Foutje…


Aquafie

Member
Lid geworden
11 maart 2023
Berichten
12
Leeftijd
23
Hoi allemaal ik heb een foutje gemaakt! Ik ben nieuw in de aquarium hobby en heb een grote fout gemaakt! Ik heb een juwel rio 125 en heb deze opgestart en heb meteen vissen erin gezet! Nu zie ik dat deze 5 weken moet indraaien? Wat doe ik nu?
 
Welkom op het forum. :cool:Je bent een "fish-in cycle" gestart, zoals ze dat noemen. Dat hoeft niet erg te zijn. Het is alleen wel wat meer opletten om alles goed te laten verlopen, komende weken.

Even voor de beeldvorming:
- Welke soorten heb je gekocht en in welke aantallen precies?
- Heb je planten groeien? (Evt foto van de bak.) Die gaan je nl. helpen.

Wat is nu slim om te doen:
- Druppeltests kopen, in elk geval voor NH3/NH4 (ammonia) en NO2 (nitriet).
- De komende weken elke dag op ammonia testen. Dat is de eerste gifstof die gaat ontstaan. Meet je (vrijwel) niets dan is het okee. Is het duidelijk aanwezig --> ververs die dag +- 50% van je water, of hoeveel er ook nodig is om het weer flink te verlagen.
- Vanaf dag 5 beginnen met elke dag nitriet meten. Net als bij ammonia moet dat heel laag zijn (<1 mg/L) en anders ververs je je water. Het kan even duren voor je nitriet ziet verschijnen maar het is beter om vroeg te meten, dan te laat...
- Optioneel: als je nitriet begint te meten, voeg (na de waterverversing) 0,5 gram keukenzout op per liter aquariumwater. Dit verlaagt de giftigheid van nitriet, zodat je vissen het beter aankunnen, mocht je niet elke keer willen of kunnen verversen. Let erop dat je de concentratie zout ongeveer gelijk houdt i.p.v. het te laten opstapelen. Boven de 1 gram per liter kunnen je planten last gaan krijgen, en sommige vissoorten.

En laat de filtermaterialen (alles behalve eventuele witte watten, die raken verstopt) als het even kan volledig met rust.

Afhankelijk van de omstandigheden kan het 3/4/5 weken duren voor je filter zover ontwikkeld is dat alle ammonia en nitriet onmeetbaar laag blijven. Je meet dan enkel nog nitraat (NO3). Als je daar tenminste een test voor hebt. ;)

Tip: als je de mogelijkheid hebt om aan (een stukje) gebruikt filtermateriaal te komen, kan het proces een stuk sneller gaan. Of vraag iemand om een in gebruik zijnde filterspons voor je uit te knijpen. Het bruine water dat je daarvan krijgt, geeft jouw bak een turbo.
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum. :cool:Je bent een "fish-in cycle" gestart, zoals ze dat noemen. Dat hoeft niet erg te zijn. Het is alleen wel wat meer opletten om alles goed te laten verlopen, komende weken.

Even voor de beeldvorming:
- Welke soorten heb je gekocht en in welke aantallen precies?
- Heb je planten groeien? (Evt foto van de bak.) Die gaan je nl. helpen.

Wat is nu slim om te doen:
- Druppeltests kopen, in elk geval voor NH3/NH4 (ammonia) en NO2 (nitriet).
- De komende weken elke dag op ammonia testen. Dat is de eerste gifstof die gaat ontstaan. Meet je (vrijwel) niets dan is het okee. Is het duidelijk aanwezig --> ververs die dag +- 50% van je water, of hoeveel er ook nodig is om het weer flink te verlagen.
- Vanaf dag 5 beginnen met elke dag nitriet meten. Net als bij ammonia moet dat heel laag zijn (<1 mg/L) en anders ververs je je water. Het kan even duren voor je nitriet ziet verschijnen maar het is beter om vroeg te meten, dan te laat...
- Optioneel: als je nitriet begint te meten, voeg (na de waterverversing) 0,5 gram keukenzout op per liter aquariumwater. Dit verlaagt de giftigheid van nitriet, zodat je vissen het beter aankunnen, mocht je niet elke keer willen of kunnen verversen. Let erop dat je de concentratie zout ongeveer gelijk houdt i.p.v. het te laten opstapelen. Boven de 1 gram per liter kunnen je planten last gaan krijgen, en sommige vissoorten.

En laat de filtermaterialen (alles behalve eventuele witte watten, die raken verstopt) als het even kan volledig met rust.

Afhankelijk van de omstandigheden kan het 3/4/5 weken duren voor je filter zover ontwikkeld is dat alle ammonia en nitriet onmeetbaar laag blijven. Je meet dan enkel nog nitraat (NO3). Als je daar tenminste een test voor hebt. ;)

Tip: als je de mogelijkheid hebt om aan (een stukje) gebruikt filtermateriaal te komen, kan het proces een stuk sneller gaan. Of vraag iemand om een in gebruik zijnde filterspons voor je uit te knijpen. Het bruine water dat je daarvan krijgt, geeft jouw bak een turbo.
Dankjewel! Je bent men reddende engel! Heb een druppel testkit van colombo sowieso ben twee daags aan het testen op ammoniak en nitriet voornamelijk! Vandaag lichte ammoniak meteen waterwissel gedaan en filter laat ik met rust! Ik heb ook denitrol van jbl is dat iets? :)
 
Welkom op het forum. :cool:Je bent een "fish-in cycle" gestart, zoals ze dat noemen. Dat hoeft niet erg te zijn. Het is alleen wel wat meer opletten om alles goed te laten verlopen, komende weken.

Even voor de beeldvorming:
- Welke soorten heb je gekocht en in welke aantallen precies?
- Heb je planten groeien? (Evt foto van de bak.) Die gaan je nl. helpen.

Wat is nu slim om te doen:
- Druppeltests kopen, in elk geval voor NH3/NH4 (ammonia) en NO2 (nitriet).
- De komende weken elke dag op ammonia testen. Dat is de eerste gifstof die gaat ontstaan. Meet je (vrijwel) niets dan is het okee. Is het duidelijk aanwezig --> ververs die dag +- 50% van je water, of hoeveel er ook nodig is om het weer flink te verlagen.
- Vanaf dag 5 beginnen met elke dag nitriet meten. Net als bij ammonia moet dat heel laag zijn (<1 mg/L) en anders ververs je je water. Het kan even duren voor je nitriet ziet verschijnen maar het is beter om vroeg te meten, dan te laat...
- Optioneel: als je nitriet begint te meten, voeg (na de waterverversing) 0,5 gram keukenzout op per liter aquariumwater. Dit verlaagt de giftigheid van nitriet, zodat je vissen het beter aankunnen, mocht je niet elke keer willen of kunnen verversen. Let erop dat je de concentratie zout ongeveer gelijk houdt i.p.v. het te laten opstapelen. Boven de 1 gram per liter kunnen je planten last gaan krijgen, en sommige vissoorten.

En laat de filtermaterialen (alles behalve eventuele witte watten, die raken verstopt) als het even kan volledig met rust.

Afhankelijk van de omstandigheden kan het 3/4/5 weken duren voor je filter zover ontwikkeld is dat alle ammonia en nitriet onmeetbaar laag blijven. Je meet dan enkel nog nitraat (NO3). Als je daar tenminste een test voor hebt. ;)

Tip: als je de mogelijkheid hebt om aan (een stukje) gebruikt filtermateriaal te komen, kan het proces een stuk sneller gaan. Of vraag iemand om een in gebruik zijnde filterspons voor je uit te knijpen. Het bruine water dat je daarvan krijgt, geeft jouw bak een turbo.
Oh ja! Ik heb wat danio’s! En 4 kleine ancistrussen! Ik heb lekker veel plantjes en ook een twee stukken hout!
 
Welkom @Aquafie .

Welk filter heb je in gebruik? Intern of extern?

Ennuh, welkom bij de foute club. Hierzo ook eendje. :deal::thumbs:
Interne filter maar ben van plan een sterkeren te bestellen de flow 1000 van juwel! Jullie stellen me echt gerust!!!
 
Ik denk dat velen van ons wel eens stout zijn geweest. ;) Toen ik op dit forum begon had ik niet zoveel geduld, en gooide ik ook gewoon vissen in mijn nog niet ingedraaide bak. (Geduld heb ik nog steeds niet, maar wel ingedraaide bakken.)

Ik heb ook denitrol van jbl is dat iets? :)
Het kan geen kwaad, je kan het altijd proberen. :)

Oh ja! Ik heb wat danio’s! En 4 kleine ancistrussen!
Dat valt gelukkig nog mee dan. Good luck. Hou ons maar op de hoogte als je wilt!
 
Momenteel geen ammoniak na waterwissel lichte nitriet waarde morgen stukje waterwissel!
 
Welkom hier en je heb geen vaut gemaakt.
Ook zo kan je een bak opstarten zoals al aangegeven tis misschien alleen niet de makkelijkste/handigste manier.
Succes!
 
Hey bedankt voor de hulp allemaal! Ik ga blijven updates posten over het aquarium! Momenteel 30% waterwissel gedaan en straks even de waardes meten! Gisterenavond: klein beetje ammoniak
 
Hey bedankt voor de hulp allemaal! Ik ga blijven updates posten over het aquarium! Momenteel 30% waterwissel gedaan en straks even de waardes meten! Gisterenavond: klein beetje ammoniak
Nou wil ik ook mee doen... Je bent goet bezig! 😆
Dankjewel! Je bent men reddende engel!
Daar doet @Gino88 het voor haha 😆 jij ook goet bezig hoor. je uitgebreide kennis en adviezen zijn onmisbaar en niet onopgemerkt 😁
 
Hoi hoi! Vandaag is de flow 1000 pomp toegekomen en geïnstalleerd! Iets meer filtering dus plus de amorax filter tegen ammonium van Juwel! Bijna geen ammoniak meer en lichte nitriet en zelfs kleine nitraat waarde! Ik denk dat het al wat op gang begint te komen! Goed in de gaten houden dus nu! Vandaag nog 30% waterwissel gedaan! Ik heb zoveel waterverbeteraar gekocht haha :D
 
hoi! Vandaag slechte dag! Tijdens mijn werk is de filter (aquaflow 1000) stilgevallen! Lichte paniek! Meteen herstelt en waardes gemeten! Ammoniak was iets hoger maar was maar een kleine piek. 🥲 meteen 50% waterwissel gedaan! Alles draait weer zoals het hoort! Straks nog eens testen
 

Terug
Bovenaan