Foto-album Pietkonijn


Moet ik hier gewoon mee afwachten tot dit vanzelf weggaat?
 
Op het hout is dus een schimmel wat je vaak ziet bij de opstart en dat trekt ook wel weer weg en kan geen kwaad verder.
 
Nee bij de opstart is dat heel normaal en op nieuw hout zie je het in de regel veel vaker hoor. Lekker gaan laten dus;)
 
Nog steeds aan het wachten tot ik iets van NO2 meet...
Ondertussen is de techniek klaar en ben ik uitgeknutseld. :cool: Geduld is toch niet mijn sterkste kant blijkbaar...
IMG_20181029_194112193.jpg
 
Vandaag een zowel goede als slechte evolutie vastgesteld.
Laten we eerst beginnen met het goede nieuws:
- Tot nu toe geen last van algen, alle planten leven nog en lijken het goed te doen
- Een minieme stijging te merken in NO2 en daling in NH3/4


Dan nu het minder leuke nieuws:
- Steeds een stijging vastgesteld in KH (6 naar nu 10) terwijl pH hetzelfde bleef
- Nu de KH 10 was vandaag begon er toch een alarmbel te rinkelen.

Dit leek me enkel te verklaren doordat er iets kalkhoudend moet zijn. De stenen heb ik bij aankoop al overgoten met azijn, dit vandaag toch nog maar eens gedaan, deze keer lange tijd ondergedompeld erin. Helemaal niets! Gelukkig, ik vind het echt mooie stenen.
Dan blijft er nog maar 1 optie over. De bodem? Kan toch niet! Op de website stond duidelijk vermeld dat deze neutraal is en niets aan de waterwaarden verandert. Deze heb ik bij aankoop dus ook niet getest. toch maar het zekere voor het onzekere nemen dan:



Wat nu? Alles eruit en opnieuw beginnen dan maar?
Wat een anti-climax :help:
 
Waarom, wat is het nadeel van een hoge KH?
Misschien voor je vissen? Voor de planten maakt dat niets uit.

Heb ik dan niet veel meer CO² nodig?
Mijn pH stond heel de tijd op 8, pas na flink te verhogen is deze wat gedaald naar 7,5. Of begrijp ik dit verkeerd?
 
Ja dat klopt helemaal. Je zal met een hoger KH meer CO2 moeten toevoegen voordat het voor de planten beschikbaar is.
Maar waarom is dat erg? CO2 kost bijna niets en met een hoge KH heb je wel een stabiele CO2
 
Ja dat klopt helemaal. Je zal met een hoger KH meer CO2 moeten toevoegen voordat het voor de planten beschikbaar is.
Maar waarom is dat erg? CO2 kost bijna niets en met een hoge KH heb je wel een stabiele CO2
Dat is wel een geruststelling, Die KH wordt uiteraard ook nog telkens verlaagd door wekelijks water te wisselen en inderdaad, met mijn 2kg fles kom ik toch even toe...
 
Met een hoge kh hoeft dat geen nadeel te zijn zolang de rest van de voeding maar in verhouding beschikbaar is. Als dat niet het geval is kan de plant de voeding minder goed vinden/opnemen en zal het daar teveel energie in gaan steken.
 
Met een hoge kh hoeft dat geen nadeel te zijn zolang de rest van de voeding maar in verhouding beschikbaar is. Als dat niet het geval is kan de plant de voeding minder goed vinden/opnemen en zal het daar teveel energie in gaan steken.
Dus in feite kan de bodem er gerust in blijven mits ik mijn CO2 test in de gaten houd en voeding geef waarbij goede waarden gemeten worden? Dit zijn dan vooral NO3, PH4 en K?
 
En last but not least: Hebben vissen geen last van een hoge KH?
 
Je gebruikt grind dus zou er wel een berg voedingscapsules bij doen.
Daarbij moet je altijd goede voedingswaarden meten, dat staat los van de KH. Kwestie van een allround voeding gebruiken zoals een All In One (AIO) of de Estimeded Index (EI). Daarin zit alles in de juiste verhoudingen vermengt.

Ik heb geen verstand van vissen, maar daar kunnen anderen wel een goed antwoord op geven.
 
De bodem die mijn KH tot 12 heeft gekregen gaf me de kriebels, dus die is er dan toch uitgevlogen met filterzand in de plaats.
Links gaat er nog een plantje bijkomen en vooraan ook.
IMG_20181106_162108670.jpg
 
Leuk zo met die steen en dat hout! Creëert een mooie mysterieuze ruimte eronder :D
Dank je killerfish! Lijkt me een mooi veldje voor de cory's om te snuffelen.
Ik ga denk ik nog wel iets er achter zetten om die naad van de achterwand wat te verbergen. Die stoort me nog wel.
 
Was mijn gedachte idd ook, gaan je corydoras hopelijk mooi onderhangen. Zou eens kijken naar een javavaren trident, en dan halverwege tussen steen en naad op het hout, dat de bladeren aan de zijkant de naad verbergen. Dan heb je hem niet zo midden op het hout en midden in je bak en maak je de overgang tussen steen en hout ook wat natuurlijker

Edit; hier zeg maar, maakt het d enk ik wat duidelijker :juggle: Heb je gelijk wat oppervlaktebeplanting, gaan d andere vissen ook wel waarderen
20181107_213904.jpg
 
Was mijn gedachte idd ook, gaan je corydoras hopelijk mooi onderhangen. Zou eens kijken naar een javavaren trident, en dan halverwege tussen steen en naad op het hout, dat de bladeren aan de zijkant de naad verbergen. Dan heb je hem niet zo midden op het hout en midden in je bak en maak je de overgang tussen steen en hout ook wat natuurlijker

Edit; hier zeg maar, maakt het d enk ik wat duidelijker :juggle: Heb je gelijk wat oppervlaktebeplanting, gaan d andere vissen ook wel waarderen
Bekijk bijlage 261836
Dat lijkt me een mooi plan. Bedankt voor de illustratie :foto:
Hoe zou jij de naad onder het hout camoufleren?
 
Nog een korte update: enkele nieuwe planten bijgeplaatst (links en achter het hout) en ook wat verstopplekjes voorzien voor de toekomstige garnalen.
IMG_20181109_150953601.jpg

De Garnalenflat bedekt met Javamos: deze moet nog wat meer dichtgroeien.
IMG_20181109_151033629.jpg

De halve kokosnoot achter de crypto's
IMG_20181109_151137915.jpg

Fluitans om wat beschutting te geven. Hier moet ik nog even aan wennen en ben er nog niet echt tevreden mee...
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me een mooi plan. Bedankt voor de illustratie :foto:
Hoe zou jij de naad onder het hout camoufleren?
Anubias? Halverwege (in de hoogte gezien) op de wand vastmaken. Hebben meestal niet veel licht nodig en wellicht groeit die ook wel heel goed daar in de schaduw? Of eventueel een klein stukje hout er op een natuurlijke manier voorzetten. Tevens leuk als extra wandje/beschutting voor de vissen
 
Vandaag de eerste bewoners geïntroduceerd: een 15-tal Bloody Mary's.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze helemaal gestrest gingen zijn van de reis, maar ze begonnen meteen de bak op te poetsen.

Dit is Garry, de fotogenieke garnaal. Hij wou graag op de foto.
IMG_20181119_160330248.jpg

IMG_20181119_160932439.jpg
IMG_20181119_160956321.jpg

Morgen probeer ik mijn fototoestel eens uit ipv de gsm...
 
Vandaag was het volgende groepje nieuwe vriendjes aan de beurt om kennis te maken met hun nieuwe thuis: een groepje Corydoras Panda.
Ze hadden zich even verstopt achter de rotsen, maar al snel schoten ze in actie over de bodem.
Echt leuk om te zien hoe ze zo mooi scholen.
Eentje is blijkbaar liever even alleen, hopelijk zit die binnenkort ook bij zijn collega's.
IMG_20181127_184838794.jpg
IMG_20181127_185019811_BURST001.jpg
 
Tijd voor nog een update!
Het bestand is ondertussen aangevuld met een flinke groep Espei's:

IMG_20181205_175826128.jpg


Met de laatste aankoop is er een onbekende verstekeling meegekomen die zich gewoon voordoet als de rest. Hij gaat gewoon met de school mee. Misschien een spion? Als iemand de naam weet?

IMG_20181205_175440332.jpg


Ondertussen tellen we dus:
15 x Neocaridina Heteropoda "Bloody Mary"
8 x Corydora Panda
28 x Trigonostigma Espei
1 x ??

Om af te sluiten nog een totaalplaatje:

IMG_20181205_175346316.jpg
 
Mooie bak geworden met leuke bewoners. Die verstekeling ken ik ook niet :(
 
Dankjewel voor de fijne reactie :petjeaf:
Ik zal morgen even een scherpere foto maken en een apart topic openen voor Vis X
 

Terug
Bovenaan