Foto album van ColinH


Dankjewel. Zelf ben ik nog niet helemaal tevreden, maar ik kan ook niet zeggen waar dat aan ligt....

Word vervolgd

Persoonlijk zou ik iets willen doen met het kale plastic van de waterval, de voor en achtergrond zijn een mooi gesloten geheel met passende kleuren en texturen. De waterval loopt daar "naakt" tussendoor zonder de voor en achtergrond in elkaar over te laten gaan.
 
Persoonlijk zou ik iets willen doen met het kale plastic van de waterval, de voor en achtergrond zijn een mooi gesloten geheel met passende kleuren en texturen. De waterval loopt daar "naakt" tussendoor zonder de voor en achtergrond in elkaar over te laten gaan.
Ik heb inderdaad dit zo goed als mogelijk laten verdwijnen met lavasplit.
Op de hellingen blijft dit uiteraard niet liggen maar bijna al het zichtbare folie is verstopt. Nu nog meer planten toevoegen in en rondom de vijver.
Ik maak morgen wel foto's.
 
20230910_071134.jpg

20230910_071148.jpg

20230910_071152.jpg

Zoals beloofd de foto's.

Ik ben een paar bouwmarkten en plantenzaken afgegaan voor planten maar ik vond niks wat ik wilde hebben om de rand af te werken. Dus deze heb ik online besteld.
Die zullen loop volgende week wel komen.
Voor nu is dit het resultaat. Gisteren heb ik extra lavasplit in het filter geplaatst, vandaar de kleur van het water.
Maar dat is na een klein weekje weer kraakhelder.

Dit is een beetje de look waarnaar ik op zoek ben rechts van de bak tegen de schutting aan:

Screenshot_20230907_174224_Chrome.jpg
 
Met die lava split is het meer een geheel geworden, het resterende laatste stukje zal met de tijd wel verkleuren met wat alg etc.(y):petjeaf:
 
Hier kon ik niet op wachten. Dus ik heb een paar lavastenen extra gestapeld en een paar stenen gebroken om ondersteuning te maken voor het lavasplit. Mooie bijkomstigheid: het is een stuk stiller geworden.
 
Vandaag een hekje neergezet zodat de oma van mijn zoon weer met een gerust hart kan slapen.
Ik denk dat ik maar schapen ga hoeden :LOL::LOL:

16951404066553409931767503728690.jpg


Ook heb ik zes gele lissen gekocht via onze bekende 2ehand site en deze in het filter geplaatst. Hopelijk overleven deze de winter goed.


16951404335321400120049170856700.jpg
 
Nou een paar geiten zouden je gras ook mooi kort houden;)
Maar ja dit is denk ik wel veiliger met zo n hekje.
 
En lekker geitenmelk, kaas -en vlees als bijkomstigheid.
Zet je aan het denken šŸ¤”
 
Na lange tijd geen update maar weer eens een paar foto's. (En een "klein" verhaaltje)

20240317_120438.jpg


20240317_121649.jpg


700L met 25 Exodon Paradoxus.

Zoals jullie kunnen zien is mijn Malawi bak verbouwd naar een beplante bak met tetra's.
Maar de weg om hier te komen was lang en redelijk prijzig....

Het begin

Ik was op zoek naar exodons dus ik had aan mijn locale viswinkel gevraagd of ze in de gaten wilde houden of ze eraan konden komen.
DIt zouden ze doen en dan kon ik alvast beginnen met de malawis te verkopen en elders te huisvesten. Het zou toch nog wel maanden duren voor ze ergens te bestellen waren.
Een maand later zag ik ze per toeval staan op ruinemans. Dus ik volle moed naar mijn viswinkel om ze te laten bestellen.

Vriendin met kind naar de visjes kijken dan kon ik met de eigenaar een aantal en prijs afspreken. Er waren er 70 binnengekomen en ik wilde er graag 25 hebben. En op het moment dat hij 12.95 per vis zeg en ik zeg 25 stuks staat mijn vriendin achter me en die krijg bijna een rolberoerte.
(Gelukkig was je er nooit bij als ik voor me zeeaquarium ging shoppen)
De eigenaar merkte dat ik in de problemen zat en zei gelijk, "o dan worden ze een tientje per stuk". Dat hielp helemaal niks :p

Hardscape en planten

Nu had ik wat moois nodig om een mooie bak te maken. Maar mijn locale viswinkel is niet zo groot dus moest ik ergens anders kijken.
Dus ik naar een grote hele bekende dierenzaak waar ik de naam maar niet van noem, maar waar ik ook nooit meer een euro aan zal uitgeven, om hardscape te halen. En dan specifiek grote exemplaren talawa hout.

Daar een paar mooie stukken uitgekozen en gekocht met een beetje hulp van een verkoper. Succes.

Thuis een speciekuip met water gevuld om hout te laten inweken.

de vissen

Een kleine week later was het zover. Ik kon de vissen ophalen. 23 stuks. Eigenlijk 25, maar 2 hadden besloten in het filtratiegedeelte te zwemmen en waren op dat moment ongrijpbaar. Dus die zou ik later ophalen.
Thuis een 80L bak neergezet met ingedraaid filtermedium en een paar stukken aquariumhout en ondertussen ook een bestelling planten binnengekregen die erbij stonden. 0 problemen. Goed eten. Goed schoolgedrag. Goed alles eigenlijk.

de problemen

meerdere weken gingen voorbij zonder problemen. Tot de dag dat ik dacht om het talawahout in mijn 80L bak te plaatsen.
Let wel, dit lag nu al weken lang in een speciekuip waar ik wekelijks het water van wisselde.
Smorgens doe ik het erin. Ik kom terug van werk.... alles dood.
Ik voelde me zo dom. Had ik maar iets gemeten of gewoon nog niet dat hout erin gedaan.... Maar na 20 jaar ervaring dacht ik dat ik alles wel wist...... dat dacht ik verkeerd.

de verbazing

Die dag belde ik nog naar de zaak waar het hout vandaan kwam om te zeggen wat er was gebeurt en om tot een oplossing te komen, maar wat mij werd verteld deed mij echt verbazen. De beste man van de aquariumafdeling vertelde dat het niet ongewoon is dat er bepaalde stoffen worden gebruikt om het hout te desinfecteren voordat het hierheen komt en dat het een beetje een hit en miss situatie is als het om talawa hout gaat. Toen ik zei dat ze het dan misschien niet moeten verkopen op de aquariumafdeling deed hij een beetje nonchelant.
Zijn oplossing: bel je verzekering. Vertel wat er is gebeurt en als ik een bonnetje moet hebben van de vissen dan kon hij die voor mij maken.
UIteraard begon mijn verzekering te lachen toen ik dit probeerde.

toch nog "opgelost"

Nu zat ik nog met de 2 vissen die nog in de lokale viswinkel zaten. Ook die maar gebeld en gezegd wat er was gebeurt. Die vond het een bizar verhaal maar snapte dat ik de 2 vissen niet meer kon huisvesten. Zijn oplossing: hij koop er nog 8 bij en hij probeert ze als groepje te verkopen.
De dag erna belt hij me terug dat hij er toch nog 23 bij heeft besteld en dat ik ze voor inkoopprijs mag kopen. Wat een held!!!
Zo gezegd, zo gedaan. Nu zwemmen er 25 hele gezonde vissen in het meermaals geteste water met het talawahout.

Lang verhaal maar dat was het ook :confused::confused:
 
Na lange tijd geen update maar weer eens een paar foto's. (En een "klein" verhaaltje)

Bekijk bijlage 373590

Bekijk bijlage 373591

700L met 25 Exodon Paradoxus.

Zoals jullie kunnen zien is mijn Malawi bak verbouwd naar een beplante bak met tetra's.
Maar de weg om hier te komen was lang en redelijk prijzig....

Het begin

Ik was op zoek naar exodons dus ik had aan mijn locale viswinkel gevraagd of ze in de gaten wilde houden of ze eraan konden komen.
DIt zouden ze doen en dan kon ik alvast beginnen met de malawis te verkopen en elders te huisvesten. Het zou toch nog wel maanden duren voor ze ergens te bestellen waren.
Een maand later zag ik ze per toeval staan op ruinemans. Dus ik volle moed naar mijn viswinkel om ze te laten bestellen.

Vriendin met kind naar de visjes kijken dan kon ik met de eigenaar een aantal en prijs afspreken. Er waren er 70 binnengekomen en ik wilde er graag 25 hebben. En op het moment dat hij 12.95 per vis zeg en ik zeg 25 stuks staat mijn vriendin achter me en die krijg bijna een rolberoerte.
(Gelukkig was je er nooit bij als ik voor me zeeaquarium ging shoppen)
De eigenaar merkte dat ik in de problemen zat en zei gelijk, "o dan worden ze een tientje per stuk". Dat hielp helemaal niks :p

Hardscape en planten

Nu had ik wat moois nodig om een mooie bak te maken. Maar mijn locale viswinkel is niet zo groot dus moest ik ergens anders kijken.
Dus ik naar een grote hele bekende dierenzaak waar ik de naam maar niet van noem, maar waar ik ook nooit meer een euro aan zal uitgeven, om hardscape te halen. En dan specifiek grote exemplaren talawa hout.

Daar een paar mooie stukken uitgekozen en gekocht met een beetje hulp van een verkoper. Succes.

Thuis een speciekuip met water gevuld om hout te laten inweken.

de vissen

Een kleine week later was het zover. Ik kon de vissen ophalen. 23 stuks. Eigenlijk 25, maar 2 hadden besloten in het filtratiegedeelte te zwemmen en waren op dat moment ongrijpbaar. Dus die zou ik later ophalen.
Thuis een 80L bak neergezet met ingedraaid filtermedium en een paar stukken aquariumhout en ondertussen ook een bestelling planten binnengekregen die erbij stonden. 0 problemen. Goed eten. Goed schoolgedrag. Goed alles eigenlijk.

de problemen

meerdere weken gingen voorbij zonder problemen. Tot de dag dat ik dacht om het talawahout in mijn 80L bak te plaatsen.
Let wel, dit lag nu al weken lang in een speciekuip waar ik wekelijks het water van wisselde.
Smorgens doe ik het erin. Ik kom terug van werk.... alles dood.
Ik voelde me zo dom. Had ik maar iets gemeten of gewoon nog niet dat hout erin gedaan.... Maar na 20 jaar ervaring dacht ik dat ik alles wel wist...... dat dacht ik verkeerd.

de verbazing

Die dag belde ik nog naar de zaak waar het hout vandaan kwam om te zeggen wat er was gebeurt en om tot een oplossing te komen, maar wat mij werd verteld deed mij echt verbazen. De beste man van de aquariumafdeling vertelde dat het niet ongewoon is dat er bepaalde stoffen worden gebruikt om het hout te desinfecteren voordat het hierheen komt en dat het een beetje een hit en miss situatie is als het om talawa hout gaat. Toen ik zei dat ze het dan misschien niet moeten verkopen op de aquariumafdeling deed hij een beetje nonchelant.
Zijn oplossing: bel je verzekering. Vertel wat er is gebeurt en als ik een bonnetje moet hebben van de vissen dan kon hij die voor mij maken.
UIteraard begon mijn verzekering te lachen toen ik dit probeerde.

toch nog "opgelost"

Nu zat ik nog met de 2 vissen die nog in de lokale viswinkel zaten. Ook die maar gebeld en gezegd wat er was gebeurt. Die vond het een bizar verhaal maar snapte dat ik de 2 vissen niet meer kon huisvesten. Zijn oplossing: hij koop er nog 8 bij en hij probeert ze als groepje te verkopen.
De dag erna belt hij me terug dat hij er toch nog 23 bij heeft besteld en dat ik ze voor inkoopprijs mag kopen. Wat een held!!!
Zo gezegd, zo gedaan. Nu zwemmen er 25 hele gezonde vissen in het meermaals geteste water met het talawahout.

Lang verhaal maar dat was het ook :confused::confused:
Pfff jeetje, heftig! Dat had ik ook nooit gedacht van dat hout. Schrik er echt van, vreselijk
 
Zelf nog nooit meegemaakt, maar wel even goed klote šŸ˜”. Mooi dat het zo is opgelost in ieder geval šŸ‘.
 
Jeetje mina... dan denk je dat aquariumhout van een aquariumwinkel veilig is.
Gelukkig had je mazzel en kon je de nieuwe vissen voor een betere prijs verkrijgen. Want ik kan me voorstellen dat dat pijn heeft gedaan!
 
Jeetje mina... dan denk je dat aquariumhout van een aquariumwinkel veilig is.
Gelukkig had je mazzel en kon je de nieuwe vissen voor een betere prijs verkrijgen. Want ik kan me voorstellen dat dat pijn heeft gedaan!
Ja dat dacht ik dus ook. Inwateren en inweken snap ik nog wel. Maar na zo een tijd nog accuut giftig zijn zag ik ook niet aankomen.
 
Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord of zelf meegemaakt dus je hebt dan wel echt pech hoor.
 
Nee ik gelukkig ook nooit eigenlijk. Daarom was ik ook zo verbaasd over die reactie van die verkoper toen ik erover opbelde.
 
Altolamprologus Calvus bak.
1 x man
2 x vrouw
Ik had deze eigenlijk ingericht als tijdelijke bak.
Beetje saai maar wel effectief

20240328_190526.jpg


De tweede vrouw zit nu ook op een nest met eieren. Dus er zal iets goed gaan met deze bak.

20240328_190541.jpg
 
Tjezus,

Het is net of ik mijn eigen hout debacle teruglees.
Ook stuk hout gekocht bij een lfs en gewoon na wat inweken in mijn aquarium gedaan.
Dagje later men halve vissenbestand dood.
Kon wel janken.

Gelukkig heb je nog plezier in de hobby.
šŸ‘
 

Terug
Bovenaan