Fluval fx6


F

Fish-J98

Guest
Hallo,
Vandaag is mijn fluval fx6 aangekomen.
Ik heb geprobeerd deze te installeren maar helaas lukt het mij niet.
Ik heb alles gedaan gelijk het in de handleiding staat maar de pomp wil niet beginnen filteren.
Al het filter materiaal zit er goed in, ik heb de filterbak volledig gevuld met water en de in en out put zitten in het aquarium.
Nu zet ik de kleppen open en de stekker in het stopcontact.
Dan begint de pomp met filteren maar na 1 min valt deze uit dat staat ook zo beschreven maar na 2 min loopt de filterbak helemaal leeg terug het aquarium in en komen er alleen maar belletjes uit.
Ik heb hem zo meer dan een halfuur laten bollen in de hoop dat het begint de filteren maar helaas niks meer dan belletjes.
Heeft iemand tips?
 
Hallo Fish-J98, waar heb je het filter geplaatst ? onder het aquarium of naast het aquarium op waterlijn niveau ?
Neem aan als je het filter onder het aquarium hebt staan dan kan het filter niet kan leeg lopen , hij kan alleen leeglopen als hij boven water niveau staat dus te hoog naast het aquarium of je hebt hem er boven staan.
 
Ik heb hem langs het aquarium op de grond staan omdat die te groot is voor in de kast te zetten maar hij staat onder het waterniveau
 
Vreemd....

in die 1e minuut, pompt die dan wel water weg?
 
ja dan zuigt die water aan en komt er water door de output maar nadat ie gestopt is gebeurt er bijna niks meer dan voelt de pomp terug ligt aan omdat het water er uit is en vanaf dan blijft ie bollen maar alleen maar luchtbellen en zuigt hij niet meer aan
 
Heb je al geprobeerd de pomp schuin te zetten met als hoogste punt de output? het kan zijn datie lucht trekt door de slangen en dat moet er dan eerst uit
 
En wat je ook kan doen, is even zelf aan de slang zuigen van de output als de pomp net aanstaat, dan breng je de boel ook op gang
 
hmm....

En wat je ook kan doen, is even zelf aan de slang zuigen van de output als de pomp net aanstaat, dan breng je de boel ook op gang

Dit dus!

en anders nogmaals je slang koppelingen nakijken, kan ook zijn dat die ergens lucht trekt en de hevel daarmee stopt
 
De Fluval is zelfaanzuigend als t goed is.
 
Ja ik heb al gerammeld met de pomp terwijl hij draaid en ook schuin gehouden.
Nu om aan die buis te gaan zuigen ben ik niet zo blij mee dat kan toch niet de bedoeling zijn van zo een dure pomp 😂
 
ja als ik hem volledig gevuld heb en dan de kraantjes open zet eerst de out en daarna de in. Dan het contact aan dan zuigt die vanzelf aan het is alleen het probleem dat die na een minuut uit gaat en dan 2 min ontlucht maar tegen die tijd loopt hij volledig leeg terug het aquarium in
 
De Fluval is zelfaanzuigend als t goed is.
Ja ik heb al gerammeld met de pomp terwijl hij draaid en ook schuin gehouden.
Nu om aan die buis te gaan zuigen ben ik niet zo blij mee dat kan toch niet de bedoeling zijn van zo een dure pomp 😂

De bedoeling nee, maar je kan altijd even een poging wagen om zaken uit te sluiten :))
 
ja als ik hem volledig gevuld heb en dan de kraantjes open zet eerst de out en daarna de in. Dan het contact aan dan zuigt die vanzelf aan het is alleen het probleem dat die na een minuut uit gaat en dan 2 min ontlucht maar tegen die tijd loopt hij volledig leeg terug het aquarium in

Die snap ik even niet "loopt leeg in het aquarium"
hoe kan iets leeglopen als het onder de bak staat?
 
Ja is heel duidelijk ik vul de pomp volledig met water uit het aquarium dan is de pomp zwaar door het water.
Dan zet ik de kraantjes van de pomp open en dan steek ik de stekker in.
Hierna zuigt hij aan en komen er bubbels uit de output maar geen volledige stroming zoals het hoort.
Dan na een minuut stopt de pomp voor 2 min maar nadat die 2 min om zijn voel ik aan de pomp en is die zo goed als leeg en is het aquarium water terug gestegen dus ik heb zeker geen lekkage het water wordt gewoon van de pomp terug het aquarium in geblazen maar zuigt geen water meer aan dan
 
maakt het misschien uit of de output onderwater staat of niet ? Bij lij staat het onderwater
 
En als er gaatjes is de buizen zouden zitten of de dichting niet goed zit zou ik toch lekkages hebben en dat is niet het geval
 
Snap nu wat je bedoeld met leeglopen:
de impeller van de Fluval FX series zitten onderaan het filter, deze zal dus zover mogelijk water wegpompen.

het probleem waar jij nu tegenaan loopt, is dat er geen aanvoer van water komt.
oftewel, hij pomp je filter leeg maar er komt geen aquariumwater in....

1. koppelingen nakijken, klein lucht lekje hoeft niet altijd een water lekje te zijn (klinkt gek maar is zo :)))
2. Wat zou kunnen is dat je uitvoerbuis, zodra deze stil komt te staan het water gaat aanvoeren (slaat terug en creëert een hevelwerking), probeer even je uitvoerbuis (je outlet) boven water te houden als je hem start, en kijk dan nogmaals wat er gebeurd.

en als bovenstaande niet werkt zou ik toch proberen aan te zuigen via de outlet, als het dan wel ineens werkt (dus de hevel komt op gang en je filter werkt zoals het moet nadat je de stekker erin stopt) gaat er elders iets mis met de manier zoals Fluval zegt dat je hem moet "primen".

Wellicht is het ook wat makkelijker om het filter even naar buiten mee te nemen en het daar te proberen met een grote emmer/kuip oid.
dan kan je er wat makkelijker bij en kan je het filter even "leren kennen" zonder dat je zit te klooien met water op de huiskamer vloer ect :))
 
Laatst bewerkt:
Als mijn pomp niet aan slaat doe ik een slang aan de kraan, die in de invoer buis die onder water zit en dan de kraan aan. Als het filter loopt trek ik de slang eruit. Dat geeft hetzelfde effect als het aanzuigen alleen zonder dat je aquarium water hoeft te drinken.

Ik heb overigens geen fx6, maar een tetra 1200 en deed het ook bij mijn eheim professional 3. ik zou in jouw geval ook de aanzuig even nalopen.
 
Heb even gefilmd wat ik bedoel zoals je ziet werkt de pomp maar af en toe
 

Bijlagen

  • Snapchat-415436997.mp4
    10.9 MB
Heb juist nogmaals de pomp vol water gegooid en op begin pompt hij goed totdat het leeg is en nu niks meer
 
pomp uit en kraan van de aanzuig even dicht zetten kopeling aanzuig van de pomp nemen en in een emmer steken dan kraan weer open zetten
Als het goed is moet er dan water in de emmer lopen zo niet aanzuig kraan controleren en slang en aanzuigingang bak controle uit voeren.
Tevens gaan de koppelingen in pomp en slang niet echt soepel deze goed koppelen.
 
Ik heb het ontdekt wat er scheelt.
Een gat in de buis van de aanzuiger die achter het aquarium hangt gelukkig niet veel waterschade op de vloer. Maandag een nieuwe buis halen en dan zal het wel werken.
Merci mensen om te reageren en met me mee te denken voor een oplossing 😉
 
Ik heb het ontdekt wat er scheelt.
Een gat in de buis van de aanzuiger die achter het aquarium hangt gelukkig niet veel waterschade op de vloer. Maandag een nieuwe buis halen en dan zal het wel werken.
Merci mensen om te reageren en met me mee te denken voor een oplossing 😉

Wat ik al dacht, lucht aanzuigen! dan gaat die hevel nooit werken :))

maar is het een nieuw filter? want dan is het een kwestie van garantie!
 
Ja is nieuw en fluval geeft een darm mee van 4 meter die je dan zelf op maat moet snijden.
Deze heb ik dan in de juiste lengte moeten snijden maar daar ligt het niet aan het was in het midden van het stuk dat ik had afgesneden daar ben ik niet met het mes geweest.
 
Ja is nieuw en fluval geeft een darm mee van 4 meter die je dan zelf op maat moet snijden.
Deze heb ik dan in de juiste lengte moeten snijden maar daar ligt het niet aan het was in het midden van het stuk dat ik had afgesneden daar ben ik niet met het mes geweest.
productie foutje even melden bij verkoper of fluval zelf
zelf goede ervaringen mee qua garantie afwikkelingen.
 

Terug
Bovenaan