Filterzand zwart


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Voor de inrichting van een aquarium ben ik zoek naar filterzand.

Nu heb ik deze gevonden bij cranenbroek afmeting korrel 04-0.8 en worden per 25kg voor €3,85 verkocht.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar zwart filterzand maar kwam ik dit tegen

https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html kosten per 5 kg €8.95
bij Hornbach duitsland kosten deze zaken €10,79

ter info
Speciaal ontwikkeld voor de aquariumliefhebberij. Voor de coating van gedroogd kwartsgrind worden niet-giftige kleuren met hoogwaardige kleurpigmenten gebruikt. Een omhulsel van drinkwater neutrale kunsthars zorgt voor blijvend kleurbehoud. Het kwartsgrind zelf heeft afgeronde kanten en is daardoor zonder gevaar voor letsel voor vissoorten die stenen oppakken. Kleurgrind van Luchterhand is gegarandeerd volledig onschadelijk voor vissen, beïnvloedt de waterkwaliteit niet, is kleurvast en heeft een intense, blijvende kleurkracht en is zeewaterbestendig. Deze hoge kwaliteit is getest en gecertificeerd door het instituut voor toegepaste constructie- en badhygiëne in Essen.

Op diverse forum kom ik ook lavazand tegen alleen dat is niet zwart!

nu een aantal vragen:
Wie heeft ervaring met dit grind en hoe groot is de korrel
Iemand een goedkoper adres
 
Korrelmaat staat erbij?

Dit zand word door meerdere mensen gebruikt (ik voorheen ook), is prima spul.
 
Lol....staat inderdaad gewoon in de tekst die je zelf hebt geplaatst: 0.4 - 0.8 mm....dat is redelijk fijn. Ik heb die maat maar dan gewoon filterzand.
 
0.4-0.8 is de maat filterzand van cranenbroek
 
Kijk nog even goed naar de hornbach pagina :)
 
Er zit in ieder geval een verschil tussen grind en zand en ik vraag me dan ook af waar je het voor wilt gaan gebruiken? Corydoras en andere bodembewoners filteren graag zand door hun kieuwen en eten hier dan als het ware het voedsel tussenuit. Dit gaat ze met grind, hoe fijn ook, ben ik bang niet lukken. Als je gewoon een bodem wilt voor vissen die niet scherp is, kun je ook voor afgerond grind van bijvoorbeeld dennerle gaan. Heb ik hier ook en werkt uitstekend, uiteraard wel een stuk zand voor de corydorassen die ik heb zwemmen
 
Ik heb die van de Hornbach en dat is een fijne bodem verder.
 
0.4-0.8 is de maat filterzand van cranenbroek
Dat is die van Hornbach ook die je aangeeft. Ik heb het in verschillende bakken en bevalt prima. Slipt niet dicht en plantjes kunnen makkelijk vast worden gezet.
 
Ik heb een monster ontvangen van Hornbach zand. In tegenstelling tot wat ik op diverse forums lees staat er op de verpakking dat je het moet wassen.
IMG_5416.jpg
 
Zou elke bodem wassen voor gebruik, maar dat is persoonlijk. Geloof nooit dat het 100% schoon js
 
Persoonlijk was ik alle zand & grindbodems.
zelfs als je denkt "nu is het wel schoon" moet je het nog 2-3x wassen.
Mijn bakken zijn dan ook altijd binnen een halve dag helder.


Zou het wassen een probleem vormen dan?
 
Of het hetzelfde is weet ik niet, maar vraag me wel zwaar af hoe ze aan al, maar dan ook al, die kleuren komen
 
Ik spoel elke zak zand tot minstens 5 keer voor ik het in mijn bak doe.
 
Ik heb ondertussen even gekeken bij Hornbach duitsland en daar hebben ze 25kg zakken
 
Ik heb het Hornbach zand (zwart) weer terug gebracht. Door de coating deed het onnatuurlijk aan, was het hydrofoob en wilde niet lekker nat worden. De fijne zandkorreltjes bleven drijven.
 
Ik heb het Hornbach zand (zwart) weer terug gebracht. Door de coating deed het onnatuurlijk aan, was het hydrofoob en wilde niet lekker nat worden. De fijne zandkorreltjes bleven drijven.
Dat is bekend van dit zand, maar heb je met een dag geen last meer van. Ik heb toen met spoelen de drijvende korreltjes er juist uitgehaald. Gebruik het nog steeds naar tevredenheid in drie bakken.
 
Misschien had ik er wat meer last van, ook na een paar dagen ging er zand naar het oppervlak als ik in de bodem woelde.

Maar blijkbaar kan het ook goed werken, er zijn ook genoeg goede ervaringen met dit zand te vinden. Mijn ervaring was wat minder.
 
Misschien had ik er wat meer last van, ook na een paar dagen ging er zand naar het oppervlak als ik in de bodem woelde.
Geen last van, zelfs niet als ik wat uit mijn grote bak haalde en in een ander bakje deed.
 

Terug
Bovenaan