Frank en Carola's - Aquatlantis Fusion 150 (FvdP)


Het aqua was de grootste investering. De rest heb ik bijna allemaal van marktplaats en bij Veldhuis voor heel weinig.
Ook een hoop tools etc vanaf ali express.
Het blijft uiteraard een hoop geld bij elkaar maar je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.
Toch ben ik verbaast dat ik geen CO2 installatie zie? Daar ga je denk wél naar verlangen, vermoedelijk zelfs al na korte tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Toch ben ik verbaast dat ik geen CO2 installatie zie? Daar ga je denk wél naar verlangen, vermoedelijk zelfs al na korte tijd.

Die komt er ook wel. Alleen zit ik nog met het hervullen van flessen etc. Ik wil graag een 6 of 10kg co2 fles. Maar ik ken geen vul adressen hier in de buurt (Papendrecht).
 
Het is alweer even geleden dus een kleine update.
Het aquarium is ondertussen stabiel qua waarden en de paar bewoners van ons oude aquarium zitten er nu in (2x kardinaal tetra en 4x kegelvlek barbeel).

Wel hebben we vrij veel last van allerlei soorten algen.
Wat bruinalg, heel veel groene baardalg en wat kleine groene compacte plukken alg.
Ik ga er vanuit dat dit allemaal nog steeds bij de opstart hoort en dat dit langzaam aan zal stabiliseren.

De verlichting staat op dit moment van 14.00 tot 22.00 uur te branden op 50% sterkte waarvan uurtje opbouw ( 0-50%) en uurtje afbouw.
Ik voeg 2x in de week ±20ml profito toe.
De planten groeien goed en zijn al diverse keren gesnoeid.

Even een snelle slechte telefoon foto. Overigens na een grote schoonmaak waarbij ik al veel algen heb afgezogen.

IMG_20190512_212318.jpg
 
Ziet er goed uit en als je echt last van de algen hebt zou je een topic in de sectie algen kunnen openen. Vaak zie je in het begin nog wel wat alg dus dan zou het niet zo verwonderlijk zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Mee eens, mooie bak. Zou alleen nog kijken naar of hoge planten voor de buizen links en rechts of deze vervangen voor een zwart exemplaar. Doet toch een beetje afbreuk aan de inrichting als je mij vraagt
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Als je niet meet en niets toevoegt anders dan profito heeft een algen topic openen niet veel toegevoegde waarde
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Mee eens, mooie bak. Zou alleen nog kijken naar of hoge planten voor de buizen links en rechts of deze vervangen voor een zwart exemplaar. Doet toch een beetje afbreuk aan de inrichting als je mij vraagt

Planten zijn uiteraard nog in de groei en moeten idealiter dat nog overgroeien. Maar zwart pvc zou ook een optie kunnen zijn. Is druk-pvc er in zwart en dan 25mm?

Als je niet meet en niets toevoegt anders dan profito heeft een algen topic openen niet veel toegevoegde waarde

Ik ga er vanuit dat het een opstart dingetje is. Nh3 en no2 zijn 0. No3 is ongeveer 10. Po4 is onmeetbaar met druppels. Dus misschien zit het daarin. Maar ook co2 is denk ik iets wat helpt. Ik weet nu ook niet of het licht nog te sterk is zo zonder co2.

CO2 set van co2art is binnen. Nu nog ff flesje regelen. Heb een lokale slijter gevonden die me kan helpen, maar zit nog op de prijzen te wachten.
 
Planten zijn uiteraard nog in de groei en moeten idealiter dat nog overgroeien. Maar zwart pvc zou ook een optie kunnen zijn. Is druk-pvc er in zwart en dan 25mm?



Ik ga er vanuit dat het een opstart dingetje is. Nh3 en no2 zijn 0. No3 is ongeveer 10. Po4 is onmeetbaar met druppels. Dus misschien zit het daarin. Maar ook co2 is denk ik iets wat helpt. Ik weet nu ook niet of het licht nog te sterk is zo zonder co2.

CO2 set van co2art is binnen. Nu nog ff flesje regelen. Heb een lokale slijter gevonden die me kan helpen, maar zit nog op de prijzen te wachten.
Zonder PO4 gaat CO2 geen verschil maken helaas
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Zonder PO4 gaat CO2 geen verschil maken helaas

Dat begrijp ik.
Maar het fosfaat moet natuurlijk ook nog komen van het voeren en de vissen.
Er zitten nu pas sinds het weekend een paar vissen uit ons oude aqua in, dus dat moet ook nog komen.
De fosfaat heb ik ook niet gemeten sinds de vissen erin zitten, ik zal vanavond alle waterwaardes weer eens even checken.

Desalniettemin, wat is aan te raden om wat fosfaat/kalium toe te voegen?
Ik heb op dit moment bij de planten jouw pillen zitten en ik voeg dus per week (verdeeld in 2 keer) profito toe volgens gebruikaanwijzing.
 
Meestal word een streefwaarde van 20/2 aangeraden 20ppm NO3 en 2ppm PO4.
Met die streefwaardes voeg je ook redelijk wat kalium toe (uitgaande dat je doseert met KNO3 en KH2PO4) en zal apart kalium doseren niet altijd nodig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Meestal word een streefwaarde van 20/2 aangeraden 20ppm NO3 en 2ppm PO4.
Met die streefwaardes voeg je ook redelijk wat kalium toe (uitgaande dat je doseert met KNO3 en KH2PO4) en zal apart kalium doseren niet altijd nodig zijn.

Is dat nog ergens makkelijk te verkrijgen? Als kant en klaar product?
 
Aquariumbemesting.nl
Incl handleidingen en aanverwante artikelen
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Na de tip van @tuinkabouter heb ik KNO3 en KH2PO4 gekocht bij Aquariumbemesting en hiermee hou ik nu het aquarium op 20:2.
Ook de CO2 set is binnen en geïnstalleerd en zit momenteel op ±90 bpm.
De dropchecker is nog niet helemaal de juiste kleur dus ik zal waarschijnlijk nog iets hoger moeten gaan, maar ik bouw dit rustig op (conform ph/kh schema moet ik naar PH 7,1 dus dat klopt ook).

Daarnaast zijn er nog wat stukken hout uit gegaan en is alles goed gesnoeid om zo weer nieuwe groeispurten te kunnen maken.
Wel hebben we nog steeds wat last van draadalg maar ik heb wel het idee dat het minder wordt.

Ook zie ik af en toe nog wat kleine plekjes wat lijkt op blauwalg, wat ik wel apart vind gezien het feit dat alle waarden voor de rest perfect zijn.
PH 7,3
NO2 0
NO3 20
PO4 2
KH 9
NH3 0
 
Even een kleine update met hoe de bak er nu bij staat.
Het linker stuk hout is eruit gegaan omdat dit tekenen van rotheid vertoonde en de alg maar niet weg ging.
Nadat dit stuk hout eruit is gegaan zijn ook alle algen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ook hebben we een schooltje (20 stuks) Colombia Redfin Tetra's gekocht (Hyphessobrycon Colombiana).
Leuke actieve vissen en ze zijn al mooi op kleur.

IMG_20190611_215100.jpg
IMG_20190611_215236.jpg
 
Ziet er goed uit! Vind alleen de 3 plantjes rechtsonder wat als bosjes staan, wellicht wat meer 1 geheel van maken. Verder erg gaaf! Mooi groen
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Ziet er goed uit! Vind alleen de 3 plantjes rechtsonder wat als bosjes staan, wellicht wat meer 1 geheel van maken. Verder erg gaaf! Mooi groen

Bedankt! We zijn zelf ook niet geheel tevreden met de 3 'sla-kroppen' en ook nog niet met de linkerkant. Daar moet sowieso nog een stuk hout terugkomen. Het blijft een proces waarim we langzaam aan dingen veranderen.
 
Denk dat ze ook te hoog zijn zo dicht op het glas. Dat als je ze links her en der wat verspreid dat het er al een stuk beter uit zal zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Ik zou de open plek iets meer naar het midden brengen, het lage stuk hout 180 graden draaien en naar links verplaatsen, en dan de drie kroppen sla daarvoor zetten, dat geeft dan ook mooi contrast met de donkere groep linksachter
De crypto die nu links van het midden staat kan dan mooi op de plek waar het lage stuk hout nu staat.

De grassprietjes die nu links staan zou ik voor de stenen plaatsen waar nu de sla staat, eventueel kan het naaldgras daar dan ook nog bij

Mijn mening hoor, doe ermee wat je wilt;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Denk dat ze ook te hoog zijn zo dicht op het glas. Dat als je ze links her en der wat verspreid dat het er al een stuk beter uit zal zien.
Ik zou de open plek iets meer naar het midden brengen, het lage stuk hout 180 graden draaien en naar links verplaatsen, en dan de drie kroppen sla daarvoor zetten, dat geeft dan ook mooi contrast met de donkere groep linksachter
De crypto die nu links van het midden staat kan dan mooi op de plek waar het lage stuk hout nu staat.

De grassprietjes die nu links staan zou ik voor de stenen plaatsen waar nu de sla staat, eventueel kan het naaldgras daar dan ook nog bij

Mijn mening hoor, doe ermee wat je wilt;)

Bedankt beiden voor jullie input. Ik zal binnenkort eens wat gaan puzzelen.
 
We merkten dat met warm weer de temperatuur in de bak aardig oploopt en dan is het nog niet eens echt zomer.
Waarschijnlijk komt dit ook door de 144watt aan LED verlichting, dubbele pomp, UV-unit etc etc.
Een koeler is geen optie omdat we dit niet kwijt kunnen op een mooie plek.
Omdat ik al had gelezen over ventilatoren op het water richten heb ik dit eerst een tijdje geprobeerd met een kamer ventilator en dit werkt erg goed.

Daarom heb ik besloten om 1 van de afdek kappen van het aquarium te vervangen door een zelfgemaakte variant met casefans erin.
Deze zitten aangesloten op een stekker adapter van 12v en deze zit weer aangesloten op een AquaMedic Twin Controller waardoor de ventilatoren automatisch aangaan als de temperatuur te hoog komt.
Hoeveel koel capaciteit deze ventilatoren bij hoogzomer hebben weet ik niet, maar op dit moment koelen ze het makkelijk van 27 naar 25 graden (gewenste temperatuur).

Ik wilde jullie in ieder geval dit zelfbouw project laten zien zodat misschien andere mensen met die type aquarium ook zo iets kunnen maken (voor zover het niet al door 1 van de leden was gedaan?).

IMG_20190615_140437.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20190615_140437.jpg
    IMG_20190615_140437.jpg
    38.2 KB · Weergaven: 93
Mooi, ik ben zelf ook zoiets van plan, hier liep de temperatuur van de bak op tot 30 graden (afgelopen zomer)

Hoe hoog staat de thermostaat van de verwarming nu in de bak, die zou je wellicht ook 2 graden lager kunnen zetten? zodat het in de nacht 23 is en overdag 25.

Ps. welke kant draaien de ventilatoren op?
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Mooi, ik ben zelf ook zoiets van plan, hier liep de temperatuur van de bak op tot 30 graden (afgelopen zomer)

Hoe hoog staat de thermostaat van de verwarming nu in de bak, die zou je wellicht ook 2 graden lager kunnen zetten? zodat het in de nacht 23 is en overdag 25.

Ps. welke kant draaien de ventilatoren op?

Geen idee welke kant ze opdraaien, maar ze blazen op het water. Dat voorkomt ook teveel vocht opbouw in de ventilatoren.
De verwarming staat in principe op 25 graden, maar het zakt daar uit zichzelf niet onder.
Het is nu in de woonkamer 23 graden en door alle apparatuur blijf het altijd ergens rond de 25,5 zweven nu.
 
Geen idee welke kant ze opdraaien, maar ze blazen op het water
Linksom dus, en dat geeftt ook het beste effect als het op het water blaast.

Het is nu in de woonkamer 23 graden en door alle apparatuur blijf het altijd ergens rond de 25,5 zweven nu.
Dat heb ik hier ook al snel met de T5 buisjes, die drukken er zo 2 graden bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Ben ook wel benieuwd naar de aansluitingen ed, wellicht heb je daar ook wat foto's van
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Mooi gedaan die fans!

Met een lasersnijder alle gaten gesneden en toen alles gemonteerd?
De fans draaien nu op 12v maar heb je ze aangesloten op een regelbare voeding?
Wellicht kunnen ze dan wat zachter lopen wat weer scheelt in de herrie
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Ben ook wel benieuwd naar de aansluitingen ed, wellicht heb je daar ook wat foto's van

Zal hem er morgen met het onderhoud eens afpakken. Stel je daar echter niet teveel van voor hoor.
Alle draden heb ik bij elkaar gesoldeerd (stekkers eraf geknipt) van de fans. Deze komen allemaal in het midden uit van het plaatje.
Die zitten vervolgens weer gesoldeerd op een ac-dc verlengkabel welke weer zit aangesloten op de 12v adapter van 1,5A.
Elke fan gebruikt max 0,18A.
Het geheel loopt gewoon onder de kappen door naar achter (waar je ook de verbinding stekker ziet zitten.


Mooi gedaan die fans!

Met een lasersnijder alle gaten gesneden en toen alles gemonteerd?
De fans draaien nu op 12v maar heb je ze aangesloten op een regelbare voeding?
Wellicht kunnen ze dan wat zachter lopen wat weer scheelt in de herrie

Thnx!
Gefreesd uit een stuk dibond, geheel op maat incl. de gaten (info qua maatvoering was op het internet te vinden).
Deze zijn niet PWM dus kunnen niet worden geregeld, maar ze draaien slechts 1800 toeren en zijn echt onhoorbaar (zeker vergeleken met de kamer ventilator die ik gebruikte xD ).
De Aquamedic twin controller zet hem alleen maar aan-uit en dat vind ik voldoende.
 
Beter dat ze stil zijn.
Maar ze hoeven geen PWM te hebben om de snelheid te regelen.
Vaak draaien ze al vanaf 5V en draaien ze bij 12v op 100%
 
Waar heb je deze fans vandaan als ik vragen mag? dat ze stil zijn is wel belangrijk. een cm of 7 zijn deze schat ik?
Ik zie er genoeg voorbijkomen op Aliexpress voor een paar euro per stuk, maar of die stil zijn is een tweede.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Beter dat ze stil zijn.
Maar ze hoeven geen PWM te hebben om de snelheid te regelen.
Vaak draaien ze al vanaf 5V en draaien ze bij 12v op 100%

Dat is inderdaad zo, maar ik wilde sowieso de maximale koeling hebben, dus zouden bij mij altijd op 100% draaien, dat is 1800 rpm.
Des te meer airflow des te koeler ik het kan krijgen ermee, ook in de zomer.
Het duurt nu ook nog wel ff paar uurtjes om het een paar graden te laten zakken.

Waar heb je deze fans vandaan als ik vragen mag? dat ze stil zijn is wel belangrijk. een cm of 7 zijn deze schat ik?
Ik zie er genoeg voorbijkomen op Aliexpress voor een paar euro per stuk, maar of die stil zijn is een tweede.

Het zijn Arctic F9 fans van 92mm diameter ( https://www.allekabels.nl/koeler/214/1221626/koeler-92-x-92-mm.html ) van 4,99 p. st.
Deze diameter was de grootste die ik kwijt kon zonder de stevigheid van het plaatje te verliezen.
 
Dank voor de info :thumbs:
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Hoihoi,
Ik heb met veel intersse jullie topic gelezen. Nu heb ik toch een vraagje. Deze Eheimfilters hebben toch 2 x aanzuig en 1 x uitstroom ? Hebben jullie de 2 uitstroom gekoppeld zodat je maar 1 korf in het aqaurium hebt hangen, en werkt dat goed op deze manier, niet ten nadele van de filter ? Sorry is iets meer dan een vraagje.
Mooie aquarium trouwens. Wij hebben de Aquatlantis Fusion Horison 200.
 
Hoihoi,
Ik heb met veel intersse jullie topic gelezen. Nu heb ik toch een vraagje. Deze Eheimfilters hebben toch 2 x aanzuig en 1 x uitstroom ? Hebben jullie de 2 uitstroom gekoppeld zodat je maar 1 korf in het aqaurium hebt hangen, en werkt dat goed op deze manier, niet ten nadele van de filter ? Sorry is iets meer dan een vraagje.
Mooie aquarium trouwens. Wij hebben de Aquatlantis Fusion Horison 200.
Sorry zie een foutje in mijn vraag....ik bedoel dus: Hebben jullie de 2 aanzuigingen gekoppeld, zodat er maar 1 aanzuigkorf in het aquarium hangt......
 
Kan de eerste post van het topic een antwoord op je vraag zijn? deze post
Ik had dat inderdaad al op de foto's gezien en dat leek mij een mooie oplossing, omdat je anders idd 2 aanzuigingen (zou in mijn geval ook 4 worden) in je bak hebt hangen.
Omdat in mijn huidige bak de filtratie naar mijn idee te weinig is wil ik ook gaan kijken voor de Eheim 2080, maar die heeft een dubbele aanzuiging.
Daarom wilde ik eigenlijk graag weten of dat verder geen gevolgen heeft voor de filter en het debiet.

We hebben altijd JBL gehad in onze vorige bak, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de Eheim op deze bak toch wel stiller is.
En anders wordt het misschien toch JBL....
 

Terug
Bovenaan