Foutje…


Aquafie

Member
Lid geworden
11 maart 2023
Berichten
12
Leeftijd
23
Hoi allemaal ik heb een foutje gemaakt! Ik ben nieuw in de aquarium hobby en heb een grote fout gemaakt! Ik heb een juwel rio 125 en heb deze opgestart en heb meteen vissen erin gezet! Nu zie ik dat deze 5 weken moet indraaien? Wat doe ik nu?
 
Welkom op het forum. :cool:Je bent een "fish-in cycle" gestart, zoals ze dat noemen. Dat hoeft niet erg te zijn. Het is alleen wel wat meer opletten om alles goed te laten verlopen, komende weken.

Even voor de beeldvorming:
- Welke soorten heb je gekocht en in welke aantallen precies?
- Heb je planten groeien? (Evt foto van de bak.) Die gaan je nl. helpen.

Wat is nu slim om te doen:
- Druppeltests kopen, in elk geval voor NH3/NH4 (ammonia) en NO2 (nitriet).
- De komende weken elke dag op ammonia testen. Dat is de eerste gifstof die gaat ontstaan. Meet je (vrijwel) niets dan is het okee. Is het duidelijk aanwezig --> ververs die dag +- 50% van je water, of hoeveel er ook nodig is om het weer flink te verlagen.
- Vanaf dag 5 beginnen met elke dag nitriet meten. Net als bij ammonia moet dat heel laag zijn (<1 mg/L) en anders ververs je je water. Het kan even duren voor je nitriet ziet verschijnen maar het is beter om vroeg te meten, dan te laat...
- Optioneel: als je nitriet begint te meten, voeg (na de waterverversing) 0,5 gram keukenzout op per liter aquariumwater. Dit verlaagt de giftigheid van nitriet, zodat je vissen het beter aankunnen, mocht je niet elke keer willen of kunnen verversen. Let erop dat je de concentratie zout ongeveer gelijk houdt i.p.v. het te laten opstapelen. Boven de 1 gram per liter kunnen je planten last gaan krijgen, en sommige vissoorten.

En laat de filtermaterialen (alles behalve eventuele witte watten, die raken verstopt) als het even kan volledig met rust.