Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Frame en meubel voor een 150x50x50 bouwen (nog nooit gedaan, tips?)
Hallo 🙂
Het zegt het al, ik wil een frame en meubel bouwen boor een 150x50x50 bak. Maar weet daar nog niet veel vanaf 😛
Alle tips zijn dus welkom. Op de grond kan niet vanwege kleine kind(eren). We hebben een houten vloer :/
Zijn er dingen waar ik echt rekening mee moet houden of die ergens tussen moeten?
Ik zou eerst kijken of de vloer het houdt. De bak zal er niet doorheen zakken, maar als de vloer echt van hout is (dus geen beton) dan kan de bak met zijn gewicht op de vloerbalken gaan 'wiebelen', en dan zou je de vloer moeten versterken. Jouw bak weegt gevuld al gauw een kilo of 600, excl. meubel.
Verder is alles mogelijk; ik heb een frame gelast, maar er zijn ook veel mensen die een frame van houten balken maken. Ik denk dat er op dit forum veel over te vinden is !
Staal lijkt mij wel steviger maar ik zal eens kijken of ik iets kan vinden op het forum.
De woningbouw heeft hier 3 maanden geleden de vloer eruit gehaald vanwege schimmel. Ze hadden het er toen over dat er een of ander nieuw draagsysteem in werd gezet, een frame van iets? Daarop liggen platen en daar weer op ons parket van 2 cm.... Ik weet niet hoe ik de vloer kan verstevigen... Misschien moet ik de woningbouw even bellen?
Woningbouw wist er weer eens niets vanaf (had niet anders verwacht). Contact gehad met het bouwbedrijf dat 3 maanden terug de vloer gelegd heeft. Hij zegt dat het wel moet kunnen, zolang die tegen de muur staat en je een plaat eronder doet om het gewicht te verdelen. Er zitten nieuwe aluminium balken onder de ondervloer bij elke 60 a 62 cm. Dus er zitten waar je de bak ook plaatst sowieso 2 balken onder de bak. Moet lukken dus 🙂
Maar eens meer informatie zoeken, nog steeds zijn alle tips welkom! geen idee van wat voor materiaal zo een plaat voor eronder zou moeten zijn. Maar ik kom er wel 😀
Mag vriendlief die lekker bouwen XD
kijk een naar bv de meubels van juwel van bijvoorbeeld de rio 400 lekker simpel meubel van meubelpaneel gemaakt
of andere merken bv Aquatlantis Fusion 150 kortom er is veel te zien op het net
voor de vloer kan je bv gebruik maken van underlayment zal waarschijnlijk nu ook wel voor je vloer zijn gebruikt
of een multiplexplaat van 18 mm dik
dan nog een tip ga wat hoger met je bak hoogte als het kan bv 60 cm of 65 als je voor 50 gaat houd je niet veel water hoogte over 50 - 8cm bodem - ga 6 cm
hoogte waterpijl in bak 50cm -14cm is ga 36 cm waterhoogte daar kun je niet zo veel mee qua vis bestand
Hmm het lastige daaraan is dat we deze bak gratis krijgen van iemand, dus ik kan niet zeggen plak er 15 cm aan 😛 helaas....
Ik heb inderdaad eens naar die meubels zitten kijken maar vinddat een beetje eng eruit zien haha. Ben echt bang dat zo een 'kastje' het niet houd...
Hmm het lastige daaraan is dat we deze bak gratis krijgen van iemand, dus ik kan niet zeggen plak er 15 cm aan 😛 helaas....
Ik heb inderdaad eens naar die meubels zitten kijken maar vinddat een beetje eng eruit zien haha. Ben echt bang dat zo een 'kastje' het niet houd...
wat de bak betreft inderdaad helaas maar is niet anders even opletten bij het uit kiezen van je vis bestand
wat het kasje betreft daar hoe je niet bang voor te zijn zolang
deze waterpas staat geen probleem
mijn bak is 150x55x65 staat er gewoon sinds een 1,5 jaar op
daar voor 9 jaar een rio 400 dus ik bedoel maar
kan 1200 kilo hebben zon kastje
Als je geen goed gevoel hebt bij zo'n kastje, kun je kijken naar wat veel mensen hier op het forum ook gedaan hebben. Namelijk een frame van houten balken (44x44mm) en daaromheen het meubel opbouwen. genoeg voorbeelden hier op het forum van bakken die vele malen groten zijn dan jouw afmetingen.
Mijn vriend had in gedachten een stalen frame, vierkante stalen balken dan dus? En dan zonder pootjes maar gewoon recht zo op de grond zetten (dan wel bescherming enzo ertussen van iets? we hebben een parketvloer van 2 cm liggen dus tja..). degene waar we de bak van hebben had een stalenframe in de kast maar die kast was ook weer enorm. Alles wel zelf gemaakt maar hij had dus wel 6 pootjes eronder. Wij hadden zoiets van als je geen pootjes maakt is de druk toch helemaal goed verdeelt? (zolang alles recht is natuurlijk)
ligt het nu aan de foto of is jouw frame krom Crash Cowboy
als ik zo kijk lijkt het wel of het frame doorzakt in het midden aan de bovenzijde en aan de onderzijde lijkt de boel wel om hoog te komen