Fluval 10.8Watt, 2450 lumen, yeah right


Mike139

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2021
Berichten
239
Leeftijd
47
Goed, ik ben bezig met de verlichting voor mijn aanstaande aquarium en zag toen dat Fluval voor de Flex 57 2450lm opgeeft. Dit is dus bij 10.8W.
Voor de Flex 37 geven ze 7W en 1900lm op...

Volgens Google is de maximale lichtopbrengst op dit moment 220lm per Watt.

Kijk ik naar hun Plant 3.0 ledlampen, dan komen die op zo'n 70lm/W.

Of Fluval liegt over de opbrengst maakt een foutje voor de Flex serie OF ze hebben een geheel nieuwe led uitgebracht :)
Als het wel waar is dan ga ik meteen de vervangende verlichting van de Flex 57 kopen voor 33,50 per stuk en er daar 2 van monteren in m'n aquarium. ;)

(gewoon even ter leering ende vermaeck)

EDIT: bedenk me net: het zou kunnen, als je stralingshoek zeer beperkt is... hmmm
 
We hebben het er vaker over gehad hier maar zolang er geen duidelijke uniforme meetmethode bestaat kunnen fabrikanten min of meer roepen wat ze willen.
Zelf kijk ik naar het wattage en kleurtemperatuur en dan schat ik deze lamp in als een prima gemiddelde standaard meegeleverde lamp voor standaard setups.😆 De 57 heeft 10w verdeeld over 60 ledjes, 54 wit en 6 rgb. Fabrikant geeft aan 7500K. Niks bijzonders. Hoogstens wat plantgeorienteerd.
Maar mocht het een wonderled zijn hou ik me aanbevolen.
 
Maar als je voor dat budget een heftiger plantenled wilt dan kan ik de superfish slimled aanraden. Dat is pas een bak licht. Wel een dimmertje bijbestellen want het is pure overkill.
Eigenlijk is het belangrijkste wat je precies wilt, wat je wilt uitgeven en wat je mooi vind. Overal past wat bij.
 
Alles over de 200Lm/W is bijzonder efficiënt.
Meest gangbare op dit moment is denk ik toch wel 100-150Lm/W, maar je weet niet met wat voor machtig mooie leds ze zijn gekomen.

Stralingshoek staat deels los van de opbrengst, het gemeten aantal lumen was dacht ik de totale lichtstroom op 1m afstand van de bron op een vlak van 1m2.
Maar dat weet ik niet meer zeker
 
We hebben het er vaker over gehad hier maar zolang er geen duidelijke uniforme meetmethode bestaat kunnen fabrikanten min of meer roepen wat ze willen.
Zelf kijk ik naar het wattage en kleurtemperatuur en dan schat ik deze lamp in als een prima gemiddelde standaard meegeleverde lamp voor standaard setups.😆 De 57 heeft 10w verdeeld over 60 ledjes, 54 wit en 6 rgb. Fabrikant geeft aan 7500K. Niks bijzonders. Hoogstens wat plantgeorienteerd.
Maar mocht het een wonderled zijn hou ik me aanbevolen.
Er schijnt wel een standaard te zijn voor deze metingen. De lumenwaarden worden gemeten op 20 cm. afstand van de leds. En helaas voor ons, dit is altijd boven water! Eigenlijk zonder enige vorm van hindernissen dus.
 
Alles over de 200Lm/W is bijzonder efficiënt.
Meest gangbare op dit moment is denk ik toch wel 100-150Lm/W, maar je weet niet met wat voor machtig mooie leds ze zijn gekomen.

Stralingshoek staat deels los van de opbrengst, het gemeten aantal lumen was dacht ik de totale lichtstroom op 1m afstand van de bron op een vlak van 1m2.
Maar dat weet ik niet meer zeker
Dat is hoe de eenheid lumen bepaald is. (Nog nauwkeuriger; 1 lumen is de lichtstroom van een puntlichtbron waarvan het licht in 1 steradiaal gebundeld is en 1 candela uitstraalt.) Het gemeten aantal lumen worden, zover ik weet, altijd op 20 cm. afstaand van de leds bepaald.
 
Ik heb m'n professionele meter (*ahum* app op iphone 12) er even bijgepakt en ik was verrast + vlekken voor m'n ogen nu...

Het Fluval licht geeft ruim 2500 lumen aan.
Het licht in m'n Oase styleline per led-bar iets meer dan 1600 lumen.

Dit was wel op 10cm afstand, want verder weg is lastig meten.

Zou het dan toch kloppen?

Aangezien de planten in de Fluval het meer dan prima doen met dit licht + co2, wat weerhoudt me er dan van om gewoon 2 van die Fluvals voor 33,50 in m'n Oase te hangen?
Deze zijn ook lekker makkelijk aan een TC420 te hangen.

Als ik onzin uitkraam laat het me dan ajb weten!
 
Toch even nagemeten en het is onzin...
Als je dichterbij komt, dan slaat 'ie zelfs uit tot 11.000lumen. Dus het is niet zomaar te meten. :)
 
Meten we Lumen of Lux?

Lumen wordt uitgezonden door de lamp. Lux is het aantal lumen per m2.
Het aantal Lux neemt af met het kwadraat van de afstand tot de bron.

Tenzij ik mij vergis, dan hoor/lees ik dat graag. Wil altijd bijleren...


Gr., Hans
 
Phoe, dit gaat mij ook wel ver hoor.
Even zien. De app zegt idd lux.

Ik heb de lampen rechtop neergezet en heb op exact 1 meter afstand gemeten. Beide lampen aan komt dan tot 290 lux.
Omgerekend naar lumen kom je dan op 3644 lumen.
Dat lijken me getallen die best eens zouden kunnen kloppen, want volgens opgave zijn ze 1600 lumen per stuk.

Nu wordt het interessant, want de verlichting uit de Fluval Flex 57 van m'n zoontje...
Die komt op 1 meter afstand op maximaal 246 lux, wat omgerekend 3091 lumen is.
Iets wat ik wel geloof, want er komt echt (op het zicht) een pijnlijk hoeveelheid licht vanaf op de maximale stand.

Goed, ik ga gewoon een gokje wagen en 2 van die Fluval leds bestellen en een tc420. Montage boven de bak gaat denk net wel of niet in de lengte, maar dat gaan we zien.
Leuk! :)
 
Als je meer zekerheid wil, kies dan voor JMB of Daytime
 
Meten we Lumen of Lux?

Lumen wordt uitgezonden door de lamp. Lux is het aantal lumen per m2.
Het aantal Lux neemt af met het kwadraat van de afstand tot de bron.

Tenzij ik mij vergis, dan hoor/lees ik dat graag. Wil altijd bijleren...


Gr., Hans
Lux is inderdaad per m2 op 1 meter afstand gemeten.
 
Meten we Lumen of Lux?

Lumen wordt uitgezonden door de lamp. Lux is het aantal lumen per m2.
Het aantal Lux neemt af met het kwadraat van de afstand tot de bron.

Tenzij ik mij vergis, dan hoor/lees ik dat graag. Wil altijd bijleren...


Gr., Hans
Lichtmeting kan op een verschillende wijze. Maar op dit moment is het zo dat producenten voor het overgrote deel hun lichtwaarden aangeven in Lumen. Om te vergelijken lijkt het dus het handigst om ook daar in mee te gaan.
 
Als je meer zekerheid wil, kies dan voor JMB of Daytime
Dat is zeker zo, maar ik ga het combineren. En kopen zonder zelf te knutselen is veel minder leuk ;)

Vandaag heb ik de 2 Fluvals binnengekregen en ga daar steuntjes in PETG voor printen zodat ze op het standaard armatuur tussen de 2 originele led lampen gemonteerd kunnen worden.
Op die manier kan ik ze via de TC420 besturen en mocht het dan toch te weinig licht zijn, dan kan ik de originele led lampen bijschakelen.

Het mooie van die setup is dan dat ik wel zon op en ondergang kan programmeren op de Fluvals.
 
Dat is zeker zo, maar ik ga het combineren. En kopen zonder zelf te knutselen is veel minder leuk ;)

Vandaag heb ik de 2 Fluvals binnengekregen en ga daar steuntjes in PETG voor printen zodat ze op het standaard armatuur tussen de 2 originele led lampen gemonteerd kunnen worden.
Op die manier kan ik ze via de TC420 besturen en mocht het dan toch te weinig licht zijn, dan kan ik de originele led lampen bijschakelen.

Het mooie van die setup is dan dat ik wel zon op en ondergang kan programmeren op de Fluvals.
Das een leuk project!
Het zou leuk zijn als je het eindresultaat hier wil delen.
 
Das een leuk project!
Het zou leuk zijn als je het eindresultaat hier wil delen.
Uiteraard deel ik het resultaat, incl. mislukkingen ;)
 
Nou, niet zo heel spannend eigenlijk.
Ik heb de originele aluminiumrail opgemeten, goed gekeken hoe de Oasesteunen gemaakt zijn. Dat in Fusion 360 getekend:

Schermafbeelding 2021-10-15 om 23.56.57.png


Hierna in Cura geïmporteerd:

IMG_4631.png


Dit in 37 minuten in PETG (voedselveilig) geprint (afwerking kan veel mooier, maar boeie ;)):

IMG_4629.png


Je draait deze steun, net als de originele steunen, klemvast in het aluminiumframe:

IMG_4628.png


Het zit strak en er kunnen kilo's aan hangen, dus dat gaat wel goed met die paar 100 gram van de lampen.
Er moeten nog 2 steuntjes voor de linker en rechterzijde geprint worden. Dat doe ik morgen.
Een testpassing met de Fluval lampen is in ieder geval 100%. Ze kunnen op deze manier tussen de originele Oase lampen in.
Hoe dat er uit gaat zien komen nog foto's van (als daar interesse voor is).
 
Drie steuntjes:

IMG_4632.png


Zo zit het dan tussen de originele lampen gemonteerd:

IMG_4633.png


IMG_4634.png


Nu nog aan de TC420 aansluiten en testen om te zien hoe de spreiding van het licht is.
Ik verwacht hier eigenlijk geen problemen mee, want de bak is niet breed (34cm).

Van de week de rest van de spullen bestellen / halen (substraat, plantjes, hardscape), maar dat wordt een ander topic.
 
Toch een fout gemaakt, want ik had geen rekening gehouden met de stand van het water in het aquarium...
Ze hingen net te laag waardoor ze net wel / niet in het water zouden komen.

Dus heb ik 3 nieuwe steuntjes geprint die 1,5cm korter zijn, waardoor de lampen 1,5cm hoger komen te hangen.
Zo is het perfect.

IMG_4639.png


IMG_4640.png
 
Wat gaaf!! Bedankt voor het delen.
 
Laatste post in dit topic:

Vanavond alles netjes bedraad en aangesloten op de tc420 en de juiste programma's geladen.

IMG_4645.png


Netjes gesoldeerd en krimpkousjes om alle draadjes die daarna weer een grote krimpkous zit.

IMG_4646.png


De grote krimpkous heb ik ook nog volgesmeerd met siliconenkit.

Eenmaal in de bak zie je niets meer van de bedrading, dus missie geslaagd:

IMG_4648.png


Wat een bak met licht als alles aan staat! Complete overkill, maar het zit er in :D

IMG_4647.png
 

Terug
Bovenaan