Wat is er nieuw

Fluval Edge 46L van rfvdp (pdvfr)

• Onderwerp starter Onderwerp starter pdvfr
  • Startdatum Startdatum
P

pdvfr

Guest
Tsja, ik kon het toch niet laten.
Het opnieuw opbouwen van mijn zeeaquarium laat voorlopig nog op zich wachten. Hierdoor mis ik toch een bak water in mijn huis waarin, tussen de plantjes, het nodige leven beweegt.

Gisteren heb ik de Fluval Edge 46 liter besteld:

pdvfr-fluval-edge-box.jpg

Eind volgende week komt ie binnen en kan ik hem ophalen. Tijd genoeg dus om te bedenken hoe ik de bak ga inrichten. Naast de plantjes denk ik om alleen wat stenen in het aquarium te doen, geen hout. Mijn ervaring is dat het stabiel houden van een klein aquarium met alleen stenen minder problemen geeft dan wanneer je hout gebruikt. Maar misschien denk je hier anders over.

Het visbestand, geen idee. In ieder geval garnaaltjes en misschien een koppel 'Betta splendens'. Dat is voor mij genoeg voor de hoeveelheid water dat in het aquarium komt.

Dus, wanneer ik de bak binnen heb, plaats ik de eerste foto�s van de opbouw.

Later meer�

Re: Fluval Edge 46L van rfvdp

Hmmm, heb nog wat meer informatie gelezen over het houden van 'Betta splendens', maar volgens mij is dit niet zo'n goed plan in mijn nieuwe aquarium. Naast dat de ruimte te klein is voor een mannetje en een aantal vrouwtjes, lijkt het me ook niet handig dat de bovenzijde van het aquarium voor het grootste gedeelte is afgedicht met glas (ivm het maken van een schuimnest). Hoewel het houden van alleen een mannetje in 46 liter water wel kan, lijkt me dat een minder leuke optie.

Heeft iemand hier idee�n over?

Beter houd je in aquariums van dit formaat geen visjes 🙂
Een enkele betta man is nog wel te doen maar voor de rest zou ik niet weten wat nog meer zou kunnen. Voor scholenvisjes is je aquarium zoiezo al te klein dus dan schiet er niet veel over.
Misschien een apparte garnalen soort met een aparte slakken soort ofzo misschien dat je daar iets mee kunt 🙂

Maar zoals je zelf al zegt zou ik in dit aquarium geen betta houden omdat de bovenkant bijna in zijn geheel afgesloten is met glas. Zo kan de betta inderdaad geen schuimnestje bouwen en uberhaupt geen lucht happen. Betta's kunnen namelijk ook zuurstof uit de lucht halen wat ze dan ook regelmatig doen dus ruimte over laten tussen het water oppervalk en de bovenkant van het aquarium is een must 🙂

@Khoppie: bedankt voor het meedenken, de 'Betta spelndens' valt dus af.

Voorlopig dus alleen maar garnalen, maar misschien kies ik weer voor mijn oude vriend de kogelvis (Carinotetraodon Travancoricus)

Ben benieuwd! 🙂.

Geen nano zeebakje er van maken?

@nilo1804: haha, nee. Het is wel verleidelijk, maar daar is dit bakje niet zo geschikt voor 🙂
En het is ook wel weer leuk om een zoetwater aquarium te hebben.

Hahaha, waarom niet?

Zoet water heeft ook wel iets ja 😀.

Schijnt iets te maken hebben met de gesloten bovenkant, heb ik gelezen. En een zeeaquarium neemt iets meer tijd in beslag (zout water aanmaken, waterwaardes regelmatig meten, enz.).

Ik heb een Nano Cube 20L gehad waar in het midden alleen een steen stond. Om de steen had ik wat plantjes gezet. De bewoners waren vuurgarnalen, tien stuks. Elke dag haalde ik 0,5 liter uit het aquarium en gooide er weer 0,5 liter vers water in. Op een gegeven moment had ik wel tegen de 50-60 garnalen in de bak en de plantjes deden het geweldig. Daar heb je dus weinig onderhoud aan (niet dat dat de hoofdzaak van een aquarium moet zijn) en de bak draaide probleemloos.

Dit aquarium moet eenzelfde decorstuk worden (wat natuurlijk alle aquariums zijn, dus waarom ik dit zeg weet ik ook niet 😀). Ik heb daarom gekozen voor een meer design aquarium wat beperkingen met zich meebrengt.
En dat is ook weer het leuke ervan.

Het kijken naar het gekrioel en het bezig zijn van garnalen blijf ik leuk vinden, dus dat is het uitgangspunt. Daarbij zoek ik dan naar iets extra's dat in het aquarium rondzwemt.

Te klein oppervlakte dus... Sump zou dan kunnen. Klopt, vooral water maken in een bakje zonder afschuimer kost veel tijd.

Ik vind het altijd mooie aquaria om te zien, maar zijn wel aan de kleine kant. Ben benieuwd wat je er mee gaat doen.

Hier in de LFS hebben ze trouwens Rasbora Galaxy en Dario Dario in een Fluval zitten. Volgens mij beide wel visjes die daar ook hun hele leven wel in kunnen verblijven.

@nilo1804: daarom, het is iets bewerkelijker.

@Matthijs H: Als je 20L gewend bent, dan is 49L groot 🙂
Het is een hoog aquarium waardoor je iets meer mogelijkheden hebt. De afmetingen zijn: (lxdxh): 43 x 26 x 44,8 cm
Ik heb Rasbora Galaxy in een 20L Nano Cube gehad en dat ging prima, maar ze komen mooier uit als je ze in een wat groter/breeder aquarium doet, vind ik. Het is een optie, maar ik ben er nog niet uit. Heb nog tijd genoeg 🙂 In de winkel hebben ze een speciale stelling met allemaal bewoners voor een nano aquarium. Dat ga ik eens rustig bekijken. In ieder geval bedankt voor de tips :thumbs:

Oja, dit is de locatie waar het aquarium komt te staan:

pdvfr-fluval-edge-001.jpg

En als ik zoiets als dit kan bereiken, dan ben ik heel tevreden 😀

Deze man heeft ook nog wel iets zinnigs te zeggen over de Fluval Edge.

Voorlopige conclusie: waarschijnlijk wordt het een garnalenbak.

pdvfr zei:
Voorlopige conclusie: waarschijnlijk wordt het een garnalenbak.
:thumbs:

pdvfr zei:
Deze man heeft ook nog wel iets zinnigs te zeggen over de Fluval Edge.
Misschien ligt het aan mij, maar ik hoor het nodige dat me tegen staat... met als dieptepunt de grote verbazing dat de waaierhandgarnalen het in deze bak al meer dan een maand (!) hebben uitgehouden :juggle:

pdvfr zei:
En als ik zoiets als dit kan bereiken, dan ben ik heel tevreden 😀
Moet heel goed mogelijk zijn, paar makkelijke plantjes, vooral ook niet te veel soorten tussen een paar mooie stenen en eventueel een leuk stukje spiderwood en je bent er 🙂

~ Ivo

In de winkel waar ik het aquarium heb besteld vertelde ze al dat de lichtopbrengst in het aquarium niet optimaal is. Met Anubias en Java varens moet het mogelijk zijn om een mooi beplant aquarium te krijgen.
Wat betreft de waaierhandgarnalen, ik heb deze ook gehad in een iets groter aquarium en die deden het prima, maar ik ga meer voor de wat kleine garnalen als de Crystal Red of zo. Kijken wat er zoal te krijgen is.

Een kleine update, nou ja, een h����l klein updateje 🙂

Het aquarium is binnen gekomen bij de winkel.
Komende week ga ik de Fluval Edge ophalen.

Ik zal foto's maken als de bak op de tafel staat. :foto:

Gisteren mijn nieuwe aquarium opgehaald.

Vandaag de doos uitgepakt en het aquarium op zijn plek gezet om te zien of dit de geschikte plek is.
Vanavond zal ik wat foto's maken als het buiten wat donkerder is en ik de verlichting binnen en buiten het aquarium aan zal doen.

pdvfr-fluval-edge-002.jpg

Ik moet zeggen, het staat niet verkeerd.

Overigens wilde ik ook nog vermelden dat het wel een heel erg fraai aquarium is. Er is goed over het design nagedacht en de afwerking is prachtig.

En nu met het licht aan:

pdvfr-fluval-edge-003.jpg

Volgens mij is de tafel niet erg hoog, of niet? Dat kan wel handig zijn. Zelf had ik de kleine Edge staan op een normaal hoog dressoir. Door de hoogte en doordat je maar een klein gaatje hebt om vanuit te werken, zit je al snel klem. Ik zette meestal pincet en kwast in om bij de hoeken te komen. Als hij nog hoger is, zoals bij deze 46l Edge...ben benieuwd hoe je overal nog bij gaat komen als er eenmaal water in zit. Ga je de achterkant nog beplakken tegen lichtinval?

Waaierhand garnalen zouden leuk kunnen zijn, maar ik denk niet dat dit type pomp je voldoende stroming gaat geven: het water komt simpelweg als een kleine waterval weer terug ipv een stroming.

Succes in ieder geval, er is veel moois van te maken!

@Black Kiwi: bedankt voor je tips, ik ga het gereedschap dat je noemt zeker gebruiken. Ja, het is een lage tafel, een salontafel. Voorlopig wordt het alleen een kleine garnalen bak. Misschien een klein schooltje kleine visjes erbij, maar dat ga ik nog bekijken. Waaierhand garnalen heb ik gehad. Mooie beesten, maar bij mij kruipen ze altijd weg, zodat ik ze niet meer zie 🙂

Het zal elke keer eerst water uit het aquarium halen zijn voordat ik mijn hand in het water kan doen. Dat wist ik van tevoren. Ach, het zal een keer fout gaan dat je het vergeet en ontstaat er een waterballet
Zo leer je het vanzelf 😀

Ik zal foto's maken van de opstart.

@Black Kiwi: oja, vergeten. Nee, ik ga de achterwand niet afplakken. Er komen nog houten jaloezie�n voor de ramen waarmee ik zonlicht tegen kan houden. Een achterwand maakt het aquarium er niet mooier op.

Ik ben iemand die altijd veel foto's maakt, dus:

pdvfr-fluval-edge-004.jpg

pdvfr-fluval-edge-005.jpg

pdvfr-fluval-edge-006.jpg

Je ziet nu ook steeds beter de kubusvorm:

pdvfr-fluval-edge-007.jpg

pdvfr-fluval-edge-008.jpg

pdvfr-fluval-edge-009.jpg

pdvfr-fluval-edge-010.jpg

pdvfr-fluval-edge-011.jpg

pdvfr-fluval-edge-012.jpg

pdvfr-fluval-edge-013.jpg

pdvfr-fluval-edge-014.jpg

Nog nooit iemand zo veel foto's zien maken van een leeg aquarium 😉

Maar...hij is dan ook wel erg mooi! :petjeaf:

Ach ja, kan ik alvast een beetje oefenen met de juiste aanzichten voor als het aquarium is gevuld 🙂

Vind de Fluval ook erg mooi, ondanks de prijs (best duur). Maar ja, het is ook wel 'design'.Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Dit grind ga ik gebruiken:

pdvfr-fluval-edge-015.jpg

Past mooi bij de kleur van de tafel.

Vanmiddag begonnen met het goed schoonmaken van het aquarium. Ik wilde beginnen met het inrichten van de bak.
Na de schoonmaakbeurt stond het aquarium er fris bij:

pdvfr-fluval-edge-016.jpg

Omdat ik stenen ga gebruiken in het aquarium heb ik de bodem eerst afgedekt met een stuk foam, zodat de bodem niet beschadigd mocht deze in aanraking komen met de stenen:

pdvfr-fluval-edge-017.jpg

En toen kon het zand, nou ja, grind, in het aquarium worden gegoten. In totaal gingen er drie zakken Dennerle quartz in. Op de foto zie je de eerste zak verspreid over de bodem:

pdvfr-fluval-edge-018.jpg

Nadat ik de bodembedekking een beetje in de juiste vorm had geveegd, konden de stenen erin. Na wat schuiven wat dit het resultaat:

pdvfr-fluval-edge-019.jpg

En toen was het tijd voor de plantjes. Eerst de potjes van de plantjes verwijderd en toen netjes de wortels schoongemaakt en afgespoeld. En toen konden ze erin:

pdvfr-fluval-edge-020.jpg

En toen kon het vullen beginnen. Door de kleine opening bovenin heb ik ervoor gekozen om de waterkoker maar te gebruiken. Hierdoor kon ik de waterstraal goed door het gaat richten en op mijn hand uiteen laten spatten. Op de foto is de bak voor 1/3 gevuld:

pdvfr-fluval-edge-021.jpg

En maar vullen, en maar vullen� tot het aquarium voor de helft gevuld was. Even een foto maken:

pdvfr-fluval-edge-022.jpg

En wat dichterbij:

pdvfr-fluval-edge-023.jpg

Toen het aquarium bijna gevuld was heb ik het �Pi�ce de r�sistance� in het aquarium gezet. Zeg maar, het pronkstuk van de bak:

pdvfr-fluval-edge-024.jpg

Daarna de bak afgevuld en de luchtbellen bovenin verwijderd. Nu kon ik even op de stoel gaan zitten om te zien of alles naar het zin is. En ja hoor, voor nu is het goed. Ik wil nog wat kleine stenen op de bodem leggen en misschien een mosbal als een soort strandbal aan de voeten van de vrouw.

Vanavond ga ik nog wat foto�s maken als het buiten wat donkerder is. Dan wordt alles denk ik nog mooier.

Nog eentje met licht aan en buiten donkerder:

pdvfr-fluval-edge-025.jpg

En toen was het licht uit:

pdvfr-fluval-edge-026.jpg

The end...

pdvfr-fluval-edge-box.jpg

Allereerst de beste wensen voor iedereen op dit forum.

Nieuw jaar, nieuwe kansen.

Vandaag heb ik de visjes over gezet naar de nieuw ingerichte Fluval Edge. Met de vorige inrichting ben ik nooit echt tevreden geweest. Ik gebruikte ook geen voedingsbodem, waardoor de plantjes niet echt aansloegen. Dus het aquarium helemaal leeg gehaald en opnieuw begonnen met een nieuwe bodembedekking, Akadama bodemgrond. Dit is voedingsbodem en bodembedekking in een. Erg handig. De plantjes doen het nu perfect en de visjes vermaken zich prima, voor zover ik dat kan beoordelen na een paar uur, hahaha.

De foto�s:

pdvfr-fluval-edge-027.jpg

pdvfr-fluval-edge-028.jpg

pdvfr-fluval-edge-029.jpg

pdvfr-fluval-edge-030.jpg

pdvfr-fluval-edge-031.jpg

pdvfr-fluval-edge-032.jpg

pdvfr-fluval-edge-033.jpg

pdvfr-fluval-edge-034.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.