Ik kwam dit tegen :
Hoe voedselfabrikanten consumenten om de tuin leiden met misleidende ingredi�ntenlijsten
Als op het voedingswaarde-etiket op de verpakking alle ingredi�nten van een product genoemd worden, hoe kan men dan alsnog klanten misleiden? Hieronder een paar van de meest gebruikte manieren:
E�n van de meest gebruikte trucjes is het verspreiden van suikers over verschillende ingredi�nten zodat ze niet in de top 3 voorkomen.
Een fabrikant kan bijvoorbeeld een combinatie van sucrose, glucosestroop, bruine suiker, dextrose en andere suikers gebruiken zodat ze geen van allen genoeg voorkomen om een toppositie in de ingredi�ntenlijst te verkrijgen. De ingredi�nten staan namelijk gerangschikt op hun aandeel in het product, met het meest gebruikte ingredi�nt bovenaan.
Op deze manier wordt de consument wijsgemaakt dat er niet veel suiker in het product zou zitten terwijl de meeste ingredi�nten eigenlijk allemaal verschillende soorten suikers kunnen zijn. Het is een kunstmatige manier om suiker lager op de ingredi�ntenlijst te zetten en consumenten te misleiden over het suikergehalte van het gehele product.
Een ander trucje is het opvullen van de lijst met kleine hoeveelheden mooi klinkende ingredi�nten. Dit gebeurt ook in persoonlijke verzorgingsproducten en shampoo, waarbij bedrijven beweren dat ze kruidenshampoos verkopen terwijl er eigenlijk geen kruiden in zitten. In de voedingsmiddelenindustrie worden ingredientenlijsten verfraaid met gezond klinkende bessen, kruiden of krachtvoer wat er vaak alleen in miniscule hoeveelheden in voorkomt. Als spirulina1 op de ingredi�ntenlijst staat wil dat nog niets zeggen; er zit niet genoeg van in het product om enig merkbaar effect op de gezondheid te hebben. Dit trucje heet �label padding� (�etiket versieren�) en wordt vaak gebruikt door junk food-fabrikanten die zonder dat ze gezonde voeding maken toch met de gezondheids-hype mee willen doen.
Bron :
http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P1307&l=NL
Denk daar maar eens over na, dan gaan je ogen wel open van wat wel en wat niet mag
PS
Dit geldt natuurlijk voor erg veel etiketten. Die worden gewoon met de nodige termen opgeleukt die heel interessant en nodig klinken, maar eigenlijk alleen maar bedoeld zijn om jou te laten kopen