Wat is er nieuw

Flagellaten behandeling

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarkJ
  • Startdatum Startdatum
M

MarkJ

Guest
Afgelopen week vissen aangeschaft (Ramirezi) die last bleken te hebben van flagellaten, nu had ik nog Camacell staan en dat gebruikt
Maar nu staat er nergens in de bijsluiter hoe lang je moet wachten voor je het er met kool weer moet uitfilteren
Weet iemand dit?

Zal niet gaan werken is een wormen kuur wat je heb en geen flagelaten bestrijding.

Ow dat is lekker handig, hele poos terug is met hetzelfde gezeten (zelfde symptomen) en toen hebben ze me dit mee gegeven
En nu noemde ze het flagellaten toen ik met de vissen terug ging, vandaar dat ik het erin gedaan heb,

Foto vis. Beschrijf wat je zie. Hoe ziet ontlasting eruit? Waarom denk je flagelaten?

Heb nu even nagezocht en op Hexamita uitgekomen, maar ik vind de symptomen wat vaag die beschreven staan
De vis waar ik mee terug ben gegaan en geruild heb was wel duidelijk flaggelaten, die had gaten in de kop
Maar de vissen die nu nog symptomen hebben zoals bleek, mager, en doorzichtige slierten ontlasting?? de vorige keer begon dit ook zo en bleek later Camallanus te zijn... (en geen heeft het toen overleefd, dat ging toen om mikrogeophagus altispinoza)

Camellanus zie je duidelijk wormpjes uit poepgat hangen. Flagelaten zie je niet met blote oog. Kun je alleen zien met microscopp. Flagelaten is vaak een gebreks aandoening. Oplossen met medicatie niet zo moeilijk maar er is iets waardoor de vissen het krijgen dus oorzaak zoeken.

Hoeveel liter aquarium? Veel liter en meer last van dan manuas octocil bestellen. Is wat duurder maar voor veel liter aquarium goed te doen vooral als je flagelaten gevoeilige vissen heb. Of iets van SERA pro lijn nemen of colombo heeft ook wat. Busjes poeder van manuas diprolal voor na behandeling en preventief af en toe in watertje fijn spul.

http://www.manaus-aquarium.de/NL/octocil.php

Klopt dat herken ik wel, maar die wormpjes zag je toen pas veel later toen het al te laat was helaas, het begon hetzelfde
Wat betreft die flaggelaten dat zei de winkel, waarschijnlijk omdat de vis duidelijk gaten in de kop had
De oorzaak kan eigenlijk alles zijn want ze komen net van de winkel, stress van groothandel,vervoer en winkel, vuil water etc dat weet ik niet... ik heb verder op dat eerdere geval met die altispinoza,s geen ziekte stip of zelfs uitval gehad sinds dit aquarium draait, vandaar dat ik er nu wel erg van baal en liever ook niet zomaar medicatie er in gooi (quarantaine bak helaas geen ruimte voor)

Als je gaten in kop zie en witte draden ontlasting zul je iets moeten halen voor flagelaten en de wormen kuur dmv verversen en kool eruit gaan halen. Zou dit zsm doen want 2 kuren achter elkaar al niet fijn voor vis. Kunnen ze even bijkomen in vers watertje voor de volgende behandeling.

Vaak is het ook een op een stapeling. Middel wat je inzet zal flagelaten doden maar als vis al te zwak is of al te ernstig in darmen is aangetast krijg je veel al nog te maken met bijkomende ellende. Dus zsm mogelijk gericht medicatie gebruiken en daarna zorgen dat vis sterk word en blijft. Goed laten eten tijdens de kuur. Dan bereikt het middel ook goed vis intern. Na de kuur kun je nog wel wat witte ontlasting zien. darmen moeten tijd krijgen om te herstellen duurt even.

De vis met duidelijk flagellaten is al terug in de winkel, die er voor terug is gekomen vertoond alleen wit doorzichtige ontlasting, vermagerd en niet goed op kleur
Maar ik ga morgen z.s.m kool halen om alle medicatie eruit te filteren en laat het even voor wat het is, denk dat deze het sowieso niet gaat halen en wil de rest nu niet verder belasten
De andere ramirezi`s zijn nu al 2 koppels en hebben beide sinds vanmiddag een nest vol eitjes
In ieder geval super bedankt voor de hulp, als ik meer weet zal ik het hier posten

Bij deze nog een vergelijk met de zieke en op het oog gezonde vis
IMG_0214.jpg
IMG_0215.jpg

Nieuw visjes toevoegen hebben ook even wat stress wat witte ontlasting kan geven. Ze zijn nu wel allemaal ontwormt 😉

Even wat vaker verversen en wellicht wat grotere delen. Zorgen dat visjes voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. ieder soort heeft eigen behoeftens op dit gebied. Flagelaten word een gebreksziekten genoemd. Vissen krijgen dit omdat vis niet optimaal is/word verzorgt. Zorgen dat visjes in goed watertje zitten, geen stress en goede voeding houden visje sterk en gezond.

Bij action een curvertje halen als je ziek visje heb kun je bij flagelaten dan het zieke visje apart behandelen zodat je aquarium gevrijwaard blijft van medicatie is een goede optie. Werkt niet bij alle ziektens en natuurlijk ook niet als je meerdere probleem gevallen heb. Moet wel luchtpompje of filtertje in voor zuurstof en eventueel verwarming en in quarantaine veelvuldig groots verversen en medicatie bijdoseren zodat visje in 100% medicatie blijft zitten. Ik heb meerdere curvers. Dan 1 klaar maken, vers water, medicatie, op temperatuur. Visje overzetten met benodigdheden kan je andere curver schoon spoelen en weer voor de volgende keer gebruiken. Werkt handiger. Bij action heel goedkoop.

Als je ooit weer iets vreemd zie post eerst op forum zodat mensen kunnen mee kijken en dan gericht medicatie voor euvel gebruiken. Zonde geld en vissen om ze in iets te zetten wat niet gaat helpen. Grote waterverversing is 1e wat je doe als je het niet vertrouw. Bij bodem waaierend afhevelen daar veel ellende die je dan afhevel.

Snap wat je bedoeld van meekijken etc, maar dat heeft nu helaas ook niet geholpen
Het blijft natuurlijk gokken en aannames.... het is gewoon lastig met dit soort ziekten omdat ze dezelfde symptomen laten zien

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan