duidelijk of het de waterwaardes beïnvloed.
Het gaat in dat geval volgens mij om deze: https://www.gardenlux.nl/inveegsplit-zwart-1-3mm.html (4,65euro voor 20kg).

Zelf heb ik in mijn 30L bakje zwart fijn grind van de Hornbach, dit was volgens mij 10-12 euro voor 2,5kg. Dat was redelijk prijzig, maar in dit geval was het een klein bakje.

Voor de mensen die een groot aquarium hebben en zwart zand gebruiken, welk zwart zand/fijn grind is het beste geschikt en niet al te duur?
Ik hoor het graag :daisy:
 
Split kan je beter niet nemen want is scherp en sowieso geen goede combinatie met bodemvissen bv.
Bij de Hornbach hebben ze dat zwarte filterzand,Aqua color sand heet dat geloof ik en kost iets van 8 euro voor 5 kg.
 
Ik heb dat zand dat John bedoeld ook voor de Cory s in het zwart en dat is ideaal. Het is iets duurder maar wel erg mooi om te zien en de planten doen het er prima op.
 
Ik heb het allebei; filterzand en het zand van Hornbach. Mijn ervaring is dat de vissen het beter naar hun zin hebben met een donkere bodem, dus ik ben overal de bodem aan het vervangen voor donker zand. Omdat ze volgens de zak allebei dezelfde korrelgrootte hebben, heb ik in eerste instantie geprobeerd om het zwarte zand door het filterzand te mengen, zodat het donkerder wordt, maar dat werkt helaas niet. De korrel van het donkere zand is toch wat kleiner en waarschijnlijk is de dichtheid ook niet hetzelfde, want het zwarte zand zakt naar beneden, waardoor je na een tijdje alsnog een lichte bodem hebt. Ik heb wel gemerkt dat het Hornbach zand wat gevoeliger is voor bodemrot dan het filterzand.
Het zand van Hornbach is er in meerdere kleuren. Ik heb zwart en bruin gemengd (2 delen zwart op 1 deel bruin), waardoor je (naar mijn mening) een iets natuurlijkere kleur krijgt dan effen zwart.
 
Ik vraag me af wat de oorsprong is van dat zwarte zand?
Is dat geen gemalen glas?
 
Ik vraag me af wat de oorsprong is van dat zwarte zand?
Is dat geen gemalen glas?

Bedoel je of het scherp is of vanwege de chemische samenstelling? Als je het van dichtbij bekijkt, zijn het allemaal hele kleine ronde korreltjes, dus geen scherpe brokjes.
 
Nee meer hoe en waarvan het gemaakt wordt.
Ik bedoel echt zwart zand is in de natuur niet te vinden lijk mij.
 
Van de Hornbach site.

Speciaal ontwikkeld voor de aquariumliefhebberij. Voor de coating van gedroogd kwartsgrind worden niet-giftige kleuren met hoogwaardige kleurpigmenten gebruikt. Een omhulsel van drinkwater neutrale kunsthars zorgt voor blijvend kleurbehoud. Het kwartsgrind zelf heeft afgeronde kanten en is daardoor zonder gevaar voor letsel voor vissoorten die stenen oppakken. Kleurgrind van Luchterhand is gegarandeerd volledig onschadelijk voor vissen, beïnvloedt de waterkwaliteit niet, is kleurvast en heeft een intense, blijvende kleurkracht en is zeewaterbestendig. Deze hoge kwaliteit is getest en gecertificeerd door het instituut voor toegepaste constructie- en badhygiëne in Essen.
 
Bedankt voor de reacties, ik ga denk ik toch voor een zwarte bodem dan. Morgen eens langs de Hornbach kijken wat de mogelijkheden en korrelgroottes zijn. Zal ik er meteen wat foto's van maken.
 
Zover ik weet hebben ze enkel de korrel 0,4-0,8mm maar wel in diverse kleuren (althans hier destijds).
 
Ik heb wel gemerkt dat het Hornbach zand wat gevoeliger is voor bodemrot dan het filterzand.
Nooit last van gehad, heb het in twee bakken, de Trofis en m'n vierkante bakje.

Ben nog steeds blij dat ik dit zwarte zand heb genomen. Planten zijn goed te plaatsen en het kleurt mooi bij de planten en de vissen.
 
Heb ik ook geen last van moet ik zeggen.
 
Nooit last van gehad, heb het in twee bakken, de Trofis en m'n vierkante bakje.

Ben nog steeds blij dat ik dit zwarte zand heb genomen. Planten zijn goed te plaatsen en het kleurt mooi bij de planten en de vissen.


Ik wel. Ik heb het nu in 5 bakken zitten en ik heb in 1 bak de bodem al een keer vervangen, omdat ik heel duidelijk bodemrot had. Dat was een bak met alleen zwart zand, dus het heeft niet met mengen van de verschillende kleuren te maken. In mijn Rio, waar het nu zo´n 3 jaar inzit, zag ik laatst allemaal luchtbelletjes in de bodem tussen de korreltjes bij de voorruit (heb ik gelukkig op kunnen lossen) en ik heb een opgroeibak waar ik de afgelopen maanden jonge L-nummers ingehad heb (dus veel voer en zooi op de bodem) en daar begon ik ook problemen te krijgen als ik niet heel erg goed de boel schoonmaakte.

Ik ben er nog steeds heel erg tevreden over, maar het is m.i. wel iets wat je in de gaten moet houden.
 
Kunt ook altijd combineren, donkere bodem met een stukje strand. Heb ik hier ook wel, staan wel foto's in mn handtekening
 
Ik wel. Ik heb het nu in 5 bakken zitten en ik heb in 1 bak de bodem al een keer vervangen, omdat ik heel duidelijk bodemrot had. Dat was een bak met alleen zwart zand, dus het heeft niet met mengen van de verschillende kleuren te maken. In mijn Rio, waar het nu zo´n 3 jaar inzit, zag ik laatst allemaal luchtbelletjes in de bodem tussen de korreltjes bij de voorruit (heb ik gelukkig op kunnen lossen) en ik heb een opgroeibak waar ik de afgelopen maanden jonge L-nummers ingehad heb (dus veel voer en zooi op de bodem) en daar begon ik ook problemen te krijgen als ik niet heel erg goed de boel schoonmaakte.

Ik ben er nog steeds heel erg tevreden over, maar het is m.i. wel iets wat je in de gaten moet houden.


Misschien iets vaker de bodem stofzuigen??
 
Kunt ook altijd combineren, donkere bodem met een stukje strand. Heb ik hier ook wel, staan wel foto's in mn handtekening
Dit wil ik misschien ook gaan doen. Een soort pad maken in het midden dat schuin naar achter wegloopt, of een strand inderdaad. Wat voor terrassen gebruik jij?
 
Sanneke heeft hiervoor dacht ik strips plexiglas gebruikt.
 
Ik heb ook in mijn vision zwart zand voor de malawi's en ben er zeer tevreden over en in de Dubai heb ik nu zwart grind in liggen.
 
Dit wil ik misschien ook gaan doen. Een soort pad maken in het midden dat schuin naar achter wegloopt, of een strand inderdaad. Wat voor terrassen gebruik jij?
Een soort zacht plexiglas. Heb hier van die dunne, tja wat zijn het, a4 formaat liggen. Ideaal spul
 
Volgens mij wordt er dan deze bedoeld met 'het zwarte grind van de Hornbach' ?

IMG_8917.JPG

1-2 mm staat erop. Te krijgen in 5 of 10kg. €18,95 voor 10kg.
 
Hmmm die heb ik dan niet zien liggen. Zag alleen het zwarte grind van de foto en de nog iets fijnere zogenaamde 'garnalenkies' van Dennerle in het zwart (extra duur).
Slibt 0,4-0,8mm niet makkelijk dicht dan?
 
Het is mss wat duurder in aankoop dat klopt maar je hoeft het maar 1 keer aan te kopen he.
 
Mensen ik zit op het laatste moment toch nog te twijfelen over de bodem :stars:
Ik heb hier 40kg van het zwarte zand van de Hornbach liggen, maar gisteren zei iemand me dat wanneer je veel planten hebt, de wortels van de planten niet goed kunnen groeien omdat de bodem zo dicht is, en je de bodem niet goed luchtig kunt houden (met satéprikker of vingers) als het achterin bijvoorbeeld vol staat met planten. Ook zou je niet 5cm bodem kunnen doen omdat het risico op bodemrot dan alleen maar groter wordt. Ook zou volgens hem het strakke zand i.c.m. met een strakke zwarte achterwand té strak zijn, dit kan ik me lastig voorstellen..

Ik zou graag Corydoras willen en ik lees van veel mensen (zelfs in dit topic) dat ze het goed doen op dit Dennerle fijn grind (1-2mm). Ik zit er aan te denken om het zand te gaan ruilen voor dit fijne grind zoals hierboven een foto van geplaatst is. Omdat dat beter is voor de plantengroei, betere stroming, makkelijker afhevelen, en er een dikkere bodem gemaakt kan worden (5cm).

:help:
 
Ik en collega Lex (Crash) hebben dit ook in onze bakken en dat is een prima bodem voor zover ik heb kunnen beoordelen. Het is niet heel fijn dus je zal er niet snel problemen mee krijgen en de planten doet het er prima in. Er zijn leden die nog fijner zand gebruiken dan dit en ook geen problemen hebben met de bodem.
 
Wat ze zeggen met bodemrot lijkt me inderdaad ook een gevalletje wat vaker afhevelen en luchtig houden door er met je vingers doorheen te gaan of satéprikker. Maar als het bijv. achterin vol staat met planten kom je er toch niet goed bij? Dan ben ik bang dat daar bodemrot gaat ontstaan, ook omdat ik die kleibolletjes daar in de bodem wil stoppen bij de planten..

Als de planten het er goed in doen zou top zijn. Planten die in de bodem geprikt gaan worden: Limnophila aquatica, Ammania sp bonsai, Vallisneria, Belgisch groen, Sagittaria subulata.
 
Je zal toch ook achterin geregeld de planten eruit halen om te snoeien. Veelal plaats je dan de topppen weer terug, dus kun je voor die tijd even de bodem omwoelen.
 
Dit filmpje al bestudeerd Alex?

 
Ik heb zelf filterzand in de ene bak en het zwarte Hornbach zand in een andere. Ik kan niet zeggen dat het zwarte Hornbach zand zwaarder is dan filterzand. Ik vind het juist erg licht.
Het ligt er te kort in om een lange termijn ervaring te geven maar hier zijn meerdere leden die dit zand gebruiken, oa @Sanneke80
 
Je zal toch ook achterin geregeld de planten eruit halen om te snoeien. Veelal plaats je dan de topppen weer terug, dus kun je voor die tijd even de bodem omwoelen.
Planten loshalen om te snoeien? Dacht dat dat ook gewoon zo kon met een lange schaar, i.v.m. de wolk plantenvoeding van zo een stick die dan vrij komt en wortels die zich goed genesteld hebben.

Als het voor de wortelgroei niet uit maakt wil ik best de moeite doen om het luchtig te houden. Ik wil het beste voor de corys ;)
 
Je kan ook puntslakken in je bak nemen om de bodem luchtig te houden.
 

Terug
Bovenaan