Filterzand?


L

Lotta Saffir

Guest
Aangezien mijn vorige aquarium kapot is gegaan ben ik opzoek naar een nieuwe. Deze zal ook ingericht moeten worden en omdat mijn vorige bodembedekking niet helemaal geschikt was, wil ik graag een zandachtige bodem. Nu heb ik hier en daar gelezen dat filterzand een goede optie is. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, welke maat moet ik hebben en hoe zit het met eventuele voeding voor de planten hierin?
 
Ik heb in al mijn aquaria een filterzand bodem en ben er heel tevreden mee. Het is niet scherp en daarmee geschikt voor de meeste bodemvissen. En omdat alle korrels dezelfde maat hebben, krijg je minder snel bodemrot. Vuil blijft erop liggen dus is makkelijk op te zuigen en als je af en toe met een vork door de bodem gaat om hem luchtig te houden, heb je er over het algemeen geen problemen mee.

Zelf gebruik ik de maat 0.7-1.25 en dat werkt prima ook in combinatie met planten. Ook de maat 0.4-0.8 wordt hier vaak op het forum aangeraden.

Voeding voor de planten zit niet in de bodem zelf en zul je dus toe moeten voegen voor de planten die dat nodig hebben. Dat kun je doen door bijvoorbeeld voedingscapsules onder het zand bij de wortels te steken.
 
Prima bodem, goed geschikt voor vissen als corydoras idd. Zorg alleen dat je laag niet te dik wordt om verstikking/dichtslibben te voorkomen. Een paar slakjes kan ook helpen, deze zullen zich in de bodem graven en hem luchtig houden.
 
Prima bodem, goed geschikt voor vissen als corydoras idd. Zorg alleen dat je laag niet te dik wordt om verstikking/dichtslibben te voorkomen. Een paar slakjes kan ook helpen, deze zullen zich in de bodem graven en hem luchtig houden.
wat voor slakjes zou je aanraden?
 
Torenslakjes, maar meestal komen die er gewoon bij met planten ofzo, heb nooit slakken apart gekocht, en heb toch slakken in mijn bakjes...


Moest je in de buurt van 2800 Mechelen in België zijn, dan mag je er altijd wat komen halen, heb er altijd op overschot...
 
Moet ik nog wat speciaals doen met het filterzand of moet ik het gewoon afspoelen? Ik neem aan dat het filterzand wat in zwembad pompen gaat geschikt is?
 
Moet ik nog wat speciaals doen met het filterzand of moet ik het gewoon afspoelen? Ik neem aan dat het filterzand wat in zwembad pompen gaat geschikt is?
Zou het idd eerst even spoelen, om een waas in je aquarium te voorkomen. Iets zul je altijd wel hebben met een complete bodem, maar hoe meer je spoelt hoe meer je dit zult voorkomen en dus beter zicht hebt mocht je wat planten
 
Moet ik nog wat speciaals doen met het filterzand of moet ik het gewoon afspoelen? Ik neem aan dat het filterzand wat in zwembad pompen gaat geschikt is?
Dit is het filterzand die de meeste leden (inclusief ikzelf) gebruiken. Voor 8,70 inclusief verzendkosten is het de goedkoopste optie. https://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40-0-80-mm-zak-25-kg_pr_745090


En zoals Johnny zegt, gewoon een paar keer omspoelen. Wat ik zelf doe is het zand in een plastic bak gooien, de tuinslang aan de bak klemmen, en laten lopen! In 5-10 minuten is het zand helemaal schoon!
 
Oeps:br: ik neem denk ik het zand uit de link van MaestroCygni. Welke kleur heeft dit zand?
kwartszandvsfilterzand_zpsb412f2ca.jpg
 
Volgens mij heb je sluiers in het aquarium dus geen slakken erin. De sluiers grondelen genoeg om je bodem van filterzand goed te houden. De laag niet te dik maken. Ik heb HS filterzand. Sluiers gaan de slakken proberen op te eten en het wil wel voorkomen dat er een slak in de keel blijft steken.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik was ook nog benieuwd of iemand ervaring heeft met terassen in het aquarium?
 
On hier nog even op in te haken, zie dat er aangegeven wordt om de laag filterzand niet te dik te maken, heb net zelf ook een zak besteld bij wildkamp maar welke dikte kan ik het beste aanhouden ongeveer?
 
Een cm of 5 aan de achterkant en dan naar voren laten aflopen tot een cm of 2 bv.
Gekke is dat ik juist aan de voorkant waar het dun lag in het begin problemen heb gehad met het filterzand.
 

Terug
Bovenaan