Flowmeter


mjm

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2009
Berichten
202
Locatie
bergschenhoek
Ik lees regelmatig “als ik de doorstroming te weinig vindt vervang of verschoon ik de filter”
nu ben ik eigenlijk van mening meten is weten.
er zijn hele simpele flowmeters te koop maar lees er op het forum eigenlijk niets over.
heeft iemand hier ervaring mee of werken zulke flowmeters niet.
 

Bijlagen

  • 8462A947-E0A4-4D59-AC3B-A7D15E2F01AC.jpeg
    8462A947-E0A4-4D59-AC3B-A7D15E2F01AC.jpeg
    187.4 KB · Weergaven: 118
  • C70016E0-05DF-4AFC-B5BC-B5693091B51A.jpeg
    C70016E0-05DF-4AFC-B5BC-B5693091B51A.jpeg
    255.8 KB · Weergaven: 113
Ik heb er geen ervaring mee of beter gezegd ik heb er nog nooit van gehoord. Hoe zou dit principe dan werken in aquaria? Als het al werkt natuurlijk maar daar heb ik geen idee van.
 
Je plaats hem in je uitloop van je filter. Dmv het schoepje zou het rode pionnetjes omhoog gaan naar de hoeveelheid aangegeven waterdoorstroom. Dus niet in het aquarium maar erbuiten.
 
Ok, ja zo n vermoeden had ik al inderdaad.
 
Zo'n meter zou voor mij niets toevoegen. Er is een verschil tussen stroming en een goede waterdistributie. Dus een sterkere stroming leidt niet beslist naar een goede waterdistributie of andersom.
Bovendien wordt een juiste stroming/distributie door veel meer zaken bepaald. Denk daarbij aan zaken in je bak als decoraties en je planten. Maar ook je dieren bestand bepaald mede de sterkte van je waterdistributie. Dus of je al een gemeten getal hebt, je zou er m.i. niet veel aan hebben.
 
Zo'n meter zou voor mij niets toevoegen. Er is een verschil tussen stroming en een goede waterdistributie. Dus een sterkere stroming leidt niet beslist naar een goede waterdistributie of andersom.
Bovendien wordt een juiste stroming/distributie door veel meer zaken bepaald. Denk daarbij aan zaken in je bak als decoraties en je planten. Maar ook je dieren bestand bepaald mede de sterkte van je waterdistributie. Dus of je al een gemeten getal hebt, je zou er m.i. niet veel aan hebben.
Ik denk dat ts de meter vooral wil gebruiken om te zien of het filter is vervuild en dus hoeveel het debiet is afgenomen.

Daarvoor is op zich zo'n meter te gebruiken. Maar je kunt ook gewoon op tijd je onderhoud plegen..
 
Wat is op tijd 1 maal in Drie dagen,weken,maanden je filters te reinigen .
het is misschien ver gezocht maar ik dacht een makkelijk hulpmiddel gevonden te hebben om inderdaad je debiet af te lezen. Daarom was mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft.
 
Ik denk dat ts de meter vooral wil gebruiken om te zien of het filter is vervuild en dus hoeveel het debiet is afgenomen.

Daarvoor is op zich zo'n meter te gebruiken. Maar je kunt ook gewoon op tijd je onderhoud plegen..
Ja en ik lees soms wel dat leden zeggen te weinig debiet te hebben terwijl je zou denken dat dit voldoende is en dan kan het een handig ding zijn maar goed het meten met een emmer is ook een optie natuurlijk.
 
Ik volg de TS wel; het lijkt mij een prima hulpmiddel te kunnen zijn om een beeld te krijgen van de snelheid waarmee filters verstoppen (en dus aan onderhoud toe zijn). Je redt je ook heus wel zónder, maar ik zou het wel nuttig vinden voor mijn bakken. :)
 
Wat is op tijd 1 maal in Drie dagen,weken,maanden je filters te reinigen .
het is misschien ver gezocht maar ik dacht een makkelijk hulpmiddel gevonden te hebben om inderdaad je debiet af te lezen. Daarom was mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft.
Het moment dat je een verminderde stroming opmerkt. En nee, dat hoeft niet middels zo'n meter. Je merkt dat echt zo wel. Maar dat neemt niet weg dat het een ieder natuurlijk geheel vrij staat om daar een eigen methode voor te kiezen.
 
ik vindt het toch knap als je een verschil in je flow kan zien van 1500 liter
bij een doorstroming van 5000 liter. ook Met een doorstrooming van 700 liter en een verschil van 250 liter lijkt mijn dit niet echt waar te nemen.
Verder meten we eigenlijk alles maar gaat dit uit de losse pols.
Maar goed ik begrijp dat er nog niemand gebruik maakt van deze flowmeter om mijn te vertellen of het goed werkt.
zal hem aanschaffen en er later op terug komen of je er werkelijk wat aan heb

mvg Marcel
 
Vandaag de flowmeter binnen gekregen.
zaterdag ga ik hem in mijn uitloop plaatsen.
wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • 86FBE420-FD83-43F1-8918-F64D02525ED7.jpeg
    86FBE420-FD83-43F1-8918-F64D02525ED7.jpeg
    119.1 KB · Weergaven: 96
ik vindt het toch knap als je een verschil in je flow kan zien van 1500 liter
bij een doorstroming van 5000 liter. ook Met een doorstrooming van 700 liter en een verschil van 250 liter lijkt mijn dit niet echt waar te nemen.
Verder meten we eigenlijk alles maar gaat dit uit de losse pols.
Maar goed ik begrijp dat er nog niemand gebruik maakt van deze flowmeter om mijn te vertellen of het goed werkt.
zal hem aanschaffen en er later op terug komen of je er werkelijk wat aan heb

mvg Marcel

wellicht ook omdat het niet zo nauw luistert, je weet ongeveer hoeveel stuwkracht je filter heeft als die vers opgestart is (niet in l/u maar gewoon op het blote oog), dus je merkt vanzelf “hee ik mis ineens een gedeelte van de stuwkracht vanuit het filter”
Dat is voor mij altijd meer dan voldoende geweest

wil wel zeggen dat ik het wel interessant zou vinden om zo nu en dan eens te weten hoeveel l/u doorstroom ik werkelijk heb :deal:

Zou zo’n flowmeter wellicht zelf ook een negatief effect hebben op je flow? Is toch extra weerstand
 
Ik zal de flow meten voor de installatie van de meter en erna
 
Erna lees ik af van de flowmeter om het verschil te zien en ik kan dan ook nog handmatig de doorstroom meten.
Morgen weet ik meer.
 
Je zou denken dat de precieze plek van de flowmeter in een stromend systeem er niet toe doet. 🙃 Je meet wat er aan water doorkomt in de lijn als geheel; als er érgens op de lijn een weerstand op de stroming is (een filter, een lange of vernauwde slang, een flowmeter) dan houdt dat een stroomverlaging in van begin tot eind. Zou je aan het eind minder meten dan aan het begin, dan zou dat betekenen dat er in het tussenliggende gebied water uit het systeem ontsnapt.

Maar ben benieuwd hoe je de flowmeter gaat toepassen. :)
 
volledig aan het einde dus vlak voor de inloop in de bak.
 
zie foto tussen de gele strepen.
 

Bijlagen

  • 6D7FC673-9BFC-4AF7-876F-BD548C004D59.jpeg
    6D7FC673-9BFC-4AF7-876F-BD548C004D59.jpeg
    285.8 KB · Weergaven: 105
Ik heb er hier al maanden in de kast klaar liggen maar nog nooit aan toegekomen om hem er tussen te zetten.
Ben benieuwd naar het resultaat.
 
Zoals mijn vader al altijd zei meten is weten.
Net de flowmeter ertussen gezet en wat blijkt mijn doorstroming is geen 3600 liter maar 2000 liter volgens de meter. Terug redeneren klopt dit ook wel.
Ik had handmatig gemeten met een liter water dan is een verschil van 1 sec of 2 sec
al 1800 liter. Vandaar mijn mismeting.
 

Bijlagen

  • D4812A26-3952-4EC1-8870-75B092D4A321.jpeg
    D4812A26-3952-4EC1-8870-75B092D4A321.jpeg
    205.4 KB · Weergaven: 111
Laatst bewerkt:
Nu twee weken later ben ik toch wel heel blij met de flowmeter.
heb vandaag het leidingwerk aangepast waardoor de doorstroming nu 3200 liter per uur is met de pomp op 50% draaiend. Was ik anders nooit achter gekomen.
Nu de komende weken kijken hoe de doorstroming blijf.

mvg marcel
 
Mooi verwerkt zo maar volgens mij is dat nog een hele klus geweest.
 
Klopt en er gaat vaak iets anders dan gepland, ongeveer 4 uur mee bezig geweest maar het resultaat mag er zijn.
 
Ja ik vindt het knap werk in elk geval. Ik blijf maar gewoon meten met een emmer als ik de flow wil weten :DD
 
Heb ik ook jaren gedaan, doch bleek achteraf toch behoorlijk af te wijken met wat ik nu meet. Ik was er van overtuigd dat mijn flow zo rond de 3500 liter zat doch bleek steeds te variëren tussen de 1700-2200 liter. Nu met de meter lees ik het zo af zonder geklooi met een emmer en voor slechts een paar tientjes.
En ik heb beter zicht op mijn filtermedium.

mvg, Marcel
 
Ja het tellen is al niet heel precies en ook het aantal liters zul je nauwkeurig moeten nameten natuurlijk.
 
Mooi resultaat @mjm! :) Waar heb jij deze flowmeter vandaan? Ga ik eens de opties op een rij zetten voor mijn setup.
 
Is te koop op Amazon.de (Durchflussmesser) en ook op Ali.
 
Goeie twee maand verder...
kan je al iets van verschil aflezen, of andere interessante ervaringen opgedaan?
Ben benieuwd hoe je dit verder ervaart
 
Blijkt nu dat de doorstroming met wat aanpassingen van het filtersysteem rond de 4300 liter/ uur. Dit wordt nu bereikt met 50% pompcapaciteit . Dat was wel een verrassing voor mijn. Bij wijze van proef heb ik ook gelijk mijn voorfilter 3 weken laten zitten (vakantietijd) dan zakt de doorstroming naar 3500 l/u. Ik maak nu 1 x per week mijn voorfilter schoon.
 
en de flowmeter zelf, blijft die wat proper?
 
Ja, er komt nu wel een klein beetje aanslag op, maar dit is niet hinderlijk .
 
Ja, er komt nu wel een klein beetje aanslag op, maar dit is niet hinderlijk .
Ik hoop dat het bij een beetje blijft (maar ik vrees er voor)
 

Terug
Bovenaan