Fosfaattekort?


GeertM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2020
Berichten
152
Leeftijd
38
Locatie
Prov. Antwerpen, België
De laatste dagen zijn de planten wat minder in vorm. Ze vertonen kleine gaatjes. Dit is oa het geval bij vaantjesplant, Belgisch groen, Chinese klimop en cryptocoryne.

Zelf denk ik aan fosfaattekort, maar uit de druppeltest blijkt dat er toch minimaal 1 mg/l inzit.
Hebben jullie een idee?

1E0D0C89-0824-4E02-BD10-8761E86496D6.jpeg

37EDA2E7-6587-49F1-8332-680F6EBF54D1.jpeg

10254424-AA9A-4F31-8DE6-0B24C9E21C43.jpeg
 
Ter aanvulling. Ik gebruik normaal gezien de basis aquariumbemesting.nl met aanvullend fosfaat/nitraatoplossing naar behoefte. De laatste weken voeg ik dat niet meer toe, omdat de waarden stabiel blijven hangen op 10:1.
Kan een kaliumtekort nog een oorzaak zijn?
 
lijkt wel of ze aangevreten zijn ,ik heb dat bij klimop gehad door japonica garnalen.die zag je er echt van eten.maar ik weet natuurlijk niet of je die erin hebt zitten
 
Ik heb alleen vuurgarnalen, ik weet alleen niet of die dat ook doen.
Er zitten wel een aantal poelslakken in de bak.
 
Ik denk ook een beetje aan vraat en gaatjes kunnen ook komen door een kaliumtekort inderdaad. Wat zijn de medebewoners?
 
Het bestand is nu:
- 7 vuurgarnalen (er zijn er veel gesneuveld in de filter toen ik ze net had). Een paar dames zijn zwanger, dus ik hoop dat de groep wat groeit nog.
- 10 eilandbarbelen (4m/6v)
- 10 T. espei's
- koppel honinggoerami
- Poelslakjes
 
De laatste dagen zijn de planten wat minder in vorm. Ze vertonen kleine gaatjes. Dit is oa het geval bij vaantjesplant, Belgisch groen, Chinese klimop en cryptocoryne.

Zelf denk ik aan fosfaattekort, maar uit de druppeltest blijkt dat er toch minimaal 1 mg/l inzit.
Hebben jullie een idee?

Bekijk bijlage 311577
Bekijk bijlage 311578
Bekijk bijlage 311579
Bij de foto waarop je het testresultaat van je fosfaat laat zien valt mij op dat je veel te veel water gebruikt. Dat zou 10 ml. moeten zijn en geen 12 of 13 ml. wat het resultaat nogal onbetrouwbaar maakt! Want waarschijnlijk is je fosfaat level behoorlijk hoger.
 
Gebruik je normaal kaliumnitraat en kaliumfosfaat?
 
Bij de foto waarop je het testresultaat van je fosfaat laat zien valt mij op dat je veel te veel water gebruikt. Dat zou 10 ml. moeten zijn en geen 12 of 13 ml. wat het resultaat nogal onbetrouwbaar maakt!
Ik denk dat dit meevalt want je gebruikt 10 ml water en met 2x 5 druppels zit ook ik vaak een stukje boven de 10 maar hoeveel dat durf ik zo niet te zeggen hoor.
 
Ik denk dat dit meevalt want je gebruikt 10 ml water en met 2x 5 druppels zit ook ik vaak een stukje boven de 10 maar hoeveel dat durf ik zo niet te zeggen hoor.

Ik gebruik de meegeleverde spuitjes van aquariumbemesting. Wateroppervlak in een buisje vervormt altijd een beetje en is aan de rand altijd hoger dan in het midden (beetje hol). Maar misschien is er iets teveel in gegaan.

Gebruik je normaal kaliumnitraat en kaliumfosfaat?
De eerste weken heb ik inderdaad wekelijks bovengenoemde poeders toegevoegd, maar zoals gezegd is dat de laatste 4 à 5 weken niet meer nodig, omdat de waarden stabiel op 10 mg/l NO3 en 1 mg/l PO4 blijven hangen. Ik voeg wel macrostoffen wekelijks toe (10ml op 100l). Dat bekent dus wel dat er geen kalium meer toegevoegd wordt.
 
Ik denk dat gedurende deze weken je kalium minder kan zijn geworden.
 
Hoe kan ik dat het gemakkelijkst oplossen? Kaliumsulfaat bestellen bij aquariumbemesting of zijn er nog andere manieren?
 
Gaatjes bij cryptos is idd een kalium tekort over het algemeen.
 
Je kan idd daar je kalium bestellen of je haalt een flesje kalium van easy life. Duurder maar goed, weet niet hoe groot je bakkie is/verbruik.
 
Lichttekort en verversingintensiteit iets opschroeven zodat je weer kalium kan inbrengen via kaliumnitraat/kaliumfosfaat
 
Bedankt voor jullie feedback.
Gisteren een stevige waterwissel gedaan en het tekort van NO3 en PO4 aangevuld met de poeders. Kalium is dan weer wat aangevuld, alleen niet genoeg denk ik.
Op lange termijn is los kalium toevoegen toch effectiever.
 
Je kan idd daar je kalium bestellen of je haalt een flesje kalium van easy life. Duurder maar goed, weet niet hoe groot je bakkie is/verbruik.

Bak is Rio 125. Leeg een 125 liter, maar ik ga gemakshalve uit van een 100l.
 
Voeg je co2 toe? Zo ja, wellicht deze wat opvoeren, kan ook zomaar een co2 tekort zijn.
 
Nee, het is een bak zonder extra CO2. Heb met mn plantenkeuze daar rekening mee gehouden als het goed is.
De sterke led-verlichting heb ik met bakpapier wat aangepast, maar ben wat aan het oriënteren op andere verlichting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Bij de foto waarop je het testresultaat van je fosfaat laat zien valt mij op dat je veel te veel water gebruikt. Dat zou 10 ml. moeten zijn en geen 12 of 13 ml. wat het resultaat nogal onbetrouwbaar maakt! Want waarschijnlijk is je fosfaat level behoorlijk hoger.
Die potjes kloppen niet. Als ik 2*5ml via een spuit af meet ziet het er bij mij ook zo uit. En ik heb verschillende spuitjes geprobeerd 😜
 
Die potjes kloppen niet. Als ik 2*5ml via een spuit af meet ziet het er bij mij ook zo uit. En ik heb verschillende spuitjes geprobeerd 😜
Dat klopt helemaal, heb ik ook opgemerkt. De bij de Colombo set horende potjes zullen, neem ik aan, wel aangepast zijn aan het eigen testmateriaal. Dat neem ik in ieder geval toch maar als uitgangspunt. Maar je hebt beslist gelijk!
 
Nee, het is een bak zonder extra CO2. Heb met mn plantenkeuze daar rekening mee gehouden als het goed is.
De sterke led-verlichting heb ik met bakpapier wat aangepast, maar ben wat aan het oriënteren op andere verlichting.
Zelfs dan is een co2 tekort nog goed mogelijk, je hebt zo te zien simpele, maar wel vrij snel groeiende planten. Zonder co2 toevoeging kan je er dan alsnog in de loop van de tijd een tekort in krijgen doordat snelgroeiende planten aardig wat co2 verbruiken. (Nog) zwakker licht is dan inderdaad een goede optie.
 
Dat klopt helemaal, heb ik ook opgemerkt. De bij de Colombo set horende potjes zullen, neem ik aan, wel aangepast zijn aan het eigen testmateriaal. Dat neem ik in ieder geval toch maar als uitgangspunt. Maar je hebt beslist gelijk!
Ja, maar in die handleiding staat ook dat je het water moet afmeten met een spuitje 😅
Dus dat doe ik dan maar braaf..
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een paar x getest heb (potje tot 10ml of met de spuit 10ml) en er zat eigenlijk niet zoveel verschil in 🤔 al zou je verwachten van wel...
 

Terug
Bovenaan