Fosfaat gehalte


Skipper

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2017
Berichten
56
Leeftijd
67
Locatie
Julianadorp
Mijn bak heeft veel last van algen. Ik heb nu 2 weken Co2 hervulbaar draaien. Berekent ca 15 Mg/L aan Co2. Is een mooi begin lijkt mij. Maar mijn fosfaat is minder dan 0,02 zegt de druppeltest. Nou had ik net het siporax deel van mijn bluewave interne filter schoongespoeld en met nitrivec weer extra aangevuld. Ik ververs elke week ca 25% van het water en stofzuig de bodem ivm de algen. Ik gebruik het perfect plant systeem van Dennerle voor voeding en gebruik daarvoor twee Dosator zodat het gelijkmatig wordt toegevoegd.
Vanwege de algen had ik algexit tegen groene algen gebruikt. Kan het zijn dat die algexit de fosfaat zover omlaag trekt? Mijn ijzer is 0,05 dus die verdenk ik niet van fosfaat binding.
Nu kan ik wel los fosfor toevoegen, maar iets klopt er niet. Bak is 225 L en er zitten 2 maanvissen, 8 Cory's, 3 bettas en 5 zalmkoppen in. Een clown plecto ontfermd zich over de algen, maar kan het niet bolwerken. Voederen is 1 keer per dag wat vipan vlokken en 2 vipangran chippies.
Waar is mijn fosfaat is dus de vraag?
 
Wat is de fosfaatwaarde van je kraanwater? Misschien wordt het verbruikt door de planten. Welke algen heb je en heb je een foto en alle waarden verder?
hoe lang heb je het licht aan? Wat voeg je allemaal toe aan het water?
 
John alle informatie staat ook in mijn topic https://www.aquaforum.nl/threads/zuurstof-belletjes-aan-groene-alg.100005/
En ook de foto's. Ik ga uit van een blauw alg explosie en een hardnekkige baardalg groen/zwart.
Opvallend is nog dat onder de uitstroom van t filter de meeste ellende zit afnemend naar de zijkanten.
 

Terug
Bovenaan