flubenol en appelslakken.


Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Berichten
392
Leeftijd
42
Hoi, ik had een maand geleden last van die wormpjes in mijn garnalen bak( weet de naam even niet meer) en toen heb ik flubenol gebruikt. Er is aardig wat in gegaan. Wormpjes weg. Daarna 2x water 20% ververst.

Nu heb ik mijn appelslakken in de bak gedaan vorige week. En ze waren met een dag dood. Helemaal vergeten van die flubenol... heel jammer. Nu heb ik vanmorgen 50% ververst, zou het nu veilig zijn voor appelslakken?

Oja en wat is de beste temperatuur voor appelslakken? Wil er graag mee kweken. Ik krijg een kogelvis
 
Nee dan is het nog niet veilig voor je slakken, duurt een ruim half jaar eer het weer slakveilig is
 
Oh bedankt scheelt me weer dode slakken. Zal het op de kalender zetten
 
Zover ik weet gaat het ook in de bodem zitten en dat moet je eerst weer kwijtraken.
 
Ok dank je. Hier gaat het eigenlijk prima met slakken en flubenol. Misschien gebruiken we een andere dosis.
 
Ok dank je. Hier gaat het eigenlijk prima met slakken en flubenol. Misschien gebruiken we een andere dosis.
Ja laatst ook flubenol gebruikt om planaria weg te krijgen. Mijn posthoornslakken leven nog. Met normale dosering geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Van onlineaquariumspullen.nl:

5% Microporties flubenol met een inhoud van 1 gram. Deze kunnen worden gebruikt ter bestrijding van wormen, hydra en slakken in het aquarium. Dit middel dood alle ongewenste wormen, zoals planaria en bloedzuigers. Tevens dood dit middel ongewenste slakken in het aquarium. Het middel niet gebruiken in een speciaal slakken aquarium, deze kunnen niet goed tegen flubenol.

Dosering: 1 gram droge stof goed mengen met 100 milliliter water. Hierna heeft u een stamoplossing van 100 milliliter. 100 milliliter is geschikt voor 500 liter aquariumwater. 1 milliliter van de stamoplossing is geschikt voor 5 liter aquariumwater.
 
Wij hebben dat geprobeerd, zelfs in combinatie met gastropex, maar niets.

Daarom zijn wij voor anti-slak behandeling naar een ander middel overgestapt.

Maar goed, dit is wel erg off topic misschien, omdat er bij topicstarter juist wel iets mis ging. Alhoewel het natuurlijk ook altijd nog een andere oorzaak kan hebben gehad.

Maar vandaar mijn vraag of dit bij appelslakken anders werkt dan bij poelslakken en posthoornslakken.

Misschien zijn appelslakken gevoeliger voor medicatie?

Dan nog lijkt een half jaar me lang. Kan je niet gewoon een week geactiveerde kool gebruiken in een filter bijvoorbeeld? Of werkt dat niet op flubenol?
 
Ik heb in de 80cm vanwege een paar lanaria weleens een halve dosering gebruikt en geen uitval bij de puntslakken gezien maar goed wellicht is de ene slak gevoeliger dan de andere. Volgens mij waarschuwen ze er uitdrukkelijk voor en dat zal niet voor niets zijn.
 
Ja dat is een groot verschil, posthoornslakken kunnen beter tegen flubenol dan appelslakken

Ha, dank je voor je toevoeging. Dat verklaart het dan.

En weet jij toevallig nog of je dat half jaar dan nog kan ontlopen of verkorten door bijvoorbeeld actieve kool te gebruiken een tijdje?
 
Ha, dank je voor je toevoeging. Dat verklaart het dan.

En weet jij toevallig nog of je dat half jaar dan nog kan ontlopen of verkorten door bijvoorbeeld actieve kool te gebruiken een tijdje?
Actieve kool zal weinig helpen, het zit ook in je bodem en in je filtermedia
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ

Terug
Bovenaan