Wat is er nieuw

Fosfaat en nitraat nagenoeg nul, toedienen of niet?

mhuibers

Member
Lid geworden
9 december 2013
Goede avond,

In mijn (netto) 165 liter bak geef ik wekelijks, na 15 tot 25 water verversen, 20 ml Profito voor de plantenvoeding en 15 ml Ferro om het ijzergehalte aan te vullen. Sinds ik CO2 geef ben ik gestopt met de Easycarbo.

Of het toeval is of niet weet ik niet, maar sinds ik CO2 geef (30 bellen per minuut), is het nitraat- en fosfaatgehalte nul of bijna nul als ik meet (elke week).

De laatste 2 weken heb ik diepvriesvoer gegeven. Daarbij soms ook het ontdooiwater in de bak gegooid. Resultaat: op 1 januari een fosfaatgehalte van 5! Nitraat zat tussen 0 en 10 in. Ik meet met de Sera tests.
Dezelfde middag 48 % water ververst. 's avonds nog eens 24 %. Volgens mijn berekening zou het fosfaatgehalte hierna nog 1,8 moeten zijn. Op 2 januari heb ik pas voor het eerst weer gemeten: 0! Morgen meet ik weer.

Gebruiken m'n planten nu zoveel?

Verder valt me op dat alle planten goed groeien behalve de cabomba. Deze groeit erg langzaam terwijl dit juist een snelgroeier zou moeten zijn. Sinds enkele weken zie ik ook wat groene alg in de vorm van punten en draden op de bladeren van de Alternanthera Sessilis zitten. Deze bladeren knip ik eraf.

Moet ik fosfaat en nitraat toevoegen? Of weer EasyCarbo toevoegen? Beide?

Graag jullie advies! Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Mathijs Huibers

Ik zou de profito naar een 30ml brengen/week in 2x toedienen..
normaal is ferro niet meer nodig als het goed is..
een ijzer gehalte van 0,5 - 1mg/l zou goed zijn..

ik gebruik ook stockoplossing...ik had ook steeds zo goed als nul voor nitraat(NO3) en fosfaat(PO4)..
nu in 2 weken heb ik het bijna goed gekregen..

hebt u een CO2 systeem?..

Ik heb inderdaad een CO2 systeem dat bestaat uit CO2 fles, bellenteller, terugloop ventiel, naaldventiel met tijdschakelaar. Ik heb dus (nog) geen PH controller maar het gaat goed zo. Afgesteld op ca. 30 bellen per minuut, gaat aan van 's morgens half 8 tot 's avonds 10 uur. In de bak hangt een Dennerle CO2 continutest.

Oke ik zal eens meer Profito gaan geven. In de aquariumwinkel kan ik ook vloeibare fosbaat en nitraat kopen, zelfde merk als Profito en Ferro. Is een stockoplossing goedkoper? Ik zal me hier eens in verdiepen...

In ieder geval bedankt voor je tip!

Waarschijnlijk is de waarde zo laag doordat de planten de NO3 en PO4 nu beter opnemen door de CO2.
Zelf gaan toevoegen dus!

Vandaag weer gemeten. Schrik niet... Nitraat 10, da's prima. Fosfaat tussen 5 en 10!

Ik heb gemeten met de Sera test. 2 ml aquariumwater en 8 ml gedestilleerd water. Eergisteren was fosfaat nog 0. Ik heb elke dag diepvriesvoer gegeven, maar wel ontdooid en uitgespoeld in een zeefje. Wel heb ik (voor m'n jonge Kersenbuikjes) heel fijn diepvriesvoer gegeven, ik denk dat dit ook Artemia is. Dit is echter zo fijn dat het na ontdooien niet uit te spoelen is. Daarom geef ik dit inclusief ontdooiwater. Daarnaast heb ik gisteren en vandaag nog levende Artemia gegeven, bij elkaar 1 zakje van de aquariumwinkel, ook uitgespoeld.

Ik heb zo'n Sera testkoffer. Meerdere testen bij elkaar maar slechts 3 buisjes om in te testen. Ik heb ergens gelezen dat de Fosfaat test niet zuiver meer is als je ook andere stoffen in dezelfde buisjes test. Is dit waar?

Ik ververs even geen water en stop met het geven van diepvriesvoer en ga elke dag even fosfaat testen, kijken of het uit zichzelf zakt. Zolang de nitraat niet op 0 komt is er geen kans op blauwalg dus dat durf ik wel aan.

Herkent iemand dit of moet ik de oorzaak van het hoge fosfaatgehalte ergens anders zoeken?

Het beste is nitraat tussen de 10 & max 25mg/l bij een PO4 van 1mg/l...CO2 op ca 33-38 mg/l (hangt af van uw KH & PH)

uw fosfaat is veel te hoog max PO4 2mg/l

ik gebruik deze tabel voor de PO4/NO3

redfieldratiotabelPO4-NO3.gif

ik heb de mijne bijna goed

PH 6.8
KH 7
CO2 33mg/l
NO3 15
PO4 0,6 --> die moet 1mg/l worden..

ik heb zo goed als geen alg meer :thumbs:

om te testen is het beste voor elke test zijn eigen test buisje of indien u meerdere testen wil doen met hetzelfde testbuisje dit even uitspoelen onder kraanwater en dan het buisje spoelen in het aquarium alvorens het testwater erin te doen...dit geeft het beste resultaat :daisy:

veel suc6

Jurgend71 zei:
Het beste is nitraat tussen de 10 & max 25mg/l bij een PO4 van 1mg/l...CO2 op ca 33-38 mg/l (hangt af van uw KH & PH)
Wat je hier noemt zijn hollandse plantenbak waarden. Een bakje met een paar plantjes heeft dit soort hoge hoeveelheden niet nodig. Weten we trouwens �berhaupt genoeg om dit soort uitspraken te kunnen doen?

@ Mathijs: als ik het zo allemaal lees vertrouw ik die fosfaat test voor een meter. Dat er ladingen fosfaat in diepvriesvoer zitten is een fabeltje: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1282815 Wij hebben zelf een soortgelijk testje gedaan, met minder professionele apparatuur, maar er kwam eenzelfde conclusie uit.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Jurgend71 zei:
Wat je hier noemt zijn hollandse plantenbak waarden. Een bakje met een paar plantjes heeft dit soort hoge hoeveelheden niet nodig. Weten we trouwens �berhaupt genoeg om dit soort uitspraken te kunnen doen?

~ Ivo

dit is ook een aanname over hollandse plantenbakken ik ken er die lagere waardes aanhouden maar ook extremen aan de andere kant.

maak gewoon dat je no3 en po4 meetbaar blijft en panikeer niet van een verhoging of foute verhouding no3/po4.
zo zou je gerust een verhouding no3/po4 van 10/5 of van 40/1 kunnen hebben zonder enige problemen (hoeft natuurlijk niet)

Mascha&Ivo zei:
@ Mathijs: als ik het zo allemaal lees vertrouw ik die fosfaat test voor een meter. Dat er ladingen fosfaat in diepvriesvoer zitten is een fabeltje: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1282815 Wij hebben zelf een soortgelijk testje gedaan, met minder professionele apparatuur, maar er kwam eenzelfde conclusie uit.

~ Ivo

Tja , volgens mij een test die verkeerd is opgezet .
Met diepvriesvoer en levend voer stijgt je fosfaat dus wel zeker harder tov droogvoer .
Maar dit komt niet door het dooiwater maar van de voedseldieren zelf .
Ga maar eens een week aan een stuk levende watervlooien voeren en dan meten .

triple zei:
Mascha&Ivo zei:
Jurgend71 zei:

~ Ivo

dit is ook een aanname over hollandse plantenbakken ik ken er die lagere waardes aanhouden maar ook extremen aan de andere kant.

maak gewoon dat je no3 en po4 meetbaar blijft en panikeer niet van een verhoging of foute verhouding no3/po4.
zo zou je gerust een verhouding no3/po4 van 10/5 of van 40/1 kunnen hebben zonder enige problemen (hoeft natuurlijk niet)

:thumbs:

Mascha&Ivo zei:

~ Ivo

Dat er in het dooiwater nauwelijks fosfaat kan idd een fabel zijn.
In het voedsel zelf zit natuurlijk wel fosfaat.
Buiten opgroeiende vissen word er door een volwassen vis nauwelijks fosfaat gebruikt, dus dat komt gewoon terug in het water.
Dit verschild per voedseldier, en de tabellen zijn makkelijk terug te vinden op het internet.

@ mhuibers

je moet gewoon zorgen dat je fosfaat,nitraat en andere voedingstoffen niet op 0 komen zodat de planten altijd voedingstoffen op kunnen nemen

fosfaat en nitraat verhouding maakt ook niet uit ik maak gebruik van de ei methode en heb het in alle verhoudingen gehad 20/2 40/4 25/3 maar geen alg of slechte plantengroei en vissen zijn kern gezond

op deze site zag ik nog een interresant stuk staan over fosfaat en nitraat

http://www.aquascaping-blog.com/988/fos ... rium-algen

http://www.aquascaping-blog.com/216/nit ... ijk-vissen

ik hoop dat je er wat aan hebt

Allemaal bedankt voor de reakties! Ik voeg inmiddels Fosfo en Nitro toe, ben nog aan het testen hoeveel. Als ik van elk 6 ml toevoeg is hier na een week niets van over, ik meet 0 of nagenoeg 0. Inmiddels heb ik een Testlab van JBL, vind ik fijner werken. Gisteren na 20 % waterververing weer van elk 6 ml toegevoeg, net gemeten: nitraat: 2, fosfaat: 0,05. Ik heb nu 4 ml Nitro en 15 ml Fosfo toegevoegd.

Als de Fosfo en Nitro op zijn stap ik over op de stockoplossing, moet alleen nog uitzoeken hoe ik deze kan maken.

Als je bv bij aquariumbemesting.nl zou bestellen dan staat erop het zakje een hele duidelijke beschrijving hoor.
Je moet zorgen dat er altijd nitraat en fosfaat aanwezig is anders krijg je geheid problemen hoor.
Nitraat mag wel rond de 10 a 15 mg zitten en de po4 rond de 1 tot 1,5. En dan is het nog maar afwachten wat er na 1 week van over is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan