Fotoalbum van Leuro: Rio 240


Corydorassen hebben zand nodig, want anders slijten de draden bij de mond, en ze filteren het door de kieuwen.
 
Iemand een idee wat dit zijn... groeien bruine 'slierten' aan sommige bladeren van mijn javavaren. Heb ergens gelezen dat dit wortels zijn?!
20191024_221158.jpg
 
Een tip die waarsschijnlijk iedereen je hier zou adviseren: stap over naar filterzand. Dit zand heeft korrels van allemaal de zelfde grote, waardoor het niet dichtslibt, en er bijna nooit bodemrot ontstaat. Hier bestellen de meeste mensen hun filterzand




Vandaag mijn gindbodem vervangen door filterzand. @JelleG Bedankt voor de link. Ben voor de 0,4-0,8 korrel gegaan zoals jij voorstelde. Ziet er prachtig uit...!!

De panda's zijn al heerlijk in het zand aan het woelen. Je ziet ze het zand ook filteren door hun kieuwen :) :);)

20191115_210600.jpg
 
@Tommie1 Denk dat de boden tussen de 1.5 - 2cm dik is. Mocht dit te dik zijn en problemen geven kan ik altijd wat eruit halen.
Voorlopig is het even goed zo.
 
2cm moet zeker geen problemen geven hoor. Je zult zien dar de corys nu ook veel leuker gedrag gaan vertonen.
 
@JelleG Heb net al even voor het aquarium gezeten. De corys hebben het al prima naar hun zin en vind het er ook nog mooier uit zien ook
 
Ik heb sinds kort een aantal Sewellia Lineolata's. Weet niet zeker wat het geslacht is, volgens de winkel heb ik 2 mannetjes en 1 vrouwtje.

Heb een video geupload op Youtube waarop volgens mij een mannetje en een vrouwtje te zien is?

 
Afgelopen weekend mijn interne filter, Juwel Bioflow M, vervangen door een extern filter.
Ben voor de Sunsun HW-703b met uv-c 1400L/h gegaan. Draait als een zonnetje :)
 
Mooie bak! Ben alleen benieuwd waarom je de verwarming niet achter het hout verstopt? Of zit dat te ver tegen de achterwand aan al?
 
Leuke bak en als je de spraybar juist iets naar beneden richt heb je vaak een betere circulatie.
 
Mooie bak! Ben alleen benieuwd waarom je de verwarming niet achter het hout verstopt? Of zit dat te ver tegen de achterwand aan al?
Daar is nog wel ruimte voor, wilde eerste even kijken of de bak goed op temperatuur kwam/blijft ivm met de stroming en circulatie alvorens ik hem netjes uit het zicht plaats. Goed idee :)
 
Leuke bak en als je de spraybar juist iets naar beneden richt heb je vaak een betere circulatie.
Zat ik ook aan te denken maar wil toch ook een beetje oppervlakte beweging houden, mss dat ik een deel van de spraybar zo hou en het voorste deel wat naar beneden draai. Bedankt :)
 
Mag ik vragen waarom je de interne filter hebt verwijderd?
Opzich voldeed het interne filter goed... had naast de mechanische filtering (verschillende sponzen) ook bijna 2kg Biohome erin zitten dus dat was meer dan voldoende voor het vissen bestand wat ik heb. Het enige, grote nadeel wat ik ervoer was dat iedere keer ik het filter schoon maakte, er heel veel vuil weer teug in mijn bak belande. Je moet de cassette met filtermedia eruit, omhoog trekken en daardoor belande heel veel vuil weer in de bak.
Dit externe filter verruimt de intervallen dat ik het filter moet schoonmaken en het is ook veel makkelijker aangezien je nu de slangen loskoppeled en vervolgens met het hele filter zo naar de keuken loopt.
 
Waarom heb je die buisjes over je led buizen geplaatst?
Omdat ik veel te veel licht had, de vissen verscholen zich, had veel last van algen en aangezien het niet te dimmen is was dit de enige optie. :)
 
Laatst bewerkt:
Opzich voldeed het interne filter goed... had naast de mechanische filtering (verschillende sponzen) ook bijna 2kg Biohome erin zitten dus dat was meer dan voldoende voor het vissen bestand wat ik heb. Het enige, grote nadeel wat ik ervoer was dat iedere keer ik het filter schoon maakte, er heel veel vuil weer teug in mijn bak belande. Je moet de cassette met filtermedia eruit, omhoog trekken en daardoor belande heel veel vuil weer in de bak.
Dit externe filter verruimt de intervallen dat ik het filter moet schoonmaken en het is ook veel makkelijker aangezien je nu de slangen loskoppeled en vervolgens met het hele filter zo naar de keuken loopt.
Thx voor de info.
Ik stelde deze vraag omdat ik overweeg mij een Juwel Rio 240 of Rio 350 aan te schaffen.
Rekening houden met de verhouding filtervolume/watervolume zou de 350 de beste aankoop zijn.
 
Thx voor de info.
Ik stelde deze vraag omdat ik overweeg mij een Juwel Rio 240 of Rio 350 aan te schaffen.
Rekening houden met de verhouding filtervolume/watervolume zou de 350 de beste aankoop zijn.
Ik persoonlijk denk dat het intetne filter, de Bioflow M, voldoet voor de Rio 240 maar dat is wel afhankelijk van welke vissen je wil gaan houden. Als ik bv goudvissen of roofvissen (grote vervuilers) had gehad dan is net interne filter niet toereikend. Ik denk dat dit ook geldt voor de Rio350 icm het Bioflow L filter. Daarnaast heb ik mijn filter "gepimpt" volgens de manier van Pondguru, heeft een reeks "Pimp my filter" op Youtube. Mss interessant om eens te bekijken.
Dit was de manier hoe ik mijn filter had ingericht:
 
Ik ga voor een plantenbak!
Met mss garnalen en een schooltje vissen, hoe of wat ben ik nog niet uit.
 
Ik ga voor een plantenbak!
Met mss garnalen en een schooltje vissen, hoe of wat ben ik nog niet uit.
In dat geval denk ik dat het interne bioflow filter wat bij de Rio350 komt wel voldoet aangezien je garnalen wil houden en deze niet echt samen gaan met roofvissen ;)
 
Omdat ik veel te veel licht had, de vissen verscholen zich, had veel last van algen en aangezien het niet te dimmen is was dit de enige optie. :)
Welke buisje heb je erover gehangen? Heb gelijkaardig probleem met rio 450 led namelijk. Over beide ledbalken?
 
Welke buisje heb je erover gehangen? Heb gelijkaardig probleem met rio 450 led namelijk. Over beide ledbalken?
Heb 2 pvc buizen gehaald bij de karwei, heeft een diameter van 30mm, zijn van die grijze buizen die ze voor de afvoer gebruiken.
Heb ze over beide Led tl balken geschoven. Heb ze in stukjes van 8cm gezaagd, op die manier kan je zelf bepalen hoeveel je erom doet en kan je ze ook wat verschuiven zodat je op sommige plekken wat meer/minder licht hebt. Heb sindsdien weinig algen meer, wil nog wel wat hebben voor de algeneters. De vissen voelen zich ook meer op hun gemak nu.
 
misschien een domme vraag,
maar waarom die buisjes over die lampen en van wat materiaal zijn de buisjes dan?
dus voor welk doel plaats men dat erover?
dank je alvast
 
misschien een domme vraag,
maar waarom die buisjes over die lampen en van wat materiaal zijn de buisjes dan?
dus voor welk doel plaats men dat erover?
dank je alvast
ja sorry ik lees het juist waarom :)
dus ik heb leds die ik kan dimmen, dan zal ik ze maar op 80 procent zetten, mijn bak draait nog maar twee weken
 
ja sorry ik lees het juist waarom :)
dus ik heb leds die ik kan dimmen, dan zal ik ze maar op 80 procent zetten, mijn bak draait nog maar twee weken
Het blijkt dat de standaard verlichting die bij de Juwel aquariums zit niet te dimmen is. Wil de dimbare RGB led verlichting van Juwel kopen maar is nogal aan de prijs. Vandaar dat ik dit als tussen oplossing heb.
 

Terug
Bovenaan