fluval flex 57L


Lennard_J

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2017
Berichten
243
Leeftijd
33
ik ben aan het kijken om een nieuw visbestand te gaan uitzoeken.

ik ben aan het denken om een beta guppy of andere kleurrijke en relatief makkelijke visjes

graag hoor ik wat jullie er van vinden

gr lennard
 
- Ringbandsnoekjes ??? je kan er zeker een stuk of 8 à 10 in kwijt. Ze hebben mooie kleuren, zeker als je een donkere achtergrond en bodem hebt komen die beter uit. Ze behoren niet tot de makkelijkste visjes om te houden.
Ze moeten op zacht water zitten met een Ph tussen de 6 en 7. Ik gebruik daar 70% regenwater voor en 30% middelhard leidingwater (Gh 8, Kh 4) en ik hang er een kous in met turf zodat het water een beetje verkleurt en de Ph onder de 7 blijft. Op de bodem zitten hommelgarnalen en een rode parelslak kruipt er ook nog in rond.

- Je kan er ook een Bettabak van maken, die is makkeljker te houden qua waterwaarden in combinatie met een schooltje niet te fel gekleurde nanovisjes zoals één van de Bororas soorten.

- Koppel antennebaarsjes is ook kleurrijk maar zijn niet zo een makkelijke vissen om te houden en ik spreek uit ondervinding. Naar het schijnt zou het Boliviaans antennebaarsje iets minder gevoelig zijn.

- Een schooltje Afrikaanse blauwoogjes

- Ik denk dat een koppel Apistogramma Borelli ook nog moet lukken voor jouw aquarium. Dit visje doet het goed op middelhard leidingwater en een ph tot 7,5. Het zou wel gevoelig zijn voor vervuiling dus regelmatig verversen is de boodschap.
 
Ringbandsnoekjes zien er leuk uit alleen ben ik echt opzoek naar een makkelijk houdende bak ivm tijdgebrek

ik ben heel erg aan het denken over een beta bak nu alleen de vraag als je zo een man hebt is dat dan met 2 vrouwtjes of heb je dan echt alleen die man

die blauw oogjes zijn ook erg leuk

de keuze is weer reuzen

en die boreli heb ik ook al eens gehad in een oudere bak aantal jaar terug ook erg leuk en zeker de opel variant
 
jongens ik ben aan het denken om een soort guppy te gaan houden heeft iemand verstand hier van en weet misschien een interessante soort?
 
Ik weet nniet veel over Guppys, ik weet alleen dat ze zich extreem snel voortplanten en dat hoe groot jouw aquarium is, dattie zo vol zit. Dus als je wilt genieten van je guppen zal je toch wel maatregelen moeten treffen. Rouwtetras of Clownbotias,. en geloof me, ik weet niet veel van guppies, maar dat weet ik zeker.
 
ja ben van plan alleen mannen dan heb je geen voortplanting
 
Naar het schijnt zou het Boliviaans antennebaarsje iets minder gevoelig zijn

57 liter is echt te klein voor m. altispinosa.

ja ben van plan alleen mannen dan heb je geen voortplanting

1. Je zegt dat je op zoek bent naar makkelijke vissen, tenzij je een hobbykweker weet die met zuivere stammen kweekt ziin guppen zo'n beetje de zwakste vissen die je kunt kopen bij de lfs.

2. Persoonlijk vind ik het erg zielig alleen mannen te nemen. Je ontneemt de dieren hun natuurlijke gedrag, wat bij guppen nou eenmaal voor 99% draait om voortplanten. Neem dan een vis die niet makkelijk kweekt.

3. Ik zie niet in waarom een ringbandsnoekje meer tijd kost dan een gup. Beide zal je elke dag moeten voeren, wekelijks je bak onderhouden enz enz. Als je denkt dat je daar misschien geen tijd voor hebt Kun je er beter niet aan beginnen.
 
Met Bart eens.
Guppen zijn helemaal geen makkelijke vissen. De meeste zijn doorgefokt bij het leven en hierdoor erg zwak.
Vaak zie je bij de LFS ook guppen met een krom ruggetje. Alleen mannetjes is niet verstandig en erg zielig.
Ik zou eerst maar eens goed nadenken hoeveel tijd je hebt voor de hobby want elke week water verversen en planten onderhoud is zeker een must en vooral in de kleinere aquariums.
Of je moet een aquarium nemen met alleen nep planten maar ook dit vergt onderhoud aangezien de algen hier graag op gaan zitten en je nep planten al snel lelijk maken.
Ook vind ik de betta geen makkelijk visje. Eigenlijk is geen enkele vis makkelijk in mijn ogen. Elke vis heeft zijn eigen wensen de ene alleen net wat meer dan de andere.
Feit is wel dat de betta relatief makkelijk overleeft in een simpel ingericht aquarium en dit komt voornamelijk doordat het een labirint vis is en hierdoor zuurstof kan happen boven het water. Dus ook al kloppen je waterwaardes niet helemaal en heb je hierdoor zuurstoftekort in het water dan nog zal de betta aan zijn nodige zuurstof komen.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is:
Zint eer je begint en denk er goed over na hoeveel tijd je per week kwijt wil zijn.
Je hebt namelijk tegenwoordig ook van de plastic visjes die zwemmen dat kost helemaal geen tijd en zeker geen geld aan voer want dat nemen ze niet :thumbs:
 
Als je aquarium eenmaal goed draait is het niet heel veel werk meer, maar voordat je daar bent kan er best wat tijd in gaan zitten.
In het begin loskomende planten, inrichting niet naar je zin, plantjes vervangen omdat ze niet goed aanslaan, enzovoort.
Makkelijke vissen bestaan eigenlijk niet, behalve degene die in de sloot achter je huis zitten.
Als je nu al denkt dat je te weinig tijd hebt dan is het misschien beter om er helemaal niet aan te beginnen, zeker een wat kleinere bak kost wat tijd en moeite om in evenwicht te krijgen.
Begin je dan met vissen als Guppy's dan zul je het moeilijk krijgen. Alleen een man is sneu, vrouwen erbij staat garant voor een enorme kraamkamer en zoals al gezegd, zo sterk zijn ze niet.

Naar mijn bescheiden mening zijn de makkelijkste visjes nog de schooltjes zoals Neon's, Kegelvlekken, dat soort werk. Als je water in goede conditie is en je goed voert dan zul je daar weinig problemen mee hebben, maar zoals met alle huisdieren zul je echt tijd moeten maken om de bak netjes te houden.
Denk er nog even goed over na hoeveel tijd je hebt en of je voldoende tijd vrij kunt maken om je dieren te geven wat ze nodig hebben.
 
De genoemde scholenvisjes mogen dan wel "makkelijker" zijn maar echt passen in dit formaat aquarium doen ze niet dus dan zit je daar weer mee :)
Ow je moet garnalen nemen maar ook die zijn totaal niet makkelijk. Heb je teveel schommelingen in je waterwaardes dan gaan die binnen no-time hemelen.
Dus of je maakt tijd en doet het goed of je neemt geen aquarium. Denk dat dat de keuze is die je moet maken.
 
Ik las 75 liter ipv 57... ja dat is te weinig..
 
Ik denk dat jullie nu erg overdrijven

Kijk zeker heb ik tijd om 1 a 2 keer water te verversen en planten bij te houden!!!

Daarnaast meer dan genoeg tijd om nog dingen voor en met de bak te doen

Ik heb alleen aantal jaar geleden echt voor kweek Crystal red garnalen en paar Killi soorten gekweekt
En dan ben je op zo kleineschaal met de water waardes bezig dat ik daar vaker dagtaken aan had

Nu is dit gewoon een hobby bakje en niet bedoeld voor kweek en in verhouding dan een simpel bakje

En als jullie alleen dan zo kunnen doen is dat beetje zielig
 
Daarnaast de bak is er al en draait al met 7 Otto's en 9 Dannio's en zoek alleen iets van kleur voor er bij
 
Ik lees op een andere site dat de uitstroom van de Flex behoorlijk sterk is, klopt dat nou eigenlijk?
 
Ja dot is het geval maar heb hier een makkelijke oplossing voor

Vanuit de pomp gaat een slang naar het sproeistuk in die slag gewoon paar gaatjes maken tot juiste flow is berijkt

De gaatjes hebben als extra pluspunt dat de serculatie in het pomp gedeelte beter is en dus het water beter verwarmt wordt indien je daar je verwarmings element hebt
 
Ringbandsnoekjes zien er leuk uit alleen ben ik echt opzoek naar een makkelijk houdende bak ivm tijdgebrek

Je geeft hier zelf aan dat je epiplatys niet ziet zitten vanwege tijdgebrek, vind je het dan gek dat we daar op ingaan? Er zijn bovendien leden zat met of killis of CR, en die zijn er echt niet dagelijks mee bezig.

Dat jij zo reageert op mensen die allemaal het beste met je voor hebben en tijd maken om je vraag te beantwoorden vind ik dan weer "beetje zielig"
 
Je zegt zelf ik heb er weinig tijd voor dus geeft voor ons ook een vertekend beeld. Weten wij veel dat je minder bedoeld dan je gewend bent :juggle:
 

Terug
Bovenaan