Fp. Amieti


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,265
Locatie
Eelde
Na een periode van rust (of eigenlijk drukte met andere zaken dan de killi-kweek :), wordt het hoog tijd weer eens wat nieuws te gaan proberen. Ik heb al een poosje een oogje op een nieuwe soort. De Fundulopanchax amieti (link). Deze lijkt niet veel moeilijker te zijn dat de Fp. nigerianus en even kleurrijk te zijn. Als ik met deze succes heb, dan wordt het een blijvertje: In de natuur wordt hij bedreigt (link), dus behouden en verspreiden is de moeite waard.

Er zijn een diverse populaties in omloop, maar de "C89/31 Édéa-Yaoundé 18 km" lijkt de meest kleurige. Ze zijn echter behoorlijk gewild: Ik monitor de beurs nu al een paar weken. Ze verschijnen er ongeveer wekelijks, maar binnen het uur is er altijd al een bod op. Meestal laat ik het dan lopen, maar met deze soort lukt dat dus kennelijk niet. Nu dus toch maar een keer overboden :). Het blijft nog even spannend: Over 4 dagen sluit het bied-proces. Ik laat van me horen als ik ze heb :).
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Mooie visjes Peter en ik ben benieuwd of het gaat lukken met het bieden.

Btw, ze lijken erg op de Gardneri vindt ik dan als leek en ik zie amper verschillen bij sommige foto s. Maar goed ik ben dan ook geen kenner.
 
Duimen dan maar Peter, ik hoop dat je eraan kan komen.
 
Leuke vissen Peter.
Waarom benader je de verkoper niet buiten de veiling om?
Betere prijs en veel meer info over de verzorging.

Groetjes John
 
De Fundulopanchax amieti
Mooie vis, ben benieuwd:D

Betere prijs en veel meer info over de verzorging.

Als de soort gewild is en ze alle eitjes makkelijk verkopen gaan ze daar denk niet zo snel op in, alle eitjes die ze verkopen kunnen ze dan natuurlijk voor een goede prijs kwijt.
 
Valt wel mee Dafw, amieti produceert bakken met eitjes, een verkoop buiten de veiling om is dan extra inkomsten en overgebleven eitjes worden dan ook verkocht. Er is dus veel vraag maar ook veel aanbod.

Groetjes John.
 
ze lijken erg op de Gardneri vindt ik dan als leek en ik zie amper verschillen bij sommige foto s. Maar goed ik ben dan ook geen kenner.
Ze hebben dezelfde kleuren, maar een complete andere tekening :)
Bij de gardneri zit al het geel langs de randen van de vinnen. De amieti heeft 1 gele band op plek waar bjiv. de sjoestedti's hun oranje band hebben zitten. Verder hebben de gardneri en amieti welliswaar beiden rode stippen, maar bij de gardneri zijn ze willekeurig over het centrale deel van het lijft verdeeld, terwijl ze bij de amieti allemaal op 1 lijn liggen. Een ander belangrijk verschil zie ik bij de dames. Die zijn bij Fundulopanchax en Aphyosemion soorten vrijwel altijd bruin-grijs, soms met wat rode stippen. Op foto's van amieti dames zie ik daarentegen de tekening van de heren, al is het in wat blekere vorm. Dat wil ik overigens wel eerst in het echt zien. Het kan ook dat dit fotos zijn met foute identificatie van jonge heren, want zoals gezegd is kleur bij dames zeldzaam in deze familie.
Dan zijn er nog wat andere verschillen die mij er een ander gevoel bij geven: in tegenstelling tot de garneri zijn de amieti niet gangbaar in de hobby en worden in hun voortbestaan bedreigd. Maar dat zie je uiteraard niet aan af :p
Waarom benader je de verkoper niet buiten de veiling om?
Betere prijs en veel meer info over de verzorging.
Dat doe ik inderdaad normaal gesproken, maar deze verkoper heeft vorige keer niet geantwoord en vervolgens was ik te laat met bieden. Wat ik verder zal lees lijken ze dezelfde verzorging als de gardneri/nigerianus te vragen, dus dat lukt wel. Ik zoek aan het einde van het biedproces wel weer contact met hem voor meer details.

Als de soort gewild is en ze alle eitjes makkelijk verkopen gaan ze daar denk niet zo snel op in, alle eitjes die ze verkopen kunnen ze dan natuurlijk voor een goede prijs kwijt.
Valt wel mee Dafw, amieti produceert bakken met eitjes, een verkoop buiten de veiling om is dan extra inkomsten en overgebleven eitjes worden dan ook verkocht. Er is dus veel vraag maar ook veel aanbod.
Deze verkoper heeft volgens mij inderdaad een voorraad en plaatst de advertentie iedere woensdag weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Dank je voor de uitleg over de verschillen Peter en ja dat moet je maar net weten natuurlijk.
 
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk zijn de eitjes binnen. Ze zijn uiteindelijk bijna 2 weken onderweg geweest, en volgens de track&trace grotendeels in NL. Wellicht dat een pakje met bruine stuff de aandacht getrokken van onze grensbewakers?
Wat het ook geweest is, ze zijn er:
IMG_2219.JPG

First hatch betekent volgens mij op zijn vroegst dan opgieten. Ik laat het zakje nu dus maar even dichtzitten en zal ze komend weekend inspecteren. Zoals bij de Fp. nigerianus beschreven hoop ik eigenlijk dat ze er nog even wat langer over doen. Dan kan ik het opkweken van beide combineren en dat scheelt behoorlijk in de tijd dat ik dagelijks Artemia kweken moet inzetten.
 
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk zijn de eitjes binnen. Ze zijn uiteindelijk bijna 2 weken onderweg geweest
Hetzelfde met wat buitenlandse pakketjes. misschien zijn ze bij de douane wakker geworden :D :D

Succes met opkweken ben benieuwd, volgens mij heb ik wel eens van dezelfde een killi pakketje mogen ontvangen.
Ik zou inderdaad kijken naar de eitjes en niet naar de datum (mijn opbrengst was toen wat minder, maar dit kan meerdere oorzaken hebben natuurlijk)
 
Leuk dat ze binnen zijn.
Ik ervaar ook flink problemen met het versturen van eitjes. Bij twee klanten in amerika was in eerste instantie niets aangekomen. Na een tweede poging wel, maar op deze manier kost het veel eitjes en verzendkosten. De kans is groot dat ik dit najaar niets meer ga verzenden, de regels zijn flink aangescherpt, ze komen ze maar ophalen

Groetjes en succes met de amieti,

John.
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
wow wat cool!
Ben benieuwd hoe ze het gaan doen :)
 
Omdat de kweker aangegeven heeft dat vandaag de eerste gelegenheid voor opgieten is, heb ik vandaag een eerste check gedaan. Ik vond het erg lastig. De gebruikte turf bevat redelijk wat kiezel/kwarts korreltjes van dezelfde maat als eitjes, wat verwarrend werkt. Tenslotte heb ik wel en paar eitjes gevonden, maar die vond ik nog niet duidelijk genoeg ontwikkeld:
IMG_2222.JPG

IMG_2221.JPG
IMG_2223.JPG


Dit zijn de eitjes die ik kon vinden. Ik vind ze erg licht van kleur en geloof niet dat deze zelfs maar in de buurt zitten. Gezien de melkachtige kleur van de eerste 2 vraag ik me af of ik niet allen de onbevruchte / mislukte eitjes zie en dat de meeste eitjes zo donker geworden zijn, dat ik ze niet meer goed kan vinden.
Ik wacht nog heel even af hoe de nigerianus eitjes zich ontwikkelen. Wellicht kan ik ze vrijdag tegelijkertijd opgieten.
 
Helaaas hier geen goed nieuws te melden. Gisteravond heb ik ze opgegoten, maar tot dusver geen teken van leven. Wat ik verdacht vind, is dat ik ook maar 1 eitje gezien heb. Ik ben toch bang dat dit niet gelukt is. Wellicht is er tijdens de lange verzendtijd iets misgegaan. (Oververhitting in een opslag o.i.d.)
Ik laat ze voorlopig maar even staan. Je weet nooit...
 
Oeps, hopen dat er nog wat uitkomt Peter, zou jammer zijn anders.
 
Ik laat ze voorlopig maar even staan. Je weet nooit..
Zeker doen, ik heb de ogoense toen te vroeg op gegoten en in eerste instantie had ik niks. Had de hoop al opgegeven toen ik na een dag of 6 opeens beweging zag. Er is dus nog hoop
 
Zeker doen, ik heb de ogoense toen te vroeg op gegoten en in eerste instantie had ik niks. Had de hoop al opgegeven toen ik na een dag of 6 opeens beweging zag. Er is dus nog hoop
Haha, en hier op dag 6:
IMG_2272.JPG

IMG_2271.JPG


Het is er maar 1. Ik hoop maar dat er nog wat bij komt zodat kweek mogelijk wordt. Mijn grootste zorg is dat maar zo weinig eitjes kon vinden.
De komende dagen zullen het uitwijzen….
 
Tijd voor een plan....
Er is niets meer bijgekomen. Ze liggen nu een week en zoals eerder gezegd waren er vrijwel geen eitjes zichtbaar. Ik ga contact zoeken met de verkoper in de hoop dat hij nog wat in de aanbieding heeft (kans is niet groot: al 2 weken niets meer op Aquabid.)
Alternatief is voor een andere stam te gaan. Een andere kweker heeft op dit moment de Somakak stam. Van die kweker heb ik ook de nFp. nigerianus gehad, dus goede ervaring. In dat geval heb ik niets meer aan de eenling die nu wel uitgekomen is. (Kruisen van stammen is uit den boze.) Mijn voorkeur voor de C89/31 stam was ingegeven door de fellere kleuren in de meeste fotos en filmpjes. Maar wellicht is dat dit in werkelijkheid wel meevalt

Ook moet ik kiezen hoe met deze eenling verder te gaan. 2x per dag een portie artemia in een klein beetje water, waar 90% van gaat rotten is volgens mij een recept voor mislukking. Ik overweeg deze ene over te zetten in een bakje met uitgeselecteerde vuurgarnalen (>100). Dat bakje heeft een laag mosseldiertjes op de bodem waar deze amieti goed op zou kunnen groeien.
 
Snel antwoord van de verkoper op de vraag of hij nog eitjes heeft:
Eggs Fp. amieti currently does not. Looks like I'll lose these fish
Best regards

Vermoedelijk liepen de ouders op het einde van hun "productieve" leven en was deze zending eitjes dus niet meer zo sterk.

Dan heb ik eigenlijk geen andere mogelijkheid dan afwachten tot er een andere kweker eitjes aanbiedt. Ik koop nu niet de Somakak. Dat komt waarschijnlijk niet goed uit met de vakantie. Na de vakantie verder...
 
Jammer Peter, maar soms is het niet anders, na de vakantie verder.
 
Zou het dan toch……….

Nadat ik het enige jong overgezet naar de garnalenbak, heb ik de bodem nog eens goed geinspecteerd en toen zag ik het volgende:
IMG_2279.JPG

Het is lasting fotograferen met een zoomlens, maar als je goed precies in het midden van de foto kijkt, zie je een "glazen bolletje". Hij viel me het eerst op omdat er van bovenaf reflecterende punten in leken te zitten. Misschien dat er dan toch nog een jong uit kan komen??
 
Zou mooi wezen Peter, duimen maar.
 

Terug
Bovenaan