Wat is er nieuw

Fosfaat foetsie

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Waar ik al een beetje bang voor was is gisteravond bevestigd. Mijn afgelopen vrijdag toegevoegde fosfaat (2mg/l) was gisteravond al niet meer meetbaar. (nitraat niet gecontroleerd want dat is v��r de waterwissel normaal nog wel aanwezig).

Kan het zijn dat mijn ADA-bodem dit opneemt ? Volgens mij heb ik dit ooit ergens gelezen. Of verbruiken mijn planten gewoon zoveel ?

Volgens mij zit er niks anders op dan een stock-fosfaat-oplossing te maken en dit vaker toe te voegen (na meten).

Je hebt kleine aquaria en het is daarbij moeilijk om de waterwaarden stabiel te houden. In een groter aquarium is dat gemakkelijker. Ga er maar gemakshalve vanuit dat de planten jouw fosfaat gebruikt hebben. Is ook niet zo gek omdat je ook een andere stimulator voor plantengroei toevoegt: CO2. Daarnaast verwacht ik dat ook je nitraatgehalte gedaald is. Planten die hard groeien verbruiken ook flink wat voedingsstoffen. Een bouwvakker die hard werkt kan ook niet toe met een plakje brood per dag, jouw planten ook niet.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dank je wel Jos!

Vanavond zal ik m'n nitraat ook gaan meten en vanaf dat moment beter vinger aan de pols houden, regelmatiger meten en daarop bijsturen.

Normaal voeg ik wekelijks 20mg nitraat en 2mg fosfaat toe. Ik kan me voorstellen dat dit niet het uitgangspunt moet zijn als gemiddelde waarde over de hele week ?

Die ADA bodems nemen idd de eerste tijd heel veel fosfaat op. Komt omdat het o.a. blijft "plakken" aan het ijzer en aluminium in de bodem.
De eerste tijd zal je heel veel fosfaat moeten toevoegen todat de bodem verzadigd is, dan kan je terug normaal beginnen doseren.

Ik denk ook dat dit weg is tgv de bodem. Je bakje verwerkt geen 2mg verwacht ik tenzij je er een zee van licht boven hebt hangen.
Je bent niet het eerste lid met dit "probleem".

dank jullie wel voor jullie reacties!

Kan ik 2mg aanhouden als richtwaarde voor het bijspuiten?

Zolang je geen fosfaat tekort hebt en alles goed groeit kan je het laten voor wat het is en gewoon wekelijks de normale dosis toevoegen.
Wil je de bodem verzadigen kan je om de dag 2ppm toevoegen en dan d.m.v. metingen kijken wanneer het niet meer word opgenomen.

Zichtbare tekenen van fosfaat-tekort heb ik volgens mij niet echt, behalve bruine wortels aan mijn drijfplantjes (maar dat kan ook zwerfvuil zijn).

In ieder geval bedankt!

P.s: je link in:"Aangepaste Plantenvoeding of bodemcapsules nodig?" werkt niet Backplay 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan