Forpus' visjes


F

Forpus

Guest
Tijd voor wat plaatjes!

Maar misschien is eerst wat achtergrondinfo nuttig:

Bestand: 9x zebra danio
Bak: 60x35x30
Binnenfilter: Eheim Aquaball 60 (?)
Kamertemperatuur : 19-22 graden
Standplaats: Oosten, na-middag kort zonlicht (ramen op zuid en west) (tenzij het flink miezert, zoals vandaag :rolleyes:)

De vissen zitten sinds oktober binnen, na in een grote 90-100L tobbe buiten te hebben gezwommen.
Deze staat op ons balkon in halfzon en heeft naast moeras- en waterplanten enkel een filterfonteintje op zonne-energie (en daglicht).
Zoals gehoopt en verwacht: de vissen hebben nu prachtige diepblauwe en goudoranje kleuren, wat vooral in natuurlijk daglicht goed te zien is.
Het aquarium heb ik in de zomer bij mijn ouders van zolder gehaald en na ruim 10 jaar nieuw leven ingeblazen. Maar eh, hoe werkte dat ook alweer? :juggle:
Het draait sinds september met het pompje dat destijds (2005) bij een Hornbach set zat. Ik gebruik mijn oude (goed uitgespoelde) filterpatroon, deze zag eruit alsof hij nog wel een ronde mee kon.
Ook het grind dat we destijds hebben gekocht ligt er weer in, en hetzelfde houtstuk pronkt in het midden. De stenen komen uit een rivier in Frankrijk.

Nou, en toen sloeg de verwarming binnen weer aan en zakten de temperaturen buiten sneller dan ik had gehoopt. Daarom zwemmen de visjes sinds oktober gezellig binnen.
Dat was wel iets sneller dan ik had gepland, omdat ik nog niet klaar was met het aanschaffen en positioneren van alle planten. (Net een besluiteloos kind in een snoepwinkel, op zo'n planten webshop!)
Maar ik houd Monty Dons advies gewoon in mijn achterhoofd: just cram it in! Snoeien en bijwerken kan juist nog beter wanneer ik weet wat waar wel/niet werkt.

Nu weet ik dat het allerleukste voor jullie een overzichtsfoto is, maar persoonlijk vind ik het leuker om een rits van foto's te plaatsen waarin je de ontwikkeling duidelijk kunt zien.
Die foto's komen dus nog, eerst wil ik de bak lekker op zijn beloop laten gaan.

Wel alvast wat plaatjes van de onderwaterpuppy's!

IMG_20191016_155133.jpg

IMG_20191013_190820.jpg
IMG_20191016_125634.jpg
IMG_20191016_155308.jpg
IMG_20191016_130831.jpg
IMG_20191016_130831_1.jpg
IMG_20191016_132624_1.jpg
IMG_20191016_130634.jpg
IMG_20191016_155415.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gave foto's! Is dat bacopa op de 2e foto?
 
Hele mooie kleuren hebbeb die danio's zeg! Deden ze het goed buiten?
 
Mooi man. Heb je ze buiten bijgevoerd?
 
Merci allen. Het zijn aardig actieve zwemmers, daarom van de flanken wat minder foto's en met goed geluk wel wat 'gezichten' weten te pakken.

Gave foto's! Is dat bacopa op de 2e foto?

Dat is de ludwigia mini super red. Was bijna helemaal groen toen ik het kocht, maar alle nieuwe bladeren zijn al mooi rood aan het kleuren.

Hele mooie kleuren hebbeb die danio's zeg! Deden ze het goed buiten?

Zeker, het zijn hele taaie beestjes. Maar, eerlijkheidshalve, ze hebben niet echt extreme omstandigheden hoeven doorstaan. Het enige wat me buiten wel is opgevallen, was dat ze bij grote hoeveelheden regenwater behoorlijk slomer werden. Ik gaf alle planten dan water met het tobbe-water en kon hen dan weer verblijden met een gieter vers kraanwater. :daisy: Plantjes blij, visjes blij!

Mooi man. Heb je ze buiten bijgevoerd?

In het begin wel iedere dag, maar meer om zeker te weten dat ze goed doorvoed zouden zijn. Daarna werd het om de zoveel dagen, en in de zomer zelfs meerdere weken niets. Ik heb daarvoor wel voor de zekerheid zo'n blok weekendvoer toegevoegd, maar bij terugkomst van vakantie lag dat er nog steeds. De vissen zagen er nog alle 9 erg gezond uit, die aten veel liever kleine wilde wormpjes enz!
 
De danio's zijn aangeschaft omdat ze niet té opvallend waren voor in een vijvertje en niet de moeilijkste. Maar nu we ze van de zijkant kunnen bewonderen, valt ons steeds meer op hoe mooi ze eigenlijk zijn. Gisteren scheen de zon en daardoor kwamen de kleuren nog beter uit.

IMG_20191017_154752.jpg


IMG_20191017_155149_1.jpg


IMG_20191017_154751.jpg
 
Hele mooie vissen! En ook mooi de normale variant ipv de longfin strain :D
 
Sinds vandaag wat ondersteuning erbij, een paar handen vol aan (red rili) garnaaltjes. De meeste opstart-alg leek bijna verdwenen, maar afgelopen week is er teveel zonlicht in de bak gekomen en kwam het drie dubbel terug. Ik heb hierop het aantal uur licht wat teruggeschroefd (van 10 naar 8) en probeer overdag het zonlicht buiten te houden.

Het was even een gok hoe de danio's op de hulptroepen zouden reageren, maar het ging en gaat verrassend goed. De garnaaltjes zijn meteen aan het poetsen geslagen, en de danio's trekken zich er maar weinig van aan. Meteen al aardig fotogeniek!

IMG_20191026_181228_1.jpg

IMG_20191026_181253.jpg


We hadden eerder deze week gezocht naar een slak, maar opvallend genoeg waren in al deze zaken bakken in quarantaine vanwege witte stip. Nodigde niet echt uit om er iets te kopen. Volgende week rijden we waarschijnlijk een stukje verder naar een voor ons nog onbekende speciaalzaak, hopelijk dan wat meer geluk. Ondertussen spaar ik wat vuil op de ramen ;)

En dan eindelijk eens een plaatje van ons bakje. Vrijwel alle planten slaan aan en hebben jonge scheuten en wortelen goed. Sommige verliezen wel hun bestaande blad (zoals de waternavel) maar gelukkig in ruil voor jong blad. De javavaren was wat groter dan ik had verwacht :rolleyes:, maar de vissen hebben er plezier van! Ik ben alleen niet tevreden over de 'nomaphila specie' linksvoorin. Deze ga ik nog eens vervangen, maar pas zodra ik ook weet wat ik midden achterin nog wil/kan plaatsen. Ach, heeft ook geen haast.

Komtie dan:

inCollage_20191026_230855432.jpg

Tijdens de eerste weken. 5 plantjes die ik zonder teveel nadenken of planning bij een tuincentrum heb gehaald, omdat er iets in "moest" zodat de bak kon beginnen met indraaien. Het hout kon ik niet optijd vinden op zolder, dit kwam er pas anderhalf week later in. Achter de bak staan 3 losse leisteen tegels. Zorgt voor een beetje diepte en heeft een mooie (donkere) natuurlijke look.

inCollage_20191026_231225096.jpg

Na een krappe maand kwamen de visjes erbij en ben ik me meer gaan verdiepen in de omstandigheden voor planten om goed te groeien. De Japanse holpijp heb ik toegevoegd als test, dit kweek ik emers in de vensterbanken, maar in de vijver groeit het ook onderwater... Dus waarom dan niet in een aquarium? Het begint al aardig te wortelen, dus so far so good. Tot slot kwam er dan eindelijk een hele zoot online bestelde waterplanten, maar wel pas in de avond. Vanwege tijdgebrek de volgende dag heb ik het die avond nog geplaatst. Sommige stekken waren groter dan ik had gedacht en het zorgde voor een groene explosie.

aqua9.jpg

aqua10.jpg

aqua12.jpg


Vooral de afgelopen dagen groeide het aardig snel, maar (helaas) zo ook de algen. Ik voeg sinds een week plantenvoeding toe, zou dat er ook mee te maken hebben?

Nou, ik weet nu precies wat ik de volgende keer anders zou aanpakken :D maar het resultaat is vrolijk en groen, en dat was precies ook de bedoeling. To be continued...
 
Algen horen vaak bij de opstart maar ze moeten ook voldoende te eten hebben je planten want anders krijgen de algen een kans. Zorg voor voldoende nitraat, fosfaat, co2 en sporen.
 
Update!

We zijn wat maanden verder en de bak draait als een malle. Vanaf december heb ik de dagelijkse carbo en wekelijkse plantenvoeding afgebouwd ivm geplande vakanties. Tot mijn vreugde bleef de bak ook zonder 2-wekelijks onderhoud stabiel. Kudo's voor de inmiddels 30+ garnalen. Sinds halverwege januari ging het door extreme drukte zelfs terug naar 1x onderhoud in de 2 weken. Een aantal planten hebben het nu definitief begeven, terwijl anderen juist niet te stoppen zijn. Er moet regelmatig gesnoeid worden, maar vanwege al het jonge grut laat ik het lekker groen. Al met al genieten we nog steeds van de bak, die bijzonder zelfstandig lijkt te functioneren.

Enkele foto's van tussen november en begin februari.
IMG_20191123_200038.jpg

IMG_20200108_014454.jpg

IMG_20200108_014255.jpg

IMG_20191230_194820.jpg
(zoek de baby garnaal :DD)
IMG_20200228_232740.jpg

IMG_20200216_155146.jpg


Het wordt nu wel echt weer tijd om de boel bij te gaan houden. Gelukkig kriebelt het ook weer en heb ik er de tijd voor. Ik houd het nu nog vooral bij licht onderhoud, omdat ik al menig babyvis en garnaal bijna heb weggespoeld. Maar binnenkort verhuizen een aantal garnalen naar een neefje van me en omdat het uitvangen een crime zal worden, combineer ik dit meteen met een grote herinrichting. Dit weerhoud me ook een beetje van een grotere bak, al heeft mijn partner hiervoor al groen licht gegeven!

Eind mei hoop ik de vissen en iets later ook de garnalen weer buiten te kunnen houden, tot het einde van de zomer.

De huidige toestand:
IMG_20200228_232534.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20200228_232740.jpg
    IMG_20200228_232740.jpg
    103.7 KB · Weergaven: 82
Lekkere groene bak en volgens mij vindt je daar de garnalen amper in terug. Veel plezier de komende tijd.
 
Lekker wild bakje, leuk hoor!
 
Van herinrichting toch geen sprake, heb het geld beter besteed: sinds vorige week draait de nieuwe garnalenbak in! Het is een Super Fish start 30 tropical kit (25l) geworden.

IMG_20200413_220520.jpg


Over een maand gaan de vissen en zo'n 40 garnalen naar buiten, maar om kansen te spreiden en niet alles kwijt te raken, blijven de slak + 15 garnaaltjes binnen in dit speciale bakje.

We zouden het nu graag al vullen :DD maargoed, geduld is een schone zaak.
 
Leuk bakje en nu toch maar geduld opbrengen denk ik ;)
 
Kleine update (handig zo'n online dagboek)

In de Tropical Kit zitten inmiddels 15+ garnalen, want ze vermenigvuldigen zich rap. Slechts een paar dagen nadat ik het bakje had opgezet, zwommen er 5 speldenprikjes. Waarschijnlijk kwamen deze danio jonkies mee in het mos uit het 'grote' aquarium. Ze hebben alle 5 de indraaiprocedure overleefd en wonen nu alweer een tijdje samen met héél veel slakken, garnalen, en sinds kort ook een slak etende slak. Deze laatste doet echter zijn werk niet echt, maar het lijkt wel grappig (hij heeft een toefje alg aan zijn huisje hangen). De babyvisjes zijn al echte visjes, met strepen en alles.

De 9 grote danio rerio zou ik verhuizen naar buiten, maar ik zag kansen om ze dan eerst nóg eens voort te laten planten. Nu de vijver weer draait en de temperaturen het toelaten, heb ik gewacht tot ze een laatste keer als een gek achter elkaar aan zouden sjezen door het aquarium, en ze een dag later weghalen. Met succes! Vandaag heb ik zeker weer zo'n 15 speldenprikjes ontdekt. Samen met nog een hele hoop garnalen en de zebraslak laten we de bak met rust (plegen nauwelijks nog onderhoud, maar ondanks het overwoekerde karakter lijkt het super in balans te zijn). De grote vissen zwemmen ondertussen heel energiek rond in de vijver.

(foto volgt)
 
IMG_20200529_181840.jpg


Hier een paar van de piepkleine babyvisjes
 

Terug
Bovenaan