Frambozenblad.

  • Onderwerp starter Waterdraakje.
  • Startdatum

W

Waterdraakje.

Guest
Sinds enkele dagen ben ik nu eigenlijk ongepland de trotse eigenaar van een kudde vuurtjes.

Onder het mom van wie brandnetels lust eet vast ook wel frambozenblad ze daar een portie van gegeven. Het enthousiasme.druipt er niet vanaf maar het wordt toch wel gegeten.

Maar is dat eigenlijk wel goed ?
 
Volgens mij wordt dat wel meer gegeven maar heb je deze goed afgespoeld of even de kook erover gehad? Brandnetels geef ik nooit omdat er hier veel honden lopen en deze er haast wel zeker overheen hebben geplast. Moerbei is hier het favoriete blad.
 
Ik geef het af en toe ook. Heb het gedroogd en zet het even in heet water zodat het weer zachter wordt en gelijk zinkt. Het is een harder/taaier blad waardoor het vaak wat langer duurt voordat ze het opeten.
 
Hier zijn de garnalen dan weer niet zo geduldig:sorry:
 
Hier voer ik de complete stengel van de framboos, ik hang ze eerst met de voetjes naar het plafond te drogen en dan na 1 maand hup, hele stengel erin, zo doe ik het ook met brandnetel.
 
Volgens mij wordt dat wel meer gegeven maar heb je deze goed afgespoeld of even de kook erover gehad? Brandnetels geef ik nooit omdat er hier veel honden lopen en deze er haast wel zeker overheen hebben geplast. Moerbei is hier het favoriete blad.

Dan trek je er een uit de grond en zet hem in de tuin?
 
Wat bedoel je WC?

Die Brandnetel. Daar kun je prima thee mee zetten en dus daarnaast ook voeren aan je dieren. Als je er in het bos een uit de grond trekt dan kun je die gewoon thuis in de tuin of op het balkon zetten. Zet er een dovenetel naast en je kunt in de zomer de kelkjes leegzuigen. Dat is een partij lekker!

In het bos loop ik altijd een meter of 20 van het pad af en eet enkel daar dingen.
 
Nou ik ben niet zo n wandelaar in de natuur WC en hier in de buurt zul je weinig vinden waar de honden niet zijn langs gelopen. Maar goed via internet kost Moerbei ook weinig dus dat valt dan wel weer mee. Af en toe geef ik ook wat spinazie of boontjes.
 
Maakt niet uit als er een hond is langsgelopen. Neem een boterham zakje mee en steek je hand erin. Trek hem eruit en plant hem in een pot. Als hij in de regen staat is 2 weken goed genoeg.
 
Ja goed spoelen is ook voldoende hoor maar ja voor het gemak koop ik liever gedroogde bladeren:D:D
 
Natuurlijk spoelen we dat en koken het even kort. Uit eigen tuin daar komen geen honden. Dus ja. Wortel gaan deze wel op los aldus
de vorige eigenaar. Dat gaan we morgen eens proberen.
 
Gemak dient de mens he;)

Natuurlijk spoelen we dat en koken het even kort. Uit eigen tuin daar komen geen honden. Dus ja. Wortel gaan deze wel op los aldus
de vorige eigenaar. Dat gaan we morgen eens proberen.

Ja uit de eigen tuin kan ook prima hoor en ik heb het in het verleden weleens gedaan maar ja met alle honden hier was het mij teveel werk.
 
Net even wat verse brandnetel gerooid uit eigen tuin.

20180608_080119.jpg
 
Braam zal ik ook eens proberen.
 
Wel een raar lang blad voor een brandnetel.
 
Lijkt wel op een normale “grote brandnetel”
Inderdaad geen doorgesneden, maar groeit hier gewoon langs de waterkant.

Erg scherp weer :)

Het lijkt me toch gewoon de Grote Brandnetel (dioica). Maar dit is beter te zien als hij bloeit.

Ik zou er zonder problemen thee mee zetten. Ziet er prima uit.

Wij zien in het wild vaker de Kleine varriant. Die bladeren zijn wat ronder.
 
Hier in mijn stad omgeving kom je verschillende versies tegen.
 
Hier prikken ze allemaal:D:D
 
Hier prikken ze ook, mogelijk in Zuid Holland niet, maar heb ze daar nooit aangeraakt :D

Kun je daar beter ook niet doen want voor je het weet..........................;). Soms sta je versteld van wat daar op je pas komt:deal::D
 
Ik ga het maar niet testen.
 
Ik kom zelf uit Schiedam en heb ze naar mijn weten nooit aangeraakt (wijze les van mijn moeder) maar hier zit ik er soms per ongeluk tegen aan met de kant te snoeien :oops:
 
Iets met Levend Stratego in brabantse bossen... ik ken ze van heeeel dichtbij :(

Maar wijze lessen werken vaak wel ja

 
Ik pluk ook regelmatig brandnetel voor de garnalen, ze zijn er echt verzot op. Andere blaadjes uit de tuin nog niet geprobeerd.
 
En met mountainbiken wel eens (in korte broek en hemdje) in een heeeeele grote bos brandnetels gevallen, dat ws ongeveer net zo’n reactie als dat meiske in het filmpje.
 
Brandnetel is niet eens vies hoor. Thee van maken of zelfs gekookt. Ben er ook niet wild van maar smerig is het niet.
 
Ik heb het nog nooit geproefd moet ik zeggen maar drink ook bar weinig thee.
 

Terug
Bovenaan