Fosfaat te hoog, of toch niet??


Ok, nou ja ik had al enkele malen gelezen dat juist de fosfaat hoog was maar ja dat hangt natuurlijk ook af van wat de planten verbruiken en dat is bij geen bak gelijk natuurlijk. Zolang je er maar zicht op hebt en alles goed draait is het geen probleem. Jij kent je eigen bak het beste natuurlijk;).
Zelf verkies ik toch nog om apart te kunnen bijsturen en werk daarom niet met de AIO.
 
Iedere bak verbruikt in verschillende maten, daarom heb ik juist voor EI gekozen.
Toegegeven, ik heb nog veel te leren over hoe het precies werkt, maar ik vind het erg interessant.
Ik weet bijvoorbeeld dat fosfaat de katalysator is voor planten om voeding om te kunnen zetten,
en voor planten bestaat er eigenlijk niet iets zoals 'teveel fosfaat', omdat ze dat van nature al moeilijk opnemen.
En zonder fosfaat maakt het weinig uit hoeveel nitraat er in je water zit, want dan kan de plant er niks mee.

Ik was door de viswinkel in de veronderstelling geraakt dat het schadelijk kan zijn voor vissen,
omdat ze me vertelde dat ik het er eerst uit moest halen voor ik er vis in kon gaan zetten.
Maar het hier geposte bewijs lijkt me overduidelijk, dat is niet helemaal niet gevaarlijk.

Vandaag komt mijn testkoffertje binnen en ga ik eens even los op mijn eigen watertje EN het water uit de 10 jaar oude mooie tank van de buren.
Hopelijk komt er dan een wat beter te lezen resultaat boven dan dit briefje van de winkelier;
20190514_141621.jpg
 
Zover ik in de tabel zie is teveel ook niet goed hoor

voedingstof.JPG
 
Je moet denk ik wel flink je best doen, wil je een 10 te scoren met je fosfaat.
Ik gok het vijfvoudige aan kaliumfosfaat van wat je normaal in je EI dosering hebt.
Dat is meer dan een beetje onhandig morsen met je lepeltje. ;)

Ik meet het af met een juweliers weegschaaltje, precizie tot 0.01 gram.
Dus bij mij kan het iig niet aan gepruts met afwegen liggen.
Of mijn weegschaaltje is kapot. :p
 
Nee dat is ook wel zo maar eerder zei je dat teveel eigenlijk niet mogelijk was;). Met de EI zul je inderdaad dit soort waarden niet gaan halen.
 
Ook met Po4 op 10 gaat de boel nog niet kapot, volgens die site die je eerder postte.
Daar stond toch een knetter mooie tank die op 10 draaide?
Zou die helemaal stuk gaan met 11? :p
 
Ik heb nu zelf met een columbo testkit gemeten;
0.0 NH3 Ammonia
0.3 NO2 Nitrite
25 NO3 Nitrate
2 PO4 Phosphate
7.0 pH Acidity

Ik moet hooguit een klein beetje minder makro gaan doseren,
maar verder is het toch al wel goed onderweg zo?
Moet wel zeggen dat die makro dosering er 5 uur voor de test in gegaan is,
dus die kan misschien nog een beetje aan het pieken zijn.
 
Nitriet test mag niet kleuren. Als er vissen in gaan.
 
Mja, het cyclen is nog niet klaar, dat is iig duidelijk.
Maar met de rest is toch niet veel mis?
Nitraat mag iets lager, maar verder.. ?
 
Met een goede circulatie is de makro al lang goed verdeeld verwacht ik. Zoals Marcel al aangeeft moet de no2 0 zijn.
 
Zo, ik ben inmiddels even terug gegaan, de winkeleigenaar was er toevallig zelf, dus ik heb het daar even mee aangekaart.
Hij vond het zelf ook niet echt nodig, zeker niet met een beplante tank zoals die van mij, dus hij gaf zonder morren mijn geld terug.

Ik heb nu iig mijn eerste moment opname in een schriftje staan,
nu ga ik gewoon zelf mijn eigen plan trekken met mijn EI dosering.
Dat doe je het beste door er een spreadsheet van te maken en daarmee de boel wat te sturen?

Weer bedankt voor het ervarings advies allemaal!
 
Met de EI hoef je eigenlijk niet te meten als alles goed draait en je wekelijks dezelfde dosering toevoegt. Wat je kan doen is bv maandelijks even een test doen om te zien of alles naar wens is want ja ook wij kunnen met afwegen of toevoegen een foutje maken.
 
Ik heb nu zelf met een columbo testkit gemeten;
0.0 NH3 Ammonia
0.3 NO2 Nitrite
25 NO3 Nitrate
2 PO4 Phosphate
7.0 pH Acidity

Ik moet hooguit een klein beetje minder makro gaan doseren,
maar verder is het toch al wel goed onderweg zo?
Moet wel zeggen dat die makro dosering er 5 uur voor de test in gegaan is,
dus die kan misschien nog een beetje aan het pieken zijn.
Doseer je dagelijks of wekelijks?
 
Dagelijks;

Macro op Zondag, Dinsdag en Donderdag.
Micro op Maandag en Woensdag.
Rustdag op Vrijdag en Zaterdag.
50% water verversing op zondag.
 
Dan zou het Opzich wel kunnen dat het iets verhoogd is en als je zondag voor de wissel nog een keer meet dat het lager is.

Ikzelf doseer dagelijks via een doseerpomp en meet m’n water voordat ik ga verversen.
Aan de hand daarvan bepaal ik of ik m’n recept aan moet passen of de gehele dosering.
 
Mja, daarom dacht ik eerder ook al dat mijn Nitraat een beetje aan het pieken was omdat ik er net een paar uur eerder 40ml macro in had gepompt.
Ik zal mijn test nog eens doen voordat ik hem ververs, dat is een mooi ijkpunt.

Ik doe het nu nog met de hand s'morgens, maar ik heb al een autodoser in de coulissen staan.
Moet nog even kijken hoe ik de containers aansluit; Moet daar ontluchting op zodat het niet vacuüm trekt?
Ik had al het idee om gewoon een checkvalve in de deksel te lijmen zodat er lucht in kan zonder dattie de hele dag open staat.
 
Ik gebruik momenteel 0,5L petflessen die staan er ongeveer 2 en 3 weken onder (macro 2 micro 3) gwn de dop eraf en slangetje erin zou zo hard verdampt het niet in die periode
 
Zo, ik ben inmiddels even terug gegaan, de winkeleigenaar was er toevallig zelf, dus ik heb het daar even mee aangekaart.
Hij vond het zelf ook niet echt nodig, zeker niet met een beplante tank zoals die van mij, dus hij gaf zonder morren mijn geld terug.

Ik heb nu iig mijn eerste moment opname in een schriftje staan,
nu ga ik gewoon zelf mijn eigen plan trekken met mijn EI dosering.
Dat doe je het beste door er een spreadsheet van te maken en daarmee de boel wat te sturen?

Weer bedankt voor het ervarings advies allemaal!

Mooi. Dan weet hij nu ook dat die niet met een groentje te maken heeft.
 
Dat doe je het beste door er een spreadsheet van te maken en daarmee de boel wat te sturen?
Als je weet hoeveel ppm je toevoegt wekelijks en je netjes aan de 50% verversing houd kan er niets fout gaan.
Meten hoeft in principe niet omdat de waardes nooit hoger oplopen dan een factor 2 van wat je toevoegt.
 
Als je weet hoeveel ppm je toevoegt wekelijks en je netjes aan de 50% verversing houd kan er niets fout gaan.
Meten hoeft in principe niet omdat de waardes nooit hoger oplopen dan een factor 2 van wat je toevoegt.

Klopt maar dan houden we geen rekening met wat de bak zelf produceert maar dat is in de regel niet erg veel.
 
Als het goed is wordt er ook verbruikt, dus dat heft elkaar dan weer op :deal:

Dit zeggende is het misschien geen slecht idee om eens een keer te meten, wellicht is de 20/2 niet eens nodig en is 10/1 wel voldoende?
 
Klopt Patrick en dat zou ook alleen van invloed zijn als er geen voeding wordt verbruikt.
 
De baas zelf is een bekende van mij (is praktisch mijn buurman),
dus die doet denk ik net iets eerlijker dan zijn personeel die daar staat om spullen te verkopen. ;)

Ik ben van plan om eerst eens een week of 5 iedere zondag een testje te doen,
na de 2.5 dagen 'rust', en uiteraard voor mijn waterverversing.
Dan heb ik een goede kijk op wat er is opgenomen, en kan ik het gaan inregelen.

Waar zouden de waardes dan ongeveer op uit moeten komen?
Mijn huidige recept mikt op 22ppm nitraat, als dat na die rust periode op 10 staat is het goed?
En fosfaat moet rond de 1 tot 2ppm blijven hangen denk ik?
 
Veel hangt af van het verbruik natuurlijk maar met de EI zijn tekorten uitgesloten.
 
Veel hangt af van het verbruik natuurlijk maar met de EI zijn tekorten uitgesloten.

Hier moet ik toch altijd weer terugdenken aan het akkevietje dat ik dus had. Ik doel op de situatie met een zeer hoog Nitraat gehalte, bijna 50! Gevolg een zwarte afstervende bak. Tekorten zijn uitgesloten maar je kan dus, kennelijk, wel degelijk ook te veel hebben van iets. Dat is altijd iets wat in mijn achterhoofd speelt wanneer ik EI zie staan. Maar ik roep er meteen bij dat ik nooit met de EI principes bezig ben geweest en er dus geen ervaring mee heb.
 
Dat kan inderdaad Ben en het verschilt per plant maar boven een bepaald nivo gaat de fotosynthese minder snel en soms kan dat resulteren in flinke problemen. Heb deze wetenschap sinds kort van Cornelius overigens. Het is niet allemaal zo makkelijk als soms wordt gedacht dus.
 
Maar voordat je tegen zulke problemen aanloopt, zit je toch al ver boven de 20/2/20?
 
Ja dan moet je met nitraat en fosfaat wel hoger zitten en bij een normale dosering volgens de EI zou je niet snel problemen mogen verwachten.
 
Wat hebben mensen nu nog steeds met die RR want dat is allang achterhaald.


https://www.aquascaping-blog.com/157/redfield-ratio

En hier nogmaals een stukje over de verhoudingen uit een pb met Cornelius:


Idd de verhouding NPK 10:1:10 is absoluut niet leidend, en dat maakt het allemaal zo ingewikkeld.
En stamt nog uit de tijd van spijkers in het filter, dikke T5 balken, grind, zand en daaronder een humusrijke bodem. (waar ze trouwens prima resultaten mee behaalden)

Tegenwoordig is het allemaal meer gespecialiseerd omdat we te maken hebben met meer variabelen dan 50 jaar geleden.
De meest gebruikte verhouding is natuurlijk de 10:1:10, ookwel aangeduid met een rich-dose benadering.
Ik ken scapers die sturen bewust naar 5-2-20 maar er zijn er ook die de verhoudingen NPK weer 0.1/1/10 aanhouden. (lean-dose)
Ikzelf houdt de verhouding NPK (afgerond) 0.5/1.75/25

Alles is afhankelijk van het plantenbestand, de hoeveelheid licht en de CO2 en zeker ook de opbouw van de bodem. Elke bak is anders en heeft andere
behoeften, waarden en targets. Maar gelukkig hebben ze daarom de EI uitgevonden
Ff heel simpel hoor, maar je hebt dan dus altijd meer kalium nodig dan stikstof?
 
Ik durf dat niet te zeggen Wouter en ik heb enkel een stukje van Cornelius laten zien. Ik heb al wel enkele malen gelezen dat het het beste is om de nitraat gelijk te hebben aan de kalium qua hoeveelheden.
 
Ik heb nu zelf met een columbo testkit gemeten;
0.0 NH3 Ammonia
0.3 NO2 Nitrite
25 NO3 Nitrate
2 PO4 Phosphate
7.0 pH Acidity
Hoe meet je die 0.3 en die 25 met Colombo? De grenswaarden op de kaartjes zijn 0 en 0.5 voor NO2 en 20 en 50 voor NO3. Meten lukt dus niet, hooguit schatten. En hoe doe je dat nauwkeurig? Gewoon nieuwsgierig, heb dezelfde set...
 
Aflezen van de kleuren is altijd lastig en als de kleur net iets donkerder of lichter is dan op de kaart dan kun je een beetje schatten inderdaad. Onze testsetjes zijn natuurlijk niet professioneel en ook meer een ruwe indicatie.
 

Terug
Bovenaan