Fosfaat te kort


kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Ik heb al een paar weken dat mijn plante niet groeien en steeds minder mooi worden. Ook heb ik wat last van groene algen. Dat zou kunnen wijzen op een tekort aan fosfaat of CO2. Ik voeg alleen carbo toe, dus dat laatste kan. Maar voordat ik een duur systeem aanschaf wou ik wel zeker zijn. Want volgens mijn eigen meting zou er genoeg moeten zijn. Wel wat krapjes, maar genoeg.

Dus een fosfaat test druppel test gekocht. De eerste meting liet 0 zien. Een behoorlijk gekort dus. Daarom Easy-Life Fosfo gekocht.

Gisteren tijdens mijn wekelijkse waterwissel heb ik een ruime dosering bijgevoegd. Vanmiddag een meeting gedaan, maar ik meet nog steeds 0 fosfaat. Kan het al volledig zijn opgenomen door de planten?
 
Hoeveel heb je gedoseerd in milligrammen per liter en wat voor bodem heb je in de bak?
 
Ik moest 3,6 ml doseren (voor 0,1 mg/l). Heb uiteindeljk 5ml gedaan.

Heb een Rio180 dus 180 liter met een zandbodem.
 
Ja dat zegt me niet zoveel want dan weet je niet hoeveel milligram per liter dat is.
 
Dat bedacht ik mij ook, heb mijn bericht al aangepast. 3,6ml is voor 0,1mg per liter. Heb dus 5ml gedaan.
 
Dit staat erop lees ik:

10 ml per 500 liter verhoogt de PO4-concentratie met 0,1 mg/L. Nitraatvrij

Jouw bak is zeg maar even grof 1/3 daarvan. Als je dan 3 ml (1/3 van de 10ml) zou geven dan verhoog je met 0,1mg. Je hebt 5 ml gegeven dus dat is amper 0,2mg en wellicht is dat verbruikt omdat je geen fosfaat in je bak had. Ik zou het zelf eens met 0,5 of 1 mg verhogen. Jij hebt ongeveer 3 ml nodig voor 0,1 dus dat is voor 1,0 mg 30 ml als ik het goed bereken. Na het doseren even na een uur of 2 meten hoeveel het is en dan na 24 uur weer. Zelf doseer ik met de EI 2,0mg per week. Maar in de regel heb je aan 0,5 wel genoeg maar omdat je niks had en om te kunnen controleren zou ik gewoon 1,0 mg toedienen.
 
Dat bedacht ik mij ook, heb mijn bericht al aangepast. 3,6ml is voor 0,1mg per liter. Heb dus 5ml gedaan.

Haha, ik was aan het tikken maar dat klopt en ik rekende net even voor het gemak 3ml voor 0,1. Dan heb je voor 1,0 dus 36ml nodig en geen 30 zoals ik daarnet schreef.
 
Thnx, ga ik vanavond toepassen.
 
Ik zou eens kijken als je 1,0 toevoegt wat het verbruik is in 1 week en dan weet je wat je ongeveer wekelijks moet toevoegen.
 
Net gecheckt, had +/-36ml toegevoegd, ruim een uur later meet ik idd 1,0 ppm. Benieuwd hoe het deze week gaat met de planten...
 
Ik merk in mijn bakken met de EI dat het fosfaat gebruik niet giga is en ik denk dat 0,5 wel zal volstaan echter is wat meer nooit weg en dat kan geen kwaad. Beter iets teveel dan te weinig zou ik zeggen.
 
Fosfaat nog niet gemeten, maar met de teststripts (ja ik weet het, niet zo heel betrouwbaar) zie ik al twee dagen een lager NO3 gehalte.

Overigens gisteren via marktplaats een CO2 systeem op de kop getikt voor een leuk bedrag. Die ga ik van de week in gebruik nemen.
 

Terug
Bovenaan