Fluisterstil? Eheim professional 4 250


Ramonvw

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2016
Berichten
118
Leeftijd
30
Locatie
Poeldijk
Ik heb sinds gisteravond een nieuw filter draaien een Eheim professional 4+ 250. Na het aansluiten vind ik dat hij nogal veel "bromt" ik kan hem vanaf de bank duidelijk horen. Nu is dit me eerste buiten filter wat is normaal? Mijn aanname is dat het door lucht in het filter komt. Gisteravond en Vanmorgen door middel van schuin houden vh filter ook nog wat lucht eruit gekregen.

De opvoer slang trilde ook wat tegen het kastje die heb ik inmiddels gedempt maar vind hem nog niet echt stil..

Hoelang duurt het voordat een nieuw filter wat stiller draait? Mag ik verwachten dat hij direct stil draait?

Hebben jullie tips wat betreft het geluid dempen? (Hij staat al op een handdoek in het kastje)

Groet Ramon
 
Ter aanvulling de bak is nu ook pas begonnen met indraai dus alles is vrij vers..
 
Dit is een terugkerende vraag waar denk ik geen sluitend antwoord op is. Van wat ik heb gezien zijn er een aantal antwoorden mogelijk.

1) Dit hoort bij een filter en zal altijd zo blijven. Geluidsisolatie in de kast waar deze staat kan helpen.
2) Elke filter is anders, de een bromt meer dan de ander.
3) Het zal na een tijdje beter worden.

Geluid door lucht in het filter is bij mij geen brom maar meer een soort ratel geluid.
Ik denk dat het ook per persoon nogal kan verschillen. De een hoort beter of stoort zich wellicht minder snel aan een bepaald geluid.
Ik heb zelf geen Eheim pro 4 dus daar kan ik geen ervaring over delen maar mijn potfilters, JBL 900 en Eheim classics hoor ik nauwelijks. Helemaal niet als het kastdeurtje dicht is.
 
schuin houden (kop hoger) totdat het lucht eruit, soms wil zachtjes schudden nog wel is helpen
Dit heb ik al meerdere keren gedaan, hoelang mag er lucht in blijven zitten?

Dit is een terugkerende vraag waar denk ik geen sluitend antwoord op is. Van wat ik heb gezien zijn er een aantal antwoorden mogelijk.

1) Dit hoort bij een filter en zal altijd zo blijven. Geluidsisolatie in de kast waar deze staat kan helpen.
2) Elke filter is anders, de een bromt meer dan de ander.
3) Het zal na een tijdje beter worden.

Geluid door lucht in het filter is bij mij geen brom maar meer een soort ratel geluid.
Ik denk dat het ook per persoon nogal kan verschillen. De een hoort beter of stoort zich wellicht minder snel aan een bepaald geluid.
Ik heb zelf geen Eheim pro 4 dus daar kan ik geen ervaring over delen maar mijn potfilters, JBL 900 en Eheim classics hoor ik nauwelijks. Helemaal niet als het kastdeurtje dicht is.

Duidelijk, ik accepteer wel dat het ietwat geluid maakt maar dit vind ik teveel. Ik heb me hoop nu gezet op dat het met de tijd beter wordt. Heb nog wel eens gelezen dat zodra een biofilm zich vormt en alle lucht er echt uit is het wel een verbetering moet zijn.

Onderwijl ga ik ook even kijken of ik heb misschien op een trilligs bestendige plaat of materiaal kan zetten zodat eventuele resonantie minder is.
 
Ik heb de 4+ die is stil behalve als het deksel niet perfect vierkant gesloten is of het grove voorfilter niet lekker op zn plek ligt of er drekjes inzitten

Ik heb de Eheim installatieset erop zitten, daarmee is ontluchten wel helemaal appeltje eitje (daar zitten draaidoppen bovenop kun je met de schuif op stop zo de beide slangen volgieten en schuif weer open zetten)
 
Ik heb de 4+ die is stil behalve als het deksel niet perfect vierkant gesloten is of het grove voorfilter niet lekker op zn plek ligt of er drekjes inzitten

Ik heb de Eheim installatieset erop zitten, daarmee is ontluchten wel helemaal appeltje eitje (daar zitten draaidoppen bovenop kun je met de schuif op stop zo de beide slangen volgieten en schuif weer open zetten)
Ik heb hem gister vlak na opstarten even opgemaakt maar kon de inhoud echt niet rechter op elkaar krijgen dan hoe het nu zit. Ook het voorfilter heb ik voorzichtig aangeduwd maar leek echt op ze plek te zitten.
 
Foto ter aanvulling
 

Bijlagen

  • IMG_20201104_102036068.jpg
    IMG_20201104_102036068.jpg
    121 KB · Weergaven: 86
vierkant sluiten
voor en achter handle tegelijk dichtklappen en links en rechts ook tegelijkertijd

Of leg er eens even een opgevouwen handdoek onder..
Deze filters willen nog wel es resoneren
 
Ik ga straks even een poging wagen dank alvast voor de tip, ik laat het weten wat de uitkomst is.
 
Bij elk filter vormt zich na verloop van tijd in het rotorhuis en op de rotor een "slijmlaagje". Dat duurt even, zeker bij een nog niet ingedraaid aquarium. Dat slijmerige spul zorgt er ook voor dat het filter wat stiller wordt.
 
Zojuist toegepast, het lijkt inderdaad al iets te schelen. Hij is toch ietwat stiller. Er is toch een wat zware bromtoon die ik nog af en toe hoor maar het is beduidend minder als voorheen. Nu een goede plaat waar die op kan staan en we zijn wellicht al waar ik wezen wil.

Bij elk filter vormt zich na verloop van tijd in het rotorhuis en op de rotor een "slijmlaagje". Dat duurt even, zeker bij een nog niet ingedraaid aquarium. Dat slijmerige spul zorgt er ook voor dat het filter wat stiller wordt.

Dan laten we hem maar doordraaien!
 
elke vorm van motor heeft een bepaalde resonantie. Door deze in een kast te steken maak je er gewoon een box van, een klankkast. Dat is pure fysica.
Ook goed opletten van de electrische kabel.
Deze hangt rechtstreeks aan de motor en geeft ook vibraties door aan de kast
 
beetje vaseline op het rotortje en asje scheelt ook enorm
Nog bedankt voor de tip voor nu draait hij prima, ik hoef inmiddels de voetbal niet meer harder te zetten om boven het gebrom van het filter uit te komen :DD. Nu is hij nauwlijks aanwezig. Maar ik onthoudt hem voor in de toekomst
 

Terug
Bovenaan