Fluval FX6 afvoer via PVC buis, maar welke maat?


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
747
Hoi,

Ik heb een Fluval FX6 en mijn slang haalt het niet helemaal om tot de hoek van mijn aquarium te komen. Nu zou ik ervoor kunnen kiezen om een langere 1 inch slang te kopen, maar ik wil er ook een reactor tussen gaan zetten dus dan is het handiger om de verbinding via PVC te laten verlopen. De slang is 1 inch, dus volgens mij zou ik dan het beste 25mm PVC kunnen gebruiken omdat dit anders ten kosten van de stroming zal gaan.

Of is de verwachting dat het met 32mm niet veel zal inleveren, aangezien deze wat makkelijker te verkrijgen is bij de lokale bouwmarkten (al doet het internet natuurlijk ook wonderen en is de 25mm ook geen probleem!).

Mochten jullie er een mening over hebben of nog tips hebben, dan hoor ik het graag.
 
Ik gebruik PVC 25 voor de FX6. Je knijpt hem dan wel een klein beetje af. Maar de bodemdoorvoeren van mijn aquarium zijn nu eenmaal PVC25 dus ik had geen keuze aangezien ik wel de bodemdoorvoer wilde gebruiken. 32 zal beter zijn, maar geen idee hoe goed je dat zult merken. Bij twijfel zou ik voor voor 32 gaan.
 
Zou zeker 32 pakken! Zoals @sschot al aangeeft is 25mm pvc 22mm intern.
dit zal net iets kleiner zijn dan de inwendige bijgeleverde slang, omdat je met PVC vaak ook wat meer met knietjes ect moet werken (die de flow remmen) is 32mm PVC beter.
Ohja over die knietjes: zo weinig mogelijk met 90 graden knietjes werken en het liefst met 45 graden knietjes of 90graden getrokken bochten.
een enkele 90graden knietje is overigens absoluut niet erg hoor.
 
Ik zou inderdaad ook voor 32mm gaan. Het prijsverschil is nihil. De maat 32 is overigens heel goed verkrijgbaar. Ik denk als je het besteld via een webshop dat je ook nog goedkoper uit bent en je kunt het thuis laten leveren.
 
Ik gebruik PVC 25 voor de FX6. Je knijpt hem dan wel een klein beetje af. Maar de bodemdoorvoeren van mijn aquarium zijn nu eenmaal PVC25 dus ik had geen keuze aangezien ik wel de bodemdoorvoer wilde gebruiken. 32 zal beter zijn, maar geen idee hoe goed je dat zult merken. Bij twijfel zou ik voor voor 32 gaan.
Super - dan ga ik voor de 32mm, is nog beter aan te komen bij de lokale bouwmarkt ook, dus dat maakt het wel een stuk handiger!

Zou zeker 32 pakken! Zoals @sschot al aangeeft is 25mm pvc 22mm intern.
dit zal net iets kleiner zijn dan de inwendige bijgeleverde slang, omdat je met PVC vaak ook wat meer met knietjes ect moet werken (die de flow remmen) is 32mm PVC beter.
Ohja over die knietjes: zo weinig mogelijk met 90 graden knietjes werken en het liefst met 45 graden knietjes of 90graden getrokken bochten.
een enkele 90graden knietje is overigens absoluut niet erg hoor.
Denk dat ik eigenlijk alleen voor de 90 graden wil gaan wanneer deze het aquarium in gaat aangezien daar 4x 45 graden wat lastig is i.v.m. de ruimte die er is.

Ik zou inderdaad ook voor 32mm gaan. Het prijsverschil is nihil. De maat 32 is overigens heel goed verkrijgbaar. Ik denk als je het besteld via een webshop dat je ook nog goedkoper uit bent en je kunt het thuis laten leveren.
Nee om prijsverschil was het mij ook niet te doen, 32mm is juist goed aan te komen bij de lokale bouwmarkten en 25mm helemaal niet, die zou ik dan speciaal moeten bestellen (en dan zul je altijd zien dat er net iets niet goed uitkomt.
 
Ik zou wel kiezen voor drukvaste pvc. En ik betwijfel of het met 90° hoekjes wel een noemenswaardig verlies geeft. Het zijn ronde hoeken.
 
Ik zou wel kiezen voor drukvaste pvc. En ik betwijfel of het met 90° hoekjes wel een noemenswaardig verlies geeft. Het zijn ronde hoeken.

Dat lijkt mij bij de PVC van Martens wel het geval?

Deze gladde 3-laagse PVC buis is geschikt voor het aanleggen of vervangen van je binnenhuisriolering. De maatvoering betreft de buitenkant van de buis en is tevens in verschillende lengtes verkrijgbaar. De buis is voorzien van een KOMO keurmerk. Zo weet je zeker dat je met een veilig en hoogkwalitatief product aan de slag gaat. Kortom, de Martens RIO buis grijs Ø 32mm 2 meter is de ideale tool bij onderhoud aan de riolering!
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij bij de PVC van Martens wel het geval?

Deze gladde 3-laagse PVC buis is geschikt voor het aanleggen of vervangen van je binnenhuisriolering. De maatvoering betreft de buitenkant van de buis en is tevens in verschillende lengtes verkrijgbaar. De buis is voorzien van een KOMO keurmerk. Zo weet je zeker dat je met een veilig en hoogkwalitatief product aan de slag gaat. Kortom, de Martens RIO buis grijs Ø 32mm 2 meter is de ideale tool bij onderhoud aan de riolering!

Dit is geen druk PVC
 
Ik ben niet zo thuis in PVC, maar deze zal dan niet voldoen wanneer deze constant onder 'hoge' druk staat en is er dus eerder kans op lekkages, correct? Vandaar dat deze dus ook vooral als afvoer worden gebruikt, aangezien er dan eigenlijk nooit echt druk opstaat.
 
Ik ben niet zo thuis in PVC, maar deze zal dan niet voldoen....
Twee punten. Drukvaste kan beter belasting (bar) opvangen in druk en is sterker robuust. Kan dus eerder tegen een stootje. Oftewel een betere bescherming, levensduur.

Simpel gezegd, Martens heeft geen (auto)bumper, drukvast wel.
 
Twee punten. Drukvaste kan beter belasting (bar) opvangen in druk en is sterker robuust. Kan dus eerder tegen een stootje. Oftewel een betere bescherming, levensduur.

Duidelijk, dan zal ik die gaan halen. Helaas toch iets verder weg dan, aangezien ze deze bij de Praxis, Gamma of Karwei niet hebben. Maar een ritje naar de Wildkamp is ook niet zo'n ramp :)

Ze hebben de rechten buizen daar alleen in 4 meter, weet iemand of je die daar gewoon kunt door zagen?
 
Gewoon vragen dat ze die bijvoorbeeld doormidden zagen. Klaar terwijl je wacht.
 
Meestal hebben ze gewoon een zaag terplekke en kun je er een stuk afzagen, net als in de bouwmarkt.
Ik koop druk-PVC overigens online, je hebt dan gigantisch veel keuze in hoekjes, verloopjes en allerlei exotische verbindingen. En vaak goedkoper.

Aan de andere kant is dit wel typisch iets dat je liever even in je handen wilt hebben. Ik heb ook 1 of 2x een verkeerde maat besteld waarna ik opnieuw een order moest plaatsen.
 
Niet om het 1 of ander maar wildkamp levert ook gewoon aan huis vanaf 50 euro bestelwaarde
 
Niet om het 1 of ander maar wildkamp levert ook gewoon aan huis vanaf 50 euro bestelwaarde

50 euro aan PVC is alleen nogal, dat ga ik niet redden ;-) Maar online is misschien eigenlijk nog niet eens zo gek, moet voor de reactor ook nog wat dingen bestellen, dus kan ik misschien net zo goed doen inderdaad! Voor die paar euro verzendkosten kun je eigenlijk niet op en neer rijden.
 
50 euro aan PVC is alleen nogal, dat ga ik niet redden ;-) Maar online is misschien eigenlijk nog niet eens zo gek, moet voor de reactor ook nog wat dingen bestellen, dus kan ik misschien net zo goed doen inderdaad! Voor die paar euro verzendkosten kun je eigenlijk niet op en neer rijden.
Ik weet niet wat je plannen verder zijn maar met wat bochten werk leidingen en afsluitkranen (goede) zit je al gauw aan een behoorlijk bedrag.
en inderdaad verzendkosten zijn niet zo hoog en vaak minder an zelf heen en weer en bespaart nog tijd ook ;)
 
Heb t zelf altijd online besteld.
ofwel laten bezorgen, ofwel nadien afgehaald.
vind het online kijken een stuk makkelijker namelijk.

Heb zelf een pijpsnijder in huis, dat werkt zo makkelijk t.o.v. zagen.

de laatste keer kwam ik bij PVCvoordeel.nl 90 euro(!) goedkoper uit dan bij Wildkamp (210euro t.o.v. 300euro).
Dit is echter wel afhankelijk van wat je besteld, zeker met kogelkranen/doorvoeren zijn ze goedkoper, maar met sommige koppelstukjes weer wat duurder.
Dus je kan ook even een vergelijkend kosten doen :))

Ben overigens wel voorstander om fysieke winkels te supporten, maar 90euro verschil was mij wel even een stukje te groot :))
 
Leuk draadje!

Heb net een proefje gedaan met 25mm gewapende slang op een 32 mm aansluiting. Is best redelijk goed te doen. Wel met een verfstrippen opgewarmd, iets vaseline erin gesmeerd en met een lashandschoen erop gedraaid.
Ik overweeg ook een reactor voor mijn fx6 te bouwen dus wilde dit eerst even proberen. In theorie zou ik nog 5kilo biohome erbij moeten hebben voor mijn sluiers. Ze zijn nog niet groot genoeg om er meteen zorgen over te maken dus kan dit rustig uitwerken, maar er wel op tijd op inspelen ivm 4-6 maanden indraaien van Biohome.
 

Bijlagen

  • DSC03317.JPG
    DSC03317.JPG
    149.8 KB · Weergaven: 154
Voor aquarium toepassingen heb je eigenlijk totaal geen drukleiding nodig.
Een opvoerpomp of potfilter is niet in staat hoge drukken te produceren.
MAAR....
Voor dunwandige, riolering, buizen bestaan amper of geen toebehoren.
Kranen, terugslagkleppen, tankdoorvoeren, enz enz zijn allen gemaakt voor druk pvc.

En de ene op de andere verlijmen kan nogal eens een uitdaging blijken.
Ik vermoed dat dit iets met speling te maken heeft.

Komt daarbij dat, in die kleine maten, het prijsverschil te verwaarlozen is en de installatie ook meer tegen een stootje zal kunnen... zou je dom moeten zijn om dunwandige buis te gebruiken.
Maar het is dus geen noodzaak.
 
Hebben jullie ook voorbeelden van een reactor?
Ik leun zelf tegen een U-vorm aan om weinig debiet te verliezen maar moet niet omvallen oid. Lijkt me beter dan een rechte met aansluiting aan de einden of eentje van een pot met een pijp er in, wat iedereen doet op youtube geloof ik. een pijp intern of extern is beide debiet verlies ivm extra bochten en turbulentie.

Met 110mm buis kom ik op 1 liter per 10cm lengte. Met 2 90graden bochten erbij zit je zo aan een redelijk volume.
 
Je kan bij mij en raoul kijken hoe wij het hebben gedaan.
Alleen ga ik mijne vervangen waarbij ik de sok vervang voor een T stuk zodat het deksel normaal gebruikt kan worden en de leidingen via het T stuk gaan ipv door het deksel
 
Hebben jullie ook voorbeelden van een reactor?
Ik leun zelf tegen een U-vorm aan om weinig debiet te verliezen maar moet niet omvallen oid. Lijkt me beter dan een rechte met aansluiting aan de einden of eentje van een pot met een pijp er in, wat iedereen doet op youtube geloof ik. een pijp intern of extern is beide debiet verlies ivm extra bochten en turbulentie.

Met 110mm buis kom ik op 1 liter per 10cm lengte. Met 2 90graden bochten erbij zit je zo aan een redelijk volume.

In mijn andere topic staan enkele voorbeelden van o.a. Tuinkabouter: https://aquaforum.nl/threads/wat-voor-co2-techniek-bij-een-grote-bak.160341/page-2#post-2173850
 

Terug
Bovenaan