Fles naar drukregelaar lekt


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
11,021
Leeftijd
56
Vorig weekend wilde ik de volledige CO2 set aansluiten maar ik liep al snel tegen een probleem aan.

De aansluiting van CO2 cylinder naar drukregelaar lekt.

Ik hoorde het al zachtjes sissen (zoals een fietsband die leegloopt) en heb op die plek meteen gecontroleerd met een gaslek zoeker, die had ik toch in huis (vandaar geen sopje).

Ik had de wartel stevig aangedraaid, maar vast is vast. Toch bang dat ik de witte ring kapot had gedraaid, niks aan te zien. Strakker aandraaien lijkt me niet verantwoord, had het al met een sleutel gedaan.

Nou is mijn vraag, zal ik gewoon teflon tape (gas tape) gebruiken? Die heb ik in huis.
Vind het vreemd dat deze onderdelen (beiden nieuw) toch een lekkende verbinding geven.

Het betreft een nieuwe fles en nieuwe drukregelaar van Aqua-Noa.
Kan geen braampjes oid ontdekken.
 
Ik gebruik nooit geen teflontape en zonder zou het ook goed moeten afdichten Nicole als alles goed zit.
Ik zou anders eens met de verkoper contact opnemen.
 
Ik gebruik nooit geen teflontape en zonder zou het ook goed moeten afdichten Nicole als alles goed zit.
Ik zou anders eens met de verkoper contact opnemen.
Ja daar zat ik ook al aan te denken juist omdat het een nieuwe set is.

Helaas wordt het dan pas maandag, op zaterdag niet bereikbaar.
 
Tja maar goed ik zou het wel goed willen hebben zonder gedoe met tape want dat is toch niet de bedoeling.
 
Klappie meer met de sleutel hoeft niet te resulteren in een kapotte ring hoor.
Die nylon ringen kunnen best veel hebben, hier op het werk worden ze standaard aangedraaid met een sleutel.

dat gezegd hebbende is teflontape voor deze toepassing enkel bedoeld voor mensen die het niet snappen
 
Teflon rond de schroefdraad zal ook niet resulteren in een dichte verbinding.
Een nieuwe dichting op de drukregelaar wel.
Maar je mag ze gerust vast + een tikje doen.
 
Bedankt mannen :)
Van die teflon tape had ik hier ergens op het forum gelezen, vandaar.

Ik zal de drukregelaar er morgen nog eens opzetten. Waarschijnlijk te voorzichtig - en een vrouwenhand vast = vast, is mogelijk anders dan een mannenhand vast = vast ;)

Ik leer hier alleen maar van voor een volgende keer denk ik dan.
 
Naja zolang je de sleutel niet gaat verlengen en dit soort grappen gaat uithalen komt het wel goed
922956A2-BBEC-4084-A96C-B8D4323B1EC5.jpeg
 
Dat was ook nodig, het zat echt heel vast
Haha, je kreeg me even goed aan het lachen :DD

Ik laat jullie morgen wel weten wat het resultaat is van vaster aandraaien. Ik was zo voorzichtig omdat, ik meen @jessicapilon, schreef dat hij enkel met de handen aandraaide en ging het om vooral de nylon ring niet te slopen door te vast aan te draaien.

John heb ik dat van jou goed onthouden, met de hand?
 
Dat met de hand aandraaien is iets uit de camping wereld waar nog rubbere pakkingen worden gebruikt.
De help je idd naar de gedver als je ze te strak aan draait
 
John heb ik dat van jou goed onthouden, met de hand?
Oeps, is dat zo? Misschien jaren geleden maar ik gebruik al jaren een aparte Dennerle sleutel hiervoor die bij een set zat.
 
Dat met de hand aandraaien is iets uit de camping wereld waar nog rubbere pakkingen worden gebruikt.
De help je idd naar de gedver als je ze te strak aan draait
Dat is van voor mijn tijd, nou ja voor mijn tijd. Ik was denk ik te zeer een ukkie om me daarmee bezig te houden.
Nooit met mijn neusje op gestaan.
 
Ja daar zat ik ook al aan te denken juist omdat het een nieuwe set is.

Helaas wordt het dan pas maandag, op zaterdag niet bereikbaar.
Om te beginnen zou ik het nylon ringetje wat in de flesaansluiting zou moeten liggen een goed bekijken. (Duidelijke foto?) Is het mogelijk dat het dingetje niet recht heeft gelegen toen je met het aandraaien begon? En dan even over het begrip, "vast is vast". Mijn drukregelaar zit echt niet "handvast" maar trek ik wel degelijk aan met een steeksleutel.
 
Om te beginnen zou ik het nylon ringetje wat in de flesaansluiting zou moeten liggen een goed bekijken. (Duidelijke foto?) Is het mogelijk dat het dingetje niet recht heeft gelegen toen je met het aandraaien begon? En dan even over het begrip, "vast is vast". Mijn drukregelaar zit echt niet "handvast" maar trek ik wel degelijk aan met een steeksleutel.
Het ringetje ligt er mooi plat op.
Ben de drukregelaar net op de fles aan het monteren.
 
Mijn ervaring met zo'n ringetjes (zowel hier thuis op de gasgrill als in de industrie) leert me dat als die 1x slecht heeft gezeten, die nooit meer afdicht zoals het hoort.
 
Hij zit erop. En zo te zien lekt hij niet meer. Dan zou het inderdaad een kwestie van niet stevig genoeg erop zetten zijn geweest.

Er staat nu druk op met alle kranen dicht gedraaid. Ik laat hem op die manier even staan om te zien of de druk minder wordt of niet.
 
Om te beginnen zou ik het nylon ringetje wat in de flesaansluiting zou moeten liggen een goed bekijken. (Duidelijke foto?) Is het mogelijk dat het dingetje niet recht heeft gelegen toen je met het aandraaien begon? En dan even over het begrip, "vast is vast". Mijn drukregelaar zit echt niet "handvast" maar trek ik wel degelijk aan met een steeksleutel.
Mja, met de hand aan een steeksleutel trekken is toch ook hand vast?
Je hebt geen kracht vergroters nodig gehad
 
Mja, met de hand aan een steeksleutel trekken is toch ook hand vast?
Je hebt geen kracht vergroters nodig gehad
Een (steek)sleutel is een hefboom, maw. een krachtvergroter 😁
 
Een (steek)sleutel is een hefboom, maw. een krachtvergroter 😁
Ja en nee.
De lengte van de steeksleutel bepaald het moment waarmee je iets aandraait.
Die lengte is over het algemeen zo gedaan dat je het “standaard” aanhaal moment niet overschrijd
 
Na al jullie berichtjes toch ook maar een setje reserve ringen besteld. Nu zijn ze op voorraad, beter ermee verlegen dan erom verlegen.
 
Helaas, de druk loopt terug. Morgen nog eens controleren en dan ook de drukregelaar meenemen.
 
Dankjewel al weer :thumbs:

Van 60 naar iets onder de 50 bar.

Ik ga richting bed dus als je me vanavond niet meer hoort…
 
Update,

gisteravond weer de fles opengezet (en gesloten!). Flesdruk 60 bar. 12 Uur later 0 bar.
Werkdruk is van 1 naar 0,5 bar gegaan gedurende deze uren.


Strakker aandraaien gaat geen optie zijn. Dan moet ik gaan forceren.
 
Laatst bewerkt:
Update,

gisteravond weer de fles opengezet (en gesloten!). Flesdruk 60 bar. 12 Uur later 0 bar.
Werkdruk is van 1 naar 0,5 bar gegaan gedurende deze uren.


Strakker aandraaien gaat geen optie zijn. Dan moet ik gaan forceren.
Dan zit er toch ergens een flink lek. Ik zou toch met een (zeep-)sopje, flink schuim dus, gaan werken. Waarbij je je moet realiseren dat je soms lang naar de zelfde plek moet turen om een lek op te merken. Dan kan bijvoorbeeld zijn bij een terugslagventiel maar ook bij de magneet ventiel, het probleem hoeft niet bij je fles of drukregelaar te zitten al moet je die ook goed nazien. Nogmaals, een lek vinden kan lang duren en vereist nauwkeurigheid. Hopelijk vind je de oplossing!
 
Dankjewel Ben,

ik heb buiten de drukregelaar nog niks aangesloten op de fles, dus het zoekwerk is daardoor gelukkig beperkt. Het zal zeker puzzelen worden, geloof je graag.

Ik begin bij de verbinding tussen fles en drukregelaar en werk dan verder, controleer dus dan ook de hele drukregelaar.

Ik verwacht dinsdag ook reserve witte ringen, dus dat kan ik ook nog proberen mocht ik niets anders vinden.

Vervelend probleem. maar ook hier weer, ik leer ervan (en het houdt me van de straat af...)
 
Dankjewel Ben,

ik heb buiten de drukregelaar nog niks aangesloten op de fles, dus het zoekwerk is daardoor gelukkig beperkt. Het zal zeker puzzelen worden, geloof je graag.

Ik begin bij de verbinding tussen fles en drukregelaar en werk dan verder, controleer dus dan ook de hele drukregelaar.

Ik verwacht dinsdag ook reserve witte ringen, dus dat kan ik ook nog proberen mocht ik niets anders vinden.

Vervelend probleem. maar ook hier weer, ik leer ervan (en het houdt me van de straat af...)
Veel succes!
 
Jammer dat het gas weg is, hopelijk bied de nieuwe ring de oplossing
 
Jammer dat het gas weg is, hopelijk bied de nieuwe ring de oplossing


Het is niet anders. Ik heb vandaag alles nagelopen. Bij de aansluiting op de fles toch een lek gevonden - er meer tijd voor uitgetrokken zoals Ben aan gaf.
Drukregelaar ook nagelopen maar die moet ik volledigheidshalve nog eens over doen. Mijn tremor begon aardig in de weg te zitten. Dan kan ik niet meer nauwkeurig werken.

Er zijn 4 ringen onderweg, had ik als reserve (voorraadje) besteld. Nou hopen op dinsdag.
Is de drukregelaar lekdicht ga ik maar eens bellen met de verkoper. Daar heb ik gelukkig alle vertrouwen in.
 

Terug
Bovenaan