Fluval Flex 57 van Barbarossa


Barbarossa

Active member
Lid geworden
6 mei 2013
Berichten
38
Leeftijd
39
Locatie
Nijmegen
Nieuw aquarium binnen. Hier de intens saaie startfoto. :)
Morgen bodem, hout en plantjes erin.
Binnenkort meer...

GFmNeqI.jpg
 
Ben benieuwd! Al enig idee wat de bewoners zullen worden of?
Uit mijn oude bakje neem ik nog 2 corydoras paleatus mee (overblijfsel van een groter groepje), en 1 gele gup man.
Ik wil er verder een klein kleurig schooltje in doen. Weet nog niet welke, als het maar klein en felgekleurd is. Een tetrasoort misschien, of nog kleiner: boraras soort bijvoorbeeld.
Ik denk dat ik de cory's niet aanvul, en in plaats daarvan voor garnalen ga. Maar dat is iets voor als de bak een tijdje stabiel draait.

Maar ik sta open voor suggesties, wat betreft de bewoners ;)
 
Zo, die draait:
qQimrNI.jpg


NO3 10
NO2 0
GH 16
KH 6
pH 7
Cl2 0.4
Na een paar uurtjes draaien. Voor zover ik dat weet wel oké. Toch? :S
 
Best wel troebel ineens.. Moet ik daar iets mee?
KKsbGSL.jpg


Dit zit erin voor de planten:
7r1kgX8.jpg
 
Bak is nog kersvers dus ja dit is geen reden tot paniek.
Gewoon lekker laten gaan dan komt het banzelf weer goed.
 
Dat troebele is waterbloei en dat is een overschot aan bacterien en als alles in balans raakt trekt dat wel weg.
 
De Flora grow is onvolledige voeding en bevat een geen nitraten en fosfaten. Mocht je bepaalde tekorten gaan zien bij je planten zou je dat toch moeten gaan bijdoseren.
De carbo kan je gewoon blijven doseren, als je maar niet overdoseert.
edit: Je zou dan een aanvulling kunnen maken met Colombo Flora Grow Pro (om bij hetzelfde merk te blijven)
 
@Cornelius: Dank voor meedenken! Is méér dan wat ik doe absoluut noodzakelijk denk je? Het is ook weer niet zó zwaar beplant, en met allemaal 'makkelijke' planten.. Kan ik ook het nog even aankijken, zien hoe ze groeien, en dan in een later stadium verder zien?
 
Lijkt me geen probleem. In principe komen nitraten en fosfaten in je water door de vissen. Als je een goed visbestand hebt met niet overdreven veel planten zouden de vissen moeten kunnen zorgen voor het toevoegen van genoeg no3 en po4, daarom zit dit ook niet altijd in alle plantenvoeding. Ik zou dan ook gewoon lekker doorgaan en kijken hoe het gaat.
 
@Cornelius: Dank voor meedenken! Is méér dan wat ik doe absoluut noodzakelijk denk je? Het is ook weer niet zó zwaar beplant, en met allemaal 'makkelijke' planten.. Kan ik ook het nog even aankijken, zien hoe ze groeien, en dan in een later stadium verder zien?
Nee, het is niet absoluut noodzakelijk, zoals bovenstaand ook al word vermeld. Maar, er zitten nu geen vissen in...
En als je in een opstarende bak niet de juiste condities kan creëren voor je planten word het een hele klus om ze gezond te houden.
Ik kan niet zo goed opmaken welke bodem je gebruikt, maar het lijkt erop dat je geen voeding aanbied via de bodem om nu eventuele tekorten op te vangen. En als ik naar je plantenbestand kijk heb je dan toch wel macro's nodig.

Je kan het wel aankijken hoe het zich gaat ontwikkelen.
Maar dat is niet zonder risico. Planten doen het de 1e paar weken altijd goed omdat ze de interne opgeslagen voedingsreserves aan het opmaken zijn. In 1e instantie lijkt alles zich mooi te ontwikkelen; plantjes groeien prima en zijn mooi op kleur.
Want als de reserves zijn verbruikt en je kan niet in de behoefte voorzien om de plant de juiste voedingsstoffen aan te bieden, dan ben je altijd te laat.
 
Planten groeien lekker, verder ziet het er ook prima uit.
Behalve het hout. Sinds 2 dagen groeit er een witte waas op. Eerst een paar toefjes, nu dit (zie foto). Ziet eruit als schimmel. Is het dat?
En moet ik er iets aan doen?

G4gQjUR.jpg
 
Ruim twee jaar later (en een verhuizing) later ziet de bak er nu zo uit. Vandaag flink gesnoeid en water ververst, maar zoals je ziet niet echt schoongemaakt. Vooral omdat ik 'm ga herinrichten. Idee: hout tot aan het wateroppervlak, in het midden of net rechts van het midden. Hout heb ik al. Wordt vervolgd...

IMG_20211114_211935_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zoals je aan de bubbels kunt zien: dit zit er nét in. Hout (2 stukken aan elkaar gelijmd, met Javavaren en mos).
Weet iemand trouwens hoe dat 'mos' heet? Heb het al jaren, ooit gekocht als één balletje. Inmiddels is het een flinke hoeveelheid geworden, en maak ik het vast aan hout of steen. Maar geen idee meer wat het is. Een algensoort?

Anyway.. Moet nog wat verbeteren aan de andere planten in de bak, maar ik laat m'n bewoners nu maar even een paar dagen met rust.
IMG_20211120_134428_2.jpg
 

Terug
Bovenaan