Hallo beste Aquarianen,
Inleiding
Na 2 jaar bouwen zijn we dan eindelijk tot het moment gekomen dat ik jullie de afgewerkte bak kan presenteren.
Heel veel is zelf bedacht en uitgevoerd tijdens de vrije uurtjes. De bedoeling was om een high-tech bak te bekomen maar dan op 'mijn' manier.
Ik had graag een PLC of iets dergelijks gebruikt maar laat ons eerlijk zijn 1000 euro voor de PLC en het HMI panel vind ik gewoon teveel,
en zeker voor de simpele taken van een aquarium namelijk aan/uitzetten van stopcontacten en meten en weergeven van waarden.
Daarom heb ik ervoor gekozen om te werken met relaisschakelingen, meer hierover in het technische deel.
Het technische gedeelte
De achterwand: eerst maakte ik een achterwand, eigenlijk wel indrukwekkend maar uiteindelijk niet zo heel natuurlijk, met uitstekende takken van PU schuim,
deze achterwand heb ik dan toch maar afgebroken omdat deze zoveel water in beslag nam, en niet zo heel natuurlijk was.
De huidige achterwand maakte ik van isolatieplaat en PU schuim die ik aan de achterruit plakte met tec7, hier sneed ik wat rotsachtige stukken af en sneed de in lijnvormige PU schuimen tot takken.
Hierna behandelde ik het geheel met enkele lagen tegellijm en vervolgens schilderde ik alles tot een natuurlijke kleur.
Als laatste overdekte ik de achterwand met 2 lagen epoxyhars.
De overloop: Ik kocht de tweedehands bak zonder uitsparingen of gaten en ik durfde het zelf niet aan om hier zelf gaten in te boren (achteraf bekeken had het me veel werk bespaard als ik dit wel gedaan had).
Dus dan zocht ik naar een manier om het water af te hevelen richting de bioloog. Ik wou een veilig systeem zonder dat ik de bak moest beschadigen.
Ik zocht een tijdje en mezelf kennende heb ik heel veel reviews gelezen en zelf uitgeprobeerd.
Het gaat om het overloop type zoals de King Of DIY gemaakt heeft. Voor de mensen die het niet kennen: je creëert een vacuüm en hierdoor blijft het water naar beneden stromen (extreem simpel uitgelegd).
Zo gezegd zo gedaan en het werkte. Tot het moment dat de overloop niet volledig waterdicht is gemaakt met de bak zelf...
Om een lang verhaal kort te maken moet ik een manier vinden om de overloop(buis) uit te schakelen als de stroom uitvalt. (oplossing in het elektrische gedeelte)
Leiding gedeelte: Ik koos voor drukleidingen van 25mm voor de terugvoer en gewone 32mm leidingen voor de overloop.
De leiding is voorzien van een terugslagklep (omdat ik het gewoon niet vertrouw als de stroom uitvalt) vele kranen en ook veel koppelingen zodat alles makkelijk demonteerbaar is.
Voor de terugvoer kocht ik 2 jaar geleden de aquabee 1000, dit leek voldoende (2x bakinhoud/u) maar gezien de vele bochten en weerstanden (zoals terugslagklep) bleek de pomp niet krachtig genoeg.
Daardoor kocht ik enkele weken geleden een Hydor (fan van hydor) met 2800l/u. Deze is krachtig genoeg 🙂
Bioloog: Ik kocht de bioloog, ook weer 2 jaar geleden bij Aquaria Veldhuis, niet goedkoop maar wel degelijk en sterk gemaakt.
Ik nam het kleinste formaat ,omdat volgens hun site dit groot genoeg moest zijn.
Achteraf bekeken zou het voor de veiligheid (leeglopen van overloop tijdens stroompanne) beter geweest zijn moet ik een grotere genomen hebben.
De inhoud betreft aan het begin filterwatten met daaronder een soort van mat/vlies met daaronder een blauwe mat middelgrof.
Verder nog een blauwe mat om het allerkleinste vuil te laten dalen tot de bodem van het eerste vak.
daarboven een heleboel siporax met een zakje eheim substrat, het volgende compartiment richt ik in met aerobe filtermaterialen dus bioballen die in beweging zijn en zo zuurstof opnemen en met elkaar botsen om een dunne bacterie film te krijgen.
Het laatste vak krijgt de pomp. Als je goed kijkt zie je dat tussen het voorlaatste en laatste vak een extra tussenschot is geplaatst, dit heb ik gedaan om het waterlevel in de 3 voorgaande vakken hoog te houden.
Ik wil ook nog opmerken dat ik voor de afvoer enkel een kogelkraan heb, iedereen vertelde dat het zeer moeilijk zou zijn om deze af te regelen.
In mijn geval moet ik deze enkel kunnen afregenen om het waterniveau in de overloop zelf iets hoger te houden om een zuig geluid tegen te gaan.
Deze afregelen is niet gemakkelijk, maar dat valt heus wel mee, zo'n schuifkraan kost wel ineens wat geld, en als ik het met een kogelkraan ook kan vind ik dat helemaal mooi.
Elektrische gedeelte: zoals ik in de inleiding al vertelde hou ik wel van wat high-tech maar ik hou niet van het kostenplaatsen van een plc, touchpanel, programma's waar ik niks van snap (voor raspberry dan).
En omdat ik een controlefreak ben (wat de beveiliging betreft op leeglopen etc..) heb ik een relais schakeling gebouwd.
Er zijn meerdere sensoren (vlotters) geplaatst, zowel in de bak zelf als in de bioloog. Deze sensoren geven aan of het waterlevel in de bak en bioloog te hoog zijn om over te lopen of te laag om de pomp droog te laten lopen.
Deze sensoren geven dmv een lampje en alarm aan welk probleem er zicht voordoet, en zullen bijgevolg relais schakelen om de pomp uit te schakelen of een ventiel te schakelen bij stroomuitval/overlopen van bioloog.
Dit ventiel is er geplaatst voor de voorgenoemde reden, namelijk: de bioloog is iets te klein en de overloop is niet geheel waterdicht en hierdoor zou bij stroomuitval de inhoud van de overloop en iets meer, in de bioloog terecht komen.
Wat een overstroming in de kast betekend. Het ventieltje is een normaal open luchtventiel (aliexpress) dat in parallel over de pomp staat,
hierdoor gaat deze open en dus lucht in de overloopbuis komen en zo de vacuüm verbreken waardoor er op geen enkele manier nog water naar beneden kan.
De pomp heeft een start en stop knop voor onderhoud en dergelijke, de schakeling bestaat dan ook uit een start/stop schakeling waardoor als de stroom uitvalt er altijd op de startknop moet gedrukt worden.
Dit voorkomt dat de pomp water omhoog pompt wanneer de vacuüm in de overloopbuis nog niet hersteld is (door manueel water ingieten) en hierdoor de bak overstroomd.
De verlichting in de kast is een ledstrip die af en aanschakelt door enkele magnetische schakelaartjes op de deuren en een relais.
Verlichting: De bak zelf wordt verlicht door ledstrips, 2 jaar geleden kocht ik 2 strips; 1RGB en een witte. "dat zou wel voldoende zijn", niet dus.
Enkele weken geleden dus 5 meter witte ledstrip gekocht, op maat gesneden en aangesloten. De strips worden aangestuurd door de welbekende tc420, hiermee simuleer ik zonsopgang en zonsondergang.
Bijkomstig was dat door de nieuwe 5 meter ledstrip de standaard ledstripvoeding bij de TC420 niet voldoende vermogen bezat, hierdoor bestelde ik een voeding van 200W op aliexpress (die overigens zeer snel geleverd was).
De kast en het onderstel: Het onderstel is een metalen frame dat gelast is door een kennis (professioneel lasser) aangezien het toch wel stevig en degelijk moet zijn om een gewicht van 600 kg te kunnen dragen.
De omkadering is wel volledig zelf gemaakt. Meerdere multiplex platen laten zagen in de gamma en meerdere soorten sierlijsten gekocht.
Eenmaal thuis heeft het toch een maand geduurd eer alles geplakt en gevezen was. Dan nog eens een maand om alles te verven en te beitsen,
ik koos voor beits om niet zoals vernis een zeer glimmend oppervlak te krijgen maar toch wat bescherming te hebben tegen het water.
De binnenkant van de kast is wit geschilderd, met tot de hoogte van de deuropening behandeld met epoxyhars voor de waterdichtheid en krasbestendigheid. (bleek nodig te zijn bij de eerste test toen de bioloog overstroomde)
De bakmaten zijn: 140cm breed, 55cm diep en 60cm hoog.
Bestand: Dit is nog helemaal niet zeker waar ik wil er graag een school in, dit worden waarschijnlijk kardinalen of dergelijke, een groep Corydoras en een grotere vissoort zoals de Biotodoma cupido.
Maar zoals eerder vermeld staat dit nog helemaal niet vast. Voorlopig wordt het wel een ZA thema.
Inrichting: Ik gebruikte het fijnste filterzand, met oog op Corydorassen en zandhappers, een prachtig stuk hout, ergens tweedehands gekocht.
Enkele slagtanden en wat Zuid-Amerikaanse planten zoals de Echinodorus.
De exacte beschrijving zal enkele reacties verder staan wanneer we een tijdje verder zijn.
Slot
Ik ben zeer trots op wat ik verwezenlijkt heb, en ik heb ook zeer veel ervaring opgedaan en ik zou dan ook enkele dingen anders doen moest ik ooit een andere bak maken.
Ten eerste zou ik sowieso één of enkele gaten boren voor de overloop en droogkamer, dit scheelt een heel stuk stress wanneer je denkt over stroomuitval etc. Verder zou ik mijn bioloog en bak zelf groter nemen.
Later breidt ik misschien het elektrische gedeelte uit naar iets geavanceerde technologie zoals PLC of raspberry maar dat zal nog wel een hele tijd aanlopen.
Voor de liefhebbers, het budget was 1000 euro, en uiteindelijk is er toch zo'n 2500-2700 uitgegeven.
Daarnaast wil ik nog even vermelden dat ik in bovenstaande tekst veel schreef over '2 jaar geleden'.
Dit komt omdat ik al heel lang aan het uitkijken was naar een 'grote' bak, en ik kon mezelf niet inhouden om mijn ideeën al aan te kopen.
Zelfs nog voor ik een bak gekocht/gevonden had. Hierdoor ook enkele miskopen zoals de aquabee 1000 die niet krachtig genoeg bleek, verschillende lampjes, te weinig ledstrip,..
Het spijt me voor de lange uitleg, maar ik vond het toch belangrijk om mijn ervaring te delen, en alles duidelijk uit te leggen op welke manier ik alles deed.
Als er vragen zijn, stel ze gerust ik sta te popelen om deze te beantwoorden!
Groeten Apisto
Inleiding
Na 2 jaar bouwen zijn we dan eindelijk tot het moment gekomen dat ik jullie de afgewerkte bak kan presenteren.
Heel veel is zelf bedacht en uitgevoerd tijdens de vrije uurtjes. De bedoeling was om een high-tech bak te bekomen maar dan op 'mijn' manier.
Ik had graag een PLC of iets dergelijks gebruikt maar laat ons eerlijk zijn 1000 euro voor de PLC en het HMI panel vind ik gewoon teveel,
en zeker voor de simpele taken van een aquarium namelijk aan/uitzetten van stopcontacten en meten en weergeven van waarden.
Daarom heb ik ervoor gekozen om te werken met relaisschakelingen, meer hierover in het technische deel.
Het technische gedeelte
De achterwand: eerst maakte ik een achterwand, eigenlijk wel indrukwekkend maar uiteindelijk niet zo heel natuurlijk, met uitstekende takken van PU schuim,
deze achterwand heb ik dan toch maar afgebroken omdat deze zoveel water in beslag nam, en niet zo heel natuurlijk was.
De huidige achterwand maakte ik van isolatieplaat en PU schuim die ik aan de achterruit plakte met tec7, hier sneed ik wat rotsachtige stukken af en sneed de in lijnvormige PU schuimen tot takken.
Hierna behandelde ik het geheel met enkele lagen tegellijm en vervolgens schilderde ik alles tot een natuurlijke kleur.
Als laatste overdekte ik de achterwand met 2 lagen epoxyhars.
De overloop: Ik kocht de tweedehands bak zonder uitsparingen of gaten en ik durfde het zelf niet aan om hier zelf gaten in te boren (achteraf bekeken had het me veel werk bespaard als ik dit wel gedaan had).
Dus dan zocht ik naar een manier om het water af te hevelen richting de bioloog. Ik wou een veilig systeem zonder dat ik de bak moest beschadigen.
Ik zocht een tijdje en mezelf kennende heb ik heel veel reviews gelezen en zelf uitgeprobeerd.
Het gaat om het overloop type zoals de King Of DIY gemaakt heeft. Voor de mensen die het niet kennen: je creëert een vacuüm en hierdoor blijft het water naar beneden stromen (extreem simpel uitgelegd).
Zo gezegd zo gedaan en het werkte. Tot het moment dat de overloop niet volledig waterdicht is gemaakt met de bak zelf...
Om een lang verhaal kort te maken moet ik een manier vinden om de overloop(buis) uit te schakelen als de stroom uitvalt. (oplossing in het elektrische gedeelte)
Leiding gedeelte: Ik koos voor drukleidingen van 25mm voor de terugvoer en gewone 32mm leidingen voor de overloop.
De leiding is voorzien van een terugslagklep (omdat ik het gewoon niet vertrouw als de stroom uitvalt) vele kranen en ook veel koppelingen zodat alles makkelijk demonteerbaar is.
Voor de terugvoer kocht ik 2 jaar geleden de aquabee 1000, dit leek voldoende (2x bakinhoud/u) maar gezien de vele bochten en weerstanden (zoals terugslagklep) bleek de pomp niet krachtig genoeg.
Daardoor kocht ik enkele weken geleden een Hydor (fan van hydor) met 2800l/u. Deze is krachtig genoeg 🙂
Bioloog: Ik kocht de bioloog, ook weer 2 jaar geleden bij Aquaria Veldhuis, niet goedkoop maar wel degelijk en sterk gemaakt.
Ik nam het kleinste formaat ,omdat volgens hun site dit groot genoeg moest zijn.
Achteraf bekeken zou het voor de veiligheid (leeglopen van overloop tijdens stroompanne) beter geweest zijn moet ik een grotere genomen hebben.
De inhoud betreft aan het begin filterwatten met daaronder een soort van mat/vlies met daaronder een blauwe mat middelgrof.
Verder nog een blauwe mat om het allerkleinste vuil te laten dalen tot de bodem van het eerste vak.
daarboven een heleboel siporax met een zakje eheim substrat, het volgende compartiment richt ik in met aerobe filtermaterialen dus bioballen die in beweging zijn en zo zuurstof opnemen en met elkaar botsen om een dunne bacterie film te krijgen.
Het laatste vak krijgt de pomp. Als je goed kijkt zie je dat tussen het voorlaatste en laatste vak een extra tussenschot is geplaatst, dit heb ik gedaan om het waterlevel in de 3 voorgaande vakken hoog te houden.
Ik wil ook nog opmerken dat ik voor de afvoer enkel een kogelkraan heb, iedereen vertelde dat het zeer moeilijk zou zijn om deze af te regelen.
In mijn geval moet ik deze enkel kunnen afregenen om het waterniveau in de overloop zelf iets hoger te houden om een zuig geluid tegen te gaan.
Deze afregelen is niet gemakkelijk, maar dat valt heus wel mee, zo'n schuifkraan kost wel ineens wat geld, en als ik het met een kogelkraan ook kan vind ik dat helemaal mooi.
Elektrische gedeelte: zoals ik in de inleiding al vertelde hou ik wel van wat high-tech maar ik hou niet van het kostenplaatsen van een plc, touchpanel, programma's waar ik niks van snap (voor raspberry dan).
En omdat ik een controlefreak ben (wat de beveiliging betreft op leeglopen etc..) heb ik een relais schakeling gebouwd.
Er zijn meerdere sensoren (vlotters) geplaatst, zowel in de bak zelf als in de bioloog. Deze sensoren geven aan of het waterlevel in de bak en bioloog te hoog zijn om over te lopen of te laag om de pomp droog te laten lopen.
Deze sensoren geven dmv een lampje en alarm aan welk probleem er zicht voordoet, en zullen bijgevolg relais schakelen om de pomp uit te schakelen of een ventiel te schakelen bij stroomuitval/overlopen van bioloog.
Dit ventiel is er geplaatst voor de voorgenoemde reden, namelijk: de bioloog is iets te klein en de overloop is niet geheel waterdicht en hierdoor zou bij stroomuitval de inhoud van de overloop en iets meer, in de bioloog terecht komen.
Wat een overstroming in de kast betekend. Het ventieltje is een normaal open luchtventiel (aliexpress) dat in parallel over de pomp staat,
hierdoor gaat deze open en dus lucht in de overloopbuis komen en zo de vacuüm verbreken waardoor er op geen enkele manier nog water naar beneden kan.
De pomp heeft een start en stop knop voor onderhoud en dergelijke, de schakeling bestaat dan ook uit een start/stop schakeling waardoor als de stroom uitvalt er altijd op de startknop moet gedrukt worden.
Dit voorkomt dat de pomp water omhoog pompt wanneer de vacuüm in de overloopbuis nog niet hersteld is (door manueel water ingieten) en hierdoor de bak overstroomd.
De verlichting in de kast is een ledstrip die af en aanschakelt door enkele magnetische schakelaartjes op de deuren en een relais.
Verlichting: De bak zelf wordt verlicht door ledstrips, 2 jaar geleden kocht ik 2 strips; 1RGB en een witte. "dat zou wel voldoende zijn", niet dus.
Enkele weken geleden dus 5 meter witte ledstrip gekocht, op maat gesneden en aangesloten. De strips worden aangestuurd door de welbekende tc420, hiermee simuleer ik zonsopgang en zonsondergang.
Bijkomstig was dat door de nieuwe 5 meter ledstrip de standaard ledstripvoeding bij de TC420 niet voldoende vermogen bezat, hierdoor bestelde ik een voeding van 200W op aliexpress (die overigens zeer snel geleverd was).
De kast en het onderstel: Het onderstel is een metalen frame dat gelast is door een kennis (professioneel lasser) aangezien het toch wel stevig en degelijk moet zijn om een gewicht van 600 kg te kunnen dragen.
De omkadering is wel volledig zelf gemaakt. Meerdere multiplex platen laten zagen in de gamma en meerdere soorten sierlijsten gekocht.
Eenmaal thuis heeft het toch een maand geduurd eer alles geplakt en gevezen was. Dan nog eens een maand om alles te verven en te beitsen,
ik koos voor beits om niet zoals vernis een zeer glimmend oppervlak te krijgen maar toch wat bescherming te hebben tegen het water.
De binnenkant van de kast is wit geschilderd, met tot de hoogte van de deuropening behandeld met epoxyhars voor de waterdichtheid en krasbestendigheid. (bleek nodig te zijn bij de eerste test toen de bioloog overstroomde)
De bakmaten zijn: 140cm breed, 55cm diep en 60cm hoog.
Bestand: Dit is nog helemaal niet zeker waar ik wil er graag een school in, dit worden waarschijnlijk kardinalen of dergelijke, een groep Corydoras en een grotere vissoort zoals de Biotodoma cupido.
Maar zoals eerder vermeld staat dit nog helemaal niet vast. Voorlopig wordt het wel een ZA thema.
Inrichting: Ik gebruikte het fijnste filterzand, met oog op Corydorassen en zandhappers, een prachtig stuk hout, ergens tweedehands gekocht.
Enkele slagtanden en wat Zuid-Amerikaanse planten zoals de Echinodorus.
De exacte beschrijving zal enkele reacties verder staan wanneer we een tijdje verder zijn.
Slot
Ik ben zeer trots op wat ik verwezenlijkt heb, en ik heb ook zeer veel ervaring opgedaan en ik zou dan ook enkele dingen anders doen moest ik ooit een andere bak maken.
Ten eerste zou ik sowieso één of enkele gaten boren voor de overloop en droogkamer, dit scheelt een heel stuk stress wanneer je denkt over stroomuitval etc. Verder zou ik mijn bioloog en bak zelf groter nemen.
Later breidt ik misschien het elektrische gedeelte uit naar iets geavanceerde technologie zoals PLC of raspberry maar dat zal nog wel een hele tijd aanlopen.
Voor de liefhebbers, het budget was 1000 euro, en uiteindelijk is er toch zo'n 2500-2700 uitgegeven.
Daarnaast wil ik nog even vermelden dat ik in bovenstaande tekst veel schreef over '2 jaar geleden'.
Dit komt omdat ik al heel lang aan het uitkijken was naar een 'grote' bak, en ik kon mezelf niet inhouden om mijn ideeën al aan te kopen.
Zelfs nog voor ik een bak gekocht/gevonden had. Hierdoor ook enkele miskopen zoals de aquabee 1000 die niet krachtig genoeg bleek, verschillende lampjes, te weinig ledstrip,..
Het spijt me voor de lange uitleg, maar ik vond het toch belangrijk om mijn ervaring te delen, en alles duidelijk uit te leggen op welke manier ik alles deed.
Als er vragen zijn, stel ze gerust ik sta te popelen om deze te beantwoorden!
Groeten Apisto
Laatst bewerkt: