Wat is er nieuw

Fluval Flex 57 maakt veel geluid

Dirkness

Well-known member
Lid geworden
18 september 2025
Leeftijd
44
Hallo iedereen,

Na jarenlange afwezigheid uit de hobby (deels door ruimtegebrek na een verhuizing, deels doordat de vissen in mijn kleine vijver tijdens een vakantie het slachtoffer werden door de vervulling van een verdronken duif) begon het toch weer te kriebelen en heb ik een Fluval Flex 57 aangeschaft. Mooi handzaam bakje met redelijk wat ruimte voor nanovisjes en een groot filter en hij is nu weekje rustig aan het indraaien. Nou ja, rustig, hij maakt nogal wat herrie. Een laag brommen geluid dat waarschijnlijk van de filterpomp afkomstig is. Die is inmiddels vervangen door een Eheim Compacton 600, die zou fluisterstil moeten zijn. Helaas, het brommend geluid bleef bestaan. Inmiddels staat de pomp op een stuk filterschuim, is hij ingewikkeld in watten en zit er een stuk schuim tussen de slang en de filterkast. Volgens mij resoneert hij nu nergens meer, maar als ik de kap dicht doe, bromt hij nog steeds behoorlijk hard.

Mijn ideeën zijn inmiddels op, dus mochten jullie suggesties hebben, hoor ik het graag.

Heb je de rotor wel eens schoongemaakt? Volgens mij kan je die ook smeren, mogelijk helpt dat. Ik heb hem ook gehad in mijn BlueMarine en daar was hij wel erg stil, mits hij schoon was... Als ik het goed zeg, eerst het pijpje er afschroeven, daarna open klikken en dan vind je een rotortje.
1758192866180.png
zo'n ding:
1758192887790.png

Edit: moet nog even oefenen met dit forum.

Laatst bewerkt:

Ik heb hem net een paar dagen draaien, dus vuil zal het waarschijnlijk niet zijn. Ik heb het pompje wel even open gemaakt om te kijken of dat misschien contact maakt oid, maar dat lijkt allemaal in orde. Heb hem ook even laten draaien in een emmer en daar maakte hij wel iets van geluid, maar niet zo zo storen als in het aquarium.

Ik vermoed dat de kap de boel nogal versterkt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan