Wat is er nieuw

Flexibacter columnaris ontdekt

Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Hallo,

Ik heb helaas ontdekt dat er flexibacter columnaris heerst in mij bak. Mijn neon tetra werd wit/grijs in het midden. Donkere vlekker. Verloos evenwicht en is nu helaas overleden.

Wat voor middel is hiervoor het meest effectief.

Ik plaats zo een aantal fotos van de overleden neon tetra, misschien heb ik het mis en misschien herkent iemand dit ziektebeeld.

Er zijn meerdere neon tetras die dit ziektebeeld vertonen

Sera baktopur werkt hier goed tegen. (Wel even koolstof uit je filter halen en niet schrikken als je water chemies geel wordt)
Verder zet ik altijd een potje aquarium zout neer (dun laagje zout). Zout dood de ziekteverwekkers namelijk ook. En de vissen kunnen dan zelf kiezen of ze in het bakje gaan zitten of niet.
Zelf raad ik aan een combi van beide te doen. 😉

Dit:
glXgbshmzWWsgJTJdNC-tT0yRfJVbg6m.jpeg
en dat dan in het water zetten (het potje is een mini jampotje) heb zelf een pot aquariumzout van de discus thuis.
Het helpt heel erg goed, ik gebruik dit meestal eerst en als het niet helpt dan pas medicatie. Het staat ook op het potje zelf dat het helpt tegen bacteri�le en schimmel ziektes.

Waarom zet jij zout in je bakje? Zout dood de ziekteverwekkers namelijk ook?????

Waar heb je dat vandaan?

Het staat op het potje:
EWjeKzXFvmnhkDitrHMKaNtb5pHrlo4n.jpeg

En een fabriek/bedrijf mag toch niet liegen over dit? (Ik doe niet bij die waterverversing alleen als er een ziekte of zo is) het dood dus ook de bacterie/schimmel
Bij mij heeft het wel geholpen toen een danio een schimmelinfectie aan de buik had, het was binnen een week over toen ik het zout er bij in had gezet...

Ja weet ik, maar op de verpakking zelf mogen ze toch geen onzin neerzetten?
En bij mij werkt het :s

Ik kwam dit tegen :

Hoe voedselfabrikanten consumenten om de tuin leiden met misleidende ingredi�ntenlijsten

Als op het voedingswaarde-etiket op de verpakking alle ingredi�nten van een product genoemd worden, hoe kan men dan alsnog klanten misleiden? Hieronder een paar van de meest gebruikte manieren:

E�n van de meest gebruikte trucjes is het verspreiden van suikers over verschillende ingredi�nten zodat ze niet in de top 3 voorkomen.

Een fabrikant kan bijvoorbeeld een combinatie van sucrose, glucosestroop, bruine suiker, dextrose en andere suikers gebruiken zodat ze geen van allen genoeg voorkomen om een toppositie in de ingredi�ntenlijst te verkrijgen. De ingredi�nten staan namelijk gerangschikt op hun aandeel in het product, met het meest gebruikte ingredi�nt bovenaan.

Op deze manier wordt de consument wijsgemaakt dat er niet veel suiker in het product zou zitten terwijl de meeste ingredi�nten eigenlijk allemaal verschillende soorten suikers kunnen zijn. Het is een kunstmatige manier om suiker lager op de ingredi�ntenlijst te zetten en consumenten te misleiden over het suikergehalte van het gehele product.

Een ander trucje is het opvullen van de lijst met kleine hoeveelheden mooi klinkende ingredi�nten. Dit gebeurt ook in persoonlijke verzorgingsproducten en shampoo, waarbij bedrijven beweren dat ze kruidenshampoos verkopen terwijl er eigenlijk geen kruiden in zitten. In de voedingsmiddelenindustrie worden ingredientenlijsten verfraaid met gezond klinkende bessen, kruiden of krachtvoer wat er vaak alleen in miniscule hoeveelheden in voorkomt. Als spirulina1 op de ingredi�ntenlijst staat wil dat nog niets zeggen; er zit niet genoeg van in het product om enig merkbaar effect op de gezondheid te hebben. Dit trucje heet �label padding� (�etiket versieren�) en wordt vaak gebruikt door junk food-fabrikanten die zonder dat ze gezonde voeding maken toch met de gezondheids-hype mee willen doen.

Bron : http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P1307&l=NL

Denk daar maar eens over na, dan gaan je ogen wel open van wat wel en wat niet mag

PS

Dit geldt natuurlijk voor erg veel etiketten. Die worden gewoon met de nodige termen opgeleukt die heel interessant en nodig klinken, maar eigenlijk alleen maar bedoeld zijn om jou te laten kopen

Wow, ja, maar t gaat over ingredi�nten dit over werking, maar ja het zou vast kloppen dan. Bij mij werkt het wel, maar ik weet niet, vond het logisch klinken. Heel wat bacteri�n hebben een hekel aan zout (geleerd bij biologie) en vond het ook logisch klinken dat het de slijmhuid versterkt...

Ook over de werking wordt natuurlijk van alles bij elkaar gelogen. Even een verhaaltje over de werking van de zg African Mango, dat zou een wondermiddel zijn om af te vallen. Lees dit verhaal maar eens en realiseer je dan dat dit soort voorbeelden heel eenvoudig te vinden zijn. De reclamewereld is heel geniepig en weet precies hoe ze jou kan verleiden om hun producten te verkopen.

PS

Ooit een huidcreme gekocht omdat de reclamecommercial beweerde dat het middel dermatologisch getest was (mooi woord he). Dat klinkt dermate goed dat je het wel vertrouwt dat je het veilig kan gebruiken. Niets is minder waar. Lees dit maar eens. Het kan zelfs zo zijn dat het produkt weliswaar getest is, maar dat de uitkomst daarvan niet zo best was. En dat zeggen ze dan gewoon er niet bij. Informatie weglaten komt dikwijls net zo vaak voor als foutieve informatie geven

PS 2

Ik zie dat je pas 16 bent en daardoor misschien nog wat na�ef op dit gebied, maar daar ga je allemaal nog achter komen. Komt allemaal goed

Ja, dat is ook zo,ja.
Maar niet elke vis kan je zomaar een zoutbad geven,hoor.

Of het moet al in die kuur zitten.

En nu moet ik je gelijk geven, ....

Koi Club Nederland � Toon onderwerp - flexibacter columnaris ...

www.koiclubnederland.nl/forum/viewtopic.php?f=48&t=507

flexibacter columnaris (flavobacterium) flexibacter columnaris is een staafvormige bacterie (bacil) uit de klasse myxobacteriales. de bacterie is ...

Columnaris Ziekte nader bekeken deel 2

www.discusclubholland.nl � Nieuws

17 jun. 2010 - u bent hier: Voorpagina � Nieuws � Columnaris Ziekte nader .... Kaliumpermanganaat kan gebruikt worden om externe columnaris te bestrijden. .... four Flavobacterium columnare (Flexibacter columnaris) strains isolated from ...

Ben wel oud, maar niet gek,hoor.

Jong geleerd de oude verslaan, hahahah

@Aquavisie: los van de de inhoud van dat relaas zelf begrijp ik helemaal niet (*) waar dit vandaan komt met betrekking tot een eenvoudig aquariumzout. Zout wordt nota bene aangeraden in de database die zo in je handtekening pronkt...

Zomaar twee quotes uit de database:
"(...) en de toevoeging van wat zeezout (een theelepel op 10 liter water) wordt op prijs gesteld"
"Een toevoeging van zout (een theelepel per 10 liter water) is aan te bevelen."

Ik hoop in ieder geval niet dat Marrie dat potje zout inmiddels richting prullenbak heeft verwezen. Kan nog eens van pas komen zo te lezen.

Overigens is opleuken heel iets anders als liegen. Dat er door sommigen niet doorheen wordt geprikt is wellicht te betreuren, maar doet er niets aan af.

~ Ivo

(*) en dat ligt vast aan mij.

Zout werkt o.a. heel goed tegen schimmel, dus zo'n onzin is het niet. Ik heb geen flauw idee of het wat tegen F. columnaris doet, maar schrijf het niet te snel af.

Flavobacterium columnaris (zoals hij tegenwoordig geclassificeerd wordt) kan inderdaad slecht tegen zout. Of het daarmee geheel te behandelen is durf ik te betwijfelen, maar in combinatie met een ander anti-bacterieel medicijn zou het zeker kunnen werken. Let op dat je bij deze bacterie beter de temperatuur verlaagt (onder 24 graden) dan verhoogt. Bij hoge temperaturen deelt en verspreidt deze bacterie zich sneller.

Mascha&Ivo zei:
@Aquavisie: los van de de inhoud van dat relaas zelf begrijp ik helemaal niet (*) waar dit vandaan komt met betrekking tot een eenvoudig aquariumzout. Zout wordt nota bene aangeraden in de database die zo in je handtekening pronkt...

"(...) en de toevoeging van wat zeezout (een theelepel op 10 liter water) wordt op prijs gesteld"

Ik hoop in ieder geval niet dat Marrie dat potje zout inmiddels richting prullenbak heeft verwezen. Kan nog eens van pas komen zo te lezen.

Overigens is opleuken heel iets anders als liegen. Dat er door sommigen niet doorheen wordt geprikt is wellicht te betreuren, maar doet er niets aan af.

~ Ivo

Nee hoor het potje staat gewoon nog in de kast. Bij mij werkt het altijd dus ik gebruik het gewoon.

Marrie98 zei:
Mascha&Ivo zei:

~ Ivo

Nee hoor het potje staat gewoon nog in de kast. Bij mij werkt het altijd dus ik gebruik het gewoon.
:thumbs:

Vandaag naar de aquarium speciaalzaak geweest. Deze heeft mee Cerpofor Alparex aanbevolen van Colombo.
Dit zou gericht zijn voor witte stop, Onzichtbare Parasieten en Schimmels. Zwarte koolstoffilter verwijderd en toegediend volgens gebruiksaanwijzing 1ml per 5ltr. Spul is intens groen dus heel mijn aquarium oogt nu groen, dat is minder. Ik hoop echt dat het werkt

Hoop ook dat het snel goed komt.
Groen is niet zo erg, ik gebruik altijd Sera baktopur en dan wordt het water chemies geel 😉

Mascha&Ivo zei:

~ Ivo

Je hebt weer eens niet goed gelezen. Ik reageer niet op het produkt an sich, ik reageerde op het punt dat Marrie had toe ze schreef dat een fabriek/bedrijf niet mag liegen op een etiket. Ik heb ondermeer ook geschreven dat informatie weglaten net zo erg is als liegen. En uit die database hoef je dat niet te quoten, ik weet heel goed wat ik geschreven heb.

Wat mij betreft einde discussie

Even voor de goede orde: ik heb heel goed gelezen, maar zo'n verhaal bij een potje aquariumzout kan ook anders worden opgevat, namelijk als "gooi naar weg is nutteloos". Er worden spullen weggegooid om minder dan zo'n lap tekst en dat is gewoonweg zonde.

Ach iedereen heeft zijn eigen mening over de werking van sommige producten.
Tot dusver is de meeste groene kleur verdwenen van dit middel, er zijn nog geen vissen overleden. het is nu een kwestie van afwachten. Ik vroeg me alleen af of dit middel samen kan met profito plantenmest van easylife. vandaag moet er weer een beetje in. In de gebruiksaanwijzing staat hetzelfde als altijd. alleen met producten mengen van Colombo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan