Filterzand overzetten, heeft dit nut tov nieuw Filterzand?


Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Hoi.

Even voordat ik begin even ter verduidelijking van nieuw en oud aquarium:

Oud Aquarium:
* Aquatlantis Horizon 150
* Filterzand 0,72-1,25mm 6KG +-
* 150cm

Nieuw Aquarium:
* Akvastabil Fusion 200
* Filterzand 0.72 - 1.25mm 125KG
* 200cm

Ik heb een nieuw aquarium en moet nog filterzand erin plaatsen.
Nu heb ik zelf 5 zakken van 25kg 0,72-1,25mm van Wildkamp gekocht en in huis. Ondertussen 2 zakken schoongespoeld.

In mijn oude aquarium heb ik dus +-60 kg zand erin. Er werd mij geadviseerd om zand daar uit te halen en te spoelen met aqua water en dat her te gebruiken voor behoudt van Bacterien. Klopt dit? of is het net zo makkelijk om nieuw zand uit te spoelen en dat te gebruiken?
gaan alle bacties dood na het overzetten?

Graag jullie gedachten hier in,

Dank u
 
Niet mijn keuze, enerzijds zit er ongewild ook iets van rotzooi ( spoel maar eens) in het zand anderzijds zul je er niet zoveel mee winnen.
 
Maak het je zelf makkelijk en begin lekker fris met nieuw zand en water
Want spoelen gebruikt zand veel werk voor janjoker ook het gebruik van water uit de oude bak heeft geen meer waarde.
 
Oke maar ik moet doorstart maken he,

1x 1902 vol met ingedraaide media gaat er mee in en nog een 1902 erbij met de media van 1502.

en natuurlijk alle hout en planten gaan mee waar uiteraard ook baccies op zitten. zal denk ik niet zo een grote klap zijn denk ik ?
 
Met 2 ingedraaide filters en overzetten van hout en planten gaat dit vast wel goed met nieuw zand. Voordeel is dat je het zand nu al kan wassen en erin doen zodat het overzetten een stuk makkelijker gaat.
 
Met 2 ingedraaide filters en overzetten van hout en planten gaat dit vast wel goed met nieuw zand. Voordeel is dat je het zand nu al kan wassen en erin doen zodat het overzetten een stuk makkelijker gaat.
Ja dat dacht ik ook al ja .

Na en anders even vaker meten. voorzie geen issues. maar wou even zeker weten. want nu kan ik indd zand erin. vullen en 1 op 1 vissen erin plaatsen :)
 
Topper goed te horen.

Dan wordt het nog 3 zakken schoonmaken! zo leuk werk in de kou :D
 
Het hangt misschien ook van de korrelgrootte af hoeveel troep er tussen zit. Ik heb zand van 0,4-0,8 altijd meeverhuisd zonder te hoeven spoelen. Of alle bacteriën die reis zullen overleven betwijfel ik, want het is toch weer een verstoring. Maar zomaar de oude kolonies wegsmijten vind ik zonde. Als het oude zand boven komt te liggen (goede doorstroming) denk ik dat je bodem actiever is dan wanneer je helemaal opnieuw begint.
 
Als je graag ietwat bacteriën van in je bodem behoudt kan je altijd een kleine hoeveelheid (litertje of 2) van je oude bodem mengen met de nieuwe. Zo breng je direct een groot pallet aan nuttige bacteriesoorten binnen die zich dan direct kunnen vermenigvuldigen en verspreiden door de rest van de bodem. Eigenlijk ent je dus de bodem. De hoeveelheid vuil die je zo binnenbrengt is ook praktisch niks t.o.v. de totale bodem.
 
Als je graag ietwat bacteriën van in je bodem behoudt kan je altijd een kleine hoeveelheid (litertje of 2) van je oude bodem mengen met de nieuwe. Zo breng je direct een groot pallet aan nuttige bacteriesoorten binnen die zich dan direct kunnen vermenigvuldigen en verspreiden door de rest van de bodem. Eigenlijk ent je dus de bodem. De hoeveelheid vuil die je zo binnenbrengt is ook praktisch niks t.o.v. de totale bodem.
doe ik dit wel indd erbij altijd wel handig thanks :)
 
En de filters zou ik tijdens de verhuis laten draaien op een emmer of speciekuip met het oude aquariumwater, dan staan ze niet stil gedurende uren...
 
En de filters zou ik tijdens de verhuis laten draaien op een emmer of speciekuip met het oude aquariumwater, dan staan ze niet stil gedurende uren...
Niet nodig. als alles nieuw is. dan sluit ik direct de filters aan op de nieuwe bakken.


ze kunnen wel een uurtje uitstaan zonder problemen hoor :)
 
Vers zand is zoals @rjoemman al aangaf geen probleem. Je zult hooguit de eerste dagen zien dat er wat meer ontlasting blijft liggen dan normaal. Maar met een twee weken is dat ook over.

Filters alleen niet te lang uit laten staan.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij het zand van wildkamp nog nooit hebben uitgespoeld.. Mist trekt vanzelf weg..
 
Laatst bewerkt:
Vers zand is zoals @rjoemman al aangaf geen probleem. Je zult hooguit de eerste dagen zien dat er wat meer ontlasting blijft liggen dan normaal. Maar met een twee weken is dat ook over.

Filters alleen niet te lang uit laten staan.

Ik niet eerlijk zeggen dat wij het zand van wildkamp nog nooit hebben uitgespoeld.. Mist trekt vanzelf weg..
Is behoorlijk bruin tijdens het schoonspuiten
 
Is gewoon stof. Heel fijn zand.
Dat deftige filter van je spoelt dat zo weg.
Nieuw vlies erin en klaar.
 
Ik zou het zand ongespoeld gebruiken als basislaag en dan afdekken met een laag nieuw gespoeld zand.
 
20210105_201058.jpg


Toch eigenwijs en gespoeld.

Was wel makkelijker in 3 speciekuipen van 60L :) zo gepiept
 

Terug
Bovenaan